Skocz do zawartości

IDEAL V 3,2 m z TopModel cz. przyjemność składania i potyczki


young
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Jerzy Markiton

Producent jest czeski ale błąd - normalny ? Na czym polega ten problem z krążeniem ?

Po wytrymowaniu do lotu ślizgowego - na jakim kącie zaklinowania jesteś aktualnie ? Jeśli z "dive testu" model szybko przechodzi do wznoszenia to przesuń Ś.C. o 2-3mm do tyłu, ponownie wytrymuj i zrób kolejny "dive Test" Sprawdź zachowanie w krążeniu. Jest poprawa ale Cię nie satysfakcjonuje - przesuń Ś.C jeszcze o 1-2mm.  Nie ma poprawy lub jest gorzej - idź w drugą stronę. Jak ustalisz Ś.C. zrób "test 2 pętli". Maksymalne wychylenia wysokości nie powodujące zrywania strug - jest bardzo ważne. I do tych maksymalnych wychyleń wysokości doregulowujesz resztę. Może przyczyną złego zachowania jest niewłaściwa różnicowość lotek ? Zdarza się, że zbyt wielkie wychylenia lotek powodują sterowanie oporowe zamiast wyporowego. Wtedy uruchom mix: lotki-klapy. Przeczytaj jeszcze raz tych kilka przyklejonych artykułów o regulacji szybowca i zastosuj dokładnie taką samą kolejność. Jest bez znaczenia czy regulujesz szybowiec czy motoszybowiec, zboczeniec czy termik. Podstawowe zasady są identyczne. Wielkości nastaw mogą się różnić w zależności co chcesz latać: termikę, szybkość, dystans ale zasady prawidłowej regulacji - nie !

Konrad ? Skąd ten model wie, że na nosie, zamiast wolframu wozi się neodym i regulator ?

Pozdrawiam - Jurek

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jurek właśnie pisałem posta jak przyszedł twój.  Jednak mam poważną wątpliwością co do tego rysunku odnośnie SC.

Przecież nie powinno to mieć żadnego znaczenia czy to szybowiec czy elektro, tyle że przy elektro skracamy około 5cm długość kadłuba. Nie mniej po zastanowieniu mam coraz większe wątpliwości graniczące z pewnością że jest tam jednak błąd.

 

Ja mojego Albatrosa pod termikę ustawiam na bardzo tylnym SC. Nc nie zmieniam w tryowaniu tylko zmieniam SC. W moim przypadku tylny SC to 77mm a ja daję nawet 80-85mm.

Albatros wówczas pięknie krąży w termice praktycznie muszę tylko uważać żeby nie uciekł i to wszystko.

Przy tak tylnym ustawieniu model jest bardziej nerwowy i trzeba bardziej uważać, nie mniej Albatros to model który jak mu nie przeszkadzają sam lata.

 

EDIT.

Zbyszek te 102mm SC to chyba jednak błąd. Różnica między naszymi modelami nie jest aż tak duża a u mnie SC to 74-77mm. Myślę że 78-85mm to prawidłowe wartości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam czym zmierzyc kata zaklinowania. Przy ciasnym krazeniu traci znacznie wysokosc i jakby osuwał sie na skrzydło  do wenatrz kregu. Próbowałem mix z klapami  / jakos nie pomogło. Chyba jeszzce sie pobawie  z SC i róznicowościa lotek.

Skoro przy 102mm  szybko wychodzi z nurkowania wiec ta druga wartosc 78-85mm jest błedna bo nalezało by przesunać jeszzce bardziej do tyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Też bym tak zrobił. Ciasne krążenie to pojęcie względne. Jeżeli będzie za duży kąt zaklinowania to też będzie wyskakiwał z "dive testu". To jest nic innego, tylko obserwacja przyrostu siły nośnej od przyrostu prędkości. A ta jest zależna od kąta natarcia. W szybowcu musisz przynurkować żeby zwiększyć prędkość. Włączenie silnika, w zależności od kąta pod jakim jest zamontowany, nie musi dać jednoznacznych odpowiedzi. Uciekając ze Ś.C do tyłu zmniejszasz stateczność. Model robi się nerwowy i nie każdemu taki styl latania odpowiada. Wtedy jedynym wyjściem są podkładki pod skrzydło bądź statecznik i szukanie właściwego położenia Ś.C na nowo... Masz uproszczone zadanie bo statecznik jest pływający.

Jeżeli masz włączony mix: lotki-kierunek, to zbyt duża wartość kierunku może spowodować podobne objawy. Jeżeli wewnętrzna lotka zbyt dużo wychyla się w górę to zaczyna działać jak hamulec i spowoduje podobne objawy. Wskazuje na zbyt dużą różnicowość lotek. Z reguły - jest odwrotnie. Konieczność używania wysokości w krążeniu to trywializm, mam nadzieję ? Na tym etapie nie używaj klap i lotek wychylonych w dół do termiki ! Z resztą, do góry, do "speed-u" - też ! Wyreguluj go czystym profilu. Na to i inne przyjdzie czas później.

