Skocz do zawartości

Futaba 14SG moje doświadczenia


Pioterek

Rekomendowane odpowiedzi

Pojawił się kilka tygodni temu nowy odbiornik Futaby za ok. 106EUR tj. FUTABA R 7006SB 6/(18)-KANAL EMPFÄNGER FASST/FASSTEST, S-BUS, S-BUS 2 KOMPATIBEL

 

Zalety z mojego punktu widzenia są takie, że osoby posiadające nadajniki w systemie FASST jeżeli myślą o przesiadce w przyszłości na nadajnik z telemetrią mogą już teraz zakupić odbiornik, który będzie ją obsługiwał. Dotychczas nie było dostępnych tego typu odbiorników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to mój odbiornik FassTest R7003SB (idealny dla kopterów i dronów) podłączony do zespołu kontrolera FPV PitLab, jednym trój przewodowym przewodem po magistrali SBUS2. W sumie 12 kanałów do wykorzystania.

Zysk, to oprócz obsługi wszystkich funkcji  sterownika Pit Lab dodatkowe 4 wolne kanały PWM do wykorzystania. Sam odbiornik opisywałem już wcześniej  w p. #83

 

 

post-5634-0-75836300-1458942988_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Aparatura T14SG ma mozliwosc zapisywania transmisji telemetrycznych do plikow na karcie SD. Oto moje doswiadczenia z tym "ficzersem".
Kupujemy karte SD 4GB, ktora wsuwamy w slot umieszczony w komorze baterii zasilajacej (aparatura WYLACZONA). Piersze uruchomienie aparatury rozopozna karte i ja sformatuje.
Obecnosc karty jest sygnalizowana ikonka na wyswietlaczu aparatury.
Za pomoca funkcji kopiowania, na karcie mozemy zapisywac ustawienia naszych modeli i traktowac to jako "backup".
Zapisywanie telemetrii jest mozliwe od wersji oprogramowania 3.0 (aktualnie jest dostepna wersja 6). Numer wersji naszego sterownika sprawdzamy w SYS -> INFO -> VERSION.
Jezeli mamy starsza wersje, nalezy dokonac aktualizacji oprogramowania pobierajac najnowszy sterownik ze strony Futaby.
http://www.futabarc.com/software-updates.html

Funkcje LOG-owania musimy aktywowac poprzez LNK -> TELEMETRY SET -> Logging ACT
Dodatkowo ustawiamy tu, ktory przelacznik uruchamia/zatrzymuje logowanie na karte. Ja ustawilem sobie na ten sam przelacznik, ktorym uruchamiam timer lotu.
Okreslamy takze, co ile sekund ma byc zapisywany nowy rekord w pliku LOGu. tutaj uwaga: czas ten powinien byc wiekszy niz czas probkowania telemetrii skonfigurowany w SYS -> TELEMETRY -> ACT DL. Tutaj domyslnie mamy 1sek, mozemy to zmniejszyc nawet do 0,1 sek.
W trakcie logowania, na wyswietlaczu pojawia sie dodatkowa strzalka na ikonie karty pamieci. Plik logu sie sam zamyka w momencie wylaczenia logowania lub wylaczenia aparatury.

Jak to odczytac ?
Wyjmujemy karte z aparatury i wsadzamy do czytnika kart SD w komputerze. Format zapisu Futaby jest inny, niz standardowy uzywany w PC-tach. Z tego wzgledu explorator plikow pokaze, ze karta jest pusta. Do odczytu takiej karty jest potrzebny specjalny program "File System Utility", ktory takze pobieramy ze strony Futaby.
Program pozwala nam na odczytanie konfiguracji modeli zapisanych na karcie oraz plikow LOGow telemetrii. Pliki takie musimy wyeksportowac na dysk. Niestety, wszystkie pliki LOGow sa nazywane tak samo, nie maja markerow czasowych ani kodu modelu. Najlepiej je wykasowac przed przystapieniem do zapisywania.
post-1122-0-65971300-1464287548.jpg
Aktualna wersja programu pozwala zapisac LOG w formacie CSV, ktory jest czytany przez Excela.
W pliku zapisywane sa kolejne rekordy z odczytem telemetrii. Podawany jest:

