Chuck Yeager Opublikowano 5 Lutego 2019 Opublikowano 5 Lutego 2019 Jak pomalujesz balsę cellonem przed oklejaniem to będziesz ją miał zbyt sztywną na krzywizny kadłuba. Zbędna robota i niepotrzebna - bezpośrednio klej i tyle.
chicken007 Opublikowano 5 Lutego 2019 Autor Opublikowano 5 Lutego 2019 Z tym wyważeniem śmigła to coś jest bo pamiętam jak walczyła z ciągle gasnącym os max 46la i dopiero jak złamałem śmigło przy lądowaniu i założyłem nowe to tak jakbym wymienił na nowy silnik, pracuje bez problemów i o wiele mniej drgań było. Więc balsę będę kleił bez lakierowania bo nawet ładnie się poddaje na największej krzywiźnie (góra kadłuba od kabiny do steru kierunku).
chicken007 Opublikowano 10 Lutego 2019 Autor Opublikowano 10 Lutego 2019 Dorwałem trochę czasu i co nieco okleiłem, jutfo go rozpakuje to zrobię fotki. Jeśli chodzi o silnik to będzie spalina tylko co wybrać asp fs91ar czy dle 20. Z tego co piszą po forach to żarowy 4 takt będzie ładniej brzmiał ale za to więcej palił. Czy poza tym to wielkie są róznice między nimi?
Marcin K. Opublikowano 10 Lutego 2019 Opublikowano 10 Lutego 2019 Dziś miałem w rękach Dle20Ra i powiem... że ten silnik jest piękny! Niewiele cięższy niż ten asp, ale za to kręci większym smiglem. Niestety gabarytowo jest troszkę większy ale moim zdaniem i tak ma przewagę bo paliwo tanie. No i tłumik (jeżeli kupisz RA) jest za silnikiem i nie masz cięcia maski. Różnica w cenie zwróci ci się momentalnie w cenie paliwa
jetfan Opublikowano 11 Lutego 2019 Opublikowano 11 Lutego 2019 Dorwałem trochę czasu i co nieco okleiłem, jutfo go rozpakuje to zrobię fotki. Jeśli chodzi o silnik to będzie spalina tylko co wybrać asp fs91ar czy dle 20. Z tego co piszą po forach to żarowy 4 takt będzie ładniej brzmiał ale za to więcej palił. Czy poza tym to wielkie są róznice między nimi? Różnica dla modelu to zdecydowanie większe drgania silnika benzynowego. Po prostu trzęsie się strasznie. Reszta to same zalety
Marcin K. Opublikowano 11 Lutego 2019 Opublikowano 11 Lutego 2019 Hmm... skąd większe drgania? Śmigło dobrze wyważone, a obroty silników są na podobnym poziomie
chicken007 Opublikowano 11 Lutego 2019 Autor Opublikowano 11 Lutego 2019 Zdecydowałbym się na tą benzynkę tylko czy ta różnica w drganiach to jest drastyczna czy znikoma i jaki jest mniej więcej pobór prądu układu zapłonowego bo chciałbym wiedzieć na jaki ciężki pakiet się przygotować żeby to polatało chociaż 30 min na jednym ładowaniu.
Marcin K. Opublikowano 11 Lutego 2019 Opublikowano 11 Lutego 2019 Hmm... U mnie w 55ccm mam na zapłon 2s 18650 2200mah i po ~4h latania wchodzi w niego ok 300mah. Tak że nie musisz się bać, tylko nie bierz za dużego bo szkoda wagi. I zwróć uwagę jakie napięcie lubi aparat zaplonowy
Bartek Piękoś Opublikowano 11 Lutego 2019 Opublikowano 11 Lutego 2019 W kontekście wyboru silnika żarowego czy benzynowego nikt tu na razie nie pisał o różnych nieprzyjemnych właściwościach paliw a zwłaszcza paliwa modelarskiego - o jego agresywności i właściwościach żrących/rozpuszczających różne materiały. Warto by to rozważyć pod kątem zabezpieczenia modelu budowanego na styropianie przed kontaktem z paliwem, zwłaszcza typowo modelarskim
chicken007 Opublikowano 11 Lutego 2019 Autor Opublikowano 11 Lutego 2019 Waśnie miałem zamiar sprawdzić czy zwykła benzyna rozpuszcza styropian ale nie mam pod ręką ani kropli. Testowałem natomiast paliwo od żarowego i nic ze styropianem się nie dzieje jedyne co widać to wsiąkanie w styropian jak w gąbkę i to w ułamku sekundy.
