dukeroger Opublikowano 5 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2015 dobre ci idzie z uwag do bierzacego rysunku: - silnik zapewne bedzie mial wyklon w prawo - obrys skrzydla zostawiasz uproszczony czy bardziej orliko podobny? - bateria jest najciezszym elementem, kombinuj zeby w osi symetrii byla ulokowana, dobrze by bylo miec jakis manewr wzdluzny z nia dostepny, obejdzie sie bez doddatkowej masy przy wywazaniu - w temacie zdejmowanego oszklenia; moze dobrze by bylo polaczyc przednia klapke z przeszkleniem tak jak w extrze zapowiada sie fajny model - kibicuje dalej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 5 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2015 Witam, Gratuluje wyboru Polskiego samolotu i zalaczam zdjecie mojego Orlik'a jako szybowiec PSS. Kilka uwag odnosnie Twojego modelu: 1. Po pierwsze proponuje powiekszenie modelu o co najmniej 50% do 120cm a najlepiej do ~140cm. Male model lataja nerwowo (trudno klocic sie z liczba Re). Kazda naprawa powieksza ciezar a takze trudno jest zmiescic wyposazenie. 2. Zastosowanie bowdenow i dzwigni to raczej archaiczna metoda (sorry koledzy) z wbudowanymi luzami, ktorych trudno sie pozbyc, szczegolnie w malym modelu. Majac osobne serva mozna zalozyc dowolna roznicowosc lotek (mozesz zaczac od 50%). Uwazam, ze troche lepsza od bowdenow jest lotka na calej rozpietosci z jednym servo w kadlubie. 3. Masz duza zbieznosc skrzydla, proponuje zwichrzenie skrzydla lub zmiana profilu na koncowke lub jej powiekszenie. Kolega w klubie w podobnym modelu odcial dolna czesc profilu tak, ze powstal profil wypukly na ostatnim ~10cm. Lata bardzo dobrze. Czolem Andrzej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 5 Sierpnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2015 dobre ci idzie z uwag do bierzacego rysunku: - silnik zapewne bedzie mial wyklon w prawo - obrys skrzydla zostawiasz uproszczony czy bardziej orliko podobny? - bateria jest najciezszym elementem, kombinuj zeby w osi symetrii byla ulokowana, dobrze by bylo miec jakis manewr wzdluzny z nia dostepny, obejdzie sie bez doddatkowej masy przy wywazaniu - w temacie zdejmowanego oszklenia; moze dobrze by bylo polaczyc przednia klapke z przeszkleniem tak jak w extrze zapowiada sie fajny model - kibicuje dalej 1. Wykłon będzie. Planuję dać wręgę 2* w prawo, ewentualne korekty będą robione podkładkami pod śruby. 2. Obrys skrzydła jest taki, jak w Orliku TC-I, z pominięciem proporcji powierzchni sterowych. Obrysowałem z planów. W Orliku TC-II mamy trochę inne skrzyło. Ta wersja bardziej mi się podoba, ale jest trochę trudniejsza w budowie. 3. Też skłaniam się ku zdejmowanej pokrywie jak w Extrze. Chyba będzie najwygodniej. Witam, Gratuluje wyboru Polskiego samolotu i zalaczam zdjecie mojego Orlik'a jako szybowiec PSS. Kilka uwag odnosnie Twojego modelu: 1. Po pierwsze proponuje powiekszenie modelu o co najmniej 50% do 120cm a najlepiej do ~140cm. Male model lataja nerwowo (trudno klocic sie z liczba Re). Kazda naprawa powieksza ciezar a takze trudno jest zmiescic wyposazenie. 2. Zastosowanie bowdenow i dzwigni to raczej archaiczna metoda (sorry koledzy) z wbudowanymi luzami, ktorych trudno sie pozbyc, szczegolnie w malym modelu. Majac osobne serva mozna zalozyc dowolna roznicowosc lotek (mozesz zaczac od 50%). Uwazam, ze troche lepsza od bowdenow jest lotka na calej rozpietosci z jednym servo w kadlubie. 3. Masz duza zbieznosc skrzydla, proponuje zwichrzenie skrzydla lub zmiana profilu na koncowke lub jej powiekszenie. Kolega w klubie w podobnym modelu odcial dolna czesc profilu tak, ze powstal profil wypukly na ostatnim ~10cm. Lata bardzo dobrze. Czolem Andrzej 1. Wspominany wielokrotnie Pilatus z Rc Groups ma taką samą rozpiętość jak u mnie i nie jest źle Chodzi o to, że podstawowym założeniem jest właśnie jego rozmiar, skrzydła na stałe. Koszt budowy takiego modelu to będzie ok 40zł, czyli jak na nasze hobby tyle co nic. Jeśli się nie uda, to bez żalu zrobię kolejnego 120cm, ze ściąganym skrzydłem Plany są wektorowe, więc będzie można sobie skalować 3. Jakaś konkretna propozycja odnośnie końcowego profilu? W Profili można sobie wygenerować żeberka podając początkowy i końcowy profil, także taka zmiana nie powinna być problemem. A jeśli końcówka