Pioterek Opublikowano 14 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2015 Skrzydła modelu Skrzydła "Popylacza" mają wznios, a w zawiązku z tym przy kadłubie występuje zmienny przekrój profilu aby ten wznios "zgubić". Skrzydło ma ułatwienie w montażu w postaci wyciętego środnika dźwigaru, który ułatwia pozycjonowanie żeber przy montażu. Jako główne pasy dźwigaru zaproponowane zostały listwy 10x4 mm. Nie mogłem takich listew zdobyć w Lublinie (były 10x3 mm) więc brakującą grubość pokryłem przyklejonym do listwy 0,5 mm rowingiem węglowym, który wzmocnił znacznie przy okazji sam dźwigar. Na zdjęciu przygotowane elementy do montażu konstrukcji skrzydła: żebra przyklejone do osłony rury nośnej, wycięty środnik dźwigara głównego i oklejone rowingiem listwy sosnowe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 15 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2015 Widok na mocowanie skrzydeł - rura główna, węglowy kołek ustalający i aluminiowe płaskowniki zabezpieczające skrzydła przed rozsunięciem. Widok od spodu kadłuba: Widok od góry kadłuba: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 18 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2015 Skrzydło w budowie. Dzięki przygotowanemu (wyciętemu laserem środnikowi dźwigarów) skrzydło montuje się znacznie prościej niż w innych przypadkach. Środnik zapewnia odpowiednie odległości między żebrami i ich prostopadłe pozycjonowanie. Pierwsze żebra "te z rurą" wycięte są ze sklejki, pozostałe z balsy włącznie z ostatnim skrajnym żebrem - zamykającym. Żebro zamykające konstrukcję skrzydła powinno być wg. mnie mocniejsze, dlatego wyciąłem je sam ze sklejki lipowej (podobnienie było ze skrzydłami modelu SE5a). Samo skrzydło montuje się łatwo na zwykłej prostej desce, trzeba tylko sobie przemyśleć kolejność montażu - klejenia elementów. Konstrukcja skrzydła nie przewiduje pokrycia (poza kesonem) pierwszego od strony kadłuba pola. Ja takie pokrycie wykonam - szkoda że nie zostało to przewidziane w projekcie, bo nakłada to dodatkowej roboty w celu stworzenia odpowiednich baz do zamocowania pokrycia. Na zdjęciu skrzydło z klejonym górnym pasem dźwigara 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 19 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2015 a po co chcesz cale pokrywac? z moich doswiadczen jak jest keson na krawedzi natarcia i splywu to wychodza bardzo sztywne konstrukcje a oszczedza sie na masie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 19 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2015 a po co chcesz cale pokrywac? z moich doswiadczen jak jest keson na krawedzi natarcia i splywu to wychodza bardzo sztywne konstrukcje a oszczedza sie na masie Mówimy tu pierwszym polu od strony kadłuba. Nie chodzi tu o wytrzymałość (choć i ta wzrasta), ale o możliwość złapania skrzydła przy montażu i demontażu bez obawy wgniecenia folii. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 19 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2015 Montaż górnego kesonu skrzydła Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 19 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2015 Trochę roboty było - ale natarcie i kesony wykończone Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 19 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2015 a jak przy kadlubie to spoko, myslalem ze cale skrzydlo chcesz "balsowac" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 22 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2015 Skrzydło nabrało kształtów. Według mnie mimo że proste (prostokątne) to ma ładny kształt. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 23 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2015 bedzie polkeson na splywie? jaka dluga bedzie lotka? no i przydalo by sie jakies wzmocnienie pod serwo i swiatelka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 23 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2015 Nabierze kształtów jak poprawisz 8 żeberko od kadłuba, drobiazg ale ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 23 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2015 Nabierze kształtów jak poprawisz 8 żeberko od kadłuba, drobiazg ale ... Tak jest skośnie przesunięte o 2mm. Ale już za późno aby to zmienić i będę musiał z tym piętnem już tak trwać. Po oddzieleniu klapy od skrzydła nie będzie to zupełnie widoczne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 23 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2015 bedzie polkeson na splywie? jaka dluga bedzie lotka? no i przydalo by sie jakies wzmocnienie pod serwo i swiatelka Na spływie nie będzie półkesonu. Proporcje lotek i klap są na rysunku w p. #81. Skrzydło ma długości ok. 95 cm. Serwa we wszystkich modelach J.Suchockiego są mocowane w ten sam sposób. Mocowanie serwa: Mocowanie wklejone w skrzydło: *************************************************************************************************************************************************************************************************** Przy okazji mam pytanie do Kolegów znających temat. W projekcie zostały zaproponowane osie obrotu klap jak na rysunku niżej: Ja do tej pory robiłem zwykłe klapy czyli zamocowane jak lotki. Jaka jest zaleta przeniesienia zawiasu klapy poza obrys skrzydła, co to daje aerodynamicznie i czy warto się w takie zawiasy w modelach w ogóle bawić ? Może ktoś w prostych inżynierskich słowach dopowie ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 23 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2015 Klapa szczelinowa. Zapobiega zerwaniu strug. Umożliwia pracę na dużych kątach przy małych prędkościach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 23 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2015 Klapa szczelinowa. Zapobiega zerwaniu strug. Umożliwia pracę na dużych kątach przy małych prędkościach. Warto robić ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MironRC Opublikowano 23 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2015 Warto robić ? warto. Mechanika skrzydła opócz praktycznego użycia ładnie sie też prezentuje w modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
M.Ch. Opublikowano 23 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2015 Cześć Piotrze, trochę teorii, którą znalazłem w książce o budowie makiet. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 23 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2015 Cześć Piotrze, trochę teorii, którą znalazłem w książce o budowie makiet. Mamy tę samą książkę :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 23 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2015 Warto robić ? FunCub ma takie klapy i potrafi zwolnic bez zwalenia się na skrzydło do niewiarygodnie małych prędkości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 24 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2015 FunCub ma takie klapy i potrafi zwolnic bez zwalenia się na skrzydło do niewiarygodnie małych prędkości. No to chyba zrobimy "takie klapy" Pierwsze skrzydło gotowe od odcięcia lotek i klap. Widać mocowanie serw oraz podział klap i lotek. Ale na razie nie będę skrzydła rozcinał, poczekam z tym aż będzie gotowe drugie bo mi się będą odcięte elementy po pokoju pałętać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi