Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Oklejasz balsą 2mm. Projekt przewiduje wszędzie grubość 1,8 mm, tak aby można spokojnie doszlifować aby ładnie wszystko wyglądało.

Stery wysokości polecałbym jednak pokryć w całości. Jeżeli chcesz jednak odchudzić i zrobić środek pusty to sugeruję pomiędzy końcami przedniej części pasków balsy którą pokryjesz ster wkleić rozpórki balsowe. Takie coś jak rozpórki pomiędzy dźwigarami w skrzydle. 

Krawędź spływu czym grubsza Ci wyjdzie tym lepiej.

 

Powodzonka

Opublikowano

Piotrek, zapraszam ponownie na nasze lotnisko w sobotę lub niedzielę. Zobaczysz jak wygląda model gotowy klejony tym Soudalem. Zobaczysz też jak ten model lata.

 

Dzięki, żonę mam w szpitalu chyba do jutra, więc nie wiem jak wyjdzie. Ale bardzo chętnie zobaczę Wasze lotnisko i MXa. A jakbyś mi jeszcze pozwolił przymierzyć kadłub czy mi się zmieści w samochodzie było by cudnie:)

Opublikowano

Jako że muszę dbać o ręce, więc od ponad roku w zasadzie wszystkie czynności modelarskie związane z używaniem jakiejkolwiek chemii wykonuję w rękawiczkach nitrylowych, co gorąco polecam. Nie uczulają w przeciwieństwie do lateksowych, są tanie i łatwo dostępne i nawet po najgorszej chemii ręce są czyste.

Piotrze, mam zamiar nabrać doświadczenia z Soudalem, dlatego chcę go użyć, zawsze jest kiedyś pierwszy raz.

Sprawdziłem wczorajsze klejenie dwóch kawałków spodu - żywica + laminowanie z jednej strony, super, bardzo porządne połączenie :)

 

Ten papier do pieczenia niezły, ale ta niby folia z opakowań wyprasek modeli plastikowych firmy Kinetic wcale nie gorsza :)

 

Tym razem dwie części góry sklejone i polaminowane i schną :)

Opublikowano

Ja coś dłubię bo jak bym nie zaszedł co jakiś czas i nic nie zrobił to by mnie pokręciło :)

Statecznik sklejony schnie, łatwo z nim było, jedynie wczoraj wkleiłem najmniejsze żeberko na żywicę bo za dużo mi się rozrobiło na naprawę extry, więc wkleiłem je pod kontem prostym i na dziś było wyschnięte, reszta żeberek dziś klejona na soudal , a listewka z przodu żeberek jest na soudal ale minimalnie łapałem ją CA i aktywatorem , bo nie było jej jak przyłapywać spinaczami.55587f5bce432c5e.jpg

 

Gorzej było ze sterem, żeberka nie są w identycznej odległości od siebie, po za tym ciężko ustawić pierwsze dwa małe żeberka względem listwy pod kątem prostym, wszystko mi się rozjeżdżało.

W końcu dociąłem na wymiar dystanse które ustalą odległości żeberek od siebie.

fedfc82635379a47.jpg

 

Ale mimo dystansów dalej miałem problem z odpowiednim ustawieniem pierwszych małych żeberek, bo jak je ustawiłem było ok , jak zaczynałem się brać za pozostałe żeberka pierwsze dwa małe  ustawiały się pod złym kątem względem listwy.

W końcu ustaliłem położenie i kąt pierwszych dwu małych żeberek i zostawiłem je do zastygnięcia.

Jutro będą sklejone na swoim miejscu i tak jak mają być, to z resztą żeberek polecą już szybko jak mi te dwa małe nie będą mieszać.

Opublikowano

W tych żeberkach od steru kierunku jak i w żeberkach sterów wysokości są chyba otworki pod pręt 5 lub 4 mm do ułatwienia montażu.

No chyba, że źle pamiętam.

Opublikowano

Tak są otworki 5mm ,i ja rurki mam włożone, tylko na zdjęciu sa zasłonięte docinanymi dystansami.

Ale mimo rurek w żeberkach i tak mi się wszystko rozjeżdżało :) .

