d9Jacek Opublikowano 14 Lipca 2021 Opublikowano 14 Lipca 2021 59 minut temu, symon5 napisał: czy tulejka ze spieku nadaje się do stopy korbowodu te powyzej to do wału korbowego a co do stopy ? sądzę , że tak
f2cmariusz Opublikowano 15 Lipca 2021 Opublikowano 15 Lipca 2021 12 godzin temu, symon5 napisał: A jeszcze taka uwaga ,niezłośliwa . SIM nie będzie miał bóg wie jakich osiągów tak więc myślę że jakikolwiek brąz będzie dobry ? . A jeszcze taka uwaga , zastanawia mnie czy tulejka ze spieku nadaje się do stopy korbowodu . cytuję: "Jakikolwiek brąz będzie dobry?", to znaczy jaki? I nie jest to bynajmniej złośliwe pytanie. Nie ruszając się z miejsca jestem w stanie zamówić materiał na panewki prawie dowolnego typu: wymiary "trochę" nie pasują ale skład prawie idealny jak B-101 Następny istotny parametr to porowatość spieku: w moim przypadku smarowanie panewek przy odpowiednich luzach ( Dużych dopuszczalnych !!!) świeżym olejem zawartym w mieszance paliwowej jest bardzo dobre. Natomiast pory wewnątrz panewki (do 50% całkowitej objętości łożyska) będą źródłem czy bardziej miejscem zbierania się nagaru. A to robi się doskonały izolator cieplny powodujący lawinowe problemy cieplne silnika. W szczególności jak do docierania użyjemy tylko oleju rycynowego z przysłowiowej Apteki. Zapominając że potrzebny jest w tym silniku także współczesny olej 2T zawierający dodatki zmywające nagar. Pomysł zastosowania spieków o 100% wypełnieniu wziął się stąd że można taki spiek zamówić. Można temu spiekowi nadać dokładnie kształt mi potrzebnej panewki wykonanej w tolerancji 0,002 mm. Problem tylko w tym że to musi być zamawiane parę tysięcy na dzień aby to było opłacalne. A ja potrzebuję wykonać tylko 67 Replik Silnika SiM 2b... 2
f2cmariusz Opublikowano 18 Lipca 2021 Opublikowano 18 Lipca 2021 jeszcze chwila o samych docierakach: docieraki tego typu też w młodości używałem. Nie polecam bo regulacja powiększania średnicy samego docieraka przez brak dobrej regulacji powodował duże problemy w płynnej zmianie średnicy trzpienia docieraka. po przemyśleniach: odejścia od gwintu M27 x 1 do gwintu M26 x 1 powrócenie także do oryginału średnicy pod panewkę fi10 H7 a było w pierwszych sztukach fi11 H7 wykonanie 12 otworów fi 2,5 H7 pod klucz do dokręcania. Co by nie było tego typu dewastacji: Kultura techniczna. Oczywiście stosowny kluczyk dwubolcowy stalowy będę musiał zrobić i dostarczyć do każdego egzemplarza. dwie panewki główne mają już swój ostateczny kształt. Wymiary średnic niestety są jeszcze orientacyjne. Bo najpierw musi być gotowy karter toczony, anodowany i dopiero wtedy dobiorę stosowne wymiary średnic przedniej jak i głównej panewki tak aby wciśnięcie panewki w karter dało na gotowo wymiar fi8 H7 pod wał korbowy. Tu musi być odpowiedni duży luz co by panewki miały ciągłe świeże smarowanie mieszanką paliwową podczas pracy. Panewki korbowodowe w następnym etapie. 3
f2cmariusz Opublikowano 18 Lipca 2021 Opublikowano 18 Lipca 2021 znalazłem wreszcie artykuł w Aero Modeller z maja 1979 roku Roba Metkemeijera i Enrico Flores na temat budowy ich wyczynowych silników. Rzecz dotyczy odkształceń wału korbowego silnika wyczynowego. Replika Silnika SiM 2b będzie na pewno parę razy mniej wysilona niemniej odkształcenia obowiązują podobne. Stąd wykonanie na czopie wału korbowego stosownej zbieżności. zapobiegającej między innymi tarciu stopy korbowodu o denko. W powiększeniu A (2:1) wymiar fi 4,00 oraz fi 3,97 mm. to wychodzi że ma być luz 0,015 na stronę jeśli przepchniemy przez fi4.00 na czopie korbowód o takiej samej zbieżności i wymiarze nominalnym otworu fi 4,00. 1
