Jump to content

Recommended Posts

Witam serdecznie szanownych forumowiczów - modelarzy :).

Jestem tu nowym - raczkującym na forum. Przyglądając się tym wszystkim cudeńkom tworzonym przez kolegów modelarzy ośmieliłem się również przedstawić mój nowy projekt nazwany przeze mnie ,,SZYBOLOT'', który ma łączyć cechy samolotu i motoszybowca z przewagą na to drugie. Ma mi głównie posłużyć do nauki latania z zastosowaniem klap i lotek. Zbudowałem sporo modeli latających, jednak głównie w klasie modeli ,,Parkflyer'' - chociaż trafiały się i większe (ponad 3m). Od razu piszę o ew. uwagi odnośnie właściwego umieszczenia tego postu - ,,dopiero raczkuję na forum,,. Model powstaje na bazie planów modelu ,,MONARCH 05'' dostępnych w internecie. Ale z oryginalnych planów pozostał tak naprawdę tylko kształt. Rozpiętość została zwiększona do 200cm. Również cała konstrukcja włącznie z użytymi materiałami została zmieniona. Z uwagi na to, że mam zapasy sklejki gospodarczej (meblowej) gr. ok.2,6mm, to model chcę wykonać z wykorzystaniem tych materiałów. Profil płata SD7037, klapy oraz lotki, kierunek, wysokość, obroty silnika - napęd elektryczny. Model zacząłem kreślić zimą i w tym też czasie powstały pierwsze elementy. Jako, że kiedyś popełniłem własny ploter frezujący, to elementy staram się wycinać na tej maszynie. Projekt powstaje w Corelu - oczywiście legalnym. Elementy wewnętrznej części kadłuba widoczne na zdjęciach spasowane na razie na ,,sucho'' bez kleju. Wręgi wykonane ze sklejki mod. 2mm i 3mm. Na początek kilka zdjęć wewnętrznych elementów kadłuba. Wszelkie uwagi mile widziane.

Pozdrawiam - Grzegorz :).

post-22128-0-69637200-1566031309.jpg

post-22128-0-85506900-1566031310.jpg

post-22128-0-43823300-1566031312.jpg

post-22128-0-03951900-1566031314.jpg

post-22128-0-03255400-1566031316.jpg

post-22128-0-20136400-1566031317.jpg

post-22128-0-40445000-1566031318_thumb.jpg

post-22128-0-99994400-1566031415.jpg

post-22128-0-66186100-1566031417.jpg

post-22128-0-46668400-1566031458.jpg

post-22128-0-64071100-1566031459_thumb.jpg

post-22128-0-94671700-1566031460_thumb.jpg

post-22128-0-45278200-1566031462.jpg

post-22128-0-23129700-1566031464.jpg

post-22128-0-18505100-1566031466.jpg

post-22128-0-30560800-1566031467.jpg

post-22128-0-37685900-1566031468.jpg

post-22128-0-39853100-1566031469.jpg

post-22128-0-43329700-1566031471.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

  Po złożeniu i sklejeniu wewnętrznej wzmacniającej części kadłuba przyszedł czas na sklejenie kadłuba w całość. Wszystkie zewnętrzne elementy kadłuba wykonane są ze sklejki gosp. gr.2,6mm. W środku wklejone z zapasami bowdeny do SK I SW. Wręgi tylnej części kadłuba ze sklejki 2,6mm. Elementy zewnętrzne kadłuba pasowane są w wypustach wręg. Całość klejona klejem ,,PATTEX WOOD,,. Z tyłu kadłuba do spasowania założony demontowalny statecznik pionowy.