ma być grubsza, wypukła dla polepszenia właściwości aerodynamicznych, to podwójnie dobrze, bo łatwiej będzie zmieścić serwa Czy dobrym pomysłem będzie NACA 63A010 przechodzący np w Clakr-Y? 4. Piekny Orlik, im więcej modeli polskich konstrukcji, tym lepiej, dlatego nie buduję Pilatusa Dzięki wszystkim za pomoc Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 5 Sierpnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2015 Witam. Drobne postępy. Oprócz dopracowania rysunków poprawiłem statecznik pionowy - okazało się, że powierzchnia steru to również półokrągły szczyt statecznika. Wyrysowałem też niektóre wręgi. Silnikowa to sklejka 3mm, kolejne dwie to kanapka sklejka 1 + balsa 2 + sklejka 1. Są mocno wyażurowanem więc muszą być sztywne. Nie mogą być też cienkie, żeby się w poszycie nie wbijały. Niebieska to depron 5mm. Wydzieliłem też pokrywę, chyba taki będzie jej ostateczny kształt. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 6 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 6 Sierpnia 2015 dla mnie bomba Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mayster8405 Opublikowano 6 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 6 Sierpnia 2015 Zwróć uwagę na drugi post na tej stronie http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=731949 rozwiązanie lotek ciekawe, tylko jak z głębokością płata, aby się to ładnie ułożyło. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 6 Sierpnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Sierpnia 2015 Muszę przyznać, że nie głupie! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 7 Sierpnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2015 Narysowałem jak by wyglądało sterowanie lotkami wg pomysłu powyżej. Muszę jeszcze wziąć bowden w rękę i zobaczyć jak to pracuje przy takim zagięciu. Jak nie będzie dużych oporów, to tak zostaje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 7 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2015 Czesc Adam, Orginalny Orlik ma skrecenie skrzydla -3⁰ wg Aeroplan i Technika Lotnicza. Profil podano jako NACA 642215 (modyfikowany). Nie wiadomo czy byl modyfikowany wzdluz rozpietosci. Bez skrecenia i przy stalym profilu model bedzie tracil sile nosna w okolicy lotki tak jak pokazalem na pierwszym wykresie. Trudno o gorsze miejsce (jak poszperasz w literaturze) i model bedzie wpadal w korkociag z ktorego trudno wyprowadzic maly model, szczegolnie na podejsciu do ladowania J. Rozklad sily nosnej jest za to bardzo dobry, eliptyczny, wykres 2. Jesli zalozysz 3⁰ skrecenia rozklad wspolczynnika sily nosnej (wykres 3) jest lepszy ale rozklad sily nosnej odbiega daleko od elipsy (wykres 4). Proponuje plynne przejscie z profilu symetrycznego przy kadlubie na profil lekko wypukly na koncowce. Taka metoda jest czesto stosowana w budowie samolotow i szybowcow tzn zastosowanie profilu o wiekszej strzalce ugiecia na koncowce. Proponuje na koncowke profil np S3014. Clark Y nie nadaje sie do duzych predkosci ze wzgledu na duzy opor. Jest tu jednak maly trick; trzeba zwichrzyc skrzydlo tak aby cale skrzydlo osiagalo zerowa sile nosna pod tym samym katem. Aby to uzyskac trzeba znalesc kat zerowej sily nosnej profilu koncowki ( -2-2.5⁰ dla S3014) i dla pewnosci dodalbym jeszcze 0.5-1⁰. Proponuje zwichrzenie 3⁰ jesli uzyjesz profilu S3014. W ten sposob oderwanie nastepuje przy kadlubie i elipsa jest jeszcze OK, wykres 5 & 6 (maxymalny CL dla NACA009 jest ~0.7 dla S3014 ~1.1 -skala 1:2). Jestem przekonany, ze tak zostal tez zaprojektowany prawdziwy Orlik. Pamietaj tez, ze ster wysokosci powinien byc ustawiony pod malym katem ujemnym do osi lotu bo zazwyczaj sila nosna na ogonie jest ujemna. Katy profilu liczy sie od cieciwy a nie od spodu profilu jak to sie czesto widzi. Proponuje tez zaokraglenie (promien) katow we wregach kadluba i moze 50% grubsze scianki. Czolem Andrzej PS Ciagle uwazam, ze metoda z bowdenami to raczej dobra do powolnego modelu jak w link'u. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 14 Sierpnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Sierpnia 2015 Witam. Dziękuję koledze Andrzejowi za pomoc ze skrzydłem. Przy pomocy darmowej wersji Profili wygenerowałem 8 żeberek, od NACA0010 u podstawy do S3014 na końcówce. Końcówka jest ma zwichrzenie -3 stopnie, dlatego dorysowałem do żeberek wypustki do montażu na desce. Krawędź natarcia to będzie listwa balsowa doszlifowana do profilu. Wygeneruję sobie noski do łatwiejszego doszlifowania listwy. Dźwigar to dwie listewki sosnowe 6x3 + przekładki pomiędzy nimi. Myślę, że z balsy 1.5. Poszycie depron 2mm. Nie wiem jeszcze co z krawędzią spływu. Myślę, że nic, zostawię chyba bez dodatkowej listewki. Rozrysowałem sobie prowadzenie bowdenu w skrzydle, myślę że tak zostanie. Obecnie w profilu skrzydła nie mieści się serwo. Wydrukowałem sobie też krzywiznę na kartce i przyłożyłem bowden. Nie ma zbyt dużego oporu ruchu. Powinno być OK. No i najważniejsza zmiana. Przeskalowałem rysunek do rozpiętości 100cm. Łatwiej będzie zmieścić wyposażenie, powinien mieć też ciut lepsze właściwości lotne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jędrek Opublikowano 14 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 14 Sierpnia 2015 Zmniejsz "stopki" przy żebrach, maksymalnie ile możesz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mayster8405 Opublikowano 14 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 14 Sierpnia 2015 Serwo obróć o 90 stopni i poprostu połóż Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 14 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 14 Sierpnia 2015 Zrób po serwie na lotkę w skrzydle. Już przy rozpiętości 80cm wstawia się dwa. Waga będzie prawie taka sama. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 14 Sierpnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Sierpnia 2015 Stopki skrócę, dzięki za zwrócenie uwagi. Co do serwa. Na razie na rysunku jest tylko poglądowo. Muszę jeszcze uwzględnić miejsce na przesuwanie pakietu w celu wyważania. W skrzydle serwo się nie mieści. W kadłubie będą dwa serwa, po jednym na lotkę na pewno. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 15 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2015 No nie mów, że płasko się nie zmieszczą? Taki cienki profil robisz? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 15 Sierpnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2015 Tak wygląda standardowe serwo 9g w skrzydle przy lotce. Tak na prawdę rysunek jest tendencyjny, bo skrzydło się zwęża ku krańcowi i miejsca będzie jeszcze mniej. Czyli odpada. Tak wygląda w tym samym miejscu z serwem EMAX ES-3302. Czyli teoretycznie może być. Ale raczej odpada z kilku powodów. Serwo ma 12g, moment 2,4kg/cm. Kupiłem je do szybowca, było stosunkowo drogie, trudno je dostać w sklepach i nie chciałbym go pakować do dolnopłata bez podwozia. Poza tym, musiałbym dorobić jakieś wzmocnienie poszycia. Tam nie ma do czego innego zamocować tego serwa, tylko do depronu 2mm. Do tego jakieś system inspekcji tego serwa, żeby można je było łatwo wymontować. Żaden z tych problemów nie jest poważnym problemem, którego nie da się rozwiązać, ale jeśli mam do wyboru to, i serwo w kadłubie z bowdenem w skrzydle, to chyba wolę bowden. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 15 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2015 Lotki wydaja sie byc troche glebokie.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mayster8405 Opublikowano 15 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2015 Adam nie chcę ci więcej drążyć, ale serwo musisz obrócić o 90stopni, ramieniem do natarci tak aby mogło obsłużyć popychacze.Na rysunku, jeśli ma to jakąś skalę, to wychodzi że masz miejsca obniżając go /ma 9m/m grubości/W tym miejscu możesz dać drugą warstwę depronu lub wzmocnić balsą , wykonując gniazdo i wkleić serwo na Uchu -pora.Czy taka wajha będzie potrzebna!?, a może ramie okrągłe- talerzykowe, a na lotce mniejsze ramie.Porysuj, może coś lepszego wyjdzie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 15 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2015 Zrób po serwie na lotkę w skrzydle. Już przy rozpiętości 80cm wstawia się dwa. Waga będzie prawie taka sama. A skąd taka teoria?Mam modele spalinowe o większych rozpiętościach i jest jedno serwo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japko95 Opublikowano 15 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2015 A nie lepiej wstawić 2 serwa 5gram? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi