Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Paweł Prauss
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

w książce Wiesława Schiera PALIWA I SMARY W TECHNICE MINIATUROWYCH SILNIKÓW z 1980 roku znalazłem:

post-16795-0-24421400-1546019372_thumb.jpg

wiele to się nie różni od wcześniej publikowanych fotografii z CHEMII TECHNICZNEJ  L.HUPERT, K.WALTER z 1964 roku a pierwsze wydanie z 1959 roku. Tu na pewno na jednej stronie numer 43 

 Z panem Wiesławem Schierem znam się od 1973 roku 

post-16795-0-20296800-1546019868_thumb.jpg

 jako popularyzator modelarstwa znakomita postać. Wszędzie go było widać. Na wielu płaszczyznach modelarstwa ja plącząc się jako junior z dorosłymi instruktorami podziwiałem jego konsekwentność w popularyzacji modelarstwa. Jego książki to elementarz. I tylko tyle wypada mi powiedzieć 

post-16795-0-07744800-1546020371_thumb.jpg

 ja nie chcę 68% czy tylko 47 % mnie wystarczy parę procent wzrostu osiągów dzięki wlaniu dodatku 

    parę procent to na przykład 3 procent. 3% poprawić Rekord Polski to 3:12,2= 192,2 sek. - 3% =186,4 =3:06,4 Marzenie  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 W pełni się zgadzam. Marzenia są po to aby je spełniać. Ale można je spełniać na innym polu. Na przykład tutaj  :)  W tym " Ambitnym projekcie" i tysiącu wokół krążących tematach  :)

 Ponieważ przy pewnych sprawach nie wypada mi komentować jak w przypadku W, Schiera to tylko parę zdjęć:

post-16795-0-91768200-1546076875_thumb.jpg

   pierwsza wydana 1948 roku w Katowicach druga jak widać 1943 w Berlinie

post-16795-0-53907700-1546076975_thumb.jpg

post-16795-0-56013900-1546077012_thumb.jpg

post-16795-0-54795500-1546077068_thumb.jpg post-16795-0-80641100-1546078208_thumb.jpg

 wydanie niemieckie na pewno oddam do profesjonalnej firmy gdzie powstanie pdf . A wydrukowana treść tekstowo-graficzna będzie zawsze OK czyli jak ktoś otworzy ten plik za 20 lat to będzie wyglądał identycznie tak jak dziś. :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I nie ma się co dziwić. Przekazałem niedawno naszej gminnej bibliotece kilka skrzynek książek z których korzystał mój ojciec na przełomie lat '40÷50 studiując w Olsztynie ichtiologię i rybactwo śródlądowe. Znakomita większość była rosyjska lub tłumaczeniem z rosyjskich, gdyż w kilka lat po wojnie trudno było w tak zniszczonym kraju o jakiekolwiek od A do Z polskie....  Zapewne podobnie ze stricte modelarskimi.

Ale podziwiać należy determinację zarówno niemieckiego jak i polskiego autora(podobnie zresztą jak i kolegi Mariusza) , którzy pomimo wielu z pewnością przeciwności doprowadzili do publikacji tej wiedzy, i niechybnie popularyzacji naszego pięknego hobby... Czapki z głów.. cirque10.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zainteresowanie jak widzę " Ambitnego projektu" i wokół podejmowanych tematów jest jak konkretne. Za co bardzo dziękuję. Moja biblioteka jest skromna w porównaniu z Centralną Biblioteką Wojskową im.Marszałka Józefa Piłsudskiego na Ostrobramskiej 109 w Warszawie czy Bibliotece narodowej. A tam bywałem kiedyś bardzo często z racji zainteresowań i dostępnej wiedzy.

A wiedza to podstawa...

 

post-16795-0-78100700-1546190468_thumb.jpg

a jak już o tym napisali radzieccy uczeni.... to powstają anegdoty. Tu mam książkę z 1955 roku S.E.KREJN ,J.S. ZASŁAWSKIJ, N.P. WOINOW "Oleje do smarowania silników spalinowych" iOryginał rosyjski wydany w MOSKWA 1952 cyrylicy nie posiadam. Opublikuję parę fotografii bo zamieszczone w książce rysunki pobudzały moją wyobraźnię i na zawsze utrwaliły wiedzę.

 

post-16795-0-59942800-1546190995_thumb.jpg

ten rysunek na zawsze pokazał mi po co podaje się tą maź wydobywaną w okolicach Krosna czy Gorlic.(Pierwsze na świecie szyby naftowe) prostej destylacji czy bardziej skomplikowanej rektyfikacji

 

 post-16795-0-55333700-1546191010_thumb.jpg

tarcie występuje aż za dużo w naszych silniczkach modelarskich.