japim Opublikowano 11 Lutego 2019 Opublikowano 11 Lutego 2019 W kontekście wyboru silnika żarowego czy benzynowego nikt tu na razie nie pisał o różnych nieprzyjemnych właściwościach paliw a zwłaszcza paliwa modelarskiego - o jego agresywności i właściwościach żrących/rozpuszczających różne materiały. Warto by to rozważyć pod kątem zabezpieczenia modelu budowanego na styropianie przed kontaktem z paliwem, zwłaszcza typowo modelarskim Bartek - to nie jest jakaś straszna filozofia. Komorę modelu (czy to całą czy tylko tam gdzie bak) zabezpieczasz jedną warstwą laminatu i koniec. I tak model musi być wzmocniony - bo obecna wręga silnikowa w postaci sera szwajcarskiego do niczego się nie nadaje. Po prostu zwykle zabiegi. Balsę/sklejkę też trzeba zabezpieczać. I tu nie ma nic żrącego - po prostu czy to benzyna czy nitro-metan czy olej lubią rozpuszczać zwykle farby i wsiąkać. Na to jest metoda - odpowiednie kleje i lakiery.
Bartek Piękoś Opublikowano 11 Lutego 2019 Opublikowano 11 Lutego 2019 Przemek, pewnie, że to nie filozofia, ale trzeba o tym pamiętać - zarówno przy budowie jak i wyborze napędu. Sprawa dotyczy także wykończenia modelu, np: szpachli i farb (folie raczej są odporne). No i tak prosty zabieg jak wylaminowanie komory silnika, w modelu styropianowym wyjdzie nieco inaczej, pewnie ciężej. Trzeba zadbać, by styro nie wypił zbyt wiele żywicy, chyba, że przód zostanie w ogóle przekonstruowany na drzewienny, ale wtedy powraca pytanie o sensowność budowy styropianowca pod spalinę.
Chuck Yeager Opublikowano 11 Lutego 2019 Opublikowano 11 Lutego 2019 paliwo do silników żarowych z nitrometanem atakuje styropian i wszelkie tworzywa styrenowe. Przy zawartości 5-10% jest to stosunkowo słabo widoczne ale powyżej już całkiem szybko idzie a przy zawartości 25% i więcej to już gołym okiem widać i w ciągu kilku sekund, ale tak jak Bartek wyżej napisał i na to są sposoby.
chicken007 Opublikowano 6 Marca 2019 Autor Opublikowano 6 Marca 2019 Z braku czasu model leżał i leżał, trochę teraz luźniej z pracą więc się zabrałem za dalsze prace przy modelu. Tak prowizorycznie poskładałem go na taśmie i innych materiałach dostępnych pod ręką, co prawda nie oszlifowany i nie poszpachlowany ale już zaczyna fajnie wyglądać. Na maskę silnika nie zwracajcie uwagi bo to tylko prowizorka. To co widać na zdjęciach waży 1620g. Mam zamiar w kadłubie zacząć umieszczać wyposażenie tylko nie wiem jak z środkiem ciężkości a muszę go brać pod uwagę. Na forach piszą że 1/3 długości od natarcia ale czy to zawsze i w każdym modelu?
