Skocz do zawartości

Orlik depron 100 cm


karambolis8

Rekomendowane odpowiedzi

dobre ci idzie :) z uwag do bierzacego rysunku:

- silnik zapewne bedzie mial wyklon w prawo

- obrys skrzydla zostawiasz uproszczony czy bardziej orliko podobny?

- bateria jest najciezszym elementem, kombinuj zeby w osi symetrii byla ulokowana, dobrze by bylo miec jakis manewr wzdluzny z nia dostepny, obejdzie sie bez doddatkowej masy przy wywazaniu

- w temacie zdejmowanego oszklenia; moze dobrze by bylo polaczyc przednia klapke z przeszkleniem tak jak w extrze

 

zapowiada sie fajny model - kibicuje dalej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 41
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Witam,

Gratuluje wyboru Polskiego samolotu i zalaczam zdjecie mojego Orlik'a jako szybowiec PSS.

 

Kilka uwag odnosnie Twojego modelu:

 

1. Po pierwsze proponuje powiekszenie modelu o co najmniej 50% do 120cm a najlepiej do ~140cm.  Male model lataja nerwowo (trudno klocic sie z liczba Re).  Kazda naprawa powieksza ciezar  a takze trudno jest zmiescic wyposazenie.

 

2. Zastosowanie bowdenow i dzwigni to raczej archaiczna metoda (sorry koledzy) z wbudowanymi luzami, ktorych trudno sie pozbyc, szczegolnie w malym modelu.  Majac osobne serva mozna zalozyc dowolna roznicowosc lotek (mozesz zaczac od 50%).  Uwazam, ze troche lepsza od bowdenow jest lotka na calej rozpietosci z jednym servo w kadlubie.

 

3. Masz duza zbieznosc skrzydla, proponuje zwichrzenie skrzydla lub zmiana profilu na koncowke lub jej powiekszenie.  Kolega w klubie w podobnym modelu odcial dolna czesc profilu tak, ze powstal profil wypukly na ostatnim ~10cm. Lata bardzo dobrze.   

 

Czolem

Andrzej

 

post-12308-0-30600100-1438760443_thumb.jpg

post-12308-0-58210900-1438760473_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobre ci idzie :) z uwag do bierzacego rysunku:

- silnik zapewne bedzie mial wyklon w prawo

- obrys skrzydla zostawiasz uproszczony czy bardziej orliko podobny?

- bateria jest najciezszym elementem, kombinuj zeby w osi symetrii byla ulokowana, dobrze by bylo miec jakis manewr wzdluzny z nia dostepny, obejdzie sie bez doddatkowej masy przy wywazaniu

- w temacie zdejmowanego oszklenia; moze dobrze by bylo polaczyc przednia klapke z przeszkleniem tak jak w extrze

 

zapowiada sie fajny model - kibicuje dalej

1. Wykłon będzie. Planuję dać wręgę 2* w prawo, ewentualne korekty będą robione podkładkami pod śruby.

 

2. Obrys skrzydła jest taki, jak w Orliku TC-I, z pominięciem proporcji powierzchni sterowych. Obrysowałem z planów.

64290_1265396464.jpg

W Orliku TC-II mamy trochę inne skrzyło. Ta wersja bardziej mi się podoba, ale jest trochę trudniejsza w budowie.

Big02.jpg

 

3. Też skłaniam się ku zdejmowanej pokrywie jak w Extrze. Chyba będzie najwygodniej. 

 

Witam,

Gratuluje wyboru Polskiego samolotu i zalaczam zdjecie mojego Orlik'a jako szybowiec PSS.

 

Kilka uwag odnosnie Twojego modelu:

 

1. Po pierwsze proponuje powiekszenie modelu o co najmniej 50% do 120cm a najlepiej do ~140cm.  Male model lataja nerwowo (trudno klocic sie z liczba Re).  Kazda naprawa powieksza ciezar  a takze trudno jest zmiescic wyposazenie.

 

2. Zastosowanie bowdenow i dzwigni to raczej archaiczna metoda (sorry koledzy) z wbudowanymi luzami, ktorych trudno sie pozbyc, szczegolnie w malym modelu.  Majac osobne serva mozna zalozyc dowolna roznicowosc lotek (mozesz zaczac od 50%).  Uwazam, ze troche lepsza od bowdenow jest lotka na calej rozpietosci z jednym servo w kadlubie.

