Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Skrzydła modelu

 

Skrzydła "Popylacza" mają wznios, a w zawiązku z tym przy kadłubie występuje zmienny przekrój profilu aby ten wznios "zgubić". 

 

post-5634-0-14968800-1426367245_thumb.jpg

 

Skrzydło ma ułatwienie w montażu w postaci wyciętego środnika dźwigaru, który ułatwia pozycjonowanie żeber przy montażu. Jako główne pasy dźwigaru zaproponowane zostały listwy 10x4 mm. Nie mogłem takich listew zdobyć w Lublinie (były 10x3 mm) więc brakującą grubość pokryłem przyklejonym do listwy  0,5 mm rowingiem węglowym, który wzmocnił znacznie przy okazji sam dźwigar. 

 

Na zdjęciu przygotowane elementy do montażu konstrukcji skrzydła: żebra przyklejone do osłony rury nośnej, wycięty środnik dźwigara głównego i oklejone rowingiem listwy sosnowe.

 

 

post-5634-0-33120600-1426367218_thumb.jpg

Opublikowano

Widok na mocowanie skrzydeł - rura główna, węglowy kołek ustalający i aluminiowe płaskowniki zabezpieczające skrzydła przed rozsunięciem.

 

Widok od spodu kadłuba:

 

post-5634-0-66808400-1426445544_thumb.jpg

 

Widok od góry kadłuba:

 

post-5634-0-72395900-1426445553_thumb.jpg

Opublikowano

Skrzydło w budowie.

 

Dzięki przygotowanemu (wyciętemu laserem środnikowi dźwigarów) skrzydło montuje się znacznie prościej niż w innych przypadkach. Środnik zapewnia odpowiednie odległości między żebrami i ich prostopadłe pozycjonowanie. Pierwsze żebra "te z rurą" wycięte są ze sklejki, pozostałe z balsy włącznie z ostatnim skrajnym żebrem - zamykającym. Żebro zamykające konstrukcję skrzydła powinno być wg. mnie mocniejsze, dlatego wyciąłem je sam ze sklejki lipowej (podobnienie było ze skrzydłami modelu SE5a).

 

Samo skrzydło montuje się łatwo na zwykłej prostej desce, trzeba tylko sobie przemyśleć kolejność montażu - klejenia elementów. Konstrukcja skrzydła nie przewiduje pokrycia (poza kesonem) pierwszego od strony kadłuba pola.  Ja takie pokrycie wykonam  - szkoda że nie zostało to przewidziane w projekcie, bo nakłada to dodatkowej roboty w celu  stworzenia odpowiednich baz do zamocowania pokrycia.

 

Na zdjęciu skrzydło z klejonym górnym pasem dźwigara  

 

 

post-5634-0-96646800-1426677866_thumb.jpg

 

 

post-5634-0-74805300-1426677876_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

a po co chcesz cale pokrywac? z moich doswiadczen jak jest keson na krawedzi natarcia i splywu to wychodza bardzo sztywne konstrukcje a oszczedza sie na masie

 

Mówimy tu pierwszym polu od strony kadłuba. Nie chodzi tu o wytrzymałość (choć i ta wzrasta), ale o możliwość złapania skrzydła przy montażu i demontażu bez obawy wgniecenia folii.

Opublikowano

Nabierze kształtów jak poprawisz 8 żeberko od kadłuba,  drobiazg ale ...

Tak jest skośnie przesunięte o 2mm. Ale już za późno aby to zmienić i będę musiał z tym piętnem już tak trwać. Po oddzieleniu klapy od skrzydła nie będzie to zupełnie widoczne.

Opublikowano

bedzie polkeson na splywie? jaka dluga bedzie lotka? no i przydalo by sie jakies wzmocnienie pod serwo i swiatelka :)

 

Na spływie nie będzie półkesonu. Proporcje lotek i klap są na rysunku w p.  #81. Skrzydło ma długości ok. 95 cm.

 

Serwa we wszystkich modelach J.Suchockiego są mocowane w ten sam sposób.

 

Mocowanie serwa:

 

post-5634-0-50028700-1427136926_thumb.jpg

 

 

Mocowanie wklejone w skrzydło:

 

post-5634-0-05032700-1427136916_thumb.jpg

 

***************************************************************************************************************************************************************************************************

 

Przy okazji mam pytanie do Kolegów znających temat. W projekcie zostały zaproponowane osie obrotu klap jak na rysunku niżej:

 

post-5634-0-68443000-1427137088_thumb.jpg

 

Ja do tej pory robiłem zwykłe klapy czyli zamocowane jak lotki. 

 

Jaka jest zaleta przeniesienia zawiasu klapy poza obrys skrzydła, co to daje aerodynamicznie i czy warto się w takie zawiasy w modelach w ogóle bawić ?

 

Może ktoś w prostych inżynierskich słowach dopowie ?

Opublikowano

Klapa szczelinowa. Zapobiega zerwaniu strug. Umożliwia pracę na dużych kątach przy małych prędkościach.

Opublikowano

Warto robić ?

 

FunCub ma takie klapy i potrafi zwolnic bez zwalenia się na skrzydło do niewiarygodnie małych prędkości.

Opublikowano

FunCub ma takie klapy i potrafi zwolnic bez zwalenia się na skrzydło do niewiarygodnie małych prędkości.

 

No to chyba zrobimy "takie klapy"

 

 

Pierwsze skrzydło gotowe od odcięcia lotek i klap. Widać mocowanie serw oraz podział klap i lotek. Ale na razie nie będę skrzydła rozcinał, poczekam z tym aż będzie gotowe drugie bo mi się będą odcięte elementy po pokoju pałętać.  :)

 

post-5634-0-55889500-1427194865_thumb.jpg

 

post-5634-0-02665900-1427194856_thumb.jpg

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.