karambolis8 Posted November 21, 2018 Share Posted November 21, 2018 Witam. Zakładam temat budowy modelu ponieważ jako nowicjusz liczę, że dzięki temu uda się uniknąć błędów. Będzie to mój czwarty model. Parę lat temu zaczynałem z TOTO-1. W tym sezonie latałem TOTO-7 oraz ESA z napolskimniebie. Wilgą, i jak czas pozwoli, motoszybowcem Guppy chciałbym latać w następnym. Sam model kupiłem z drugiej ręki. Kadłub był sklejony w 70%, za pomocą CA. Pierwsze co zrobiłem, to odkeiłem debonderem ścianę ogniową, bo była pod spalinkę. Potem dokończyłem ogon. Dzisiaj skleiłem przy pomocy Soudalu 66A domek silnika. Natomiast za pomocą wikolu załączyłem elementy stateczników. Wyjątek zrobiłem dla sklejkowych wzmocnień krawędzi balsy. Tu zastosowałem CA. Na koniec mam pytanie. Lotnisko na którym latam nie jest idealnie równe, a i mi czasem zdarzają się twarde przyziemienia. Czy pomogłoby mi zastąpienie zestawowych prętów podwozia takimi z nawiniętą sprężyną w miejscu zgięcia? Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted November 22, 2018 Author Share Posted November 22, 2018 Po nocnym schnięciu. Model nabiera kształtów Stateczniki złożone na razie tylko na sucho. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zbjanik Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 Adamie- opisz jakoś dokładniej jak miałoby działać to inne rozwiązanie podwozia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted November 22, 2018 Author Share Posted November 22, 2018 W miejscu zaznaczonym na zdjęciu na zielono chciałbym mieć nawiniętą sprężynę jak poniżej. Oczywiście będę musiał zrobić nowe, obecne dostałem już sklejone z węglową rurką. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted November 22, 2018 Author Share Posted November 22, 2018 Zdałem sobie sprawę, że może nie każdy zna na pamięć konstrukcję Wilgi Artexu Podwozie wygląda jak poniżej. Węglowe pręty dodatkowo są obudowane balsowymi owiewkami aż do samego koła. Jedyna możliwa amortyzacja, to opona, dlatego zastanawiam się czy to nie za mało. Widziałbym nawinięty jeden zwój sprężyny w miejscu zaznaczonym. Jednak jak widać, ramię siły będzie niewielkie, a drut twardy. Z docelowymi kółkami. Wydaje mi się, że podowzie trzeba będzie też skrócić, ale to się okaże dopiero jak zbuduję balsowe owiewki goleni. Pozdrawiam Link to comment Share on other sites More sharing options...
JMRC Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 Rozwiązaniem wysokości podwozia a jednocześnie problemu amortyzacji zawsze może być stylizacja na Draco stosując większe opony. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wacek.matuszak Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 Amortyzowane podwozie wilgi. Twoje zielone kółko a moje czerwone to dowolny zawias żółte to koło podwozia a niebieski to amortyzator z samochodu. Pomysł nie jest mój tylko kolegi ale sprawdza się fantastycznie w wildze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted November 23, 2018 Author Share Posted November 23, 2018 Dobry pomysł. Nawet powinienem mieć takie amortyzatorki. Balonowe koła to będzie rozwiązanie awaryjne Link to comment Share on other sites More sharing options...
wacek.matuszak Posted November 23, 2018 Share Posted November 23, 2018 Przed przerobieniem podwozia głównego tak jak naszkicowałem, Wilga waliła kangury po parę metrów .Teraz dosłownie przykleja się do ziemi. A cał czas lata nią bardzo doświadczony . no po prostu mistrz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted November 29, 2018 Author Share Posted November 29, 2018 Zbudowałem jedną owiewkę goleni na przymiarkę. Trzeba jakoś teraz pokombinować z przerobieniem goleni i dołożeniem amortyzatora. Statecznikom pozaokrąglałem krawędzie i poszpachlowałem łączenia elementów. Powkładałem też na sucho zawiaski. Pytanie odnośnie montażu zawiasów. Czy wystarczy wkleić na CA, czy dodatkowo kołkować? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kesto Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 Na żywicę i kołki przy tak małym modelu nie są potrzebne. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted November 29, 2018 Author Share Posted November 29, 2018 W takim razie na spokojnie po oklejeniu folią można to zrobić Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted December 8, 2018 Author Share Posted December 8, 2018 Czy może ktoś mi podpowiedzieć jak nawinąć zgrabną sprężynę? Link to comment Share on other sites More sharing options...
poharatek Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 Potrzebna jest decha, w owej desce dwa trzpienie (śruby, pręty), jeden do zablokowania pręta, na drugim nawijasz. Przydaje się jeszcze jakaś rurka - nakładasz na pręt z którego robisz sprężynę i działa jako lewar. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
micro Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 Robisz korbę z pręta z nacięciem na końcu (lub otworem w pręcie). W to nacięcie (lub otwór) wkładasz drut na sprężynę, całość pomiędzy 2 deszczółki i w imadło. Kręcisz korbą a na pręcie nawija się sprężyna . 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted December 10, 2018 Author Share Posted December 10, 2018 Nie miałem w warsztacie odpowiedniego pręta, więc wykonałem przyrząd wg wskazówek poharatka. Operacja zakończona sukcesem, dziękuję Taka goleń zaczyna delikatnie uginać się przy nacisku 400g. Przy docelowej wadze modelu 800-1000g powinno być w sam raz. Oprócz tego kombinuję z dorobieniem sterowania kółkiem ogonowym. Serwo się mieści, rozważam teraz różne możliwości zamocowania tylnego kółka w ruchomy sposób. Napęd pewnie byłby pull-pull dwoma bowdenami. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dukeroger Posted December 12, 2018 Share Posted December 12, 2018 Nie ma ktoś przypadkiem takiej Wilgi gdzieś zbunkrowanej w niezłożonym zestawie? Aaa zbudował bym sobie taką Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted January 2, 2019 Author Share Posted January 2, 2019 Z modelem na razie stoję bo czekam na zamówione LEDy więc w międzyczasie okleiłem dla testu stateczniki oracoverem. Na tyle mi starczyło 0.5m które miałem. Czy ktoś może mi podpowiedzieć jak oklejać statecznik pionowy? Jeden element na bok czy może jakoś inaczej? Problematyczny wydaje mi się ten duży łuk na natarciu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piotrekrc Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 Adam na YTube jest dużo filmów jak takie elementy sie okleja,dopinguje po cichu bo ta Wilga to juz unikat chyba.Ja bym okleił z dwóch kawałków foli obrysowanych do tego elementu z zapasem ok 0,8 cm 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
piotrekoka Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 Witam Dopinguję z budową. Moja już od ponad roku czeka na wstawienie szyb i oklejenie, być może w tym roku się doczeka :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts