Skocz do zawartości

Corsair 1600mm w budowie-dobór napędu


chicken007

Rekomendowane odpowiedzi

Z tym wyważeniem śmigła to coś jest bo pamiętam jak walczyła z ciągle gasnącym os max 46la i dopiero jak złamałem śmigło przy lądowaniu i założyłem nowe to tak jakbym wymienił na nowy silnik, pracuje bez problemów i o wiele mniej drgań było.

Więc balsę będę kleił bez lakierowania bo nawet ładnie się poddaje na największej krzywiźnie (góra kadłuba od kabiny do steru kierunku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dorwałem trochę czasu i co nieco okleiłem, jutfo go rozpakuje to zrobię fotki.

Jeśli chodzi o silnik to będzie spalina tylko co wybrać asp fs91ar czy dle 20. Z tego co piszą po forach to żarowy 4 takt będzie ładniej brzmiał ale za to więcej palił. Czy poza tym to wielkie są róznice między nimi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś miałem w rękach Dle20Ra i powiem... że ten silnik jest piękny! Niewiele cięższy niż ten asp, ale za to kręci większym smiglem. Niestety gabarytowo jest troszkę większy ale moim zdaniem i tak ma przewagę bo paliwo tanie. No i tłumik (jeżeli kupisz RA) jest za silnikiem i nie masz cięcia maski. Różnica w cenie zwróci ci się momentalnie w cenie paliwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dorwałem trochę czasu i co nieco okleiłem, jutfo go rozpakuje to zrobię fotki.

Jeśli chodzi o silnik to będzie spalina tylko co wybrać asp fs91ar czy dle 20. Z tego co piszą po forach to żarowy 4 takt będzie ładniej brzmiał ale za to więcej palił. Czy poza tym to wielkie są róznice między nimi?

 

Różnica dla modelu to zdecydowanie większe drgania silnika benzynowego. Po prostu trzęsie się strasznie. Reszta to same zalety ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowałbym się na tą benzynkę tylko czy ta różnica w drganiach to jest drastyczna czy znikoma i jaki jest mniej więcej pobór prądu układu zapłonowego bo chciałbym wiedzieć na jaki ciężki pakiet się przygotować żeby to polatało chociaż 30 min na jednym ładowaniu. 

post-1543-0-14361500-1549880135_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kontekście wyboru silnika żarowego czy benzynowego nikt tu na razie nie pisał o różnych nieprzyjemnych właściwościach paliw a zwłaszcza paliwa modelarskiego - o jego agresywności i właściwościach żrących/rozpuszczających różne materiały.

Warto by to rozważyć pod kątem zabezpieczenia modelu budowanego na styropianie przed kontaktem z paliwem, zwłaszcza typowo modelarskim

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waśnie miałem zamiar sprawdzić czy zwykła benzyna rozpuszcza styropian ale nie mam pod ręką ani kropli. Testowałem natomiast paliwo od żarowego i nic ze styropianem się nie dzieje jedyne co widać to wsiąkanie w styropian jak w gąbkę i to w ułamku sekundy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kontekście wyboru silnika żarowego czy benzynowego nikt tu na razie nie pisał o różnych nieprzyjemnych właściwościach paliw a zwłaszcza paliwa modelarskiego - o jego agresywności i właściwościach żrących/rozpuszczających różne materiały.

Warto by to rozważyć pod kątem zabezpieczenia modelu budowanego na styropianie przed kontaktem z paliwem, zwłaszcza typowo modelarskim

 

Bartek - to nie jest jakaś straszna filozofia. Komorę modelu (czy to całą czy tylko tam gdzie bak) zabezpieczasz jedną warstwą laminatu i koniec. I tak model musi być wzmocniony - bo obecna wręga silnikowa w postaci sera szwajcarskiego do niczego się nie nadaje. Po prostu zwykle zabiegi. Balsę/sklejkę też trzeba zabezpieczać. I tu nie ma nic żrącego - po prostu czy to benzyna czy nitro-metan czy olej lubią rozpuszczać zwykle farby i wsiąkać. Na to jest metoda - odpowiednie kleje i lakiery.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemek, pewnie, że to nie filozofia, ale trzeba o tym pamiętać - zarówno przy budowie jak i wyborze napędu. Sprawa dotyczy także wykończenia modelu, np: szpachli i farb (folie raczej są odporne).

