Jump to content
Kapitan90

Extra 330sc Va Models szerszeń

Recommended Posts

Witajcie :)

Na wstępie powiem że po 7-dmio letniej przerwie w lataniu postanowiłem złożyć swój pierwszy model osobiście bez pomocy innych modelarzy . Tak też się stało tydzień składania , analizy co zainstalować ( chodź pomimo analizy uważam ze motorownia jest za słaba ).

Więc postanowiłem że ma być wykonany z EPP jedynie  był dylemat trener czy akrobat ? Jako że latałem akrobatem z EPP i szło mi to naprawdę znakomicie więc stwierdziłem zaryzykuję i padło na model
EXTRA 330SC Va Models. Po otrzymaniu modelu byłem lekko w szoku czy ja napewno dam radę kąty nie kąty i inna matematyka . Model starałem się wykonać wzorowo bez żadnych drucianych patentów.

Po tygodniu składania przy dość silnym wietrze postanowiłem ze spróbuję przy polach kukurydzy , efekt ? Model cały chodź wariował okrutnie ( ale tak jak wspominam 740g wagi ) a wiatr drzwi wyrywał z korzeniami .
I tak 3 dni latania przy silnym wietrze nie pozwolił mi na trymowanie modelu . Po kilku dniach polatałem na spokojnie i jestem powiedzmy zadowolony z modelu . Dlaczego powiedzmy ? Bo spodziewałem się większego ciągu od silnika ale niestety mi brakuje , ale rozważam zmianę smigła z 10x5 na 10x4,7 i zobaczymy .

Wyposażenie modelu :

-Silnik Emax 2215/09 1180KV 312W ( teraz wrzucił bym silnik Emax 2218/09 ) ze względu że producent zaleca smigła od 10-12 cali a na 12x5 powinien być istną rakietą :)
-Serwa tanizna Tower Pro 92R

-Regulator Redox 30A ( planuje zakup karty do programowania ) z pozycji apki nie ogarniam za bardzo tych sygnałów

-Pakiet Redox 2200mAh 20C 11.1V
-Smigło 10x5

Model jest okropnie cięzki do wyważenia albo wisi wisi i leci na przód albo po przesunięciu o milimetr pakietu w tył leci na tył , tak "ciężkiego" modelu do wyważenia jeszcze nie miałem.

Oraz skłony wykłony silnika są jeszcze dla mnie ciężkim tematem do ogarnięcia wiem niby o co chodzi ale nie potrafię pomimo ciągłego czytania tego ogarnąć tak w 100% ( być może problem polega w braku odpowiednich kątomierzy) .

Model ogólnie lata prawidłowo beczki , pętle , plecy , lot nożycowy da się nim wykonać i chyba na tyle . Największa satysfakcja złożyć model i zastanawiać się czy poleci ;)

Kilka fotek po porannym lataniu ( niestety wideo mam tylko ze statywu gdzie model widoczny jest momentami ) brak drugiej osoby do kamerowania :)

post-20597-0-62198300-1503845107_thumb.jpg

post-20597-0-79800900-1503845302_thumb.jpg

post-20597-0-71555700-1503845317_thumb.jpg

post-20597-0-12329400-1503845335_thumb.jpg

post-20597-0-71367800-1503845346_thumb.jpg

post-20597-0-29841100-1503845364_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja co prawda wycofałem sie całkowicie z małych modeli elektrycznych i przesiadłem sie na duże modele spalinowe, ale tą jedną extrę mam .

I jeśli czas pozwala to jeden lot staram się wieczorem wykonać bo aby tym polatać nie muszę się nawet z podwórza ruszać.

Pakiet 1800mah wystarcza na około 10 minut dynamicznego latania.

Mam w niej silnik emax 2218/09 , ze śmigłem 10x5 , na śmigle wisi na 60% mocy , ale czy to taka rakieta? to nie za bardzo.

Wydaje mi się że ma wystarczający nadmiar mocy w stosunku do czasu jaki lata na pakiecie.

