Skocz do zawartości

RWD-21 projekt, budowa, oblot


mirolek

Rekomendowane odpowiedzi

Tak poszycie zamknięte.

Kolejne wzmocnienie oparte o krawędź natarcia na pewno byłoby wartością dodaną ale mam nadzieję, że wklejony pomiędzy listwy sosnowe prostokąt ze sklejki oraz wzmacniający trójkąt zdadzą egzamin.

Amortyzator aluminiowy ma możliwość obrotu na wklejonej goleni z drutu fi 5mm a prawidłowy kierunek prowadzenia kół reguluje się jedynie na dwóch wkrętach "robakach". Moim zdaniem, zanim dojdzie do wyrwania klocka dębowego ze skrzydła ..... puści mocowanie samego amortyzatora.

Najlepiej nie zakładać złych scenariuszy bo "karawana jedzie dalej" ;)

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokończyłem lotki i spasowałem zawiasy zatem skrzydła mam gotowe do połączenia.

 

2014-01-20-1883.jpg

 

Do pełnego wykończenia konstrukcji muszę osadzić centralnie jedno serwo na klapy i uzupełnić balsę na centropłacie. Szpachlowanie i ostateczne szlifowanie zostawiam sobie na deser ... tuż przed pokryciem.

Pozwoliłem sobie na kolejną fotkę z przymiarki tego co już zrobiłem. Zdjęcie obrazuję skalę problemu, czyli rozmiar modelu w mojej ciasnej pracowni. Trochę się martwię, że przesadziłem z wielkością modelu i nie będę miał ruchu w piwnicy tym wielkim skrzydłem :(

 

2014-01-20-1884.jpg

 

W ostateczności "uszczęśliwię żonę" .... zabierając skrzydło do domu :P

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po sklejeniu skrzydeł wkleiłem w centropłat dodatkowy sklejkowy element łączący oraz pozycjonujący skrzydło w kadłubie.

 

2014-01-25-1903.jpg

 

Wykonałem także popychacze do napędu klap z drutu stalowego 2mm

 

2014-01-25-1904.jpg

 

....które osadziłem w specjalnie wyciętych rowkach od spodu klap.

 

2014-01-25-1906.jpg

 

Wklejone na żywicy licują się z powierzchnią klap a od wewnętrznej strony płata mieszczą się pod docelowym obklejeniem z balsy.

 

2014-01-25-1908.jpg

 

Klapy będą sterowane za pomocą jednego serwa umieszczonego w środkowej części płata.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umiejscowiłem serwo i przygotowałem popychacze do klap. Aby działały równo, starłem się aby oś ruchu popychacza była w osi płata.

 

2014-01-29-1951.jpg

 

2014-01-29-1952.jpg

 

Regulacja nie jest łatwa ale po pół obrotu na snapach ustawiłem takie położenie, że klapy pracują równo i szczelnie się domykają

 

2014-01-29-1953.jpg

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawowe dane modelu:

rozpiętość: 1,83m

szacowana waga ok. 4kg

silnik: czterotakt Os Max - 18 cm3

 

Cytat z pierwszego postu.

 

Model bardzo ciekawy.Przede wszystkim samolotu polskiego! Ale patrząc na konsrukcję jesteś w stanie zachować ciężar podany powyżej?

Wizualnie wychodzi to dość ciężkawo.Może być trudny w pilotażu.

Mimo wszystko gratuluję wyboru i życzę sukcesu podczas oblotu.

 

Pozdrawiam Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może to tylko tak na zdjęciach wygląda bo wykonywane są z bliska i chyba nie oddają rzeczywistej skali modelu.

Wagę kontroluje cały czas - kadłub wraz z usterzeniem waży 780g

 

2013-11-23-1570.jpg

 

Skrzydła przed połączeniem z klapami ale bez osadzonych lotek ważyły 888g

2014-01-13-1852.jpg

 

do tego osłona ok. 90g, silnik z łożem 670g, amortyzatory 80, koła ok. 100g, pakiet zasilający ok. 100g, serwa i popychacze ok. 250g, osłony podwozia, pokrycie, malowanie, śmigło, kabina .... czyli waga powinna zamknąć się raczej w przedziale 3,2 - 3,5 kg.

 

Wrażenie ciężkości dają może fotografowane z bliska szerokie dźwigary skrzydła. Tu faktycznie może nieco przesadziłem ale uzyskałem dużą sztywność konstrukcji płata a to podstawa jego trwałości i odporności na ewentualne drobne uderzenia.

 

Powierzchnia skrzydła to około 52,6 dm2, przy szacowanej wstępnie wadze 4kg daje obciążenie powierzchni nośnej 76g/dm2 a przy wadze 3,5 kg której się finalnie spodziewam to niewiele ponad 66g/dm2.

W obu przypadkach parametry są całkiem dobre dla dużej pół_makiety dlatego jak pisałem już wcześniej, nie bardzo walczę o każdy gram w budowie modelu.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace przy modelu posuwają się do przodu, choć nie przybywa istotnych elementów które warto dokumentować.

Wkleiłem dodatkową listwę balsową przy klapach aby łatwiej kleić pokrycie, obkleiłem balsą skrzydło od góry w części centropłata oraz dopasowałem kołki ustalające położenie skrzydła w kadłubie. Wykończyłem też balsowymi klockami kadłub przy skrzydle i zabrałem się oprofilowanie łączenia skrzydło - kadłub.

 

2014-02-03-1974.jpg

 

2014-02-03-1973.jpg

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Po małej przerwie na zimowe ferie wznowiłem prace przy modelu.

Wykonałem oprofilowanie skrzydła z trójkątnej listwy balsowej. Klejąc elementy, starałem się jak najdokładniej odwzorować linię płata na kadłubie stąd spora ilość zacinanych ze skosa kawałków.

 

2014-02-05-1998.jpg

 

Po oszlifowaniu oprofilowania nabrały docelowego wyglądu

 

2014-02-17-2058.jpg

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaciagam zdjęcia z Picass-y i chyba wszystko działa prawidłowo bo pojawiają się nawet gdy podglądam forum z telefonu.

 

Kolejnym elementem jest oprofilowanie skrzydła od strony spływu, wykonane od spodu ze sklejki 0,6mm które nastepnie uzupełnię bokami od góry balsą 2 mm

 

2014-02-19-2060.jpg

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Rozpoczety został sezon zawodów aircombat a to wymaga napraw i przygotowania modeli na zawody. Budowa RWD zeszła tym samym na drugi plan.

Nie zamierzam jednak odkładać modelu na półkę i wykonałem na cienkim stelażu ze sklejki 2mm pierwszy - demontowalny element kabiny.

 

2014-03-18-2178.jpg

 

2014-03-18-2179.jpg

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.