Bardzo często, kierunkiem i lotkami krążenie tylko inicjujesz. Lekko zaciągasz wysokość i wycofujesz lotki i kierunek do połowy lub zupełnie do zera i na samej zaciągniętej wysokości kontynuujesz krążenie. Do płaskiego krążenia często mam lotki w przeciwną stronę utrzymując tylko kierunek i wysokość - ale to nie na tym etapie regulacji i w każdym modelu inaczej. Powodzenia !

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najpierw ustaw dobrze rocznicowość lotek. i nie rób żadnych miksów jeśli mało z nich wcześniej korzystałeś. Tak jak pisze Jurek - ustawiaj model na czystym profilu systematycznie. Po ustawieniu różnicowości, zaczynaj krązyć płasko. Na ciasne krążenia przyjdzie czas. Środek cięzkości nie ma tu tak dużego znaczenia. Masz przedni, czyli lepszy do nauki modelu. Ucz się ile musisz dodać kierunku, wysokości w skręcie żeby nos ani nie opadał ani nie zadzierał. Ucz sie modelu - jego zachowań i ustawień. Reszta przyjdzie sama.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model Ideal powstał na bazie Fantasy a tam w instrukcji widnieje SC 100-105mm. Wymiary płata te same.

Przy następnym oblocie zastosuje się do uwag kolegów. Wydaje mi się ze kluczem  do problemu jest różnicowość lotek. Znacznie zmniejsze mix kierunku. SC zostawię na razie jaki miałem (102mm)  . SW ustawie tak żeby dive test wypadł w miare dobrze. Na silniku również zadziera do góry wiec raczej w locie poziomym źle ustawiam. Brak doświadczenia.   Dzieki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

SC w moim idealu mam na 102 mm, różnicowość lotek ustawiłem 22-12, nie domiksowałem kierunku do lotek (jeszcze) i na razie delektuję się wodzeniem po niebie z łapaniem termiki włącznie. Model lata tak jak się nazywa, dla mnie super. Moje obawy przy oblocie dotyczyły głównie zastosowanego napędu i regulatora. Nie ukrywam,że mój silnik za 35$ wyglądał blado przy sugerowanym Mega za 550 zł, a okazało się,że sprawuje się doskonale. Model idzie do góry bardzo szybko i muszę oddawać wysokością by nie szedł w pionie. Test silnika i regla (60A) jaki przeprowadziłem to 5 razy szybkie wznoszenie raz po razie, lądowanie i sprawdzenie temperatury silnika, regla,akumulatora. Łopatki mam 12x6,5 ale widzę,że bez obaw można założyć 13x6,5 tylko na razie nie widzę takiej potrzeby . Dzisiejsza pogoda u nas była wymarzona dla tego modelu. A jak tam inne IDEALE? 

post-606-0-62851100-1402171615_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo Leszku. Ja ma ten sam silnik z łopatami 13x6,5 ale w cięższym modelu i prąd nie przekracza 48A na hamowni, w locie regulator 55A nawet się nie spoci. Skoro model Ci żwawo rwie do góry to moim zdaniem nie ma sensu ładować większych łopat. Powiedz, jak wypada u Ciebie DiveTest jeśli robiłeś oraz czy dokładałeś ołów w skrzydła - jakieś spostrzeżenia w tej kwestii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DiveTest   :) może jutro.Wyważenie skrzydła opisałem wcześniej (dołożyłem aż 50g na stronę) z dobrym rezultatem. Model nie wymagał żadnego trymowania i leci równo w każdej fazie lotu  z lądowaniem włącznie co było dla mnie najważniejsze by nie "łapać" cyrkla przy przyziemieniu .

Masz 48A? na 13x6,5 na takim samym silniku?  w moich testach łapał 55A ( aku 3300 35-70C nano-tech 4 cele) na start, potem spadało oczywiście ale i tak postanowiłem na oblot sprawdzić bezpieczniejszy amperaż na mniejszym śmigle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Zbyszek - Dive Test nie jest tutaj kluczem ! Jest szybkim narzędziem do kontroli ! Nie reguluje się modelu, żeby Dive Test wypadał dobrze.  On tylko pokazuje, w którą stronę idziesz z regulacją modelu. Ale jaki chcesz mieć model, jaki ma mieć charakter - decydujesz Ty. To, co zwyczajowo podaje producent, to są wartości (a przynajmniej powinny być) bezpieczne ! Większość ludzi stosując te wartości nie powinna rozbić modelu w pierwszym locie. A przynajmniej - nie z tego powodu. Reszta to jest doregulowanie modelu do swoich oczekiwań, ale - w ramach możliwości konstrukcji !

Ster wysokości ma ważniejsze zadania do spełnienia i wpływa na szereg innych, ważniejszych zachowań modelu niż prawidłowy Dive Test ! Co to zresztą jest prawidłowo (w miarę) wypadający Dive Test ?

Jedynym negatywnym takim przypadkiem byłaby sytuacja, w której przypikowany model pogłębia nurkowanie i przechodzi do lotu plecowego.... Ale to jest moim zdaniem niewykonalne bo rozbijesz model znacznie szybciej niż wyprowadzisz go na taką wysokość, z której da się się ten "magiczny" Dive Test wykonać.