  * czas wpisu rekordu od startu logowania (jesli ustawilismy logowanie co sekunde to wartosci skacza co tysiac)

  * odczyt stanu wszystkich kanalow (CH1 - CH16). Uwaga: zapisywane sa wartosci wychylenia drazkow aparatury (a nie serwa w modelu!). Wartosci podawane sa w procentach tak, jak pokazuje nam monitor serw w aparaturze.

  * wartosci z czujnikow telemetrii. Nawet jesli nie mamy specjalnych czujnikow, to czujnikiem podstawowym jest napiecie na odbiorniku (RECEIVER BATTERY).

Ja bylem zmuszony do analizy LOGow ze wzgledu na obserwowane "dziury" w transmisji. Kolumna RECEIVER STATUS podaje wartosci od 0 do 3, ktore odpowiadaja ilosci kresek "zasiegu" pokazywanym na wyswietlaczu aparatury. Wartosc 0 oznacza brak transmisji.
Ponizej przykladowe rekordy z pliku LOGu. Na czerwono zaznaczylem momenty zaniku transmisji.

post-1122-0-56047100-1464287698_thumb.jpg

Zaniki transmisji (lub tez jej oslabienia) moga miec rozne przyczyny. Czesto jest to po prostu zly uklad anten odbiornika. Analizy LOGu mozemy dokonac bezposrednio na lotnisku i "wydedukowac", ze slabszy sygnal jest np. zawsze przy locie "w lewo" lub specyficznej figurze akrobacji. To pozwoli nam wykryc martwe strefy.
Problemem moze byc "oznakowanie" momentu w pliku LOGu. Proponuje tu uzyc przelacznika, ktory obsadzimy na wolnym kanale. Przelaczajac ten kanal mozemy wprowadzic markery do pliku LOGu.

W pliku zapisywane sa dane ze wszystkich, pracujacych czujnikow. W moim przykladzie jest podawana temperatura silnika. Jesli posiadamy sensor GPS, zapisywane sa wszystkie parametry (predkosc, wysokosc, koordynaty). Dane GPS moga zostac skonwertowane do Googla i pokazane na mapie.

 

Pozdrawiam i zycze pomyslnego LOGowania ;)
 

 

EDIT1: udalo mi sie wyeliminowac "dziury" w komunikacji z modelem. zmienilem dwa elementy: przy locie antenka nadajnika patrzy "w gore" (wczesniej latalem z odchylem w prawo-skos). aktualizowalem oprogramowanie nadajnika do wersji 6 (wczesniej mialem 4).ktory element pomogl? hmm.... tajemnica Futaby :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

EDIT1: udal mi sie wyeliminowac "dziury" w komunikacji z modelem. zmienilem dwa elementy: przy locie antenka patrzy "w gore" (wczesniej latalem z odchylem w prawo-skos). aktualizowalem oprogramowanie nadajnika do wersji 6 (wczesniej mialem 4).ktory element pomogl? hmm.... tajemnica Futaby :)

Bardzo fajny materiał. :)

 

Ja też miałem podobną sytuację z dziurami w sygnale latając na granicy zasięgu radia.

 

Autopilot i OSD Pitlab którego używam sygnalizuje dźwiękiem niepełne i rwane ramki sygnału docierającego z nadajnika na granicy zasięgu. Zwykle jest to jeszcze parę dobrych sekund na zawrócenie modelu, kiedy się jeszcze słucha radia. Jeżeli nie zrobimy tego to model złapie Fail Safe i zawróci sam. Więc normalnie utrata zasięgu jest stopniowa i sygnalizowana.