f2cmariusz Opublikowano 24 Lipca 2021 Opublikowano 24 Lipca 2021 Tu kolejny przykład z mojej praktyki modelarskiej. Urwane czopy wału korbowego w zawodniczych silnikach spalinowych F2C. Padło wtedy stwierdzenie że po prostu wały korbowe wykonane zostały ze złego materiału. Bo podczas standardowej obróbki cieplnej zahartowały się źle. W moim przypadku tak jak już wcześniej się rozpisywałem, wały korbowe wykonane zostały z materiału 35HGS. Czyli sztanga 6-cio metrowa została pocięta na metrowe kawałki, co by do pieca hartowniczego się zmieściły. I przeszły cały cykl obróbki cieplnej. Odpuszczanie odbyło się w temperaturze o kilkadziesiąt wyższej niż temperatura azotowania. A sama obróbka skrawaniem z dokładnością (jak mierzyłem) plus, minus 0,01 mm odbyła się na sztywnej polskiej tokarce CNC. Mnie pozostanie tylko dotrzeć powierzchnie współpracujące z panewkami i indywidualnie później dotoczyć panewki główne jak i korbowodowe. urwane czopy wału korbowego.mp4 sam materiał na panewki korbowodowe średnicy 6,35 do 8 mm jest problem znaleźć w necie i kupić. Mam na myśli brąz B-101. Materiał CuSn8 to nie to samo co B-101. Ale jest pomysł co by kupić grubościenną (7 mm) tuleję z brązu B-101 i pociąć na stosowne kawałki. Według rysunku: Kwestia policzenia opłacalności tego przedsięwzięcia: Cena za kilogram czy wałka z B-101 czy tulei także z B-101 praktycznie te same. Pozostaje tylko struktura w ten sposób otrzymanego wałka fi7 mm. Tutaj muszę podjechać do Hartowni na Duchnickiej. Tam mi podpowiedzą jak i kiedy przeprowadzić międzyoperacyjne wyżarzanie rekrystalizujące.
symon5 Opublikowano 24 Lipca 2021 Opublikowano 24 Lipca 2021 Mariusz obawiam się że z tuleji o ściance 7mm może nie wydać ,sprawdzałeś jak jest w rzeczywistości z tą grubością ?
f2cmariusz Opublikowano 24 Lipca 2021 Opublikowano 24 Lipca 2021 3 godziny temu, symon5 napisał: Mariusz obawiam się że z tuleji o ściance 7mm może nie wydać ,sprawdzałeś jak jest w rzeczywistości z tą grubością ? jestem pewien że z tego źródła tuleja po wierzchu jest mocno na plusie a w środku mocno na minusie. Mam inne rozmiary i tak to wygląda. Poza tym fi 7 może być i na minusie bo faktyczny wymiar kołnierza panewki głównej korbowodu to fi 5,98 mm. a samo rozcinanie odbędzie się na już gotowym przyrządzie używanym przeze mnie do frezowania kanałów płuczących w cylindrze. Z tym że podział nie będzie na cztery a na dziesięć części. Tak jak i kanały w cylindrze tak też automatycznie rozetnie się tuleja ponad pół milimetra przed końcem skończę co by mi się to nie rozsypało... plus nowa podstawa co by detal był w wannie a sam przyrząd poza stołem "teowym". Najważniejsze, prawie samo się zrobi i nie będzie angażować non stop. A podejść i przestawić o 1/10 z 360 stopni jak minutnik zadzwoni to nie problem. Tak samo jak i kupić. Zamówienie napisałem a we wtorek pewnie opłacę fakturę proforma i w tym tygodniu 0,3 metra bieżącego tulei z brązu B-101 będzie u mnie w modelarni. 1
jarek996 Opublikowano 24 Lipca 2021 Opublikowano 24 Lipca 2021 14 godzin temu, f2cmariusz napisał: Urwane czopy wału korbowego w zawodniczych silnikach spalinowych F2C........ Sztanga 6-cio metrowa została pocięta na metrowe kawałki Tak to jest , jak z kradzionego z budowy zbrojenia buduje sie silniki . P.S: Pocieta w nocy na budowie , czy przytargana przez okienko do piwnicy i tam "zmniejszona" ?
