Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Łączenie kablem Y 

 

W Popylaczu klapy połączone zostały kablem Y ażeby wykorzystać do ich sterowania 1 kanał. Kablem Y można również połączyć lotki, ale ja mając zapas kanałów nie zrobiłem tego zachowując możliwość pełnej regulacji  każdej lotki oddzielnie (np. ich różnicowość).

 

Łącząc kablem Y opisane powierzchnie przy montażu serw i popychaczy trzeba uwzględnić ew. zastosowanie łączenia Y. I tak napędy lotek muszą być lustrzanym odbiciem skrzydeł (np. jeżeli popychacz w jednym skrzydle jest po zewnętrznej to i w drugim też).  

 

Z klapami jest inna sprawa tu nie zachowujemy lustra tylko zasadę pieczątki - np. jeżeli  w jednym skrzydle popychacz z prawej w to w drugim też po prawej patrząc na złożony model.

 

post-5634-0-71240000-1456252049_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Drugie skrzydło w montażu:

 

Skrzydła Popylacza (te zwykłe i akro) montuje się prosto dzięki naciętym laserem pasom dźwigarów. W zasadzie trzeba tylko włożyć żebra w wycięcia pasów i kontrolować geometrię konstrukcji.

 

Ciekawe natomiast jest wykonanie listwy natarcia płatów Akro. O ile w płatach zwykłych do wykonania krawędzi natarcia można wykorzystać gotowe profile balsowe, o tyle w skrzydłach Akro już nie, ze względu na zmieniającą się grubość skrzydła.

 

Krawędź natarcia płata Akro wykonałem więc poniższą metodą:

 

naklejona listwa balsowa z której wykonałem krawędź natarcia

post-5634-0-60991900-1456514608_thumb.jpg

 

listwa zlicowana z pokryciem kesonu

post-5634-0-66719100-1456514609_thumb.jpg

 

kształtka konturowa na końcówkę skrzydła dostarczona w zestawie - na moje życzenie uzupełnienie zestawu

post-5634-0-27606600-1456514610_thumb.jpg

 

kształtka zamocowana do końcówki skrzydła

post-5634-0-84788800-1456514610_thumb.jpg

 

obróbka kształtu krawędzi na papierze ściernym  - balsa jako bardziej miękka wyciera się według kształtu skrajnych żeber

post-5634-0-44675200-1456514611_thumb.jpg

 

gotowa obrobiona krawędź natarcia

post-5634-0-31745000-1456514612_thumb.jpg

Opublikowano

Mocowanie skrzydeł Popylacza:

 

Skrzydła modelu osadzone są na bagnecie aluminiowym i ustalane kołkiem węglowym fi 6mm. Przed rozsunięciem się skrzydeł zabezpiecza je wkręt blokujący wkręcany po złożeniu skrzydeł z modelem.

 

Widok blokady i aluminiowego płaskownika wsuwanego w kadłub modelu.

post-5634-0-44549200-1456664748_thumb.jpg

 

Widok na wkręconą blokadę M4

post-5634-0-12763800-1456664747_thumb.jpg

 

 

Osadzenie w skrzydle płaskownika blokującego

post-5634-0-92653300-1456664747_thumb.jpg

Opublikowano

No i skrzydła w stanie surowym są już gotowe. Pozostało teraz wykonać klapy i lotki. Model z założonymi skrzydłami Akro prezentuje się na zdjęciach  jak niżej:

 

 

 

post-5634-0-32040100-1456693737_thumb.jpg

 

post-5634-0-46434200-1456693736_thumb.jpg

 

post-5634-0-41547100-1456693735_thumb.jpg

 

Podoba się ?

 

 

Dla porównania skrzydła standard:

 

post-5634-0-99978900-1456695429_thumb.jpg

Opublikowano

Przed odcięciem lotek i klap postanowiłem przygotować jeszcze obsady mocowania zawiasów klap. Same zawiasy zostaną wklejone po pokryciu skrzydła folią.

 

Widok na obsady:

post-5634-0-87457000-1456999405_thumb.jpg

 

Przykladowo włożony zawias

post-5634-0-88154700-1456999404_thumb.jpg

Opublikowano

Klips drewniany:

 

Pewnie jak wielu Kolegów używam czasami do ściśnięcia klejonych elementów klipsów drewnianych, takich do wieszania bielizny na sznurku.

Klipsy dobrze łapią powierzchnie płaskie, ale wadą czasami jest to że nacisk klipsa nie jest realizowany od samej jego krawędzi roboczej tylko jest cofnięty o 5 mm - np jest kłopot gdy chcemy ścisnąć elementy w narożniku. Ja parę klipsów zeszlifowałem, tak aby pozbyć się tej niedogodności. Można na okrągło jak na zdjęciu, albo bardziej na ostro.

 

Może komuś też się to przyda.

 

post-5634-0-54981400-1457017700_thumb.jpg

 

W następnym wejściu - ale sobie narobiłem i jak z tego teraz wyjść.

Opublikowano

Licując skrzydła nie zauważyłem, że przeszlifowałem miejscowo zbyt mocno górny keson skrzydła. Balsa w tym miejscu zrobiła się niebezpiecznie cienka, więc przypadkowe mocniejsze złapanie skrzydła groziło wduszeniem cienkiej warstwy kesonu do środka. Po zewnątrz skrzydło dostało dwa zagłębienia i trzeba było jakoś ten problem usunąć. Narobiłem sobie roboty

 

Po zewnątrz zagłębienia kesonu można było usunąć szpachlówką. Kilka cienkich warstw cierpliwie nakładanych i szlifowanych załatwiło problem.