 

3. Masz duza zbieznosc skrzydla, proponuje zwichrzenie skrzydla lub zmiana profilu na koncowke lub jej powiekszenie.  Kolega w klubie w podobnym modelu odcial dolna czesc profilu tak, ze powstal profil wypukly na ostatnim ~10cm. Lata bardzo dobrze.   

 

Czolem

Andrzej

1. Wspominany wielokrotnie Pilatus z Rc Groups ma taką samą rozpiętość jak u mnie i nie jest źle ;) Chodzi o to, że podstawowym założeniem jest właśnie jego rozmiar, skrzydła na stałe. Koszt budowy takiego modelu to będzie ok 40zł, czyli jak na nasze hobby tyle co nic. Jeśli się nie uda, to bez żalu zrobię kolejnego 120cm, ze ściąganym skrzydłem :) Plany są wektorowe, więc będzie można sobie skalować :)

 

3. Jakaś konkretna propozycja odnośnie końcowego profilu? W Profili można sobie wygenerować żeberka podając początkowy i końcowy profil, także taka zmiana nie powinna być problemem. A jeśli końcówka ma być grubsza, wypukła dla polepszenia właściwości aerodynamicznych, to podwójnie dobrze, bo łatwiej będzie zmieścić serwa :) Czy dobrym pomysłem będzie NACA 63A010 przechodzący np w Clakr-Y?

 

4. Piekny Orlik, im więcej modeli polskich konstrukcji, tym lepiej, dlatego nie buduję Pilatusa :)

 

Dzięki wszystkim za pomoc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Drobne postępy. Oprócz dopracowania rysunków poprawiłem statecznik pionowy - okazało się, że powierzchnia steru to również półokrągły szczyt statecznika.

 

Wyrysowałem też niektóre wręgi. Silnikowa to sklejka 3mm, kolejne dwie to kanapka sklejka 1 + balsa 2 + sklejka 1. Są mocno wyażurowanem więc muszą być sztywne. Nie mogą być też cienkie, żeby się w poszycie nie wbijały. Niebieska to depron 5mm.

 

Wydzieliłem też pokrywę, chyba taki będzie jej ostateczny kształt.

 

CH5Ajrf.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc Adam,

Orginalny Orlik ma skrecenie skrzydla -3⁰ wg Aeroplan i Technika Lotnicza.  Profil podano jako NACA 642215 (modyfikowany). Nie wiadomo czy byl modyfikowany wzdluz rozpietosci.  Bez skrecenia i przy stalym profilu model bedzie tracil sile nosna w okolicy lotki tak jak pokazalem na pierwszym wykresie.

 

post-12308-0-38999800-1438939537.png

 

 

 

Trudno o gorsze miejsce (jak poszperasz w literaturze) i model bedzie wpadal w korkociag z ktorego trudno wyprowadzic maly model, szczegolnie na podejsciu do ladowania J.  Rozklad sily nosnej jest za to bardzo dobry, eliptyczny, wykres 2.

 

post-12308-0-64171000-1438939552.png

 

 

Jesli zalozysz 3⁰ skrecenia rozklad wspolczynnika sily nosnej (wykres 3) jest lepszy ale rozklad sily nosnej odbiega daleko od elipsy (wykres 4).

 

post-12308-0-79338500-1438939568.png

 

post-12308-0-30873200-1438939578.png

 

 

Proponuje plynne przejscie z profilu symetrycznego przy kadlubie na profil lekko wypukly na koncowce.  Taka metoda jest czesto stosowana w budowie samolotow i szybowcow tzn zastosowanie profilu o wiekszej strzalce ugiecia na koncowce.  Proponuje na koncowke profil np S3014.  Clark Y nie nadaje sie do duzych predkosci ze wzgledu na duzy opor.  Jest tu jednak maly trick; trzeba zwichrzyc skrzydlo tak aby cale skrzydlo osiagalo zerowa sile nosna pod tym samym katem.  Aby to uzyskac trzeba znalesc kat zerowej sily nosnej profilu koncowki ( -2-2.5⁰ dla S3014) i dla pewnosci dodalbym jeszcze 0.5-1⁰. Proponuje zwichrzenie 3⁰ jesli uzyjesz profilu S3014.  W ten sposob oderwanie nastepuje przy kadlubie i elipsa jest jeszcze OK, wykres 5 & 6 (maxymalny CL dla NACA009 jest ~0.7 dla S3014 ~1.1 -skala 1:2).