Ustawienia modelu słabo mi szły , było i tak że na plecach latał lepiej niż w locie normalnym, metodą prób i błędów na czuja , po wielu próbach udało się model mniej więcej poustawiać aby w każdej pozycji latał mniej więcej prosto, minimalnie skręca w locie na nożu ale już może tak zostać jak jest.

Niewątpliwą zaletą jest materiał z jakiego model jest wykonany, a z racji tego że ja model kupiłem w celu uczenie się akrobacji na własnych błędach , więc z założenia miał już kilka bliskich spotkań z ziemią, co w ogóle nie jest zmartwieniem bo nawet jak pianka pęknie naprawa nie trwa więcej niż 15 min.

Nie jest zbyt drogi , nieźle wygląda , nieźle lata , myślę że to dobry wybór

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Volkodav
      Witam wszystkich bardzo serdecznie.
      Około 2 lata temu postanowiłem zaprojektować i zbudować własny projekt akrobata o rozpiętości w okolicach 1200mm, lecz jakoś zabrakło czasu. Cała ta ostatnia epidemia spowodowała, że postanowiłem jednak dokończyć w połowie prac kreślarskich porzucony projekt. Człowiek niby jakieś doświadczenie w projektowaniu ma (wykonałem kilka projektów modeli na zwody SAE w Naukowym Kole Młodych Konstruktorów w Dęblinie), ale jednak popełnił kilka pomyłek przy przelewaniu myśli na papier (w tym przypadku na komputer 😉). Miałem ułatwioną możliwość projektowania posiadając oprogramowanie SolidWorks.
       
      Główne założenia konstrukcyjne:
      - demontowane skrzydła do transportu,
      - rozpiętość około 1200mm,
      - konstrukcja drewniana (nie lubię robić w piance, w laminatach za mało doświadczenia, co później będzie widać )
      - skorzystać z elektroniki, którą posiadam, czyli na warsztat weszły akurat EMAX GT 2820/07, serwa Corona 239mg i Dymond D60
       
      Zapewne po zobaczeniu szkiców koncepcyjnych wprawne oko modelarza wypatrzy znajome rysy i powiem Wam, że macie rację 😉.  Wzorowałem się trochę (specjalnie podkreślam) na kilku modelach takich jak MXS czy Extra 300.
      Ktoś inny zaraz stwierdzi: „co on zrobił na końcach skrzydeł?!”. No i tu jedynym wyjaśnieniem jest wizja „artysty”. Po prostu miałem taki kaprys Finalnie jest tam dodane małe zaokrąglenie.
       
      Będę stopniowo uzupełniał opis o zdjęcia i komentarz w miarę czasu do pisania  😉
       



    • By Robert
      A to moja foto relacja.
      model do pikniku w Nowy Targu jest na sprzedaż.
      Gdyby ktoś chciał taki model a nie miał ochoty na składanie, lub po prostu nie umie itp. z chęcią zbuduję kolejnego MX-a
      jakby co to ventus2b@interia.pl
      lub 660682059
       





































































    • By karambolis8
      Hej.
       
      Mam Fw-190 ESA z napolskimniebie, ale to chyba jakiś wczesny wypust i stateczników nie mam z EPP, a z jakiegoś dziwnego białego tworzywa, którego kleje się nie bardzo trzymają. O takiej komorowej strukturze

      Przy byle gorszym lądowaniu stateczniki się odklejają co jest mocno upierdliwe.
       
      Przechodząc do meritum. Chciałbym je wymienić na EPP, ale natrafiłem na problem nadmiaru wyboru.
      http://eppshop.eu/pol_m_Plyty-EPP_GRUBOSC-Z-_Grubosc-10mm-154.html
      Czy najlżejsza gramatura 30g/l będzie OK?
       
      Pozdrawiam,
      Adam
    • By przemo
      Hej ... po budowie I3D napisałem, że na drzewo za wcześnie ... otóż ŻARTOWAŁEM struganie balsy jednak daje dużo frajdy
      Przeglądając czeluści internetu natrafiłem na depronowy model Electromaniac http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1552162-Fun-fly-Electromaniac-800mm-1000mm-wingspan
       

       

       

       
      rozpiętość malucha to 800 mm i waga do lotu waha się między 320- 370 g ... ale że ja mam zamiar zbudować z balsy waga za pewno wzrośnie bo inaczej być nie może daje temat tutaj bo rozpiętość nie łapie mnie do działu średniej wielkości.
       