f2cmariusz Opublikowano 10 Listopada 2021 Opublikowano 10 Listopada 2021 wreszcie wszystko zaczyna być po kolei. Czyli robię porządki jeśli chodzi o dokumentację techniczną zgodną z oryginałem plus drobne usprawnienia podnoszące żywotność wykonywanego motorka. rysunek jest jeszcze nie skończony. Wymaga jeszcze wykonania paru dodatkowych przekrojów i powiększeń w celu pokazania szczegółów konstrukcyjnych. Jak łatwo zauważyć: "Ambitny Projekt - Replika Polskiego Silnika SiM 2b" żyje swoim życiem na tym forum. Co mnie bardzo cieszy, bo mimo braku jakiegokolwiek wpisu wątek zaliczył ponad 11 000 otworzeń od ostatniego wpisu. to moje nowe miejsce pracy i to nie zawsze. Bo czasami po prostu nie miałem siły. 1
Grzesiek Opublikowano 10 Listopada 2021 Opublikowano 10 Listopada 2021 Mariusz zyczę powrotu do zdrowia.Wiem co Ciebie spodkało,nie poddawaj sie.
pacyfic_77 Opublikowano 10 Listopada 2021 Opublikowano 10 Listopada 2021 Szybkiego powrotu do zdrowiaWysłane z mojego M2006C3MNG przy użyciu Tapatalka
jarek996 Opublikowano 10 Listopada 2021 Opublikowano 10 Listopada 2021 Mariusz ; Ty sobie z nami nie zartuj !!! Nie chce Ci sie konczyc silnika i chcesz sie nas pozbyc ? Nie POZWALAMY Ci na to ! Pozdrowienia i jak najszybszego powrotu do tokarki ???
RomanJ4 Opublikowano 10 Listopada 2021 Opublikowano 10 Listopada 2021 Trzymam kciuki za Twoje zdrówko!!!
pjk11 Opublikowano 10 Listopada 2021 Opublikowano 10 Listopada 2021 Rozpieprz to dziadostwo. Dasz rade. Podrawiam i zycze zdrowia.
symon5 Opublikowano 10 Listopada 2021 Opublikowano 10 Listopada 2021 Szybkiego powrotu do zdrowia życzę ?
Paweł Prauss Opublikowano 10 Listopada 2021 Autor Opublikowano 10 Listopada 2021 Dołączam się i tutaj do życzeń szybko wracaj do maszyn w pełni sił ??? 1
symon5 Opublikowano 9 Stycznia 2022 Opublikowano 9 Stycznia 2022 Niestety z tego co wyczytałem projekt nie zostanie ukończony ,spoczywaj w pokoju Mariusz
Grzesiek Opublikowano 9 Stycznia 2022 Opublikowano 9 Stycznia 2022 O kur....Sorki tego się nie spodziewałem.Spoczywaj w pokoju.
Janeczek Opublikowano 9 Stycznia 2022 Opublikowano 9 Stycznia 2022 Symon5 -prosze napisz co sie stalo ze tak napisales ! ....
Rekomendowane odpowiedzi