Jump to content

Mini e-Supra -- motoszybowiec 2m


Adrian_S
 Share

Recommended Posts

Więc po zbudowaniu modelu dlg kusi mnie stworzenie czegoś większego z silniczkiem dla wygody :P. Tak więc rozmiary trochę podyktował kadłub który mam na stanie i chcę go wykorzystać, a jest to kadłub od modelu DUO od pana Blejzyka. Po przegrzebaniu odrobiny internetu postanowiłem że skrzydła będą wzorowane na mini Suprze Marka Dreli. Będzie ono posiadało pełną mechanizacje, czyli klapy a raczej klapolotki oraz lotki. Skrzydło będzie dzielone na 3 części ( metrowy centropłat i pół metrowe uszy) i wykonane tą samą metodą co model dlg czyli rdzenie styrodurowe laminowane tkaniną szklaną, zamierzam użyć 80g/m2 na całej powierzchni skrzydła plus dodatkowe warstwy w newralgicznych punktach. Dźwigar będzie z płaskowników węglowych szerokości 9mm, nad ich grubością muszę się jeszcze zastanowić ;). zawias znajduję się w 70% profilu.

A tak według założenia mniej więcej ma wyglądać skrzydło ;).

sdjy.th.png

Stateczniki jeszcze nie są narysowane alee już nadeszła ich kolej więc niedługo powstaną ;).

Wyposażenie planuje zakupić w hobbykingu, i tak o to planuje użyć tego silnika

http://www.hobbyking...earch=ntm%20283

zasilanego pakietem 3s + jakieś śmigło składane znalezione na wcześniej wymienionej stronie, jeżeli macie jakieś inne propozycje co do napędu chętni posłucham ;), maksymalna średnica silnika to 28mm a planowana masa modelu to ok 1kg.

Muszę jeszcze dobrać jakieś serwa te: http://www.hobbyking..._15sec_22g.html wydają się dość dobre ale czy 22g to trochę nie za dużo dla modelu tych rozmiarów.

Do kadłuba powędrują te serwa: http://www.hobbyking...trSearch=corona

Bo już w nim były :P

supra2m.pdf

Załączam plan mini-Supry tak orientacyjnie :P, moje skrzydło ma trochę większą powierzchnie, no i stateczniki będą musiały być większe bo mój kadłub jest sporo krótszy.

Pozdrawiam :).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

No to projekt z rysunków na komputerze zaczął przenosić się do naszego świata :P.

Rdzenie wyciął mi forumowicz "hornet20", zamówienie z Havel composites też doszło więc nic tylko zaczynać pracę ;).

Rolki od Havla, tkanina szklana 80g/m2 przez pomyłkę o splocie 2/2 nie wiem czy będzie to miało jakiś wpływ :P , rowing węglowy tex 800, oraz kawałek tkaniny węglowej 160g/m2

0yqn.th.jpg

Komplet rdzeni

ob7l.th.jpg

Prawe skrzydło

9ctt.th.jpg

A to kadłub który zamierzam wykorzystać do tego modelu ;)

y39f.th.jpg

I pierwsze wylaminowane płaskowniki na dźwigar centropłatu, 9mm szerokie, góra grubość 2,5mm ->1,5mm , dół grubość 2mm -> 1,2-1,3mm .

y0gx.th.jpg

No i masa rdzeni to 122g a płaskowniki na centropłat jak narazie ważą całkiem sporo bo 40g.

Postaram się w miare na bieżąco relacjonować budowę, no i wszelkie rady mile widziane ;).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Witam ponownie niestety przez szkołę musiałem przerwać na trochę prace nad modelem aale już od jakiegoś tygodnia wróciłem do pracy, na chwilę obecną wkleiłem dźwigary w rdzenie, w dźwigarach znalazły się już kieszenie na bagnety, obecnie zajmuje się szpachlowaniem skrzydła. Jeżeli ktoś jest zainteresowany mam jakieś zdjęcia z procesu budowy.

Link to comment
Share on other sites

Heh, ale co tu czytać ze zrozumieniem?

Zrobiłeś grube, ciężkie skorupowe pokrycie, pytanie po co oraz gdzie relacja z oblotu?

Od strony konstrukcyjnej wyważasz drzwi od dawna szeroko otwarte.

Po co "pakować" materiał w poszycie kiedy można uzyskać zdecydowanie lepsze wyniki stosując dźwigary.

Skrzydła takiego modelu pracują głównie na zginanie, i w takim wypadku najlepszym wyjściem jest konstrukcja dźwigarowa, a nie skorupowa która pracuje dobrze ale głownie na skręcanie.

Twój model waży ok. 1200 gr - Adrian jak się postara to osiągnie w granicach 1000 gr. Czy to duża czy mała różnica - odpowiedz sobie sam, jak dla mnie bardzo duża, wozisz ciężar tylko dlatego, że płat nie został wykonany optymalnie. Tak można, ale nie polecaj tej metody innym, bo i po co ?

 

Kojani

Link to comment
Share on other sites

O przewadze pokrycia skorupowego nad dźwigarem pasowym lub odwrotnie podyskutujmy po zobaczeniu jak Adrian to rozwiązał.

Chodzi mi o wypełnienie przestrzeni między pasami dźwigara .

A po co to zrobiłem?

Wszystko jest tam wyjaśnione wraz z pomiarami wytrzymałości, sztywności itd.

Porównaj to z innymi technologiami, a wszystko zrozumiesz (porównaj pomiary a nie "misie").

