Jump to content
Michał Pielaszkiewicz

Regulacja modelu górnopłata - trenerka.

Recommended Posts

Witam Kolegów,

Zakładam temat ponieważ nie jestem w stanie odnaleźć sensownej odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie jak prawidłowo regulować model górnopłata. Przeglądając forum często zauważam że wielu modelarzy walczy ze skłonem silnika - modele zadzierają po dodaniu gazu. Podobny problem mam i ja...

 

Ponieważ model ma na stałe wklejony SW, więc do mojej dyspozycji pozostaje:

 

SC, skłon, kąt zaklinowania płata

 

I pytanie jak poprawnie zabrać się za regulację takiego modelu?

Co najpierw, jakie próby w locie, co potem.

 

Rozumiem że poprawnie wyregulowany model nie powinien być na stałe trymowany ? Stery powinny latać w neutrum, OKEJ - tylko jak to neutrum odnaleźć?

 

Rozumiem że wstępna regulacja dotyczy lotu swobodnego z wyłączonym silnikiem.

 

Kiedy należy regulować SC, a kiedy kąt zaklinowania?

Jaki wpływ na zachowanie w locie ma zmiana kąta zaklinowania?

 

Pozdrawiam

Michał

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

O podłączam się pod pytanie :) Mój trenerek lata pod lekkim skosem próbowałem skłon ustawiać ale nie chciał bym też przesadzić z podkładkami.Oczywiście jest ŚĆ jest ustawiony dobrze a nawet lekko przeciążony przód ma. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki,

Zauważyłem że jeżeli model rwie do góry to wszyscy piszą - skłon....

Regulowałem skłon od roku w tym modelu i poza jakimś minimalnym może psychologicznym efektem na zbyt wiele to się nie zdało.

Oczywiście cały czas w dół, aż do momentu kiedy laminatowa osłona silnika uniemożliwiła mi dalsze pochylanie "wektora ciągu".

Model oczywiście latał, start góra-dół-góra-dół, jak już się dał ustabilizować to cyk-cyk trymer w dół i jakoś dalej leciał, ale cały czas kciuk na SW i non-stop jakaś korekta, kontra.

Jak gaz to do góry, jak bez gazu to w dół - irytujące i niepotrzebnie stresujące w locie.

 

Ktoś na forum napisał że jak rwie do góry to wystarczy podłożyć 3mm listewkę pod krawędź natarcia i powinno być okey, wiec ja nie zastanawiając się nad skutkami podłożyłem tą listewkę - przy okazji wyprułem ESC Redox'a bo to była porażka i zlikwidowałem balast w dziobie - bo może "SC zbyt na dziobie i model jest nad-stateczny"

Tak przygotowany naładowałem pakiet i pojechałem za miedzę oblatać model - efekt to zupełna porażka w locie. Kreta nie było ale model latał hmmm ciekawie....

 

Po pierwsze trymował na prędkości przeciągnięcia - próba lotu swobodnego kończyła się pompowaniem.

Po drugie o żadnej stateczności nie było mowy, dive test to pogłębiający się lot w kierunku gleby.

Po trzecie model wydawał mi się być nadsterowny  - to znaczy reagował na stery dobrze, ale jakoś tak jakby dodawał coś od siebie :). Pogłębiał każdy manewr SW.

 

Po powrocie do domu podumałem nad sytuacją i wyciągnąłem następujące wnioski:

 

1) Wyjątkową głupotą z mojej strony było bezmyślne podłożenie listewki pod kr. natarcia - powiększając tym AoI który i tak próbowałem zmniejszyć zawsze w locie trymerem w dół. Rozumiem że skoro trymujemy w dół to zależy nam na zmniejszeniu AoI - do momentu aż da się latać ze SW "na zero".

 

2) Przesunięcie SC do tyłu skończyło się gdzieś blisko w okolicy NP - stąd brak stateczności w locie.

 

Pomierzyłem model, kąty itp - wrzuciłem to na XFLR'a i podrapałem się po głowie bo wyszła straszna kaszanka...

 

35588063665_12d7394e3e_n.jpg

 

Nie wiem czy wyciągam prawidłowe wnioski:

 

1) Regulację powinniśmy robić z zapasem stateczności - czyli SC bezpiecznie od NP.

