Skocz do zawartości

SZD-6X Nietoperz


oldgliders
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Przedstawiam model szybowca zapewne zanany i podziwiany przez modelarzy nie tylko szybowników. Zadziwia on nietypowym kształtem i wszyscy możemy mieć wielki szacunek dla konstruktorów i projektantów tej wspaniałej konstrukcji.  

 

W niedzielę odbył się pierwszy lot naszego Nietoperza i muszę tu przyznać, że miałem przed tym lotem wielkie obawy. Nie będę się w tym momencie rozwodził jakie problemy są związane z takim układem płatowca, w każdym razie wszystkie moje założenia konstrukcyjne odnośnie stabilności podłużnej i poprzecznej zostały w 100% spełnione. Po kilku lotach model wymaga tylko kilku drobnych korekt na wychyleniach i dostosowanie klap oraz lotek w celu wymuszenia szybszego lądowania. 

 

Pogoda była paskudna, padał deszcz i było wietrznie, a podstawa chmur między 250 a 300m. Niestety jadąc prawie 100 km na lotnisko zdecydowaliśmy, że ten oblot się odbędzie. Był to dla mnie i dla mojej firmy pełen sukces. Odbyłem kilka holi, holownikiem był mój kolega klubowy Bartek ze swoim wspaniałym PAWNE. Jednego będę się jeszcze w tym modelu nauczyć to precyzyjne lądowania, ponieważ Nietoperz ma tendencje do robienia kangurów. Latałem w konfiguracji dwie lotki i klapy, wysokość na mikserze Vtaile. Model pięknie reaguje na lotki jak i na ster kierunku, na wszystkich sterach użyłem 50% expo, model nie wymagał jakiegokolwiek trymowania, środek ciężkości wyznaczony przed lotem sprawdził się do milimetra, a wiadomo, że taki układ skrzydeł jest na środek ciężkości bardzo czuły. Widok Nietoperza w locie jest czymś czego się długo nie zapomina i nie jest to tylko moja opinia.

 

Jeśli macie więcej pytań oczywiście odpowiem na każde dotyczące lotu czy konstrukcji tego szybowca. Model można nabyć w naszej firmie jako zestaw lub ARC  czy ARF. Model jest prosty w budowie, lecz wymaga nieco więcej miejsca ze względu na swoje dość duże rozmiary.

 

Film z lotu:

https://www.youtube.com/watch?v=SDEhuHtOPOw

 

Więcej zdjęć na naszej stronie internetowej: http://oldgliders.com/szd-6x-nietoperz-1-2-5.html

 

 

post-14400-0-03103900-1445425440_thumb.jpg

 

post-14400-0-19191100-1445425521_thumb.jpg

 

post-14400-0-72040800-1445425541_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problemy związane z układami bezogonowymi doskonale opisuje ostatnio wydana książka Tomasza Murawskiego "Szybowce bezogonowe SZD".

Jeden z rozdziałów szczegółowo opisuje konstrukcję SZD-6x Nietoperz- zdjęcia, rysunki, relacje pilotów.....znakomita lektura jako przerywnik w budowie modelu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście, kształt skrzydeł i sylwetka w locie robi wrażenie!

 

Ciekawe, że przy tak krótkim kadłubie jest stabilny?

 

