Skocz do zawartości

Modelarze, lotnicy, motocykliści!


qba

Rekomendowane odpowiedzi

Widzialem tez gdzies biala kielbase po 6,20 ......

Nie chcialbym ani roweru z Tesco , ani tej bialej kielbasy .

  Moj rower kosztowal 5500 EUR ( 10 lat temu ! ) , ale nie zaluje ANI jednego Euro ktore na niego wydalem. Przez 10 lat zrobilem nim pewnie okolo 80 000 km ( jezdze jeszcze MTB i tam jest reszta kilometrow ) i kazdy kilometr ( do dzisiaj zreszta ) to byla ( jest dalej ) czysta przyjemnosc . W gorach , na rowninach , w zimie i lecie . W Szwecji i za granica. Zero awarii ,  ( poza zlapanymi gumami ) , ale to pewenie troche moja zasluga , bo sam serwisuje ( sam go zreszta zlozylem , bo kupilem w czesciach ; caly kosztowal wtedy 7000 EUR , a mial gorsze komponenty jak moj ). Raz sie zyje i chce aby moje zycie bylo fajne ! Ten rower mi je "ufajnia" , ale nie dlatego ze byl drogi , tylko dlatego ze jest DOBRY !!!  Dobre rzeczy kosztuja zazwyczaj wiecej jak rzeczy zle i z tym sie raczej obaj zgodzimy .

 Jesli ktos sie zadowoli rowerem z Tesco i bedzie uwazal ze jest FAJNY , to fajnie . Ale on jest FAJNY tylko do tego momentu , jak sie nie wsiadzie na lepszy ? 

Ja postanowilem wsiasc od razu na NAJLEPSZY , zeby nie przezyc kilku rozczarowan po drodze , zanim bym to ( co napisalem zdanie powyzej )  zrozumial .....

 Zreszta kolarstwo jest od wielu , wielu lat , moim hobby nr 1 (  to hobby "kaze"  mi sie przy okazji zdrowo odzywiac , byc prawie zawsze w formie , nie naduzywac innych "zlych uzywek "  ITP ITD )  ,  i nie bede  sobie na nie pieniedzy zalowal , tym bardziej ze z nimi

( pieniedzmi ) nie mam jakichs wiekszych problemow ( a w sumie to nawet zadnych ) ?

Pewnie gdyby mnie na takie rzeczy nie bylo stac , to bym ich NIE kupowal .

 Mam nadzieje , ze teraz sie juz rozumiemy ! 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego Błażeju miałem czas na doedukowanie się cały wczorajszy dzień i niestety ale muszę przyznać się do porażki. To ja nie miałem racji wypowiadając się na temat bateryjek do motocykla. Stwierdzam, że takie baterie to normalna kontynuacja technologiczna układów zasilania. Tak jak telewizory lcd zastąpiły kineskopowe tak i life zastąpią akumulatory kwasowe. Problemem jest na dzień dzisiejszy cena. I najprawdopodobniej to ona stanowi jeszcze jakiś ogranicznik. 

A teraz do rzeczy. 

Czy brałeś pod uwagę inny rodzaj akumulatorów life? Na ali jest wszelki wybór. 

https://pl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20210215001347&SearchText=lifepo4

 

Mnie zaciekawił ten produkt. 

https://pl.aliexpress.com/item/32986499663.html

 

18 Ah przy prądzie 150A i do tego 160 zł za same ogniwa. Brakuje tylko elektroniki ale widziałem taką za ok 60 zł.

 

Co ty na to?

Ewentualnie mogę zaprojektować prostą drukowaną obudowę. Nie wiem tylko z czego zrobić klemy.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie być gołosłowny i rzucać słowa na wiatr spełniam swoją obietnicę. Zaprojektowałem obudowę do akumulatora który zaproponował Błażej. 

Wewnątrz mieści się 12 ogniw z tego linku

https://pl.aliexpress.com/item/32986499663.html cena 190zł.

BMS 150A tania wersja

https://pl.aliexpress.com/item/4000589822891.html cena 50 zł

wskaźnik napięcia wersja prosta

https://pl.aliexpress.com/item/1005002042278624.html cena 15 zł

wersja z pomiarem prądu i innymi bajerami ale za to tylko do 100A 

https://pl.aliexpress.com/item/32905366269.html  56 zł

 

Obudowa drukowana najlepiej chyba z ABS koszt 15 zł czas drukowania na mojej drukarce kilkanaście godzin.

