ahaweto Opublikowano 19 Września 2018 Opublikowano 19 Września 2018 Przygotowując wyposażenie do nowego modelu z napędem benzynowym postanowiłem sprawdzić działanie serw. Przygotowałem: odbiornik Hitec Optima 7 regulator napięcia Dualsky VR Pro pakiet 2S pięć serw Hitec standard Połączyłem to wszystko i działa ! Dopiero po chwili zauważyłem że pakiet 2S (storage 7,7V) poprzez kabel V jest jednocześnie podłączony do regulatora i odbiornika a regulator mający oddzielny włącznik nie jest włączony a mimo tego odbiornik sygnalizuje czerwoną diodą że jest włączony i serwa normalnie działają. Serwa standard są przewidziane do pracy z napięciem 4,8 do 6V a pakiet ma 7,7V Jak to się stało że nic się nie spaliło ? Postanowiłem przeprowadzić próbę podłączając jedno serwo 9g, będą mniejsze straty jakby co. Podłączenie pakietu. Serwo podłączyłem do odbiornika poprzez kabel V po to żeby jednocześnie zmierzyć napięcie jakie otrzymuje serwo. Jakież było moje zdziwienie jak na mierniku zobaczyłem 8,29V Serwo cały czas działało normalnie, próba trwała ok. 10 minut. Na wyświetlaczu w radiu (Aurora 9) jet monitorowanie napięcia pakietu zasilającego odbiornik i napięcie wskazywane to 7,7V Następnie podłączyłem pięć serw 9g. Co jakiś czas kręciłem drążkami aparatury w koło, wszystkie serwa działały i podczas tej czynności miernik wskazywał spadek napięcia do 8,13V. Próba trwała ok 0,5h. Nic się nie przegrzało ani tym bardziej spaliło. Następnie podłączyłem pięć serw Hitec standard i powtarzałem te same czynności jak wyżej. Tym razem napięcie spadało do 8,10V. Próba trwała również 0,5h i wynik jak wyżej Zdziwiło mnie jeszcze to że po tych próbach napięcie jakie pokazywał miernik podłączony do odbiornika rosło ! Od 8,29V na pierwszym zdjęciu do 8,45V na ostatnim zdjęciu. W instrukcji do odbiornika jest napisane że odbiornik może być zasilany napięciem do 35V i zworka SPC musi być włożona ale mnie zaskoczyło napięcie wychodzące na serwa. Takie zasilanie pozwala wyeliminować regulator napięcia z obwodu. Nie wiem czy tymi próbami "nie wyważam otwartych drzwi". Nie jestem elektronikiem i dlatego proszę kolegów o wyjaśnienie "sprawy".
BartK Opublikowano 19 Września 2018 Opublikowano 19 Września 2018 Podanie zasilania do 35 V według instrukcji jest możliwe tylko zamiast zwory SPC i zasila tylko sam odbiornik. Nie zasila serw. Natomiast na szynę serw instrukcja nie zezwala podawania napięć wyższych niż przewidziane dla serw czyli równoważnego dla naładowanego pakietu 4 albo 5 cell NiMH. Odbiorniki Optima są drogie i ja bym nie podejmował takiej próby, ciekawy jestem ile Ci wytrzyma i co padnie pierwsze. Dzieląc się doświadczeniem, kiedyś podłączyłem odbiornik kompatybilny z AFHSS (podróbka optimy) do którego na szczęście były podpięte serwa, z odwrotną polaryzacją. Strzał nie zrobił szkody odbiornikowi, spalił jedno serwo. Więc przez analogię dobrze że robiłeś próbę przy podpiętych serwach.
BartK Opublikowano 19 Września 2018 Opublikowano 19 Września 2018 Ponadto to napięcie jest podobne jak górna granica naładowanego pakietu 5 cell NimH więc chyba tylko z tego powodu elektronika to wytrzymuje.
ahaweto Opublikowano 21 Września 2018 Autor Opublikowano 21 Września 2018 Na tym filmie pokazano wykorzystanie gniazda SPC. W próbach które przeprowadziłem pakiet podłączyłem do gniazda oznaczonego bat/ch7 w odbiorniku. Zworka SPC była włożona a próby trwały łącznie ponad godzinę. W najbliższym czasie przeprowadzę próby z pakietem 2S całkowicie naładowanym czyli 8,4V. O wynikach napiszę.
ahaweto Opublikowano 22 Września 2018 Autor Opublikowano 22 Września 2018 Właśnie zakończyłem próby w/w układu podłączając w pełni naładowany pakiet 2S. Na początek oczywiście serwo 9g. Próba trwała ok. 10 min. Zwróćcie uwagę na wskazania miernika napięcia. Wskazania telemetrii w nadajniku. Następnie podłączyłem pięć serw czyli tak jak w modelu z napędem benzynowym. Próba trwała ok. 0,5h. Co 2min. wykonywałem "koliste ruchy drążkami aparatury aby zmusić do pracy wszystkie podłączone serwa. Napięcie spadało do 9,19V. Co mnie najbardziej zaskoczyło wzrost napięcia jakie pokazywał miernik podłączony przez kabel V do serwa i kanału 1. Aż boję się pomyśleć do jakiej wielkości wzrosło by napięcie wychodzące na serwa gdybym zostawił ten układ włączony na całą noc Na zdjęciu wskazania miernika po ok. 40 minutach pracy tego układu. Po tych próbach wskaźnik telemetrii w aparaturze pokazał 8,1V. Według logiki przy takim napięciu już przy pierwszym połączeniu serwa 9g powinienem poczuć smród palonej izolacji, A tu NIC W najbliższym czasie podłączę taki układ w aktualnie będącym w służbie modelu Super Air wyposażonym w silnik OS Max GGT 10. Zaryzykuję ! O wyniku napiszę.
Elvis Opublikowano 23 Września 2018 Opublikowano 23 Września 2018 Co to za miernik że przy 2s pokazuje 9.4-9.6V. A w temacie: sam przerabiałem temat zasilania w benzynie na bezpośrednio z pakietu przy czym pakiet to LiFe 2s. Serwa hs645 ponad rok znosiły to bez problemu ale mniejsze bodajże 225 na dzień dobry miało z tym problemem. Z pakietem LiPo 2s bez regulatora nawet bym nie próbował przy zwykłych serwach, nawet taka myśl przez głowę mi nie przeszła ;-) także z ciekawości będę śledził poczynania.
ahaweto Opublikowano 23 Września 2018 Autor Opublikowano 23 Września 2018 Krzysztof dzięki za zwrócenie uwagi. Z miernikiem rzeczywiście jest coś nie tak. Mam go już kilkanaście lat i chyba pora wymienić na lepszy. Od razu po przeczytaniu twego wpisu dokonałem pomiaru pakietu na dwa mierniki. Wynik całkowicie mnie zaskoczył Ten pakiet ma ponad siedem lat, Wcześniej to było 3S, jedna cela spuchła i od dwóch lat służy jako 2S. Jest w bardzo dobrej kondycji. Pomijając wadę miernika to i tak ponad 8V na serwa powinno dokonać destrukcji, a one pracują normalnie przez pół godziny i nic złego się nie dzieje. To właśnie mnie zadziwia.
d2f Opublikowano 24 Września 2018 Opublikowano 24 Września 2018 A kiedy baterie w mierniku wymieniałeś? :-)
karambolis8 Opublikowano 24 Września 2018 Opublikowano 24 Września 2018 Test serw bez obciążenia też jest niezbyt miarodajny. To co powoduje "przegrzanie" to wydzielana moc na układach. P = U * I jak wiemy ze szkoły. Podniosłeś U kosztem nikłego I, ale gdyby przetestować to w warunkach rzeczywistych, to wynik pewnie nie będzie już tak różowy. 1
dariuszj Opublikowano 24 Września 2018 Opublikowano 24 Września 2018 W dniu 24.09.2018 o 12:15, d2f napisał: A kiedy baterie w mierniku wymieniałeś? :-) Jak Paweł pisze sprawdź i ewentualnie wymień baterię zasilającą miernik. W moim słaba bateria powoduje takie właśnie efekty jak zawyżanie wskazań napięcia. Kiedyś miałem taką sytuację, że model przywalił pionowo mocno w glebę z dużej wysokości. Padł BEC i poszło pełne zasilanie z pakietu 3S na odbiornik i serwa. Zarówno odbiornik jak i serwa przeżyły. Potem podczas sprawdzania "na stole" spaliło się jedno z dwóch podłączonych na próbę serw (inne niż były w modelu). Dopiero wtedy pomierzyłem napięcie i się zorientowałem, że BEC dostał zwarcia i przepuszcza całe napięcie. Tak więc zarówno odbiorniki jak i serwa potrafią znieść dużo wyższe napięcia niż wynika to z ich specyfikacji.