jethrotull Opublikowano 6 Marca 2019 Opublikowano 6 Marca 2019 Na forach piszą że 1/3 długości od natarcia ale czy to zawsze i w każdym modelu? Oczywiście że nie. To zależy od stosunku powierzchni statecznika poziomego do powierzchni płata i stosunku cięciwy płata do odległości płat-statecznik. Ten model ma jednak bardzo typowy układ, jeśli zrobiłeś usterzenie w skali to 1/4-1/3 cięciwy powinna być OK. Jeśli "powinno być OK" jest dla Ciebie niewystarczające, możesz użyć jakiegoś programu do wyliczania ŚC, albo wzoru z książki Schiera.
japim Opublikowano 6 Marca 2019 Opublikowano 6 Marca 2019 Na forach piszą że 1/3 długości od natarcia ale czy to zawsze i w każdym modelu? Raczej 1/4 długości od krawędzi natarcia profilu. Ogólnie to jeżeli Corsair w skali 1/10 ma np w 1/4 to taki w skali 1/5 tez będzie miał w 1/4 +/- parę procent i wynika to z proporcji. Ale inny model (np Mustang/Bearcat itd) może mieć 35% inny 33% inny 20% itd itp. Im dalej do tylu tym gorzej ze stabilnością. Model ciężki na ogon lata bardzo nerwowo i jeżeli dasz 1/3 profilu to możesz nie nacieszyć się zbyt długo. Są do tego odpowiednie kalkulatory.
mecenas Opublikowano 6 Marca 2019 Opublikowano 6 Marca 2019 Mam zamiar w kadłubie zacząć umieszczać wyposażenie tylko nie wiem jak z środkiem ciężkości a muszę go brać pod uwagę. Na forach piszą że 1/3 długości od natarcia ale czy to zawsze i w każdym modelu? Co do SC, to najpierw wykończ model do stanu przed malowaniem i zbierz całe wyposażenie. 1/3 cięciwy to można sobie w "jaskółce" ustawiać a nie w myśliwcu - po prostu bzdura. Tu masz dokładny kalkulator Środka Ciężkości: https://www.ecalc.ch/cgcalc.php Pamiętaj że im cięższy model (patrz obciążenie pow. nośnej) tym bardziej precyzyjnie musi być ustawiony SC.
chicken007 Opublikowano 19 Marca 2019 Autor Opublikowano 19 Marca 2019 Model mam poskładany , brakuje jedynie baterii i zbiornika w środku no i nie jest pomalowany ale z tym to poczekam do próby oblotu bo może coś trzeba będzie zmienić albo nie będzie już co zmienić. Bez baterii i zbiornika waży 2,96kg z silnikiem DLE20. Według kalkulatora o ile dobrze to zrobiłem to wychodzi środek ciężkości od 75-90mm, będę próbował 80mm ( czyli bardziej na przód) to dokładnie 1/4 cięciwy. A co z ustawieniem silnika, wychylenie czy pochylenie, też da się to jakoś wyliczyć?
Marcin K. Opublikowano 19 Marca 2019 Opublikowano 19 Marca 2019 Budujesz model z łapy i dopiero teraz pytasz o kąty silnika? Wyjdź z podstawowych i przestawiaj wg zachowania modelu w locie...
japim Opublikowano 19 Marca 2019 Opublikowano 19 Marca 2019 Model mam poskładany , brakuje jedynie baterii i zbiornika w środku no i nie jest pomalowany ale z tym to poczekam do próby oblotu bo może coś trzeba będzie zmienić albo nie będzie już co zmienić. Bez baterii i zbiornika waży 2,96kg z silnikiem DLE20. Według kalkulatora o ile dobrze to zrobiłem to wychodzi środek ciężkości od 75-90mm, będę próbował 80mm ( czyli bardziej na przód) to dokładnie 1/4 cięciwy. A co z ustawieniem silnika, wychylenie czy pochylenie, też da się to jakoś wyliczyć? Chcesz odpalać balsowy model z benzynowym silnikiem bez odpowiedniego zabezpieczenia powierzchni? Nawet jeżeli oblot Ci się uda to już modelu nie pomalujesz... A jeżeli nawet to będzie to jakaś fuszerka bo balsa miejscami nasiąknie olejem i będzie po prostu kupa. 1
Rekomendowane odpowiedzi