No i tak prosty zabieg jak wylaminowanie komory silnika, w modelu styropianowym wyjdzie nieco inaczej, pewnie ciężej. Trzeba zadbać, by styro nie wypił zbyt wiele żywicy, chyba, że  przód zostanie w ogóle przekonstruowany na drzewienny, ale wtedy powraca pytanie o sensowność budowy styropianowca pod spalinę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

paliwo do silników żarowych z nitrometanem atakuje styropian i wszelkie tworzywa styrenowe. Przy zawartości 5-10% jest to stosunkowo słabo widoczne ale powyżej już całkiem szybko idzie a przy zawartości 25% i więcej to już gołym okiem widać i w ciągu kilku sekund, ale tak jak Bartek wyżej napisał i na to są sposoby. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Z braku czasu model leżał i leżał, trochę teraz luźniej z pracą więc się zabrałem za dalsze prace przy modelu. Tak prowizorycznie poskładałem go na taśmie i innych materiałach dostępnych pod ręką, co prawda nie oszlifowany i nie poszpachlowany ale już zaczyna fajnie wyglądać. Na maskę silnika nie zwracajcie uwagi bo to tylko prowizorka. To co widać na zdjęciach waży 1620g. Mam zamiar w kadłubie zacząć umieszczać wyposażenie tylko nie wiem jak z środkiem ciężkości a muszę go brać pod uwagę. Na forach piszą że 1/3 długości od natarcia ale czy to zawsze i w każdym modelu?

post-1543-0-79257300-1551860536_thumb.jpg

post-1543-0-69880300-1551860547_thumb.jpg

post-1543-0-11432300-1551860567_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na forach piszą że 1/3 długości od natarcia ale czy to zawsze i w każdym modelu?

Oczywiście że nie. To zależy od stosunku powierzchni statecznika poziomego do powierzchni płata i stosunku cięciwy płata do odległości płat-statecznik.

 

Ten model ma jednak bardzo typowy układ, jeśli zrobiłeś usterzenie w skali to 1/4-1/3 cięciwy powinna być OK. Jeśli "powinno być OK" jest dla Ciebie niewystarczające, możesz użyć jakiegoś programu do wyliczania ŚC, albo wzoru z książki Schiera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Na forach piszą że 1/3 długości od natarcia ale czy to zawsze i w każdym modelu?

 

Raczej 1/4 długości od krawędzi natarcia profilu.  Ogólnie to jeżeli Corsair w skali 1/10 ma np w 1/4 to taki w skali 1/5 tez będzie miał w 1/4 +/- parę procent i wynika to z proporcji. Ale inny model (np Mustang/Bearcat itd) może mieć 35% inny 33% inny 20% itd itp.

 

Im dalej do tylu tym gorzej ze stabilnością. Model ciężki na ogon lata bardzo nerwowo i jeżeli dasz 1/3 profilu to możesz nie nacieszyć się zbyt długo. Są do tego odpowiednie kalkulatory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Mam zamiar w kadłubie zacząć umieszczać wyposażenie tylko nie wiem jak z środkiem ciężkości a muszę go brać pod uwagę. Na forach piszą że 1/3 długości od natarcia ale czy to zawsze i w każdym modelu?

 

Co do SC, to najpierw wykończ model do stanu przed malowaniem i  zbierz całe wyposażenie. 

1/3 cięciwy to można sobie w "jaskółce" ustawiać a nie w myśliwcu - po prostu bzdura.

Tu masz dokładny kalkulator Środka Ciężkości:

https://www.ecalc.ch/cgcalc.php

 

Pamiętaj że im cięższy model (patrz obciążenie pow. nośnej) tym bardziej precyzyjnie musi być ustawiony SC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Model mam poskładany , brakuje jedynie baterii i zbiornika w środku no i nie jest pomalowany ale z tym to poczekam do próby oblotu bo może coś trzeba będzie zmienić albo nie będzie już co zmienić. Bez baterii i zbiornika waży 2,96kg z silnikiem DLE20. Według kalkulatora o ile dobrze to zrobiłem to wychodzi środek ciężkości od 75-90mm, będę próbował 80mm ( czyli bardziej na przód) to dokładnie 1/4 cięciwy. A co z ustawieniem silnika, wychylenie czy pochylenie, też da się to jakoś wyliczyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model mam poskładany , brakuje jedynie baterii i zbiornika w środku no i nie jest pomalowany ale z tym to poczekam do próby oblotu bo może coś trzeba będzie zmienić albo nie będzie już co zmienić. Bez baterii i zbiornika waży 2,96kg z silnikiem DLE20. Według kalkulatora o ile dobrze to zrobiłem to wychodzi środek ciężkości od 75-90mm, będę próbował 80mm ( czyli bardziej na przód) to dokładnie 1/4 cięciwy. A co z ustawieniem silnika, wychylenie czy pochylenie, też da się to jakoś wyliczyć?

 

Chcesz odpalać balsowy model z benzynowym silnikiem bez odpowiedniego zabezpieczenia powierzchni? Nawet jeżeli oblot Ci się uda to już modelu nie pomalujesz... A jeżeli nawet to będzie to jakaś fuszerka bo balsa miejscami nasiąknie olejem i będzie po prostu kupa.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.