Wszystkie pliki dostępne w załącznikach. otwór na miernik w dwóch wersjach dostosowana do powyższych mierników.

Nie wiem jakie użyć klemy więc zaprojektowane są tylko miejsca na nie. Można sobie wiercić do woli. Ewentualnie przy jakiś propozycjach mogę przeprojektować.

Jedna część ze względów technologicznych musi być przyklejona do górnej części obudowy. 

Góra i dół przykręcana na 6 szt. wkrętów m3.

Środek pusty. Myślę że wolne miejsca należy wypełnić wełną niepalną. 

 

Całość w wersji 18Ah i prostym miernikiem zamknie się w cenie 270 zł.

Kusząca propozycja porównując akumulator kwasowy do mojego motory za 380 zł.

 

Jak będę przeprojektowywał ten projekt to kolejne wersje będą dostępne na thingiverse.

 

PS Błażej ty jakiś pogniewany jesteś?

 

 

Snap16.thumb.jpg.928afc4cf87c62041fdb6af4eca18043.jpg

 

Snap18.thumb.jpg.992151eae405d4747f623b60e9a8fd45.jpg

 

Snap17.thumb.jpg.2f5bca0dce9cf20d04d240a178d70818.jpg

 

Snap19.jpg.22d4f39c6f78163b27a54b4e878a9eb3.jpg

 

 

 

 

obudowa.stl gora2.stl gora1.stl gora1_2.stl

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, maxiiii napisał:

Błażej ty jakiś pogniewany jesteś?

 

Pogniewany? Niee... Po prostu mam wrażenie, że czasami zderzam się ze ścianą. Wolę wtedy energię spożytkować na coś użytecznego, kreatywnego np. od tygodnia odbudowuje mojego zawodniczego Savage'a. Po 12 latach od ostatniego użycia.

 

Fajnie, że, jak to ująłeś, doedukowałeś się. :) Warto bo ogniwa lifepo to ciekawy temat. 

 

Obudowa fajna. Projekt rozwojowy. Gratuluję. Jedna mała uwaga: separacja między pojedynczymi ogniwami minimum 1mm. Nie powinny się stykać. Połączonym równolegle jeszcze specjalnie nic się nie stanie ale sekcje łączone szeregowo koniecznie muszą być od siebie oddalone. W wersji 'panic'  przełożył bym ogniwa grubą tkaniną szklaną albo innym odpornym na temperaturę materiałem. Najlepiej też wydrukować drabinki montażowe które będą trzymać cele. 

 

Te cylindryczne ogniwa które wskazałeś są za słabe, 35A stałego i 55A chwilowego. Musiało by być ich co najmniej 4 równolegle jak nie więcej. A i tak mogą się pocić. No może 3p w 125-250cc jeszcze dadzą radę to u mnie nawet 4p będą pracować bardzo ciężko. One są raczej do e-rowerów. Dla tego ja chcę użyć ogniw A123, są sprawdzone, niezawodne i mają rewelacyjne parametry.  Warte tych 25pln w detalu (12lat temu kosztowały 2x tyle, taniej pozyskiwało się je z akumulatorów do narzędzi DeWalt)  a jak już wspominałem jest źródło na ogniwa po dychu. Jedyna wada to to, że trzeba je zgrzewać bo ciężko się lutują, trzeba mieć naprawdę dużą wprawę i odpowiednie topniki.

 

Żeby była jasność nie neguję akumulatorów ołowiowych. Są i będą używane bo się sprawdzają o ile ich parametry są odpowiednio dobrane. Są tanie i ogólnodostępne. Ale mają też wady o których trzeba pamiętać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Granacik napisał:

separacja między pojedynczymi ogniwami minimum 1mm.

Na potrzeby projektu wszystkie wymiary zostały zwiększone o izolację akurat 1mm. Nie ma to jednak znaczenia ze względu na jednorodną pustą przestrzeń na montaż akumulatora i elektroniki. Prosty model akumulatorów został wprowadzony do projektu tylko i wyłącznie w celu sprawdzenia ile tych baterii zmieści się w środku.  