 

Ale miałem czasami sporadyczne przypadki, kiedy model nagle i na krótko tracił zasięg - tzn. nie uprzedzał mnie o tym i zaczynał zawracać. Zastanawiałem się co może być tego powodem.

 

Być może "dziury" w sygnale o których wspomniał kolega Apathor mogłyby to zjawisko wyjaśnić. Zainstalowałem więc dzisiaj w mojej apce v 6.0 oprogramowania i spróbuję czy problem zniknie czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwaga!   Dotyczy odbiornika R7003SB

 

W starszych seriach tego odbiornika juz ponad rok temu zaobserwowano "wade fabryczna" (potwierdzone przez Robbe).

Polecam zapoznac sie z ponizszym watkiem:

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=516179

 

Doswiadczenia wlasne:

Dwa odbiorniki zakupione w markowym sklepie zamontowalismy w makiecie. Uzywalismy systemow S-BUS i S-BUS2.

W przeciagu kilku dni stracilismy CZTERY, cyfrowe serwa Futaby. Elektronika przestala dzialac. Nie bylo widac sladow spalenia, po prostu umarly.

Wrocilismy do starych, dobrych odbiornikow R7008SB. Problemy zniknely.

 

Zaobserwowalismy tez roznice w zachowaniu sie tych odbiornikow w momencie wlaczenia zasilania modelu:

R7008SB ustawia wszystkie serwa w polozenie neutrum ruchem powolnym. Tak, jak definiowal to parametr Soft Start.

R7003SB "kopal" do neutrum. Takie zachowanie moze uszkodzic zebatki w serwach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

R7003SB dedykowany jest raczej do systemów z autopilotem (komputerem pokładowym) . Autopilot odczytuje stan kanałów po SBUS i sam jako taki nie obciąża odbiornika. Moc na serwa idzie z Autopilota a wszystkie serwa pracują tradycyjnie w PWM.

Użyłeś tego odbiornika dla serw SBUS Futaba i wtedy ważne jest żeby nie pomylić połączeń i serw SBUS1 z SBUS2 - która jest magistralą dwukierunkową.

Programowanie serwa SBUS1/2 Futaba jest dość zawiłe i ten system dedykowany raczej do modeli gigantów, czyli  tam gdzie występują długie kable i spora ich ilość. Dla mniejszych modeli myślę, że R7008SB jest bardziej praktyczny tym bardziej, że w razie potrzeby  można go rozbudować o następne 4 lub 8 kanałów.

Nie mam doświadczeń o których napisałeś,  bo nie przyszło mi do głowy ażeby inwestować tak mocno w serwa Futaba SBUS, dlatego do swoich modeli używam R7008SB.

 

Ale dobrze że to opisałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Aktywacja TELEMETRI w aparaturze T14SG.

Ktorys juz raz z kolei bylem proszony o pomoc przy aktywacji telemetrii w aparaturze. Dlatego postaram sie podac kilka prostych uwag, jak i co. Po polsku :)
Starsi modelarze czesto popelniaja blad, majac w pamieci doswiadczenia z elektrykow gdzie przy operacji parowania odbiornika/regulatora, trzeba bylo pikulcem naciskac guzik na obiorniku, liczyc "bipki", liczyc mrugniecia, itp...

W aparaturze T14SG telemetria jest integralna.
Aby zadzialala, musimy posiadac kompatybilny odbiornik Futaby. Standardowo sprzedawany R7008SB jest ok. Posiada on dwie wartosci telemetryczne: napiecie zasilania odbiornika (Rx-BATT) oraz napiecie zrodla zewnetrznego (EXT-VOLT)
To oznacza, ze NIE POTRZEBUJEMY kupowac zadnego dodatkowego czujnika telemetrii aby ona dzialala. Oczywiscie, mozna... ale to potem.

Najwazniejsza jest operacja parowania odbiornika.

Parowanie odbiornika.
ODBIORNIK WYLACZONY !!! umieszczony ok 1 metra od aparatury.
Wlaczamy aparature i wchodzimy do menu: LNK -> SYSTEM
Wybieramy tryb pracy: FASSTest-14CH SINGLE G
Opcja TELEMETRY powinna pokazywac ACT (aktywna, ustawienie domyslne dla trybu FASSTest)
Wybieramy guzik LINK i naciskamy RTN.
Aparatura zacznie "bipkac", LINK bedzie migal i u gory pojawi sie napis NOW LINKING (trwa to ok 15 sek).

post-1122-0-28012700-1501579751_thumb.jpg

W tym czasie WLACZAMY ODBIORNIK !!!
Nastapi zbindowanie sygnalizowane "bipkiem" oraz na odbiorniku pojawi sie ZIELONA dioda.

KONIEC. mozna leciec :)

Najwazniejszym jest, aby w oknie SYSTEM pojawil sie numer odbiornika. Odbiornik jest jednoczesnie nadajnikiem (cyfrowym) i posiada unikalny numer nadawany przez producenta (cos jak adres IP czy MAC karty sieciowej).

post-1122-0-06216500-1501579774_thumb.jpg
Jesli tego numeru nie ma (pisze tam P-----------------------), to telemetria nie zadziala.
Tego numeru nie ma, jesli parujemy odbiornik w innych trybach pracy(np. FASST-MULTI) albo na wlaczonym odbiorniku poprzez dziobanie szpikulcem przelacznika LINK MODE.

Gdzie ta telemetria ?
Na aparaturze naciskamy klawisz HOME/EXIT. Wyswietlacz pokaze TELEMETRY MONITOR.
Standardowo zobaczymy dwie wartosci napiecia, ktore opisalem wczesniej. Aparatura moze pokazywac do 4 wartosci telemetri. Ekran jest wtedy odpowiednio dzielony.

Jak wybrac, ktore parametry ma pokazywac MONITOR.
Zakladam, ze mamy podpiety dodatkowy czujnik (np temperatury) i chcemy go wyswietlac zamiast EXT-VOLT.
Aktywujemy MONITOR TELEMETRII.
Przesuwamy sie kolkiem na RECEIVER lub nazwe czujnika. Klikamy RTN.
Opcja DISPLAY podaje nam numer kafelka graficznego od 1 do 4. Wybieramy numer, ktory chcemy zaprogramowac.
Opcja SENSOR to nazwa czujnika, ktory chcemy wyswietlac na danym kafelku. Wybranie "------------------" kasuje dany kafelek.

Jak zaprogramowac alarm na czujniku.
Podam na przykladzie miernika napiecia odbiornika. Przykladowo, nasz odbiornik jest zasilany napieciem 6.0 Volt.
Aktywujemy MONITOR TELEMETRII.
Przesuwamy sie kolkiem na Rx-BATT. Klikamy RTN.
Opcja ALERT ustawiamy na ACT.
Opcja THRESHOLD ustawiamy na napiecie alarmowane dzwiekowo, czyli np. 5,6 Volta.
Opcja VIBES na inne niz OFF, wlacza dodatkowo wibracje aparatury. (mozna tu wybrac wzor wibracji)
Opcja SPEECH to "gadajacy" alarm. Domyslnie gada po angielsku.

Tak ustawiony alarm spwoduje, ze aparatura bedzie sledzila napiecie podawane przez odbiornik. W przypadku spadku jego wartosci do zadanego 5.6V (lub nizej), aparatura zacznie "drzec ryja".
Po wykonanym locie, mozna sprawdzic wartosci MIN/MAX zarejestrowane od wlaczenia aparatury. Widac je na tym samym ekranie czujnika. Opcja ta jest przydatna dla czujnikow tempertury lub tez wysokosci w VARIO/GPS.
Wyjatkiem jest czujnik VARIO, ktory oprocz alarmu wysokosci to jeszcze caly czas "piska" na wznoszenie i opadanie.