      Kiedyś tam udało mi się przerobić kadłub do Madmana pod kątem silnika elektrycznego i nawet chyba ktoś zbudował Madmana w oparciu o moją przeróbkę więc doświadczenie jakieś pozostaje i tym razem odpalam Sketchupa i zaczynam rysować. Dzisiaj więcej czasu zabrało mi zainstalowanie potrzebnego oprogramowania ale coś mi się udało porysować. Oczywiście nie jest to wersja finalna i za pewne dużo się pozmienia. Materiał budulcowy jak pisałem balsa, sklejka, węgiel na wzmocnienie kadłuba zamiast sosny (taki cichy plan).
      Wstępne założenia do projektu :
      boki kadłuba myślę dać balsę 2 mm, żebra w skrzydle balsa 1,5 mm. Skrzydła mam zamiar wykonać dzielone mocowane na rurce za pewno węglowej.  silnik 313 W 1100 kv zasilanie 3S 1800 mah poszycie folia reszta się okaże co i jak  kabinka przeszklona maska silnika z laminatu serwa 9 g profil NACA 0018, cięciwa 180 mm plus do tego lotki (późniejsza zmiana na NACA 0020) usterzenie balsa 4 mm rozpiętość 900 mm  
      moje dzisiejsze wstępne rysowanie w Sketchupie 

       

       

       
      Na chwilę obecną robię projekt z nadzieją, że czas mi pozwoli dokończyć i potem ruszyć z budową
       
      Budowa wersji pierwszej ciętej laserowo ---> link do posta http://pfmrc.eu/index.php?/topic/68841-fun-fly-amper-zainspirowany-depronowym-fun-flyem-buduje-konstrukcyjny-model-wstępnie-projekt-później-budowa/?p=677577

      CDN ...
    • By kossimon
      Cześć,
       
      Nie miałem kompletnie czasu na początku roku, a leżał mi kupiony jeszcze w 2016 kit: http://mirekgal.pl/portfolio-posts/extra-300/ 
      Gdzieś w połowie sierpnia zacząłem na spokojnie budowę ale jakoś nie mogłem się zebrać do napisania na pełnej relacji.
      Rozpiętość realna wyszła 112, bo dodałem dodatkowe "żeberka" balsowe na końcach skrzydeł - te oryginalne wydawały mi się zbyt delikatne (po dodaniu kesonu konstrukcja była sztywna wystarczająco, ale 
      Moje wrażenia odnośnie kitu:
      - elementy bardzo dobrze do siebie pasują
      - cięcie laserem też dobre 
      - przydało by się oznaczenie części też wypalone - ułatwiło by to znacznie budowę
      - średnio trudny zestaw
      - instrukcja - tutaj niestety mam dużo zastrzeżeń - najwięcej jest zdjęć w instrukcji (zresztą można ją pobrać ze strony) i co prawda metodą eliminacji da się dojść co do czego tak w 90% to kilka elementów dokładałem na końcu.
       
      Budowa:
      Starałem się budować dokładnie i ładnie (wiadomo - ładny w środku - ładnie lata ) Wyszło na ten moment jak na mnie całkiem przyzwoicie - nie jest to ideał ale jestem zadowolony.
       

      Tartak (tam gdzie się dało kleiłem na styk):
      Kadłub - dwie zmiany:
      1. Kabinkę zabudowałem, bo w oryginale była konstrukcyjna z widokiem do środka, a tego chciałem uniknąć
      2. Nie miałem magnesów to zrobiłem na wcisk z kołkami węglowymi - trzyma bardzo mocno - raczej nie odleci samoistnie


       
      Dodałem wzmocnienie stopki SK z kawałka pręta stalowego

       
      Całość:

       
      I oklejanie (nie wyszło do końca tak jak chciałem z tymi "skrzydłami" ale też nie jest tragicznie ):

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.