2) Najpierw bawimy się kątami zaklinowania skrzydła wzg. SW - tak aby model latał dobrze bez cyfrowych trymerów. - kątem tym ustawiamy sobie jednocześnie prędkość przy jakiej model będzie się sam trymował.

3) Dive test i regulacja SC

4) Skłon na końcu.

 

Mój model po pomiarach miał AoI +3,2 stopnia, XFLR wypluł że chiałbym mieć +1,0 stopnia. Oraz SC do przodu jakieś + 50gr.

Wymagało to uniesienia krawędzi spływu o 10 mm.

 

Oblot był o niebo lepszy niż wszystkie loty w ubiegłym roku. Model nie pompuje, nie rozpędza się. W locie swobodnym szybuje spokojnie, w locie silnikowym mogę obrotami silnika regulować wznoszenie bądź opadanie.

Podchodząc do lądowania nie muszę bawić się SW, wystarczą drobne korekty przepustnicą. Po "nadepnięciu na gaz" idzie w górę - ale delikatnie - wydaje mi się że tak właśnie powinno być.

Dive test póki co neutralny - nie pogłębia ani nie wychodzi z nurkowania - dołożę jeszcze troszkę ołowiu aby przesunąć SC do przodu i zobaczymy.

Skłonu nie dotykałem.

 

Pozdrawiam

Michał

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Marcin Bełchatów
      Witam 
      Czy ktoś z kolegów miał do czynienia z silnikiem Saito FA-200R3?
      Potrzebuje porady co do regulacji (docierania).
      Silnik nie chce pracować po odpaleniu bez dogrzewania świec.
      Zawsze gaśnie najpierw 2 cylinder, a po jakimś czasie 1na 3 pracuje. Czy to jest tylko kwestia regulacji iglicy? czy trzeba regulować zawory?
       


    • By hellios81
      Witam
       
      W innym temacie opisuję walkę z zakłóceniami od tego silnika, natomiast w tym chciałbym, uzyskać garść informacji na temat jego regulacji. Silnik dotarty wg wszystkich prawideł. Wyregulowany chyba też dobrze, gdyż ładnie się wkręca na obroty. Na śmigle Bambula 16x6 uzyskuje 9200 obr/min. Jedyne co mi się nie podoba to praca na średnich obrotach ( 5000-7000 obr/min) Silnik 4ro taktuje i pracuje jakby nierówno, co jakiś czas, nieregularnie słychać takie głuche kaszlnięcia i trochę jakby falowały obroty. Na wolnych i max obrotach jest dużo lepiej. Dodam iż dokręcanie śruby LO daje taki efekt iż silnik gaśnie przy wchodzeniu na obroty. Próbowałem też delikatnie przestawić zapłon do przodu i do tyłu gołym okiem i uchem nie przyniosło to żadnej zmiany .... Z zapłonem wróciłem do stanu wyjściowego. Co zrobić ?
    • By matiss333
      Witam posiadam silnik MDS 38 niestety w gaźniku brak iglicy do regulacji dawki paliwa, czy można ja dorobić czy gdzie ją dokupić a może przerobić na tylna regulacje pomocy
    • By Modelarz 2123
      Witam mam pytanie do ekspertów w sprawie regulacji 4 taktów. Kupiłem niedawno silnik saito fa 300 t. Docierałem go według instrukcji i wszystko było w porządku, jednak gdy zabrałem się za regulację niskich obrotów coś zepsułem bo silnik odpala ale po chwili gaśnie raz jeden raz drugi cylinder. Dodam jeszcze że zanim wziąłem się do regulacji niskich Obrotów silnik miał obroty ok 3000 i dużo dymił, zacząłem dokrecać śrubę od wolnych obrotów początkowo było dobrze a potem zaczęło się gaśnięcie cylindrów.
    • By seba_bird
      hej,
       
      zwracam sie z prosba do kogos z krakowa lub okolic o pomoc przy regulacji i ogranieciu ogolnie Belta Cp v2. 
      Jest to moj pierszy helikopter. 
      Wiem ze sie trochę wypuscilem z nim na początek przygody ale moze jakos to bedzie.
       
      Ogolnie widzicie jakies szanse dla mnie jako swierzaka na tej maszynie?
       
       
      pzdr 
      Seba
       
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.