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Hmm powiem tak budowa mojego modelu jest inspirowana pełnowymiarową suprą F3J 3.4m , do której budowy się przymierzam, aale żeby przetestować różne rozwiązania itd. postanowiłem najpierw zrobić trochę mniejszy model. Zakładam że rozwiązania które sprawdzają się w tamtym modelu, zadziałają i u mnie, przestrzeń między dźwigarami to jest po prostu styrodur, postaram się niedługo porobić kilka zdjęć by przybliżyć jak to zrobiłem, dźwigar centropłata dodatkowo powędrował w rękaw węglowy, a dźwigary uszu zostały owinięte tkaniną szklaną, plus owijka aramidowa w newralgicznych punktach, skrzydła będą posiadały odłączane uszy wstępnie jest to na bagnecie z rurki węglowej 6/4mm . Na obecnym etapie skrzydła ważą 260g, a zostały względy estetyczne, zamknięcie lotki i zalaminowanie, wydaje mi się trochę za dużo, ale może spróbuję jakoś zaoszczędzić na pokryciu. Dziękuję za różne uwagi ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, no właśnie.

Dźwigar pasowy jest silny wypełnieniem między pasami, które to pracuje na ściskanie. Najlepszy jest , gdy jest dwuteownikiem.

Natomiast pasy węglowe przedzielone styrodurem, można by spokojnie zastąpić listwami drewnianymi, i wytrzymałość by nie spadła.

Oryginalna Supra to szybowiec projektowany do silnego holu. I do tego są potrzebne potężne dźwigary.

Dla motoszybowca takie rozwiązanie to tylko zbędny balast.

Ale jeśli to wprawka, to w porządku.

Na czymś trzeba się uczyć.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Hmm, no właśnie.

Dźwigar pasowy jest silny wypełnieniem między pasami, które to pracuje na ściskanie...

Zanim zaczniesz się wypowiadać na jakiś temat - wypadałoby się najpierw z nim zapoznać, nawet pobieżnie.

Mówiąc delikatnie - całkowicie mijasz z oceną charakteru obciążenia środnika dźwigara, nie mówiąc o pracy całego dźwigara.

No chyba, że zaczynasz tworzyć nowe zasady wytrzymałości materiałów i podstaw konstrukcji.

 

Kojani

Link to comment
Share on other sites

No przyznam że takie dźwigary jakie są w tym modelu są lekkim przewymiarowaniem jak na motoszybowiec aale co tam przynajmniej nie będę się bał że się połamie w locie :P. Nie sądze żeby dźwigary były zbędnym balastem, przy dość gwałtownym lataniu przeciążenia działające na skrzydła są dość duże, ja się na wytrzymałości materiałów za bardzo nie znam bo dopiero się uczę, aale wydaję mi się że styrodur powinien być wystarczający jako środnik dźwigara, wstawianie tam np. balsy pomijając że utrudniłoby trochę konstrukcje to na pewno zwiększyłoby masę dźwigarów.

Link to comment
Share on other sites

Zanim zaczniesz się wypowiadać na jakiś temat - wypadałoby się najpierw z nim zapoznać, nawet pobieżnie.

Mówiąc delikatnie - całkowicie mijasz z oceną charakteru obciążenia środnika dźwigara, nie mówiąc o pracy całego dźwigara.

No chyba, że zaczynasz tworzyć nowe zasady wytrzymałości materiałów i podstaw konstrukcji.

 

Kojani

 

 

Sugeruję zapoznanie się z tym tematem:

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/4402-przekladki-miedzydzwigarowe/page__st__100

Link to comment
Share on other sites

Miękkoloty ???? A poczytaj sobie to , to potem pogadamy: http://pfmrc.eu/index.php?/topic/34852-moto-szybowiec-230-cm-w-dziwnej-technologii/ Ale tak ze zrozumieniem , a nie tylko po łebkach. I jeszcze jeden mój temat o takiej technologii. Ale to już sam sobie poszukaj.

 

Moduł Younga (parametr opisujący sztywność materiału) dla włókien węglowych to przynajmniej E=230GPa. Dla w. szklanych E=80GPa. Ty używasz tkaniny ułożonej diagonalnie, więc trzeba to przemnożyć przez sin45st=0,7 czyli w takim przypadku E=56. Tylko z faktu, że w konstrukcji jest kierunkowe włókno węglowe, wychodzi sztywność 230/56=4,1 raza większa, niż to co Ty proponujesz.

A może chcesz pogadać o różnicy w ciężarze porównywanych skrzydeł? Dobre skrzydło 2m rozpiętości, laminowane w podciśnieniu, zgodnie ze sztuką,z solidnym dźwigarem waży ok. 350g. Twoje 2,3m rozpiętości, bezdźwigarowe to 580g.

Link to comment
Share on other sites

Możesz mi wyjaśnić, co wspólnego ma moduł Younga samego laminatu, z wytrzymałością na wyboczenie laminatu przyklejonego do styroduru?.

 

Sztywność całości wyznacza siła wiązania laminatu ze styrodurem oraz wytrzymałość tegoż styroduru na... ściskanie. .Amen.

 

Poza tym używana przeze mnie tkanina o tkzw. splocie skośnym absolutnie nie jest diagonalną, co tylko wskazuje na Twoją ignorancję w temacie.

Ale proponuję dać spokój w tym temacie takim dyskusjom, to nie miejsce do tego.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.