post-22128-0-18509100-1566217704.jpg

post-22128-0-04951800-1566217706.jpg

post-22128-0-97307700-1566217712.jpg

post-22128-0-28715400-1566217714.jpg

post-22128-0-78950900-1566218254.jpg

post-22128-0-26533400-1566218256.jpg

post-22128-0-13511800-1566218292.jpg

post-22128-0-48843400-1566218293.jpg

post-22128-0-98572500-1566218294.jpg

post-22128-0-58368400-1566218296.jpg

post-22128-0-29899600-1566218628.jpg

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

  No i powstały stateczniki. Na razie tylko sklejone. Konstrukcja jako całość z balsy 3mm, 5x8mm i 5x4mm oraz z elementami ze sklejki 0,8mm i 1mm. Nie wiem, czy ze względu na sztywność sprawdzi się sposób mocowania stateczników do kadłuba - jedna śruba plastikowa M4 ma trzymać stat. pionowy oraz stat. poziomy. Dodatkowo stat. poziomy z przodu będzie mocowany do wręgi węglowym kołkiem. Z kolei w środku statecznika pionowego wklejona jest nakrętka plast. M4 trzymająca całość. Zależało mi na demontowalnych statecznikach - wiadomo transport, przechowywanie. Ewentualnie po bokach kadłuba pod statecznikiem poziomym można całość usztywnić dwiema śrubami platikowymi M3. Teraz mam pytanie do bardziej doświadczonych kolegów - czy stery statecznika poziomego połączyć ze sobą wklejoną rurką węglową fi 4-5mm, czy lepiej tradycyjnie drutem stalowym np. fi2mm - zależy mi na lekkim tyle kadłuba. A tak to wygląda na zdjęciach.

post-22128-0-73292600-1566741326_thumb.jpg

post-22128-0-59655100-1566741327_thumb.jpg

post-22128-0-65076300-1566741328_thumb.jpg

post-22128-0-74758100-1566741329_thumb.jpg

post-22128-0-58115700-1566741394.jpg

post-22128-0-32531800-1566741396.jpg

post-22128-0-39309600-1566741617_thumb.jpg

post-22128-0-82604100-1566741618_thumb.jpg

post-22128-0-79066000-1566741652_thumb.jpg

post-22128-0-92951600-1566741654_thumb.jpg

post-22128-0-56164400-1566741680.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie.

 Oto jak wyglądają same oszlifowane stateczniki przymocowane śrubą plast. M4 do kadłuba.

post-22128-0-10504000-1567240655_thumb.jpg

post-22128-0-95141700-1567240667_thumb.jpg

post-22128-0-09640700-1567240691.jpg

post-22128-0-27659300-1567240711.jpg

post-22128-0-12399700-1567240787_thumb.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Jak dla mnie taka "tartaczna" konstrukcja i w Twiom wykonaniu jest bardzo ok. Sposób w jaki rozwiązałeś demontowalne stateczniki jest ciekawy i fajnie rozwiązuje ten temat. Przyglądam się Twojej pracy i będę kibicował. Tak z ciekawości możesz podać wagę gotowego do lotu szybolota i obciążenie powierzchni nośnej? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

WITAM

  Przewiduję wagę ok. 1500 - 1800g. Model ma rozpiętość 200cm. Cięciwa centropłata 275mm - centropłat rozp. 100cm. Rozpiętość uszu 2x50cm - cięciwa na końcówce ucha 16,5cm. Przewiduję obciążenie powierzchni 30 - 36g/dm2 z wyposażeniem. Co z tego wyjdzie zobaczymy na koniec jak model będzie oklejony i wyposażony w osprzęt. Poniżej na zdjęciach waga wykonanych do tej pory elementów - tj. statecznik poziomy, pionowy i kadłub z wklejonymi bowdenami.

post-22128-0-76375000-1567274091.jpg

post-22128-0-18991400-1567274102_thumb.jpg

post-22128-0-62920200-1567274221_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

 Obecnie jestem w trakcie konstrukcji skrzydła modelu a konkretnie centropłata. Żeberka również będą ze sklejki meblowej (jest dość lekka) 2,6mm. Przy kadłubie ze sklejki mod. 3mm. Na końcach centropłata z balsy 3mm plus wykończenie sklejka mod. 1mm. Dźwigary sosnowe z naklejonymi płaskownikami węglowymi - i tu mam pytanie do bardziej doświadczonych kolegów, który ze sposobów umieszczenia płaskowników węglowych wybrać - 1 czy 2-gi (zaznaczone na zdjęciu poniżej)? Jako zawiasy klap planuję zastosować zwykłe zawiasy plasikowe, jak na zdjęciu poniżej. Centropłat kryty w całości lub przynajmniej w obrębie kesonu i kadłuba balsą 1,5mm plus nakładki z balsy 1,5mm. Krawędź spływu wzmocniona wlaminowanym paskiem tkaniny szklanej. Mocowanie centropłata śrubą plast. M5. Serwa odwrócone - podłączone przez ,,V kabel,,. Wstępna konstrukcja centropłata na zdjęciu poniżej.

post-22128-0-43725800-1567414806.jpg

post-22128-0-49187400-1567414807.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

, który ze sposobów umieszczenia płaskowników węglowych wybrać - 1 czy 2-gi (zaznaczone na zdjęciu poniżej)?...