Wszystkie pozostałe stany zachowań - to prawidłowości. Chociaż inaczej reguluję swoje modele. Jeśli model jest typowym termikiem (skrajnie: 2 kan. model szybowca do F3J/M) będę go regulował tak, żeby w Dive Teście trochę wyskakiwał w górę ale bez następującej po takim wyskoku "pompie". Szybki model ( zbocze, hotliner) będę starał się regulować inaczej. Potwierdzeniem tej regulacji będzie zbliżone do  neutralnego  zachowanie się modelu w Dive Teście.

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jurek no nareszcie. :)

Czytam to forum i niektórych modelarzy i odnosiłem wrażenie od jakiegoś czasu, że część modelarzy Dive Test uważa za panaceum na dobrze latający model. 

Nigdy nie przykładałem większej wagi do tego testu ponieważ chciałem aby mój model latał tak jak mi odpowiada. No i w końcu Jurek zebrał to jak zwykle w bardzo sensownych kilka uwag. Termik jakim jest mój Albatros właśnie tak ustawiłem jak Jurek opisał powyżej. Wychodzi dość ostro z Dive Testu. Gdybym to napisał wcześniej to pewnie zaraz by się podniosły głosy, że to absolutnie źle wyważony model.

Dziś w termice zrobiłem razem z Piotrem który latał Elipsoidem w krótkim czasie ponad 350m, mieliśmy wznoszenia po 10-12m/s.

Ale było fajnie. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluje Leszkowi oblotu.

Dziś rano  miałem zupełnie bezwietrzną pogodę wiec wykonałem divetest. SC na 102, ster wysokosci na spokojne szybowanie i najmniejsze opadanie. Ideal po nurkowaniu prawie wykonał petle.

Po oddaniu steru wysokosci dive test w miare ok, ale lot szybowy do bani. Nabiera  predkosci i szybko opada.

 Lepiej  wyszło  przy SC na 100mm ale wtedy dosc mocno wiało.  Wiec chyba na dzien  dzisiejszy daruje sobie divetest i ustawie szybowiec tak jak mi pasuje. Zawsze to tylko krotkie trymowanie wysokoscią.

A przy bezwietrze to on płynie a nie szybuje. :D

Moj aktualny rekord to 550m w termice. Wyzej spekałem.

 

foto . przerwa na "tankowanie"

 

post-14229-0-61688400-1402250189_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli wychodzi ostro z testu, to jednak chyba nie bardzo rozumiesz, o co w tym teście chodzi. Latać oczywiście się da, nawet źle wyważonym.

Wszystko zależy co się rozumie za ostro. Ostro dla mnie to jest to że nie wychodzi do lotu poziomego tylko po pewnym czasie chyba 2-3s wychodzi płynnie do góry. Nie robi pętli nie leci po prostej do ziemi ale wychodzi, dla mnie to ostro bo idzie do góry.

Relax inny model inny profil leci przy tym teście zdecydowanie dłużej prosto i wychodzi zdecydowanie łagodniej. Wychodzi do lotu poziomego, nie idąc do góry. Albatros idzie w górę i na pewno jest prawidłowo wyważony :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz 48A? na 13x6,5 na takim samym silniku?  w moich testach łapał 55A ( aku 3300 35-70C nano-tech 4 cele) 

Noooo. Ja latam na pakietach 3s. Starałem się walczyć z masą gdzie się dało a dało się tylko na wyposażeniu no i z jednym płatem cięższym o 45g - też nie zauważyłem żadnych nieprawidłowości w użytkowaniu :) .

 

Ja do DiveTestu podchodzę raczej jako do narzędzia sprawdzającego, byłem ciekaw jak Leszkowi wychodzi ten test przy jego wyważeniu. Choć nie ukrywam że artykuł, który Jerzy przetłumaczył w innym wątku o ustawieniu szybowca na termikę akurat sporo traktuje o tym teście. No ale my tu o czym innym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Zbyszku - wczoraj przeregulowałem swojego Virusa i udało mi się dostać efekt w krążeniu jak opisujesz. Zbyt duży dyferencjał na lotkach i w krążeniu opuszcza nos... Dość nieprzyjemne krążenie. Zmniejszyłem dyferencjał - jak ręką odjął ! Minimalnie podciągam wysokością w krążeniu i trzyma krążenie jak przyklejony. Możesz sprawdzić czy u Ciebie nie jest podobnie.

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zbyszku - wczoraj przeregulowałem swojego Virusa i udało mi się dostać efekt w krążeniu jak opisujesz. Zbyt duży dyferencjał na lotkach i w krążeniu opuszcza nos... Dość nieprzyjemne krążenie. Zmniejszyłem dyferencjał - jak ręką odjął ! Minimalnie podciągam wysokością w krążeniu i trzyma krążenie jak przyklejony. Możesz sprawdzić czy u Ciebie nie jest podobnie.

- Jurek

Tak .Juz nie mam z tym problemu. Róznicowosc mam sprzezona z włacznikim klap do termiki. Więc mam dwie pozycje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.