 

Obudowa została zaprojektowana z pustą komorą specjalnie po to aby można włożyć do niej dowolne ogniwa i elektronikę. To twój projekt. Ja tylko zaprojektowałem obudowę tak jak obiecałem. Reszta należy do ciebie. Chętnie poczytam o ukończonym projekcie. 

7 godzin temu, Granacik napisał:

Fajnie, że, jak to ująłeś, doedukowałeś się.

Bo ja jestem jak Pan Prezydent. Ciągle się uczę..

 

Zastanawiam się czy te 150 A nie wystarczy do rozruchu.  Na moim jest napisane 250A ale jak zwykle nie wierzę takim opisom. Jeżeli w mojej kabarynie 350 kg to wystarczy to czy mniejsze motory biorą więcej prądu? Robiłeś jakieś sprawdzenia?

Pytam bo wskazane przeze mnie ogniwa są atrakcyjne cenowo i dodatkowo nie trzeba ich zgrzewać. A pojemność 6Ah nie jest mała. Muszę jeszcze przeliczyć czy czasami wagowo nie wyjdą lepiej niż lipo 6000. Nie zawsze potrzeba prądu większego niż 35A. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, maxiiii napisał:

Prosty model akumulatorów został wprowadzony do projektu tylko i wyłącznie w celu sprawdzenia ile tych baterii zmieści się w środku.  

 

Okej, teraz rozumiem. Ale jak byś przypadkiem projektował taką drabinkę to trzeba pamiętać o tych przerwach, zwłaszcza pomiędzy sekcjami łączonymi szeregowo.

 

4 godziny temu, maxiiii napisał:

Zastanawiam się czy te 150 A nie wystarczy do rozruchu.  Na moim jest napisane 250A ale jak zwykle nie wierzę takim opisom.

 

Tu bardziej chodzi o piki prądowe, pierwszy strzał gdzie przez silnik rozrusznika, zanim się zacznie kręcić, płynie prąd niemal zwarcia. Litówki oddają większe ciągłe prądy od ołowiowych ale nie lubią przekraczania prądów szczytowych. Zawsze warto dobrze przeczytać kartę katalogową. Jeśli udało by się Tobie pomierzyć te szczytowe piki i nie przekroczą one ani razu 150A (dla pakietu 4s3p z Twoich ogniw) to jest szansa, że taki akumulator trochę wytrzyma. Ale to na styk, bezpieczniej dla takich prądów było by zrobić 4s4p. Natomiast A123 nawet tego nie poczują w układzie 4s2p. Ja tam wolę mieć naddatek minimum 50%.

 

4 godziny temu, maxiiii napisał:

A pojemność 6Ah nie jest mała. Muszę jeszcze przeliczyć czy czasami wagowo nie wyjdą lepiej niż lipo 6000. Nie zawsze potrzeba prądu większego niż 35A. 

 

Przy tej pojemności 145g to średni wynik. Jeśli chcesz zamiennik dla lipo i w jego napięciach to bardziej opłacalne wagowo są lijon 18650 vtc6 3100. Pakiet 3s3p (9,3Ah) waży tyle co lipo 6000. Z tym, że rozsądny ciągły prąd to max 60A, w piku 90A.

Natomiast pakiet 3s2p świetnie spisuje się w Gamie 2100

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Granacik napisał:

Ale jak byś przypadkiem projektował taką drabinkę to trzeba pamiętać o tych przerwach,

Chwilowo nie ma to sensu bo aby to zrobić trzeba mieć akumulatory w ręku. A na razie nie do końca wiadomo jakie będą zastosowane.

Jeszcze widzę dziwną nieścisłość. Podawałeś linki do oryginalnych akumulatorów o pojemności 1,5Ah. Są takie montowane w niektórych mniejszych motorach. Ale one nie mają chyba 220Ah? A Kręcą.

 

Czy czasami nie wystarczy lekka przeróbka chociażby takiego (daję przykład)

https://allegro.pl/oferta/akumulator-litowy-li-ion-14ah-16ah-12v-250a-8950947838

Wystarczyło by dodać tylko elektronikę.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodałem jeszcze jedną pokrywę do innego najtańszego wskaźnika napięcia. 

https://aliexpress.com/item/4000910843882.html

 

Na tym etapie projekt uważam za wstrzymany. do czasu jak opracuje ja lub ktoś inny sposób na wykonanie klem domowym sposobem. Jak na razie są otwory fi6 lub ktoś zaproponuje zmiany.