Nie chciałbym się wywodzić w tematach aerodynamiki bo nie jestem do tego uprawniony. Mogę jedynie w paru słowach opowiedzieć o moich własnych sugestiach, wnioskach dotyczących konstrukcji bezo ogonowych jaką jest SZD-6X. Kadłub w takim płatowcu czy jest czy go nie ma to nie ma żadnego znaczenia. Służył on do wożenia Pilota :) Jeśli jednak chodzi o stabilność we wszystkich płaszczyznach samego płata to musi być zachowanych kilka bardzo ważnych reguł, które są wzajemnie zależne i bez których taki rodzaj płata po prostu nie będzie latał. Tak więc najważniejszą sprawą jest tutaj dobór profilu, geometria lub skręcenie płata. No i precyzyjnie wyznaczony środek ciężkości. Zapewne wszyscy znają taką konstrukcję jaką były skrzydełka TZAGI wykonane ze styropianu, styroduru czy innych podobnych styro, które latały we wszystkich warunkach a zabawa nimi nawet na niewielkich zboczach dawała wiele frajdy. Proste urządzenie, płaski profil, lotki podniesione do góry i lata. W modelach bezogonowych szybowców chodzi o coś więcej, bo chodzi nam o doskonałość, coś czegoś oczekuje się od każdego szybowca niezależnie od rodzaju płata. Przy projektowaniu tego modelu miałem do wyboru wiele profili samostatecznych, kilka z nich sprawdziłem symulując sprawność na moim nietoperzu. Ostatecznie jednak podjąłem decyzję, że zastosuję taki profil na jakim latał oryginał, ponieważ różnice między nimi na programie symulacyjnym były niewielkie a trudności w budowie takiego płata były znacznie większe. Kalkulując za i przeciw przystałem przy oryginale. Można by jeszcze o tym bardzo wiele pisać, dlaczego płat musi być skręcony, dlaczego doskonałość takich szybowców jest mniejsza niż tradycyjnych konstrukcji i tak jak pisałem wcześniej można bo o tym pisać i dyskutować i nie było by tym wywodom końca. Dla mnie ważną rzeczą jest, że mimo dużych wymiarów konstrukcja jest na tyle prosta, że powinien sobie z nią poradzić każdy nawet mało zaawansowany modelarz. Model nie sprawi w locie żadnych nie przewidzianych niespodzianek, no i widok jego zaparkowanego w boxie czy latającego w powietrzu jest po prostu obłędny. 

Dziękuje Wszystkim za dobre słowo, również mam nadzieję, że uda mi się z tym modelem przyjechać nie tylko na Żar, no oczywiście przy okazji przywiozę inne moje nowe konstrukcje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Tak więc najważniejszą sprawą jest tutaj dobór profilu, geometria lub skręcenie płata. No i precyzyjnie wyznaczony środek ciężkości. Zapewne wszyscy znają taką konstrukcję jaką były skrzydełka TZAGI wykonane ze styropianu, styroduru czy innych podobnych styro, które latały we wszystkich warunkach a zabawa nimi nawet na niewielkich zboczach dawała wiele frajdy. Proste urządzenie, płaski profil, lotki podniesione do góry i lata. ...

 

Najważniejszą sprawą jeżeli chodzi o ten układ płatowca jest wykonanie odpowiedniego (dodatniego lub ujemnego) skosu skrzydła, który zapewnia niezbędny zapas stateczności podłużnej poprzez odpowiedni rozkład siły nośnej wzdłuż rozpiętości płata. Dzięki temu możliwe jest równoważenie momentów sił w poszczególnych fazach lotu co przy zastosowaniu profilu samostatecznego daje możliwości bezpiecznego i kontrolowanego lotu. Podobne zjawisko zostało wykorzystane w samolocie RWD-8 o wybitnie skośnych skrzydłach i charakterystycznym profilu samostatecznym (krawędź spływu odchylona do góry) czyniąc z tej maszyny samolot wyjątkowo bezpieczny. Przed wojną było takie powiedzenie "Chcesz się zabić na RWD-8 to musisz wziąść pistolet..."

 

Model wyborny bo POLSKI.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najważniejszą sprawą jeżeli chodzi o ten układ płatowca jest wykonanie odpowiedniego (dodatniego lub ujemnego) skosu skrzydła, który zapewnia niezbędny zapas stateczności podłużnej poprzez odpowiedni rozkład siły nośnej wzdłuż rozpiętości płata. Dzięki temu możliwe jest równoważenie momentów sił w poszczególnych fazach lotu co przy zastosowaniu profilu samostatecznego daje możliwości bezpiecznego i kontrolowanego lotu. Podobne zjawisko zostało wykorzystane w samolocie RWD-8 o wybitnie skośnych skrzydłach i charakterystycznym profilu samostatecznym (krawędź spływu odchylona do góry) czyniąc z tej maszyny samolot wyjątkowo bezpieczny. Przed wojną było takie powiedzenie "Chcesz się zabić na RWD-8 to musisz wziąść pistolet..."

