Skocz do zawartości

Silnik "Pszczółka" 10cm3


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Znam to koło i nawet kilka osób z niego. 

A pierwsze wyliczenia i informacje przedstawię po skonsultowaniu ich z profesorem. Przeprowadziłem z nim wstępną rozmowę, ale teraz był na jakiejś konferencji. Prawdzopodobnie będzie to za tydzień, najwyżej za dwa. Mam taką nadzieję.

Opublikowano

....a tu takie introduction.....( cytuję) "Witam

Jestem studentem Politechniki Poznańskiej. Zapisałem się do koła naukowego, które ma robić modele samolotów. Jest to nowe koło. Okazuje się, że założyciele koła planują zbudować silnik turboodrzutowy i samolot do niego. Pomysł jest to ciekawy, tyle, że z tego co wiem w całym kole (jakieś 30 osób ) jest dwóch modelarzy. Ja- początkujący modelarz rc i jeszcze ktoś, bardziej doświadczony. Ogólnie pomysł jest dość ciężki. Powstało kilka pomysłów na samolot. Ogólnie podstawą większości projektów ma być rura PCV. Nie sądzę, że to dobry pomysł. Niemniej jednak przedstawię nasze projekty i proszę o rady i pomysły. Oto projekty:

 

1. Podstawą kadłuba ma być rura PCV. Ma być ona zarazem dolotem powietrza do silnika i głównym elementem kadłuba. Do niej będą doczepione prawdopodobnie inne elementy (podwozie, skrzydła, silnik itp.). Rura ma być oklejona pianką obtoczoną do odpowiedniego kształtu na tokarce. Silnik ma być na samym końcu rury, na końcu ogona."

 

 

z tego co się zorientowałem to  koło to działa  od dobrych  paru lat i ma na swoim koncie bardzo poważne osiagnięcia uhonorowane nagrodami...

to jak to ma się do obtaczania pianki na tokarce ????Pianki połozonej  na rurze z PVC ??? To studenci wydziału lotniczego PP zadaja takie pytania na poziomie  pierwszoklasisty ??

 

"A pierwsze wyliczenia i informacje przedstawię po skonsultowaniu ich z profesorem. Przeprowadziłem z nim wstępną rozmowę"...podobno już takie rozmowy prowadziłeś ?

 

Tylko się pytam ????

 

Mam dalej wyliczać???

Opublikowano

Gdyby wywalić wszystkie głupie komentarze zostałyby same sensowne rzeczy.

Jest taki przycisk na dole strony pt. Zgłoś.

Opublikowano

 

 

 

Obiecuję że jeśli coś po tym moim poście pokażesz że działasz,

Kuba, kiedyś coś takiego napisałem...

Niestety nie pokazujesz NIC i nie piszesz żadnych KONKRETÓW a temat jest jednym pośmiewiskiem i okazją do prawie hejtu.

Dlatego czasowo go ZAMYKAM .

Jeśli będziesz miał konkretne wiadomości w temacie proszę o PW i być może temat wznowisz ( po weryfikacji tego co będziesz miał ochotę zamieścić).

  • Lubię to 4
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Jak obiecałem, temat zostanie ponownie otwarty jeśli Kuba coś opracuje w temacie.

No i coś opracował ...( niebawem zaprezentuje)

Proszę o ewent. merytoryczną dyskusję, zrozumienie ... :)

Opublikowano

Na chwile obecną wykonałem obliczenia termodynamiczne do silnika. Zajęło to trochę czasu. Przede wszystkim najtrudniejszym było dobranie odpowiednich parametrów do obliczeń. Same obliczenia były bardzo proste. Oczywiście są to obliczenia teoretyczne, a dokładne dane będzie się miało dopiero po zbudowaniu prototypu. 

 

Przyjąłem takie dane na początek:

 

Objętość skokowa 10cm3

stopień sprężania 9,5

wykładnik adiabaty k=1,28

wartość opałowa paliwa (metanol+nitrometan)  Wu=25MJ/kg

teoretyczna ilość powietrza do spalenia 1 kg paliwa  Mt=6,5

współczynnik przejęcia ciepła ρ=0,8

Nadmiar powietrza λ=1,2

współczynnik izochorycznego wzrostu ciśnienia α=2,1

objętość właściwa otaczającego powietrza  Va=0,855m3/kg

współczynnik napełniania η=0,55

sprawność ogólna ηo=0,33

ms=mr=1,3

obroty 17000obr/min

sprawność mechaniczna ηm=0,85

 

 

Licząc według cyklu Sabatha i uznając za punkt pierwszy początek sprężania mam takie wyniki:

1.  0,102MPa

2.  1,904MPa

3.  3,998MPa

4.  3,998MPa

5.  0,319MPa

 