Wszystkie pliki dostępne są darmo na stronie

https://www.thingiverse.com/thing:4764910

Snap20.thumb.jpg.5c9d3bd82bfcf186632b45e44f9113f1.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, qpa napisał:

Marek, klemy z dwóch śrub m6 z nierdzewki,

O czymś takim myślałem.

Ale trzeba brać pod uwagę, że to ma być dość masywne. Przewody są zazwyczaj grube. 

Gdybym miał spawarkę to najprościej klemę zrobić ze śruby szóstki z dospawaną nakrętką też 6. Ale nie mam i ...... nie mam pomysłu. Bez spawarki się chyba nie obejdzie.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, maxiiii napisał:

Jeszcze widzę dziwną nieścisłość. Podawałeś linki do oryginalnych akumulatorów o pojemności 1,5Ah.

 

Przypomnij proszę który link. A123 cylindryczne są w rozmiarach 18650 1100mAh i 26650 2500mAh. W kontekście mojej baterii myślę o tych większych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drobna pomyłka to nie ty.

 

Znalazłem nareszcie materiał na klemy. Mocny bez możliwości uszkodzenia i co najważniejsze nie trzeba spawać. Materiał na sztuki sprzedawany w marketach budowlanych. U mnie koszt to 79 groszy plus śruby fi6 i podkładki.  znalazłem nakrętki 6/18. Projekt poprawiony do takich nakrętek. 

Dodatkowo okazuje się, że z thingiverse w ciągu doby pobrało pliki prawie 100 osób. Jak widać zainteresowanie jest spore.

Poprawione pliki są do pobrania z https://www.thingiverse.com/thing:4764910 

Zrobiłem wydruk próbny z ABS pod najprostszy wskaźnik bo akurat taki mam.

 

151889248_4056764414357495_2553522596186012084_n.thumb.jpg.86907951023f6c19ef3a386d61488df6.jpg

 

151517013_438670800516283_2659325653256414824_n.thumb.jpg.6ef6db6f5484a44ee1a7287339ea4641.jpg

 

151639706_137747644867740_3753736664485919441_n.thumb.jpg.333c9aa8029aef348e1902f1739fd709.jpg

 

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak samo mogą wystawać śruby m6, i tak masz zawsze oczko na przewodach w motocyklu :)  nie mnie bardzo dobra robota! :)

BTW

 

Polecam serię: 

 

 

 

Jest trochę bajdurzenia ale jest też piękna robota blacharska, można śmiało do kawy wciągnąć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skusiłem się na wydruk do zdjęcia. Dwa dni drukowania i obudowa jest gotowa. Niestety ale skończył mi się abs a że na nim drukuje raz na kilka lat postanowiłem, że zrobię z pla. Tryb roboczy z warstwą 0,25 ale w miarę to wygląda.  

151258412_1026283154564120_1534610476838932013_n.thumb.jpg.8a8093832a905ac8c3928b71622fa8a3.jpg

 

151549072_420403022528865_5704570299450384330_n.thumb.jpg.c0add1eaab848218aa8e24e9e7d5bea4.jpg

 

152246958_280338076770521_5835572503723894586_n.thumb.jpg.087a0b4e095ac91e9e1a5700e78ad0e7.jpg

 

Jest nawet miejsce na naklejkę. :)

Mi właściwie jest dalej zbędna a jak będę potrzebował to sobie wydrukuję. Jeżeli jest ktoś kto chce zrobić taki akumulator to zapraszam na PW. Gratis.

Pierwszeństwo ma Błażej. :)

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki! :) Ale obawiam się, że mi  się nie zmieści. Ja jestem mocno ograniczony wymiarami akumulatora ytx9-bs, przede wszystkim wysokością.

  • Model: YTX9-BS
  • Pojemność: 8/8,4
  • Prąd rozruchowy: 135
  • Biegunowość: Lewy +
  • Długość: 150
  • Szerokość: 87
  • Wysokość: 105
  • Waga: 3

Nic wyższego nie wcisnę. Fizycznie nie da się nic zrobić, nie da się wygospodarować więcej miejsca. Dla tego tego cały ten cyrk z budowaniem baterii z lifepo.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.