 

Model wyborny bo POLSKI.

 

 

Układ samolotu z klasycznym usterzeniem o układzie płata typu parasol ma niewiele wspólnego z układem płata bezogonowego, jak i skośne do przodu czy do tyłu skrzydła nie mają decydującej roli we wszystkich rodzajach i typach latających maszyn. Nie można wrzucać wszystkiego do jednego worka bo każdy układ płatowca rządzi się swoimi prawami i innymi zasadami aerodynamiki, ale to tylko moje zdanie. Przykładem doskonale latającego szybowca a może latającego skrzydła typu "deska" jest francuski szybowiec FAUVEL AV.36 CR Monoblock. Jeden egzemplarz tego szybowca znajduję się w Polsce na lotnisku Babice w Warszawie. Doskonale również latają modele tego pięknego szybowca. Poniżej skan z książki "Zagraniczne szybowce w Polsce" J. Kubalańca, R. Witkowski. Polecam również lekturę podaną przez kolegę kilka postów wyżej.

 

post-14400-0-61543600-1445591736_thumb.jpeg

 

post-14400-0-02787100-1445591745_thumb.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Nie można wrzucać wszystkiego do jednego worka bo każdy układ płatowca rządzi się swoimi prawami i innymi zasadami aerodynamiki, ale to tylko moje zdanie.

Też podzielam to zdanie :)

 

Gratuluje udanego modelu, który jest naprawdę rarytasem wśród szybowców. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ samolotu z klasycznym usterzeniem o układzie płata typu parasol ma niewiele wspólnego z układem płata bezogonowego, jak i skośne do przodu czy do tyłu skrzydła nie mają decydującej roli we wszystkich rodzajach i typach latających maszyn. Nie można wrzucać wszystkiego do jednego worka bo każdy układ płatowca rządzi się swoimi prawami i innymi zasadami aerodynamiki, ale to tylko moje zdanie. Przykładem doskonale latającego szybowca a może latającego skrzydła typu "deska" jest francuski szybowiec FAUVEL AV.36 CR (...)

1.W przypadku RWD-8 nie chodziło o układ płatowca lecz WYŁĄCZNIE o skośne skrzydło generujące bardzo korzystny rozkład siły nośnej np. ze względu na zapas stateczności podłużnej co jest wykorzystywane również w samolotach i szybowcach typu "latające skrzydło" lub "bezogonowiec"...Że tak jest świadczą również statystyki mówiące o tym , że 95 procent "bezogonowców" ma skrzydła skośne...

2. Cytat:" Przykładem doskonale latającego szybowca a może latającego skrzydła typu "deska" jest francuski szybowiec FAUVEL AV.36 CR Monoblock. Jeden egzemplarz tego szybowca znajduję się w Polsce na lotnisku Babice w Warszawie."

- proszę przeczytać rozdział pt. "Latanie bez ogona" Jan Gawędzki (jaki to "doskonale" latający był ten szybowiec)a najlepiej całość, gdyż jest tam wyłożone przez konstruktorów o co mi chodziło...http://www.smil.org.pl/ptl/wyklady/82_Bezogonowy_szybowiec_SZD-6X_Nietoperz.pdf

Post Scriptum: 

Zasady aerodynamiki są takie same dla wszystkich obiektów poruszających się w powietrzu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje się, że to nie ten temat do dyskusji o aerodynamice i mechanice lotu. B)

Binia wypowiedź zrozumiałam, iż każdy model lata inaczej rządzi się swoimi cechami w locie, Nietoperz to ciekawy przypadek i jak  widać że szybuje wspaniale.

 

Czemu o tym marudzę bo widzę wielu modelarzy, którzy nabywają, budują itp. różne modele pod względem wielkości kształtów układu aerodynamicznego, chcą żeby wszystkie latały tak samo najlepiej jak ten najprostszy model, a w lataniu  ale tak się nie da. :)

 

I z mojej strony tyle jedyna wada tego modelu, że trzeba mieć duży środek transportu.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.