Jak podpiac dodatkowe czujniki telemetrii.
Futaba oferuje kilka czujnikow zewnetrznych (temperatura, vario, GPS, itp).
Czujnik taki podlaczamy do odbiornika (BEZ PRADU!!!) do portu SBUS-2. Jak mamy ich kilka, to trzeba kupic rozdzielacz sygnalu SBUS-2 (cos jak rozgaleznik USB w kompach).
Aby aparatura "zobaczyla" nowy czujnik to trzeba ponownie sparowac odbiornik, jak to zrobilismy powyzej.
Jesli nowego czujnika nie widzimy na MONITORZE TELEMETRII to mozna przejsc do:
Menu LNK -> SENSOR - podaje namy wykaz wszystkich czujnikow, widzianych przez odbiornik.
Menu LNK -> TELEMETRY - tu widac stan z wszystkich czujnikow.
Umieszczenie nowego czujnika na MONITORZE opisalem wczesniej.

Uwagi koncowe

W aparaturze nie da sie zmienic glosnosci. Jesli ktos ma z tym problem, to pozostaje podpiac sie sluchawkami (gniazdo na spodzie aparatury).

Pominalem kilka, drobnych "ficzersow" w nastawach, ktorych sam nie uzywam. Dla normalnego ludzika, podana wiedza powinna wystarczyc.

 

Pozdrawiam.

Adam

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

SUBUS a Gyro Futaba GYA431:

 

Ostatnio miałem potrzebę podłączenia żyroskopu  Futaba GYA431 do wspomagania pracy lotek. W znanych mi do tej pory stabilizatorach stabilizacja lotek jest wspólna dla obu lotek, tak jak byśmy podłączyli je jednym kablem Y. Przy takim podłączeniu  nie można ustawiać end-pointów, subtrimów,  róznicowosci lotek itp..  niezależnie dla każdej lotki (kanału). Otóż korzystając z magistrali SBUS można w żyroskopie GYA 431 uruchomić wspólną  funkcję stabilizacji dwu serw z zachowaniem ich pełnej autonomii ustawień.

 

Przydatne jest to bardzo w przypadku właśnie lotek i steru wysokości obsługiwanego przez dwa serwa (połówki steru obsługiwane osobnymi serwami). Przykładowy schemat połączeń niżej:

 

attachicon.gifSbus Futaba01.jpg

Próbuję od dwóch dni zgodnie z instrukcją podłączyć GYA431 niestety gyro nie działa. Możesz mi podać krok po kroku jak to zrobić ? Moja konfiguracja oparta jest nasz systemie S_BUS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam

Po wgraniu nowego oprogramowania do mojego nadajnika T14SG, pojawily sie klopoty z wejsciem w mod testawania zasiegu i wylaczenia wysokiej czestotliwosci na czas programowania nadajnika. Dotkniecie klawisza RTN jednoczesnie z wlaczeniem nadajnika raz na pietnascie wlaczen przelaczalo aparature w ten tryb albo nie przelaczalo wcale. Przeszukalem wiele for na zagranicznych stronach z poradami ze "trzeba jednoczesnie wciskac 4 funkcje na manipulatorze " podczas wlaczenia( pomimo ze nie mamkciuka Yeti sprobowalem ), nic nie dalo. Nie pomogl tez servis Futaby ktory orzekl ze trzeba wymienic manipulator RTN podajac cene przekraczajaca wartosc aparatury. A funkcja testowania zasiegu jest uzywana przeze mnie na poczatku kazdego dnia lotnego wiec kicha....

Po wielu probach chyba znalazlem sposob ( przynajmniej u mnie ) :

Trzeba szybko stukac a klawisz RTN (tak jak podczas zatwierdzania funkcji podczas programowania) i w tym czasie zalaczyc aparature. Dziala  4 razy na 5 wiec calkiem przyzwoity wynik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 4 tygodnie później...

Temat: Bateria do nadajnika

 

Moja aparatura ma już 5 sezonów i oryginalna bateria powoli pada. Zdecydowanie skrócił się czas pracy (max 1h), napięcie maksymalne szybko spada. Przyszedł czas na wymianę. Oczywiście okazało się, że oryginalna bateria (czerwony RIPMAX) jest droga i prawie nieosiągalna. Podejrzewam też, że te egzemplarze, które są jeszcze do wydarcia w zagranicznych sklepach już swoje odleżały na pólkach. Wiec ich żywotność może być krótka. Zdecydowałem się na zakup zamiennika z Hobbykinga, reklamowany, jako „nadający się do T14SG”.

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nano-tech-2100mah-2s1p-20c-lifepo4-transmitter-pack-futaba-t14sg-4pk.html

Cena jest rozsądna, dostępność w magazynie EU wiec i czas/cena transportu akceptowalna.

 

Na co należy zwrócić uwagę:

- oryginalna bateria (2800 LiPol 7,2V) ma w sobie elektronikę balancera (pewnie stąd ta wysoka cena) i przez to może być ładowana za pomocą ładowarki do aparatury.

- bateria z HK pasuje do gniazda aparatury i posiada kompatybilną wtyczkę

- bateria z HK nie ma balancera i musi być ładowana za pomocą ładowarki modelarskiej (trzeba ją wtedy wyjmować z aparatury). Bateria ma osobną wtyczkę do balancera.

- bateria z HK to LiFePo4 (6,6V), czyli powinna być ładowana w trybie LiFe. Przed zakupem należy sprawdzić, czy wasza ładowarka ma taki program. LiFe rożni się od LiPol napięciami Min/Max. Jeśli użyjemy standardowego programu LiPol to możemy zniszczyć baterie.

- bateria z HK ma mniejsze napięcie pracy (6,6V). Aby dostosować do niej aparaturę, należy zmniejszyć parametr ostrzegania o niskim poziomie napięcia baterii nadajnika. Domyślnie, dla oryginalnej baterii jest tam chyba 7,0V. Zmianę robimy następująco:

W aparaturze wchodzimy w LINKAGE MENU -> WARNING -> LOW BATTERY i ustawiamy tam np. 6.5V

 

Jak trochę polatam to dam tu raport z eksploatacji baterii z HK.

 

 

#AKTUALIZACJA#

 

Przed pierwszym użyciem, bateria została naładowana w trybie balancera.

Po miesiącu eksploatacji, nadajnik pokazał 5 godzin pracy.

Poziom napięcia długo wskazywał 6.8V. W ostatnich dniach zszedł na 6.7V. Tester baterii podał, ze zostało jeszcze 42% mocy.

Latam w zasięgu wzroku i nie zaobserwowałem problemów ze sterowaniem modelem. Jeśli te parametry się utrzymają, to można spokojnie używać nadajnika przez 4 godziny pomiędzy ładowaniami. Dla mnie to wystarczające.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tej bateri 6.6v z hk uzywam od 2 lat(już drugą męczę) na futabie 14sg, działa bez zarzutu, ciekawe to co piszesz z zasięgiem, niemniej ja żadnych problemów nie miałem latajac bądź to szybowcem bądź dużą spalina. Po intensywnym dniu lotnym zostaje średnio 50% pakietu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze byloby zatem, gdyby kto z posiadajacych dokladniej sprawdzil, szczegolnie przy napieciu okolo 6.0V, czy stosowanie owej baterii nie pociaga za soba negatywnych skutkow, na przyklad w postaci zmniejszenia zasiegu.

 

Hm...

Używam tej baterii od 2014r, latam szybolkiem (największe odległości) + inne, nigdy nie zauważyłem problemów z zasięgiem....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam. Dziś zakupiłem tą aparaturę i mam dwa pytania. Czy jest gdzieś instrukcja po polsku? Pytanie kolejne, czy jak mam aktualnie wersję v5.0 muszę po kolei wygrywać np. Najpierw 6 potem 7? Przeczytałem wątek ale może coś mi umknęło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.