 

Raczej ani 1 ani 2 (szczegolnie nie 2).  Jest to czesta pomylka; roznica w sztywnosci (modul Young'a) pomiedzy weglem i drewnem jest olbrzymia i weglem nie wzmacniasz drewna w ten sposob,  Wegiel bedzie narazony na wieksze napreznia i jesli jest cienki to po prostu peknie.  A drewno tylko wozisz po niebie. Lepsza metoda jest zrobic gorna i dolna polke dzwigara z wegla, (jesli musisz) a pomiedzy nimi balse jako przekladka np tutaj:

 

http://www.espritmodel.com/explanation-of-the-d-box-build-technology.aspx

 

 

Proponuje calkowicie zrezygnowc z wegla w Twoim przypadku i wypelnic przestrzen pomiedzy dzwigarami balsa (pionowe sloje).  Nie trzeba tego robic na calej rozpietosci, tak mniej wiecej 40-50%.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie

 Dziękuję za cenne uwagi. A przy experymentalnym ,,Szybolocie,, prace powoli posuwają się dalej. Poniżej wstępne przymiarki kreślarskie przy konstrukcji ucha skrzydła modelu. Łącznik ucha z centropłatem planuję wykonać z wklejonych rurek węglowych fi8mm i jako bagnet rurka węglowa fi6mm oraz rurka fi4mm i pręt stalowy fi3mm.

post-22128-0-14979700-1568129519.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

WITAM po dłuższej przerwie.

Bardzo powoli, ale jednak prace przy ,,Szybolocie,, posuwają się do przodu - wiadomo jak to jest czasami z drogocennym czasem. Rysunki w zasadzie skończone. Czeka mnie teraz wyfrezowanie pozostałych ostatnich elementów - do budowy skrzydeł. Ale nie o to chodzi. Mam pytanie do szanownych kolegów, czy ktoś może używał pokazanych na zdjęciach elementów tj. akumulatorów tej firmy, regulatora obr. i silnika napędowego. Chodzi mi o ewentualne opinie.

POZDRAWIAM

post-22128-0-09947200-1572717081.jpg

post-22128-0-60591900-1572717096.jpg

post-22128-0-85430100-1572717110.jpg

post-22128-0-19004100-1572717127.jpg

post-22128-0-23960400-1572717143.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regulatory Hobbywinga są fajne: mam kilka, używam, chwale sobie i nie zawiodły mnie do tej pory.

Dwie uwagi: Jeśli byś się na nie zdecydował, to zamów od razu kartę do programowania, bo np. zaprogramować hamulec będzie trzeba, a wysłuchiwanie bipczenia przy próbie programowania z aparatury jest upierdliwe. Druga uwaga jest taka, że zamawiaj je raczej z Banggooda, bo na Aliexpress można trafić na podróbki.

 

Silnika nie znam, ale to typowy chińczyk, różniący się jedynie nazwą na korpusie od całego szeregu innych "marek". Pewnie będzie działał OK, ale jakości czy osiągów AXI nie ma się co spodziewać...

 

Natomiast co do pakietów - czemu chcesz je zamawiać z Chin? Lokalnie, w Polsce można kupić można kupić bardzo fajne SLS, czy Gens Ace. Pewnie, że drożej będzie, ale moim zdaniem na pakietach nie ma co oszczędzać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silnik do złudzenia przypomina silniki Ray od Pelikan albo Turnigy ten żółty, pewnie to z tej fabryki. Motorki ogólnie chyba spoko. Mam taki w szybowcu już kilka lat i nić się z nim nie dzieje (w rozmiarze 3536/08) więc mogę polecić.

Ogólnie to kolega chce zastosować morowy silnik, szybowiec chyba będzie do akrobacji 3D  :D  (Top Model takie ma w ofercie).