ahaweto Opublikowano 25 Września 2018 Autor Opublikowano 25 Września 2018 Dziękuję kolegom za wypowiedzi. RomanJ4 i TomaszD. czy można zamieścić wasze wypowiedzi w tym temacie ? Wasze wypowiedzi są fachowe i z pewnością będą bardziej wyczerpywały temat. Rzeczywiście powodem złych wskazań była bateria . To moja nieuwaga. Po wymianie baterii wskazania są zgodne z rzeczywistymi napięciami. Tak jak pisze Adam, nie wiadomo jak cała elektronika zachowa się w warunkach rzeczywistych po obciążeniem. Chyba ryzyko jest za duże
Tomasz D. Opublikowano 25 Września 2018 Opublikowano 25 Września 2018 Producent określa napięcie znamionowe dla danego urządzenia. Nie znaczy to, że po przekroczeniu choćby o odrobinę urządzenie spłonie albo wybuchnie. Zapas przeważnie jest dość spory szczególnie, gdy napięcie znamionowe jest rzędu pojedynczych woltów np. 5. Przypuszczam, że elektronika wytrzyma bez problemu i 12 V. Ale nie o wytrzymanie chodzi, tylko o parametry i osiągi, na jakie serwo zaprojektowano. Moc elektryczna jest iloczynem prądu (w amperach) i napięcia (w woltach). Dopóki serwo pracuje na jałowo (bez obciążenia), to nic się nie będzie działo. Pod obciążeniem natomiast przy zwiększonym napięciu pobierze więcej prądu, czyli pobierze więcej mocy. Tę moc odda w obciążenie ale spora jej część wydzieli się w silniku serwa (i trochę w elektronice) w postaci ciepła. I dopiero wówczas dojdzie do zniszczenia.
RomanJ4 Opublikowano 25 Września 2018 Opublikowano 25 Września 2018 Jeśli tego sobie życzysz to proszę bardzo. A wracając do meritum to często głowimy się nad logicznie niezrozumiałym problemem, a przyczyna okazuje się prozaiczna... Rozbieramy na drodze pół samochodu, a ostatnie co sprawdzamy to stan paliwa... Cytat I'm not sure on the LiFe batteries, but I do use 2s lipo's on a couple of airplanes. The spec published for some of the Spektrum receivers says they are good up to 9.6 volts....they don't state that for the servos. Accordingly, I have used battery eliminator circuits (BEC's) on the airplanes and set the regulated voltage to 6.0v. The BEC is really just another name for a DC-DC converter, and yes...it is another item in the chain of things that all have to work if you want to maintain control. I have noticed that Hitec has some servos that are rated at higher voltages which would allow the use of a 2s lipo without any voltage regulation necessary..... https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1531875-Maximum-voltage-for-Servos https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2744434-Confused-with-servo-s-maximum-voltage https://www.pololu.com/blog/13/gettin-all-up-in-your-servos (https://www.pololu.com/blog/17/servo-control-interface-in-detail https://www.pololu.com/blog/18/simple-hardware-approach-to-controlling-a-servo https://www.pololu.com/blog/19/simple-microcontroller-approach-to-controlling-a-servo https://www.pololu.com/docs/0J20 itd... ) Cytat https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1920622-Highest-voltage-to-a-servo https://www.princeton.edu/~mae412/TEXT/NTRAK2002/292-302.pdf https://www.promodeler.com/DS130DLHV (specifications) a tak przy okazji... https://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=195222&stc=1&d=1292349044
ahaweto Opublikowano 13 Października 2018 Autor Opublikowano 13 Października 2018 Dziękuję kolegom za odpowiedzi. Jednak nie podejmę tego ryzyka aby sprawdzić to w praktyce. Co prawda mam lotnisko na uboczu ale chyba straty byłyby za duże no i mogłoby z tego wyniknąć jakieś nieszczęście.
M.Ch. Opublikowano 28 Października 2018 Opublikowano 28 Października 2018 Tak jeszcze kontrolnie info od producenta jakie kiedyś zebrałem:
Rekomendowane odpowiedzi