Skocz do zawartości

Canadair CL-415


Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...

Wczoraj odbył się oblot na lotnisku w Ornecie.  Model wystartował bez żadnych problemów. Nawet  żadne trymowanie nie było potrzebne. Z własności lotnych modelu jestem bardzo zadowolony. Teraz kolej na oblot z wody. Zdjęcia i film będą niebawem.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Uprzejmie donoszę, że model został oblatany z wody na zawodach makiet wodnosamolotów w Starym Dworze. Pierwsza kolejka startów była jednocześnie pierwszym startem modelu z wody. Okazało się, że boczne pływaki bardzo utrudniają start. Udało się zjechać modelem do wody na kołach,a po locie wyjechać na plażę. Niestety nie wiem, czy ktoś filmował.

_________________
Pozdrawiam Filip

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje!
 

Okazało się, że boczne pływaki bardzo utrudniają start.

 
Jesli przyczyna nie byly porywy wiatru bocznego, jest to typowy objaw przy zbyt nisko umieszczonych plywakach bocznych. Powinny one znajdowac sie na takiej wysokosci, by podczas startu calkowicie wychodzily z wody duzo wczesniej, anizeli kadlub "wejdzie" na stopien, a wiec juz przy umiarkowanych predkosciach, jak tylko kadlub bedzie w stanie samoczynnie sie ustabilizowac. Im plywaki dalej od kadluba, tym wyzej powinny byc umieszczone.
 
Ja zawsze dobieram wlasciwa wysokosc polozenia plywakow bocznych dopiero podczas probnych startow z wody. Ale w tym celu ich zamocowanie musi pozwalac na mozliwosc przesuniecia plywakow w gore badz w dol. Troche to klopotliwe, szczegolnie w makiecie, gdyz wyglad modelu odgrywa tutaj szczegolna role. To niestety jedno z typowych ustepstw odnosnie wygladu odpowiadajacego oryginalowi na korzysc polepszenia wlasciwosci na wodzie. Wprawdzie na zdjeciach modelu nie wyglada na to, by plywaki byly wyraznie za nisko, ale wylacznie na podstawie zdjec trudno jest to ocenic.

 

A tak z ciekawosci: czy mozna poprosic o informacje na temat wagi modelu i zastosowanych silnikow?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje!

 

 

Jesli przyczyna nie byly porywy wiatru bocznego, jest to typowy objaw przy zbyt nisko umieszczonych plywakach bocznych. Powinny one znajdowac sie na takiej wysokosci, by podczas startu calkowicie wychodzily z wody duzo wczesniej, anizeli kadlub "wejdzie" na stopien, a wiec juz przy umiarkowanych predkosciach, jak tylko kadlub bedzie w stanie samoczynnie sie ustabilizowac. Im plywaki dalej od kadluba, tym wyzej powinny byc umieszczone.

 

Ja zawsze dobieram wlasciwa wysokosc polozenia plywakow bocznych dopiero podczas probnych startow z wody. Ale w tym celu ich zamocowanie musi pozwalac na mozliwosc przesuniecia plywakow w gore badz w dol. Troche to klopotliwe, szczegolnie w makiecie, gdyz wyglad modelu odgrywa tutaj szczegolna role. To niestety jedno z typowych ustepstw odnosnie wygladu odpowiadajacego oryginalowi na korzysc polepszenia wlasciwosci na wodzie. Wprawdzie na zdjeciach modelu nie wyglada na to, by plywaki byly wyraznie za nisko, ale wylacznie na podstawie zdjec trudno jest to ocenic.

 

A tak z ciekawosci: czy mozna poprosic o informacje na temat wagi modelu i zastosowanych silnikow?

Myślę, że problem jest odwrotny. Pływaki boczne są za wysoko i model stoi na wodzie mocno przechylony opierając się na jednym pływaku. Model waży 7,5 kg i jest napędzany dwoma silnikami DUALSKY ECO 3520C KV 720 ze śmigłami czterołopatowymi 12/8. Silniki zasilane są dwoma pakietami 4s1 4000 mAh połączonymi równolegle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie problemem jest w tym przypadku ujemna stateczność początkowa modelu, środek ciężkości jest powyżej środka wyporu. Im wyżej nad wodą bedą boczne pływaki to przy przechyle moment przechylający będzie się powiększał.Filip, może dodaj trochę ołowiu jeżeli się da jak najniżej w kadłubie w okolicach SC. W końcu model i tak niewiele waży jak na swoje wymiary więc parę set gram nie powinno stanowić problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że problem jest odwrotny. Pływaki boczne są za wysoko i model stoi na wodzie mocno przechylony opierając się na jednym pływaku. Model waży 7,5 kg i jest napędzany dwoma silnikami DUALSKY ECO 3520C KV 720 ze śmigłami czterołopatowymi 12/8. Silniki zasilane są dwoma pakietami 4s1 4000 mAh połączonymi równolegle.

 

Dziekuje za info.

 

To, ze model o takiej konstrukcji stojac na wodzie sie przechyla nie jest niczym niezwyklym. Nalezaloby postarac sie go tak uregulowac, by sie jak najszybciej prostowal, w idealnym przypadku, jak tylko ruszy z miejsca. Plywaki powinny szybko sie podnosic, by nie haczyly o wode i model przy nieco wiekszych predkosciach nie wykazywal tendencji do skrecania. Ale w tym celu plywaki nie moga byc umieszczone za nisko. Przy wolnym plywaniu, oporu plywakow i pewnej tendencji do skrecania w takich konstrukcjach raczej nie da sie uniknac, ale juz przy nieco wiekszych predkosciach zjawisko to nie powinno miec miejsca. Tak ja to widze.

 

Odnosnie przechylu - moze po prostu wypor modelu wyszedl Wam zbyt maly w stosunku do wyporu oryginalu, w wyniku czego model stojac na wodzie posiada zbyt male zanurzenie, a jesli polozenie plywakow zostalo odwzorowane dokladnie wedlug oryginalu, moze to byc przyczyna mocnego przechylu. To by tlumaczylo, dlaczego uwazasz, ze plywaki sa zbyt wysoko. W takich sytuacjach, by nie pakowac do modelu balastu (ktory to w modelach latajacych jest zwykle rozwiazaniem kontraproduktywnym), stosuje sie na spodzie kadluba samozatapialne komory. Gdy model stoi na wodzie, komory samoczynnie wypelniaja sie woda dajac zanurzenie zblizone do oryginalu. Gdy model rusza do przodu, woda pod wplywem roznicy cisnien samoczynnie wyplywa z komor poprzez umieszczone w redanie otwory i model szybko wychodzi na stopien. To jedynie gwoli informacji, bo chyba raczej nie ma sensu przebudowywac sknonczony juz i pieknie wygladajacy model.

 

Tutaj jeszcze dla porownania, model Canadair, ktory raczej nie wykazuje wyraznych anomalii na wodzie:

https://www.youtube.com/watch?v=ywSHDeBZzds

 

Ciekaw jestem obejrzec, jak zachowuje sie Wasz model na wodzie. Moze nie jest z nim zle.

 

Niezaleznie od powyzszego, calkowicie pozbawione tego typu bolaczek sa konstrukcje Dorniera, dzieki zastosowaniu sponsonow. Przez to zankomicie nadaja sie do celow modelarskich. Ja nie namawiam, ale moze sie kiedy skusicie na budowe... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.