 

 

post-16795-0-75069900-1546190956_thumb.jpg

o sprawności cieplnej silnika spalinowego.

 

post-16795-0-56067000-1546191021_thumb.jpg

rysunek zapamiętany przeze mnie o potrzebie ulepszania paliwa czyli podwyższaniu własności przeciwstukowe. (Liczba oktanowa Kiedyś czteroetylek ołowiu (tetraetyloołów)) U nas jeszcze liczba cetanowa czyli wskaźnik paliwa do samozapłonu (NITROCET 50 - azotan 2-etylohexylowy)

 I to jest wiedza dla mnie bardzo ważna przyswajana w pierwszych latach pasjonowania się modelarskimi silniczkami spalinowymi  z 1955 roku !!!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jak najbardziej aktualny bo na jutrzejszy dzień aneks do przepisów kategorii F2F gdzie skład paliwa podają przepisy ( jak w kategorii modeli prędkich F2A):

post-16795-0-32789800-1546222993_thumb.jpgpost-16795-0-32225100-1546223004_thumb.jpg

 

                                                 12   %  Castor oil                                 pewnie wersja 2T

                                                 35   %  Eter                                          w naszym przypadku ETER DIETYLOWY

                                                  1,5 %  DII type 3                                    typ 3 ??

                                                51,5 %  Nafta  D 60 lub Jet A1             typowa czysta nafta czyli paliwo lotnicze dostępne w Polsce.

 rozumiem DII (Diesel Ignition Improver) to ogólna nazwa szeregu związków chemicznych produkowanych przez amerykańską firmę do użytku w pełnowymiarowych silnikach Diesla. (azotan heksylu, azotan heksylu 2-etylowego itp.)  czyli NITROCET 50 (azotan 2-etylohexylowy) z rodzimego Krupskiego Młyna. Ale ten typ 3 należy sprawdzić.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po prostu pozmieniało się. I to radykalnie od zmiany mediów do technicznej strony tworzenia choćby prostego rysunku. Kiedyś majątek zapłaciłem za rapidografy. Dzisiaj też coś to kosztuje ale zdecydowanie po prostu działa bez kombinowania. 

Dzisiejsze możliwości zdecydowanie lepiej potrafią pobudzić wyobraźnię. Przykładowe zrzuty ekranu to moje przetwarzanie  na podstawie modelu zbudowanego przez Valerii.Kramarenko.

 

post-16795-0-93607100-1546282108_thumb.jpg

orczyk z wyprowadzeniami linek do skrzydła

 

post-16795-0-39051200-1546282126_thumb.jpg

samo oczko i karabińczyk z przetłoczeniem 

 

post-16795-0-37364600-1546282147_thumb.jpg

elementy mechanizmu chowanego podwozia (Valerii.Kramarenko)

 

post-16795-0-77324400-1546282188_thumb.jpg

impresja 2D plus 3D

 

post-16795-0-88557500-1546282224_thumb.jpg

projekt śmigła z wingletem

 

post-16795-0-96920500-1546282265_thumb.jpg

 realne zrobione tak jak do tej pory z węgla...(środkowe)

 

Tak że w moim przypadku jest bardzo duża dokumentacja tego co zrobiłem. Podobnie robię z " Ambitnym projektem" Czyli na każdym kroku powstaje dokument czy rysunkowy 3D czy 2D albo fotograficzny. Z SIM 2b jest autentyczny przestój bo do póki nie będę miał orginału do rysowania to nie ma dalej sensu pchać prac do przodu.

Dlaczego?

post-16795-0-08854600-1546283662_thumb.jpg

 Okno wydechu po obydwu stronach aluminiowego karteru nie współgra z tuleją stalowego cylindra. A to musi pasować bo szerokości kanałów są identyczne tylko tyle że tu przesunięte.      W posiadanym egzemplarzu docisk stalowego cylindra jest realizowany przez docisk aluminiowej głowicy tylko że długości pokazują że docisk jest realizowany przy przeciwtłoku a nie tu gdzie jest kryza na cylindrze. I jeszcze jest według mnie trochę błędów. Ale że jest to egzemplarz używany to nie ma sensu rozwijać tematu bo pewnie i cylinder jest nie oryginalny.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście Mariuszu masz rację, że dzisiejsza technika informatyczna pozwala na wręcz fenomenalne bo obrazowe (a jak mówi pewna maksyma jeden obraz zastępuje 1000 słów), w dodatku często animowane przedstawianie problemu czy zagadnienia, ot choćby z naszej dziedziny co to jest i jak działa rura rezonansowa,

 

Silnik%20czarny.gif

 

ale jest jedno "ale"...

Dla zrozumienia o co mi chodzi przytoczę pewien list, 

https://kobieta.onet.pl/wiadomosci/list-od-nauczyciela-do-znudzenia-powtarzam-swoim-uczniom-jestescie-ofiarami-systemu/sqyt33g?utm_source=onetsg_fb&utm_medium=social&utm_campaign=onetsg_fb

 

i jego jakby kwintesencję dzisiejszych czasów: "dzisiaj młodzieży nic nie interesuje..".

I chyba poza niewielu (w skali ogólnej) przypadkami, ma rację...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  o politechnizacji a właściwie totalnym jej braku to nawet już nie wspominam. W Pałacu Młodzieży w Warszawie mogłem siedzieć i zajmować się modelarstwem od rana do wieczora. Miałem pozwolenie w portierni i nie było problemu. Żadnego !!! Dzisiaj słyszę że instruktor w Pałacu Młodzieży w Katowicach może być w pracowni tylko w godzinach zajęć z uczestnikami zajęć. Dla mnie to jest niezrozumiałe i nie do akceptacji. A z mojego Pałacu aktualnych wychowanków na zawodach bardzo dawno nie widziałem. Czy uwięziowych, RC czy swobodnie latających

 


Ty sobie Pawel z tym TNT na forum nie zartuj !  Sluzby czuwaja  ;)

  w moim księgozbiorze numerowanym pod numerem 13  jest taka pozycja doc. Stefana Raczyńskiego z 1967 roku "NITROGICERYNA 100 lat przemysłowego wytwarzania".

To grubo ponad 100 stron rzetelnej informacji.

 

post-16795-0-24544700-1546345996_thumb.jpg

post-16795-0-46448200-1546346045_thumb.jpg

 myślę a nawet jestem pewien że dzisiaj zdecydowanie łatwiej jest zdobyć potrzebną wiedzę niż to było w latach siedemdziesiątych bo nakład to tylko 2 500 egzemplarzy. ale za to bibliografia polecana konkretna. Pamiętam że nabiegałem się wtedy po księgarniach czy bibliotekach aby i z tym się oswoić.

 A taka zdobyta wiedza to podstawa w wyborze komponentów do najbardziej efektywnego paliwa do naszych silniczków samozapłonowych w kategorii modeli latających na uwięzi F2C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w przerwie świąteczno-noworocznej szukałem tokarki małej stołowej oczywiście w wersji CNC. W celu: samemu produkowaniu elementów przynajmniej tych z metali kolorowych do SIM 2b.

I kupiłem. Oczywiście na Alibabie bo na ebay.com, ebay.de, ebay.co.uk, olx.pl czy Allegro nic w tak dobrej cenie nie znalazłem.

 

post-16795-0-89787500-1546441080_thumb.jpg

niepozorna stołowa z zamkniętą komorą obróbczą

post-16795-0-76811800-1546441093_thumb.jpg

Parametry  :)

 

post-16795-0-49633700-1546441117.jpg

warunek podstawowy i cały sens zakupu to elektryczny cztero-pozycyjny zmieniacz narzędzi.

 

post-16795-0-81282000-1546442157_thumb.jpg

odbiór za 42 dni  :( w Agencji Celnej w Warszawie. Na ostatnią maszynę tyle czekałem. Szybko zleci :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

encyklopedia jak dla mnie w latach mojej juniorskiej kariery w modelarstwie lotniczym na uwięzi. Ale po latach dotarło do mnie że pewne środowiska modelarskie się po prostu mało lubiły ale na pewno tolerowały i pomagały na zawodach modelarskich za granicą.

 

post-16795-0-58195700-1546448151_thumb.jpg

z książki reprodukcja strona 44.

 

post-16795-0-58912100-1546448162_thumb.jpg

reprodukcja z archiwum prywatnego Waldemara Salacha z 2014 roku

 

w dzisiejszych czasach prawa autorskiego jasno i konkretnie określonego spawa nie do zaakceptowania. 

Pytałem nie tylko autora dlaczego tak. Autor jednoznacznie się określił że nie miał z tym nic wspólnego. I ja mu wierzę bo modelarz by takiej głupoty nie zrobił. 

 

 

post-16795-0-70356300-1546448857.jpgpost-16795-0-08556400-1546448472.jpg

Ja modelarz w życiu bym takiego profilu nie wymyślił na spływie skrzydła To tylko mógł zrobić redaktor graficzny co opracował Makietę techniczną tego wydania

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję Ci Mariuszu nabytku, imak automatyczny był już w zestawie, czy to osobny zakup?

 

Może się kiedyś przyda

http://www.cncmakers.com/cnc/controllers/Tool_Post_Turret/6_Station_Tool_Posts.html

( http://www.cncmakers.com/uploads/soft/101227/6_Station_Tool_Posts_JLD6.pdf)

https://www.made-in-china.com/showroom/cncmakers/product-detailkqjJAQGyOtUK/China-6-Station-Tool-Turret-JLD6-0625-6125-6132-6140-.html

http://www.cncmakers.com/cnc/controllers/Tool_Post_Turret/Six_Station_Tool_Posts.html

https://www.microkinetics.com/index.php?page=lathe1236/lathe

 

https://mdaprecision.com/products/options/lathe-options/automatic-tool-turret/

(https://mdaprecision.com/products/mini-lathe/mini-cnc-lathe/cc-d6000ehs-high-speed-benchtop-cnc-lathe/)

 

https://pl.aliexpress.com/item/CNC-electric-tool-holder-LD4B-CK6132-70-vertical-turret-knife-rest-vertical-CNC-turret-1PC/32825388003.html

https://spanish.alibaba.com/product-detail/4-6-ldb-quick-change-tool-post-cnc-lathe-tool-turret-60520280342.html

 

https://www.cnc.info.pl/imak-obrotowy-do-uniwersalnych-tokarek-modyfikowanych-na-cnc-t66639.html

 

 

proste pomysły..

http://www.bg-cnc.com/wordpress/?p=906

 

nawet ktoś robił konstrukcję na bazie stołu obrotowego

http://www.sherline.com/product/8730-cnc-rotary-table-with-stepper-motor/

https://www.cnc.info.pl/pics/2016/07/rotary%20table_58537_49162.jpg

 

https://www.cnczone.com/forums/benchtop-machines/157599-lathe-tool-turret-build.html

https://www.cnczone.com/forums/vertical-mill-lathe-project-log/220846-cnc.html

https://www.themeparkpro.co/diy-cnc-lathe-tool-changer/

https://www.themeparkpro.co/diy-lathe-cnc-turret/

 

https://www.youtube.com/watch?v=TXvrfDqYI3s&t=463s

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję Ci Mariuszu nabytku, imak automatyczny był już w zestawie, czy to osobny zakup?

 

 pojęcia nie miałem jak zamawiałem bo w ulotce na temat CNC180 jest mało to precyzyjnie opisane. Ale po zapytaniu dostałem konkretną odpowiedz że dostanę to co potrzebuje.

co do linków zamieszczonych? Każdy link jak nas interesuje to coś wnosi i może mobilizować do dalszego twórczego działania. Ja ze swojego doświadczenia wiem że dopiero dorobiłem się malutkiej sztywnej frezarki CNC jak ją sobie kupiłem w Chinach po przystępnej cenie. Sam nabywałem przez wiele, wiele lat solidne komponenty do budowy frezarki CNC i nic z tego nie wynikło przez ten czas. W moim przypadku postęp radykalnie nastąpił po przemyślanych wreszcie zakupach. Dotyczy to także wyczynowego F2C !!! 

 

post-16795-0-96625600-1546458140_thumb.jpg

dla najlepszych wykonuję !!! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolejne spotkanie z rzeczywistością 

 

 post-16795-0-32835500-1546872330.jpg

czyli bez problemu kupię Pa-7 Nta ( w tym przypadku 2024 T351 tylko że zapewnię sobie materiał na korbowody na z grubsza 25 000 sztuk. Szukam dalej...

 

post-16795-0-17769200-1546872569_thumb.jpg

cała wiedza o oznaczeniach w Googlach. 

 

post-16795-0-94284200-1546874233_thumb.jpg

sworzeń wyjmuje się tylko w jednym kierunku bez najmniejszego problemu poruszyłem go naciskając delikatnie ręką uzbrojoną w sztyft mosiężny. 

 

post-16795-0-92089600-1546874241_thumb.jpg

widać zużycie sworznia plus bardzo delikatne moletowanie jednej końcówki sworznia (pełnego). Umyję zrobię lepsze zdjęcia.

post-16795-0-31276000-1546874255_thumb.jpg

Po oznaczeniach wypychaczy widać średnice. Wypychacze mają luz i się bujają w otworach.

 

post-16795-0-85494200-1546874965_thumb.jpg

Materiały brane teraz przeze mnie pod uwagę na korbowód. Najchętniej bym widział 2024 T3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.