Jump to content

Wilga 2000 Artex


karambolis8
 Share

Recommended Posts

Witam.

 

Zakładam temat budowy modelu ponieważ jako nowicjusz liczę, że dzięki temu uda się uniknąć błędów.

 

Będzie to mój czwarty model. Parę lat temu zaczynałem z TOTO-1. W tym sezonie latałem TOTO-7 oraz ESA z napolskimniebie. Wilgą, i jak czas pozwoli, motoszybowcem Guppy chciałbym latać w następnym.

 

Sam model kupiłem z drugiej ręki. Kadłub był sklejony w 70%, za pomocą CA. Pierwsze co zrobiłem, to odkeiłem debonderem ścianę ogniową, bo była pod spalinkę. Potem dokończyłem ogon.

 

g8DiUlc.jpg

AXpwr7l.jpg

 

Dzisiaj skleiłem przy pomocy Soudalu 66A domek silnika.

WSoHyG5.jpg

 

Natomiast za pomocą wikolu załączyłem elementy stateczników. Wyjątek zrobiłem dla sklejkowych wzmocnień krawędzi balsy. Tu zastosowałem CA.

09Q0vDN.jpg

 

Na koniec mam pytanie. Lotnisko na którym latam nie jest idealnie równe, a i mi czasem zdarzają się twarde przyziemienia. Czy pomogłoby mi zastąpienie zestawowych prętów podwozia takimi z nawiniętą sprężyną w miejscu zgięcia?

wICiT5H.jpg

Link to comment
Share on other sites

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zdałem sobie sprawę, że może nie każdy zna na pamięć konstrukcję Wilgi Artexu ;)

 

Podwozie wygląda jak poniżej. Węglowe pręty dodatkowo są obudowane balsowymi owiewkami aż do samego koła. Jedyna możliwa amortyzacja, to opona, dlatego zastanawiam się czy to nie za mało. Widziałbym nawinięty jeden zwój sprężyny w miejscu zaznaczonym. Jednak jak widać, ramię siły będzie niewielkie, a drut twardy.

8vWaFu2.jpg?1

 

Z docelowymi kółkami. Wydaje mi się, że podowzie trzeba będzie też skrócić, ale to się okaże dopiero jak zbuduję balsowe owiewki goleni.

4i5I90O.jpg

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Zbudowałem jedną owiewkę goleni na przymiarkę. Trzeba jakoś teraz pokombinować z przerobieniem goleni i dołożeniem amortyzatora.

g9CIX19.jpg

 

Statecznikom pozaokrąglałem krawędzie i poszpachlowałem łączenia elementów. Powkładałem też na sucho zawiaski.

C7sgEwY.jpg

 

Pytanie odnośnie montażu zawiasów. Czy wystarczy wkleić na CA, czy dodatkowo kołkować?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Potrzebna jest decha, w owej desce dwa trzpienie (śruby, pręty), jeden do zablokowania pręta, na drugim nawijasz.

Przydaje się jeszcze jakaś rurka - nakładasz na pręt z którego robisz sprężynę i działa jako lewar.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Robisz korbę z pręta z nacięciem na końcu (lub otworem w pręcie).

W to nacięcie (lub otwór) wkładasz drut na sprężynę, całość pomiędzy 2 deszczółki i w imadło.

Kręcisz korbą a na pręcie nawija się  sprężyna ;) .

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Nie miałem w warsztacie odpowiedniego pręta, więc wykonałem przyrząd wg wskazówek poharatka.

rusZq4G.jpg

 

Operacja zakończona sukcesem, dziękuję :)

uAhyJXw.jpg

 

Taka goleń zaczyna delikatnie uginać się przy nacisku 400g. Przy docelowej wadze modelu 800-1000g powinno być w sam raz.

 

Oprócz tego kombinuję z dorobieniem sterowania kółkiem ogonowym. Serwo się mieści, rozważam teraz różne możliwości zamocowania tylnego kółka w ruchomy sposób. Napęd pewnie byłby pull-pull dwoma bowdenami.

k9C7t6y.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Z modelem na razie stoję bo czekam na zamówione LEDy więc w międzyczasie okleiłem dla testu stateczniki oracoverem. Na tyle mi starczyło 0.5m które miałem.

r0RSss4.jpg

Czy ktoś może mi podpowiedzieć jak oklejać statecznik pionowy? Jeden element na bok czy może jakoś inaczej? Problematyczny wydaje mi się ten duży łuk na natarciu.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.