Obecnie pierwsze dwa małe żeberka juz zaschły na listwie pod odpowiednim kątem, a teraz z pozostałymi żeberkami będzie łatwo.

Opublikowano

Dodam swoje 3 grosze odnośnie klejów. Soudal 66A faktycznie się pieni wypełniając szczeliny. Ale tu drobna uwaga - przy niskiej wilgotności powietrza i klejonych elementów tworzące się bąbelki w spoinie są większe i jest ich niewiele. Im więcej wilgoci tym są one mniejsze, ale jest ich zdecydowanie więcej i klej wiąże szybciej. Używam tego kleju np. do klejenia kesonów. Balsę na keson bardzo delikatnie zwilżam mgiełką wodną, klejem smaruję konstrukcję, a po ułożeniu kesonu całość przyciskam woreczkami z solą kuchenną (mam dyżurne 10 kg  :D ) na około 12 godzin. Przy tej metodzie nie ma siły, aby keson źle się przykleił i np. odstawał częściowo od żeberek.

Do elementów spasowanych z małym luzem (zazwyczaj większość elementów ciętych laserem / frezem) wolę używać kleju do drewna Pattex Express. Jego zalety to wodoodporność po związaniu, niewidoczna spoina (przezroczysta), moim zdaniem spoiny są bardziej elastyczne niż w przypadku Soudala. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Tempo budowy mocno zwolniło, ale coś dłubię powoli.

Statecznik pionowy i ster kierunku posklejane.

Ale nie są pokryte balsą bo jak się okazuje nie mam całych desek tylko kawałki, a te kawałki które mam są za krótkie.

I obecnie statecznik i ster odłożyłem na bok czekając na balsę, a zabrałem się za kompletowanie i szukanie elementów statecznika poziomego i steru wysokości.

Statecznik poziomy skompletowałem i może coś jutro nawet zacznę sklejać.

Ale mam pytanie?

Ile mniej więcej potrzeba kupić balsy 2mm na pokrycie stateczników, sterów ,  garba i na keson, bo połamałem śmigło w modelu, będę zamawiał nowe więc i balsę bym przy okazji zamówił .

W jaki sposób są mocowane dźwignie steru kierunku? bo szczerze to nie widać jakiegoś zaplanowanego miejsca, albo ja źle patrzę.

Opublikowano

Z tego co pamiętam to około 20 desek balsy 2mm.

Mocowanie dźwigni steru kierunku raczej standardowe. Wklejasz balsę między dwa żeberka steru kierunku w miejscu mocowania  dźwigni.

Jeżeli nie wiesz dokładnie gdzie, to narysuj sobie przedłużenie tych wycięć w kadłubie pod linki pull-pull aż to steru  i tam wklej balsę.

Opublikowano

To ja dorzucę swoje trzy grosze. Wolno, ale systematycznie do przodu. Obie części boczków, góry i dołu sklejone na żywicę i polaminowane jednostronnie. Dziś wkleiłem zdwojenie końcówki dołu (miejsce pod kółko ogonowe), teraz schnie. Jutro osadzę tam nakrętki kłowe i pewnie w środę, czwartek zabiorę się za składanie kadłuba. Jak do tej pory bardzo fajna wycinanka, a że Wiesław tworzy instrukcję, to bardzo przyjemnie mi się składa :)

Dla innych budujących (a wiem, że model wzbudził zainteresowanie) jedna uwaga, ta balsosklejka, to nie sklejka, trzeba postępować z nią delikatniej :)

Opublikowano

Wiesiek w pracy dziś tak w d... dostał że po powrocie do domu ani ręka ani nogą, i nic mi sie nie chce, mimo że bardzo lubię ten model składać to dziś przynajmniej na razie odpuściłem, ale jeszcze z godzinę i cos pewnie pójdę przykleić.

Statecznik pionowy z grubsza ogarnięty , ster kierunku również.

Mam też jeden statecznik poziomy ale bez jednego żeberka tego przy kadłubie, bo wkleję je jak już założę statecznik na dźwigar i wtedy pozycja tego żeberka przy kadłubie ustali się sama , bo to żeberko jest pod kątem wklejone w statecznik.

Zacząłem również jeden ster wysokości , właśnie dziś mam zamiar powklejać do niego żeberka.

Zamówiłem również 10 desek balsy 2mm, nim wyrobię te 10 desek to i tak coś pewnie będę zamawiał to wtedy zamówię resztę balsy.

Zamówiłem też dźwigar stateczników poziomych, będzie to rura węglowa 12mm, no i zamówiłem nowe śmigło które ostatnio połamałem i które to wciągnęło fundusze na połowę balsy :)

Ogólnie bardzo się staram aby stateczniki były proste i zajmuje mi to sporo czasu.

Sporo czasu też poświęciłem na ster wysokości a to dla tego że w pierwsze dwa żeberka w zły otworek włożyłem te rurki 5mm i nie byłem w stanie znaleźć pasujących żeberek , nim zaskoczyłem dlaczego żeberka które muszą być żeberkami steru wysokości nie pasują do steru , trochę czasu minęło.

Jak skończę sklejać ster wysokości to wstawię zdjęcia tego co ulepiłem nim pokryję to balsą.

Trzeba mi jeszcze zrobić kieszenie na dźwigar , rurka będzie miała 12mm średnicy, otwór na kieszeń w żeberkach i kadłubie ma 13mm.

Kieszeń zrobię ze zwiniętego kartonu, podobno kieszeń z kartonu jest lepsza niż z laminatu bo się rura nie będzie wycierać.

Takie kieszenie z kartonu mam w extra 260 seagull.

Tylko nie mogę się zdecydować jakim klejem skleić zwinięty karton.

Opublikowano

Jak zobaczyłem te kieszenie kartonowe w extrze to też pomyślałem że , ale pojechali Chińczycy po taniości.

Ale o dziwo to działa, model raz mi zwiał i zderzył się z huśtawką , skrzydło do naprawy, gruba rura aluminiowa zgięta a kieszeń kartonowa nie tknięta.

Nie wspominając kilka ostatnich upadków modelu , ale z kieszenią z kartonu nic niepokojącego się nie dzieje, więc zastosuję takie rozwiązanie.

Szczególnie że podobno laminatowa kieszeń będzie wycierać węglową rurę , a przy kartonowej nic takiego nie ma miejsca.

Opublikowano

To będzie kolejny element poza napędem różniący nasze model i dobrze, inni będą mogli wybierać. Ja w większości modeli mam kieszenie laminatowe i nie zauważyłem, by się wycierały. Poza tym wydaje mi się (podkreślam wydaje mi się :) ) łatwiej wytrzeć karton niż laminat :)

Opublikowano

No te kieszenie kartonowe to sugestia Krzysztofa , na początku też był plan na laminatowe.

Ale właśnie powiedział aby zrobić kartonowe które będą lepsze bo nie wycierają węglowej rurki , to ja tak robię.

Ale po obserwacji jak to działa w praktyce, to nie mam żadnych zastrzeżeń do tych kartonowych , jak dla mnie to dają radę.

Opublikowano

Nie polemizuję z projektantem i posiadaczem latającego egzemplarza :)

Porównywałem wagę rury węglowej z duralową, nie jest to zbyt wielka różnica (co mnie niemile zaskoczyło, gdyż liczyłem na więcej), więc jeszcze nie wiem, którą zastosuję.

Opublikowano

To ja dodam jeszcze coś ze swojego i kolegów doświadczenia.

Kieszenie z papieru robimy do rur węglowych a laminatowe do rur aluminiowych. W moim MX zrobiłem ten błąd że mam kieszenie laminatowe a rurę węglową. No i kiedyś rura błyszczała pięknie a teraz niestety widać otarcie powierzchni.

Te kieszenie nie pracują w modelu. Są to tylko prowadnice rur. Dlatego robimy je jak najlżej.

 

Wytrzymałość duralu i węgla przemawia za węglem. Już mi się zdarzyło zgiąć kilka rur aluminiowych PA6 w modelach 2,6 m. Po zmianie na węglową już 2 lata  samolot śmiga  bez problemu.

 

Marcin, jak porównujesz te rury to podaj jeszcze grubości ścianek w tych rurach :)

  • Lubię to 1
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.