Technologia wykonania bardzo ciekawa. Jedyne co, jak dla mnie, nie wzbudza zaufania to mocowanie usterzenia. Dałbym co najmniej śrubę 5 albo 6 mm a nawet dwie. A najpewniejsze to porządnie przyklejone do kadłuba, choćby nawet tylko usterzenie pionowe. Model raczej będzie dość ciężki i raczej szybki a wtedy obciążenia potrafią być spore. Wiem z przykrego doświadczenia kolegi. Ale to tylko tak nieśmiało piszę. Widzę że kolega ma już doświadczenie w dużych modelach więc na pewno wie co robi  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

WITAM

Dziękuję za opinie. Może któryś z kolegów podpowie jak duży regulator powinien być do tego silnika oraz jaki pakiet aku tj. 3 czy 4 cele oraz jaką ewentualnie pojemność pakietu zastosować? Sam nie mam większego doświadczenia w doborze większych napędów elektrycznych.

  Co do modelu, to w końcu udało mi się wyfrezować żebra centropłata. Trzeba w nich jeszcze przeszlifować miejsca po ,,mostkach,, i można zacząć montaż skrzydeł.

Efekty frezowania poniżej.

POZDRAWIAM 

post-22128-0-73881100-1573156903.jpg

post-22128-0-96712900-1573156980_thumb.jpg

post-22128-0-49392500-1573157006_thumb.jpg

post-22128-0-54673100-1573157023_thumb.jpg

post-22128-0-48680400-1573157035.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regulator 60A powinien spokojnie wystarczyć, 50A to trochę na styk i może się przegrzewać. Co do pakietów to wielkość (masa :) ) radziłbym dobrać dopiero jak będzie model gotowy i kompletny. Będzie wtedy wiadomo ile potrzeba masy do poprawnego wyważenia modelu, szkoda dodawać ołowiu.

Silnik ma dość małe kv więc pakiet z 4 cel zdecydowanie. Uzyskamy większą moc przy mniejszym natężeniu prądu.


Przepraszam, że piszę post za postem ale znalazłem tak na szybko specyfikację chyba podobnych silników. Nie wiem czy można się tym kierować. Jak coś to proszę mnie poprawić.

W każdym razie podam linka, może chociaż trochę pomoże w zestawieniu napędu: http://nastik.pl/manual/Dualsky/ECO3520C-V2_SPEC.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

WITAM

Prace przy experymentalnym ,,SZYBOLOCIE,, powoli posuwają się do przodu - raczej bardzo wolno - chroniczny brak czasu. Do tej pory udało mi się skleić wstępnie konstrukcję centropłata - jeszcze nie oszlifowany, który również konstrukcyjnie cały czas ewoluował. Ale cały czas zastanawiam się nad wykonaniem klap - tzn. czy wykonać je jako jednolite (bez ażurowania) - końcówki żeberek pokryte deseczkami balsowymi 1,5mm, czy ażurowane dla lekkości tak, jak pokazane jest na rysunku - kolor jasno żółty to pokrycie z balsy 1,5mm. Na spływie między deseczki dla wzmocnienia krawędzi chciałem wlaminować pasek tkaniny szklanej oraz wzdłuż spływów końcówek żeberek odcinki rowingu węglowego. Pytanie brzmi - czy warto jest w ten sposób wyażurować klapy zważając jednocześnie na ich wytrzymałość i sztywność w stosunku do wagi. Skrzydło klejone żywicą L285. Wiem, że czasami stosuję kompromisy między radami kolegów z forum a radami znajomych zajmujących się modelarstwem lotniczym oraz własnymi przemyśleniami. I choć nie czuję się żadnym fachowcem w tej dziedzinie, to wszelkie podpowiedzi, uwagi czy krytykę przyjmuję ciepło :) i z uwagą - np.regulator 60A już zamówiony, silnik RAY C3536/05 już mam lub ew. zamówię ciut mocniejszy  a aku zamówiony 3S 3300mAh.

POZDRAWIAM

post-22128-0-86487600-1573993393_thumb.jpg

post-22128-0-36540000-1573993416_thumb.jpg

post-22128-0-61117600-1573993455_thumb.jpg

post-22128-0-47417200-1573993499.jpg

post-22128-0-01322400-1573993526.jpg

post-22128-0-35096600-1573993548.jpg

post-22128-0-63104300-1573993589.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

WITAM

W temacie ,,SZYBOLOTA,, może za dużo się nie dzieje, ale dobre i trochę. Konstrukcja centropłata otrzymała na końcach stalowe haczyki do elastycznego spinania z uszami, kilka balsowych wzmocnień przy żebrach, listewki balsowe zarysu klap oraz nakładki sklejkowe mocowania centropłata i wzmocnienia rurek mosiężnych bagnetu pomocniczego ucha. Teraz całość trzeba jeszcze oszlifować.