 

Wyszło nawet nieźle

post-5634-0-37079900-1457037541_thumb.jpg

 

Ale trzeba było wzmocnić wycieniowany kawałek kesonu. W tym celu od spodniej strony skrzydła zrobiłem w miejscach osłabionego kesonu dwa otwory inspekcyjne, po to ażeby móc wprowadzić przez nie cienką tkaninę szklaną, która za laminowała osłabione miejsca od wnętrza kesonu.

 

post-5634-0-25507700-1457037539_thumb.jpg

 

Po położeniu dwu warstw laminatu, można było przygotować otwory do zamknięcia

 

post-5634-0-08186100-1457037540_thumb.jpg

 

I zaślepić otwory - mimo widocznych na zdjęciu różnic w kolorach powierzchnia skrzydła wyszła równa i pod folią różnice te nie będą widoczne dla oka. Miejsca kesonu wzmocnione matą "jak z kamienia"

 

post-5634-0-64720700-1457037540_thumb.jpg

 

W uzupełnieniu toczącej się na forum dyskusji o żywicach:

 

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/51492-fw-190-1750mm-16-tartak-przedmowa/page-8

 

zauważyłem prawidłowość, że duże porcje rozrabianych żywic 10g i powyżej wymieszane zawsze dobrze żelują. Natomiast opisywane problemy dotyczą w moim przypadku porcji małych 2-3 g.

Opublikowano

Dzisiaj rozdzieliłem klapy i lotki od skrzydła. Według planów lotki i klapy pokryte są samą folią. Wykonując skrzydło standard zauważyłem, że taka konstrukcja jest podatna na zwichrzenie przy napinaniu termo-foli. Dlatego lotki i klapy pokryłem (tak jak w skrzydle standard) od góry warstwą balsy 1,5 mm. Taka warstwa zdecydowanie poprawia sztywność konstrukcji, która staje się też i ogólnie mocniejsza. Ażeby można było nakleić warstwę balsy trzeba obniżyć profil pokrywanej części o grubość balsy. Można to zrobić używając arkusza papieru ściernego rozpiętego na płaskiej desce.

 

Oklejone lotka i klapa na arkuszu papieru ściernego

 

post-5634-0-02348500-1457117912_thumb.jpg

 

post-5634-0-21555800-1457117913_thumb.jpg

 

wykończenie cz. stałej skrzydła sklejką 0,6 mm

 

post-5634-0-74019700-1457117913_thumb.jpg

 

Skrzydło w komplecie

 

post-5634-0-95020600-1457117910_thumb.jpg

 

post-5634-0-44236800-1457117914_thumb.jpg

Opublikowano

Lotki cd.

 

Lotka z naklejoną listwą natarcia - przed obróbką:

 

post-5634-0-20409600-1457256182_thumb.jpg

 

 

Lotki z obrobioną listwą natarcia:

 

post-5634-0-42807900-1457256201_thumb.jpg

 

 

Lotka w widoku na profil:

 

post-5634-0-55099700-1457256202_thumb.jpg

 

 

Bardzo sprawdził mi się pomysł z papierem ściernym rozpiętym na desce - szlifowanie jest skuteczne a uzyskane powierzchnie płaskie i proste. Co jakiś czas trzeba tylko zgarnąć odkurzaczem pył z papieru, że by nie pogarszał samego szlifowania.

Opublikowano

Zastanawiałem się jak zabezpieczyć bagnet prze zbytnim wsunięciem w skrzydło. Użyłem w tym celu wklejonego na rzadki Cjak pierścionka aluminiowego wyciętego z rury bagnetu.

 

 

post-5634-0-96588600-1457349844_thumb.jpg

 

Opublikowano

Klapy cd.  

 

Przykleiłem zamówione  profile natarcia do klap.

 

Profil którego użyłem to balsowa listwa spływu 10x30mm. Po docięciu , zeszlifowaniu i po złożeniu ze skrzydłem otrzymałem wymagany zawiasami odstęp.

 

Klapy gotowe do montażu

 

post-5634-0-12368200-1457378858_thumb.jpg

 

Widok klapy po wklejeniu profilu natarcia

 

post-5634-0-55015400-1457378859_thumb.jpg

 

 

Złożenie profili (klapy i skrzydła) dające wymagany odstęp.

 

post-5634-0-12119300-1457378860_thumb.jpg

Opublikowano

Zawiasy klap:

 

Zawiasy klap w Popylaczu wycięte są laserowo ze sklejki lotniczej. Powierzchnie przed ich wklejeniem trzeba oczyścić z "węgla" powstałego przy wycinaniu laserem. W pozostałych elementach KIT modelu nie robiłem tego - kleiłem na powierzchnie takie jakie wyszły po wycięciu, bo uważam że nie nie ma takiej potrzeby. Ale zawiasy mają małą powierzchnię klejoną.

 

Drugą sprawą jest wzmocnienie i skalibrowanie otworów w zawiasach. W otworach tych będą osadzone osie - pręty stalowe  fi 1,8mm. Wzmocnienia otworów można dokonać zalewając je nawet obficie Cjakiem a następnie po jego stwardnieniu (najlepiej następnego dnia) skalibrować wiertłem na średnicę 2,0 mm. 

 

post-5634-0-03708700-1458036681_thumb.jpg

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.