 

post-12308-0-41123700-1438939586.png

 

post-12308-0-24433500-1438939595.png

 

 

Jestem przekonany, ze tak zostal tez zaprojektowany prawdziwy Orlik.

 

 

Pamietaj tez, ze ster wysokosci powinien byc ustawiony pod malym katem ujemnym do osi lotu bo zazwyczaj sila nosna na ogonie jest ujemna.

 

Katy profilu liczy sie od cieciwy a nie od spodu profilu jak to sie czesto widzi.

 

Proponuje tez zaokraglenie (promien) katow we wregach kadluba i moze 50% grubsze scianki. 

 

 

Czolem

Andrzej

 

PS

Ciagle uwazam, ze metoda z bowdenami to raczej dobra do powolnego modelu jak w link'u. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Dziękuję koledze Andrzejowi za pomoc ze skrzydłem.

 

Przy pomocy darmowej wersji Profili wygenerowałem 8 żeberek, od NACA0010 u podstawy do S3014 na końcówce. Końcówka jest ma zwichrzenie -3 stopnie, dlatego dorysowałem do żeberek wypustki do montażu na desce.

 

Krawędź natarcia to będzie listwa balsowa doszlifowana do profilu. Wygeneruję sobie noski do łatwiejszego doszlifowania listwy.

 

Dźwigar to dwie listewki sosnowe 6x3 + przekładki pomiędzy nimi. Myślę, że z balsy 1.5.

 

Poszycie depron 2mm.

 

Nie wiem jeszcze co z krawędzią spływu. Myślę, że nic, zostawię chyba bez dodatkowej listewki.

 

Rozrysowałem sobie prowadzenie bowdenu w skrzydle, myślę że tak zostanie. Obecnie w profilu skrzydła nie mieści się serwo. Wydrukowałem sobie też krzywiznę na kartce i przyłożyłem bowden. Nie ma zbyt dużego oporu ruchu. Powinno być OK.

 

No i najważniejsza zmiana. Przeskalowałem rysunek do rozpiętości 100cm. Łatwiej będzie zmieścić wyposażenie, powinien mieć też ciut lepsze właściwości lotne.

 

MguBG9I.jpg

dDtjzWy.jpg

kNtKqnm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stopki skrócę, dzięki za zwrócenie uwagi. Co do serwa. Na razie na rysunku jest tylko poglądowo. Muszę jeszcze uwzględnić miejsce na przesuwanie pakietu w celu wyważania.

 

W skrzydle serwo się nie mieści. W kadłubie będą dwa serwa, po jednym na lotkę na pewno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wygląda standardowe serwo 9g w skrzydle przy lotce. Tak na prawdę rysunek jest tendencyjny, bo skrzydło się zwęża ku krańcowi i miejsca będzie jeszcze mniej. Czyli odpada.

O7ER2L8.jpg

 

Tak wygląda w tym samym miejscu z serwem EMAX ES-3302.

tfH1Fk9.jpg

Czyli teoretycznie może być. Ale raczej odpada z kilku powodów.

Serwo ma 12g, moment 2,4kg/cm. Kupiłem je do szybowca, było stosunkowo drogie, trudno je dostać w sklepach i nie chciałbym go pakować do dolnopłata bez podwozia.

 

Poza tym, musiałbym dorobić jakieś wzmocnienie poszycia. Tam nie ma do czego innego zamocować tego serwa, tylko do depronu 2mm. Do tego jakieś system inspekcji tego serwa, żeby można je było łatwo wymontować.

 

Żaden z tych problemów nie jest poważnym problemem, którego nie da się rozwiązać, ale jeśli mam do wyboru to, i serwo w kadłubie z bowdenem w skrzydle, to chyba wolę bowden.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam nie chcę ci więcej drążyć, ale serwo musisz obrócić o 90stopni, ramieniem do natarci tak aby  mogło  obsłużyć  popychacze.Na rysunku,  jeśli ma to jakąś skalę, to wychodzi że masz miejsca obniżając go /ma 9m/m grubości/W tym miejscu możesz dać drugą warstwę depronu lub wzmocnić balsą , wykonując gniazdo i wkleić serwo  na Uchu -pora.Czy taka wajha będzie potrzebna!?, a może ramie okrągłe- talerzykowe, a na lotce mniejsze ramie.Porysuj, może coś lepszego wyjdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.