 

post-22128-0-65380600-1575209066.jpg

post-22128-0-26662400-1575209099.jpg

post-22128-0-03964900-1575209162.jpg

post-22128-0-16542300-1575209226.jpg

post-22128-0-99070800-1575209253.jpg

post-22128-0-52620300-1575209275.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, wiem - wygodne to faktycznie nie jest ale łączenie jest bardziej elastyczne przy ew. zdarzeniu. Stosowałam już takie w modelu 3,4m rozpiętości i mogę powiedzieć, że się sprawdzało. Skrzydła były spinane gumami. Tylko ten montaż gum jest nieciekawy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haczyki były fajne, jak nie można było kupić kiedyś dobrej taśmy. Teraz taśma jest lepsza bo szybsza i wygodniejsza a trzyma tak samo .-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, taśmę też posiadam - stosowałem ją w modelach. Czasami potrafiła delikatnie uszkodzić folię pokrycia. Taśma jest faktycznie prostszym i szybszym sposobem montażu. Co będzie stosowane zobaczymy - w końcu ma to być model experymentalny????.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Daniel1978
      Witam. Sprzedam model szybowca. Model do minimalnej odbudowy. Po lataniu i małej przygodzie przez młodego pilota model maił mieć dorobiony centropłat i lotki ale....
      Zapał młodzieńca zanikł i leży i się kurzy.
      Rozpiętość modelu 1.2m około.
      Do modelu dodaje nie ma na zdjęciach pakiet z czterech Aku 800mhn enloop
      I hol do naprawy trzeba najprawdopodobniej rozplątać firmy Great Planeta. Cena 150zł z przesyłką




    • By Janek.T
      Sprzedam lub zamienię bardzo mocne i lekkie skrzydła do wykończenia + bagnety stalowe hartowane.
      - długość jednego skrzydła 197 cm
      - waga jednego skrzydła 65 dkg
      - szerokość od strony kadłuba 23 cm
      - szerokość na końcówce 10 cm
      - wysokość od strony kadłuba 32 mm
      - waga jednego skrzydła na gotowo z dwoma serwami mikro i hamulcami wynosi 90 - 95 dkg
      Takie same ważą w moim szybowcu ASW-15 , któego sam budowałem i chętnie mogę doradzić w tej sprawie.
      Waga mojego szybowca z elektrycznym napędem, o rozpiętości 4,15 m, gotowego do lotu z pakietami wynosi 4 kg. Model prowadzi się prowadzi się perfekcyjnie i lata bardzo dobrze.
      tel. 500 578 701
      Cena 390 zł do negocjacji
      Wysyłka kurierem ok. 50 zł.








    • By Daniel1978
      Witam sprzedam model szybowca i hol. cena 200 zł. Wysyłka kurierem Dpd na mój koszt.




    • By Góra
      Witam,
      mam na sprzedaż stateczniki do modelu f5j. Oryginalnie powstały do modelu f5j Lofty, wykonane w technologi: rdzeń sytordurowy laminowany tkaniną węglową 39g/m2. statecznik poziomy ma natarcie szklane, pionowy natarcie węglowe.

      Statecznik pionowy:
      Masa                   27g
      Powierzchnia    ~5,3dm2
      Cięciwa max     195mm
      Wysokość          350mm
      grubość max     6mm
      Statecznik poziomy:
      Masa                40g
      powierzchnia    ~8,5dm2
      cięciwa max     135mm
       
      Cena za oba stateczniki: 200zł+koszt przesyłki
      Po uzgodnieniu mogę wykonać kadłub taki jak w modelu Lofty F5j przedstawiony na forum: Lofty_pfmrc


    • By Marcian-in
      Cześć,
      Szperałem po forum i nie znalazłem podobnego tematu. Myślę, że opracowanie jakie zrobiłem (dawno temu a ostatnio zaktualizowałem) pomoże początkującym modelarzom z opanowaniem OpenTx. Wiem, że są różne opracowania ale jak zobaczy się coś na żywym organiźmie to lepiej przyswoi się informacje. Zapraszam do lektury:
      https://kowalscyrc.wordpress.com/opentx-motoszybowiec/
       
      Może ktoś coś dorzuci do rozwiązań w programowaniu 🙂  jestem ciekaw jakie rozwiązania macie u siebie wprowadzone.
      Pozdrawiam
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.