średnie ciśnienie indykowane wynosi 701828,96Pa

średnie ciśnienie efektywne wynosi 596554,616Pa

 

moc  N=1,69kW=2,3KM

 

Zakładając objętość skokową Vs=10cm3=10-5m3

przyjąłem średnicę tłoka D=24mm

oraz skok tłoka S=22mm

 

Mogę też wysłać skany wyliczeń

Opublikowano

Na chwile obecną wykonałem obliczenia termodynamiczne do silnika. Zajęło to trochę czasu. Przede wszystkim najtrudniejszym było dobranie odpowiednich parametrów do obliczeń. Same obliczenia były bardzo proste. Oczywiście są to obliczenia teoretyczne, a dokładne dane będzie się miało dopiero po zbudowaniu prototypu. 

 

Przyjąłem takie dane na początek:

 

Objętość skokowa 10cm3

stopień sprężania 9,5

wykładnik adiabaty k=1,28

wartość opałowa paliwa (metanol+nitrometan)  Wu=25MJ/kg

teoretyczna ilość powietrza do spalenia 1 kg paliwa  Mt=6,5

współczynnik przejęcia ciepła ρ=0,8

Nadmiar powietrza λ=1,2

współczynnik izochorycznego wzrostu ciśnienia α=2,1

objętość właściwa otaczającego powietrza  Va=0,855m3/kg

współczynnik napełniania η=0,55

sprawność ogólna ηo=0,33

ms=mr=1,3

obroty 17000obr/min

sprawność mechaniczna ηm=0,85

 

 

Licząc według cyklu Sabatha i uznając za punkt pierwszy początek sprężania mam takie wyniki:

1.  0,102MPa

2.  1,904MPa

3.  3,998MPa

4.  3,998MPa

5.  0,319MPa

 

średnie ciśnienie indykowane wynosi 701828,96Pa

średnie ciśnienie efektywne wynosi 596554,616Pa

 

moc  N=1,69kW=2,3KM

 

Zakładając objętość skokową Vs=10cm3=10-5m3

przyjąłem średnicę tłoka D=24mm

oraz skok tłoka S=22mm

 

Mogę też wysłać skany wyliczeń

Kuba,  dlaczego przyjmujesz do obliczeń paliwo nitrowane a  nie standard FAI ?

Opublikowano

Zakładam, że na takim paliwie będzie ten silnik działał. Oczywiście z paliwem o mniejszej zawartości nitrometanu silnik będzie miał mniejszą moc.

Opublikowano

Zakładam, że na takim paliwie będzie ten silnik działał. Oczywiście z paliwem o mniejszej zawartości nitrometanu silnik będzie miał mniejszą moc.

Kuba, wszelkie wyliczenia powinny być robione  dla standardowego paliwa FAI, tak jest to przyjęte.

To jasne  ,że na nitrowanym paliwie silnik będzie miał wieksza moc ale........to jest delikatne przekłamanie juz w założeniach.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Czemu miałby być wyliczony na standartowe paliwo? Zakładam, że będzie działał zwykle na paliwie z nitrometanem. Oczywiście przy użyciu czystego paliwa będzie mniał mniejszą moc, też to mogę obliczyć, to jest drobiazg. Jednakże do obliczeń zwykle warto przyjąć górne założenia by potem móc obliczyć dobrze wytrzymałość.

Opublikowano

"   Zakładam, że będzie działał zwykle na paliwie z nitrometanem".... Kuba, ale to nie bedzie COX 0.10   :) :)

 

policz to dla std  i  dla paliwa nitrowanego  bo tak jest po prostu uczciwiej  

  • Lubię to 1
Opublikowano

No to na razie są wyniki dla paliwa z nitrometanem i takie parametry jest wstanie maksymalnie osiągnąć ten silnik.


I takie dane przjmę do obliczeń wytrzymałościowych.

Opublikowano

A gdyby był użyty czysty metan (Wu=20MJ/kg) to by takie były zmiany:

 

ciśnienie w punkcie 5 wynosi:  273716,91Pa

 

średnie ciśnienie indykowane wynosi 567470,92Pa

średnie ciśnienie efektywne wynosi 482350,28Pa

moc  N=1,37kW=1,86KM

 

Oczywiście to wszystko przy założeniu sprawności mechanicznej ηm=0,85. Nie wiem czy taka sprawność nie jest nieco pesymistyczna. Taką sprawność mogą osiągać dobre silniki samochodowe, które są zwykle gorzej ułożyskowane niż lotnicze.

Opublikowano

Więcej łożysk ślizgowych zamiast tocznych. Przynajmniej tak jest na gruncie mojej wiedzy. Ogólnie silniki lotnicze są lepiej wykonane niż samochodowe.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.