cesarz150 Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 Witam wszystkich. Przez ostatni weekend poczytałem trochę o wyższości zasilania silników pakietami 4S w stosunku do zasilania tych samych silników pakietami 3S (piszę w pewnym uproszczeniu bo nie zawsze oczywiście takie sugestie są proponowane ale na wielu forach takie opinie przeważają). Żeby łatwiej było mi wytłumaczyć swoje wątpliwości (a raczej zapytania) podam przykład: - mam 2 pakiety o identycznej pojemności 3000 mAh, 30C z tym że jeden jest 3S a drugi 4S, - mój silnik potrzebuje do lotu poziomego na pakiecie 3S prąd np. 6A tzn. że na pakiecie 3S polata 30 minut - pytanie moje ile w takim razie ten sam silnik polata na pakiecie 4S (też 3000 mAh) - powinien polatać dłużej bo po co mielibyśmy zakładać cięższy pakiet ? I w tym miejscu moje kolejne pytanie - czy przy wyższym napięciu (4S-14.8V) silnik będzie potrzebował mniejszego prądu do lotu poziomego (mniejszego niż 6A) niż przy niższym napięciu?(3S-11.1V) - wtedy polata dłużej niż 30 minut (jak na pakiecie 3S), Następne moje pytanie - dlaczego zawsze w specyfikacjach silników dla zasilania pakietem 4S podawane są śmigła mniejsze np. 7x3 a dla zasilania tego samego silnika pakietem 3S śmigła większe np. 9x5 a pakietem 2S jeszcze większe np. 10x6 - można by pomyśleć że powinno być odwrotnie - podaję przykład dla silnika Turnigy D2836/8 1100K Prop size: 7.4V/11x7 14.85V/7x3. Proszę o wybaczenie jeśli poruszam sprawy zupełnie dla wielu być może oczywiste ale takie drobne wątpliwości (a może raczej ciekawość) pojawiły się u mnie przez weekend. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 Witam wszystkich. Przez ostatni weekend poczytałem trochę o wyższości zasilania silników pakietami 4S w stosunku do zasilania tych samych silników pakietami 3S (piszę w pewnym uproszczeniu bo nie zawsze oczywiście takie sugestie są proponowane ale na wielu forach takie opinie przeważają). Żeby łatwiej było mi wytłumaczyć swoje wątpliwości (a raczej zapytania) podam przykład: - mam 2 pakiety o identycznej pojemności 3000 mAh, 30C z tym że jeden jest 3S a drugi 4S, - mój silnik potrzebuje do lotu poziomego na pakiecie 3S prąd np. 6A tzn. że na pakiecie 3S polata 30 minut - pytanie moje ile w takim razie ten sam silnik polata na pakiecie 4S (też 3000 mAh) - powinien polatać dłużej bo po co mielibyśmy zakładać cięższy pakiet ? I w tym miejscu moje kolejne pytanie - czy przy wyższym napięciu (4S-14.8V) silnik będzie potrzebował mniejszego prądu do lotu poziomego (mniejszego niż 6A) niż przy niższym napięciu?(3S-11.1V) - wtedy polata dłużej niż 30 minut (jak na pakiecie 3S), Następne moje pytanie - dlaczego zawsze w specyfikacjach silników dla zasilania pakietem 4S podawane są śmigła mniejsze np. 7x3 a dla zasilania tego samego silnika pakietem 3S śmigła większe np. 9x5 a pakietem 2S jeszcze większe np. 10x6 - można by pomyśleć że powinno być odwrotnie - podaję przykład dla silnika Turnigy D2836/8 1100K Prop size: 7.4V/11x7 14.85V/7x3. Proszę o wybaczenie jeśli poruszam sprawy zupełnie dla wielu być może oczywiste ale takie drobne wątpliwości (a może raczej ciekawość) pojawiły się u mnie przez weekend. To wszystko zależy... Wykład teoretyczny zajmie więcej niż 5 stron A4... Jeżeli chcesz zobaczyć jak wpływa zmiana napięcia z 3S na 4S to wejdź na kalkulator ecalc.ch i zobacz dla dowolnej konfiguracji (pakiet/silnik/śmigło/model) podobnej do Twojej co się dzieje z takimi elementami jak moc pobierana przez silnik, obroty śmigła, prędkość maksymalna modelu itd itp. Zaoszczędzisz sobie i innym pisaniny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cesarz150 Opublikowano 4 Marca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 To wszystko zależy... Wykład teoretyczny zajmie więcej niż 5 stron A4... Jeżeli chcesz zobaczyć jak wpływa zmiana napięcia z 3S na 4S to wejdź na kalkulator ecalc.ch i zobacz dla dowolnej konfiguracji (pakiet/silnik/śmigło/model) podobnej do Twojej co się dzieje z takimi elementami jak moc pobierana przez silnik, obroty śmigła, prędkość maksymalna modelu itd itp. Zaoszczędzisz sobie i innym pisaniny. Dzięki, zapoznam się. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 Najwięcej ci powie pomiar konkretnego zestawu silnik-smigło na hamowni. Zobaczysz ile taki zestaw bierze A na 3S i 4S i policzysz mniej wiecej sam. Pomocą mogą być też wyliczenia z ecalca. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 Mi tłumaczono tak: im wyższe napięcie, tym relatywnie mniejszy pobór prądu do uzyskania tej samej mocy. Dlatego jak masz możliwość - stosuj 4S zamiast 3S. Co do napięcia i rozmiarów śmigieł - upraszczając: im większe napięcie tym silnik przy danym kV (stałym mnożniku) będzie się szybciej kręcił, więc może być obciążony mniejszym śmigłem, inaczej zostanie przeciążony (będzie się grzał, nie uzyska optymalnych parametrów, itd.) Dlatego ogólna zasada: dla danego silnika o danym kV dla większego śmigła stosuj raczej napięcie niższe spośród dopuszczonych przez producenta, a jesli mniejsze śmigło i większe wymagane jego obroty - to wyższe. Mam nadzieję, że pomogłem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 Zostawienie tego silnika, smigła, które masz teraz i zastosowanie większego napięcia spowoduje wzrost mocy napędu z kwadratem napięcia, wzrost prądu. Osiągi napędu będą lepsze kosztem grzania silnika. Dopiero dopasowanie nowego smigła lub dobranie innego silnika o mniejszych obrotach pozwoli wykorzystać sprawność wyższego napięcia. 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 Zostawienie tego silnika, smigła, które masz teraz i zastosowanie większego napięcia spowoduje wzrost mocy napędu z kwadratem napięcia, wzrost prądu. Osiągi napędu będą lepsze kosztem grzania silnika. Dopiero dopasowanie nowego smigła lub dobranie innego silnika o mniejszych obrotach pozwoli wykorzystać sprawność wyższego napięcia. Właściwie to miałem zamiar napisać najpierw to samo... ale mi przeszło Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 5 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2019 Pakiet 3 lub 4 lub więcej "S" ma również znaczenie w powiązaniu z konkretnym silnikiem elektrycznym i konkretnym modelem oraz wagą pakietu. Ostatnio zakupiłem silnik AXI, który może być zasilany pakietami od 3 do 5s. Na pakiecie 3s 2200mAh i śmigle 12x6" silnik dawał sporo ciągu ale jednocześnie prędkość strumienia zaśmigłowego nie była kosmicznie duża, więc świetnie wyciągał do góry piankowego Cularisa o rozpiętości skrzydeł 2,6m i wadze około 1,68kg nie powodując poprzez zbyt wielką prędkość trzepotania statecznikami. Ten sam silnik mogę użyć do szybkiego laminatowego szybowca o rozpiętości do 2m i mniejszej wadze tzw. hotlinera dając pakiet 5s i odpowiednie śmigło. Wtedy model będzie zapierniczał po niebie. W jakimś konkretnym modelu wymieniając pakiet z 3 na 4s przy zachowaniu tej samej wagi pakietu oraz śmigła (chyba że silnik tego nie wytrzyma) można uzyskać jego większą prędkość kosztem większego poboru prądu, czyli grzania się silnika, regulatora i pakietu (było pisane wyżej) . Czy większe napięcie podane na silnik zwiększy zdolność modelu do osiągnięcia wyższego pułapu? Tego nie wiem, ponieważ to zależy od doboru mocy napędu (silnik, śmigło, regulator, akumulator) do wagi i typu modelu. Są również inne powody używania większej liczby cel w pakiecie i jednym z nich jest np. zmniejszenie grzania się zespołu napędowego poprzez zmniejszenie pobieranego prądu przy zachowaniu tej samej mocy. Mniejszy prąd to chociażby możliwość stosowania tańszych ogniw o mniejszej wydajności prądowej, możliwość lotu modelem na pełnym gazie dopóki pakiet się nie wyczerpie, mniejsze problemy z chłodzeniem w kadłubach gdzie dobrego chłodzenia nie da się wykonać, itd. Większość z nas ma wiedzę na podstawie własnej praktyki lub doświadczenia innych, więc teoretycznie chyba nikt nie będzie się "produkował" na forum ponieważ to temat rzeka i zawsze znajdzie się ktoś kto doda swoja przemyślenia i (oby) doświadczenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leszek-bart Opublikowano 5 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2019 Tu masz wyniki mojego testu silnika 2836/950 ale tylko na pakiecie 3S , u mnie kryterium doboru 3S czy 4S to obroty na Volt silnika i temperatura pracy zespołu napędowego . Przy okazji testów silnika 4250 pomierzyłem też silnik Turnigy 2836/950 . I jestem mile zaskoczony wynikami . Na pakiecie 3S 800mAh na śmigle APC SF 9/6 uzyskałem cią 0,85 kg przy prądzie 16A co daje moc 180W na śmigle GWS 10/6 ciąg 0,95 kg , przy prądzie 14A 150W na śmigle APC 10/5 ciąg 0,9 kg przy prądzie 14A Na pakiecie 3S 2300 (pakiet 800 mAh to stanowczo za mała pojemność o połowę do tego silnika .) na śmigle GWS 11/7 ciąg 1,3 kg , prąd 20A , moc 240W na śmigle APC 11/6.5 ciąg 1,2 kg , prąd 19A , 210W na śmigle GWS 12/6 ciąg 1,5 kg , przy 22 A , moc 250W na śmigle Tower Pro 12/6 , ciąg 1,4 kg , prąd 23A na śmigle GWS 10/6 , ciąg 1,0 kg przy prądzie 16A na śmigle APC 10/5 , ciąg 1,1 kg , przy prądzie 16A , 190W Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cesarz150 Opublikowano 5 Marca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2019 Mi tłumaczono tak: im wyższe napięcie, tym relatywnie mniejszy pobór prądu do uzyskania tej samej mocy. Dlatego jak masz możliwość - stosuj 4S zamiast 3S. Co do napięcia i rozmiarów śmigieł - upraszczając: im większe napięcie tym silnik przy danym kV (stałym mnożniku) będzie się szybciej kręcił, więc może być obciążony mniejszym śmigłem, inaczej zostanie przeciążony (będzie się grzał, nie uzyska optymalnych parametrów, itd.) Dlatego ogólna zasada: dla danego silnika o danym kV dla większego śmigła stosuj raczej napięcie niższe spośród dopuszczonych przez producenta, a jesli mniejsze śmigło i większe wymagane jego obroty - to wyższe. Mam nadzieję, że pomogłem. Dziękuję za informacje. A to nie jest tak że jak silnik ma kV np. 1100 to tylko takie obroty może uzyskać ?(myślałem że bez względu na napięcie pakietu zasilajacego to są maksymalne obroty danego silnika) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gcze Opublikowano 5 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2019 Ale to oznaczenie to obroty na 1v , im więcej v tym wyższe obroty. Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 5 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2019 Dziękuję za informacje. A to nie jest tak że jak silnik ma kV np. 1100 to tylko takie obroty może uzyskać ?(myślałem że bez względu na napięcie pakietu zasilajacego to są maksymalne obroty danego silnika) To mnożnik. 1100 x np: 16,8V daje liczbę obrotów pomniejszoną o opory, tarcie, itd. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 5 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2019 KV to sa nominalne obroty na każdy 1 Volt napięcia. Przy obciążeniu różnymi śmigami (skok, średnica, profil, waga) obroty będą odpowiednio mniejsze. Do tego producent podaje dla każdego silnika bezpieczny zakres napięcia jakim możemy silnik zasilać. Najczęściej w nowych silnikach jest to równowartość napięciu 3 naładowanych cel LiPo ale bywa od 2 do 6 cel i więcej. Jednocześnie dla każdego napięcia jest podany maksymalny rozmiar śmigła aby silnik się nie spalił a pracował efektywnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 5 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2019 KV to nie obroty na 1V napięcia! KV to stała silnika i definiuje wartość obrotów przy jakiej na uzwojeniach silnika pojawi się 1V. A nie w druga stronę. Aby tak było to od przyłożonego napięcia należy odjąć spadek napięcia na rezystancji uzwojenia a tego przecież nie robicie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 6 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2019 Żeby zobrazować koledzę problem opiszę sytuację , która miała miejsce w moim modelu pływającym. oba przypadki dotyczą tego samego modelu, tej samej śruby. Przypadek 1- Silnik rozmiaru 57x90 , parametr Kv 1100, zasilanie 8 cel Li-PO śruba napędowa 54mm średnicy o skoku 1,4" - prędkość modelu 98km/h - pobór prądu na prostej około 145 Amperów. Przypadek 2- silnik rozmiaru 57x90, parametr Kv 750, zasilanie 12 cel Li-PO, śruba napędowa 54mm średnicy o skoku 1,4"- prędkość modelu 100-102km/h- pobór prądu na prostej około 100 Amperów W obu przypadkach, prędkośc jest podobna, w obu przypadkach mamy podobne obroty na śrubie, w pierwszym przypadku silnik morduje mi każdy akumulator, w drugim mamy ponad 40A poboru mniej. Aktualnie 1 silnik pływa w modelu , wszystkie wtyczki, złączki typu Gold, rozłażą się i robią się ciemne, regulator 180A chłodzony wodą pracuje na pograniczu, kondensatory w regulatorze były wymienione już kilka razy bo odparowują od temperatury ( pod nimi jest blok z mosfetami) . W przypadku drugim akumulatory żyją normalnie, model jest zrywny na gaz bo ma zapas prądu, regulator się nudzi. Wnioski wyciągnij sam. Pozdrawiam Michał 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cesarz150 Opublikowano 6 Marca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2019 Żeby zobrazować koledzę problem opiszę sytuację , która miała miejsce w moim modelu pływającym. oba przypadki dotyczą tego samego modelu, tej samej śruby. Przypadek 1- Silnik rozmiaru 57x90 , parametr Kv 1100, zasilanie 8 cel Li-PO śruba napędowa 54mm średnicy o skoku 1,4" - prędkość modelu 98km/h - pobór prądu na prostej około 145 Amperów. Przypadek 2- silnik rozmiaru 57x90, parametr Kv 750, zasilanie 12 cel Li-PO, śruba napędowa 54mm średnicy o skoku 1,4"- prędkość modelu 100-102km/h- pobór prądu na prostej około 100 Amperów W obu przypadkach, prędkośc jest podobna, w obu przypadkach mamy podobne obroty na śrubie, w pierwszym przypadku silnik morduje mi każdy akumulator, w drugim mamy ponad 40A poboru mniej. Aktualnie 1 silnik pływa w modelu , wszystkie wtyczki, złączki typu Gold, rozłażą się i robią się ciemne, regulator 180A chłodzony wodą pracuje na pograniczu, kondensatory w regulatorze były wymienione już kilka razy bo odparowują od temperatury ( pod nimi jest blok z mosfetami) . W przypadku drugim akumulatory żyją normalnie, model jest zrywny na gaz bo ma zapas prądu, regulator się nudzi. Wnioski wyciągnij sam. Pozdrawiam Michał Bardzo ci dziękuję, to bardzo dobry i pouczający przykład. Pozdrawiam Marek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zipp Opublikowano 6 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2019 Żeby zobrazować koledzę problem opiszę sytuację , która miała miejsce w moim modelu pływającym. oba przypadki dotyczą tego samego modelu, tej samej śruby. Przypadek 1- Silnik rozmiaru 57x90 , parametr Kv 1100, zasilanie 8 cel Li-PO śruba napędowa 54mm średnicy o skoku 1,4" - prędkość modelu 98km/h - pobór prądu na prostej około 145 Amperów. Przypadek 2- silnik rozmiaru 57x90, parametr Kv 750, zasilanie 12 cel Li-PO, śruba napędowa 54mm średnicy o skoku 1,4"- prędkość modelu 100-102km/h- pobór prądu na prostej około 100 Amperów Hmm, ale co ma to powyższe dowodzić? że wyższe napięcie jest lepsze? Kolega porównuje 8s do 12s (50% wyższe napięcie, 50% niższy prąd, moc porównywalna, waga 50%? większa) W pierwszym przypadku przeciążone baterie i regulator. Może w łódce można sobie dorzucać 50% więcej cel, w samolocie, motoszybowcu już niekoniecznie... Napęd trzeba dobierać w zależności od sytuacji a podany przykład może wprowadzać w błąd -> daj 50% więcej cel i będzie cudownie...jako rozwiązanie wszelkich problemów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 7 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2019 No widzisz , nie rozumiesz tych zależności . Ten kto je rozumie w swój sposób sobie przełoży na model latający . Powyższe nic nikomu nie ma udowodnić a jedynie jest przykładem wyciągniętym z mojej konstrukcji . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 7 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2019 ...daj 50% więcej cel i będzie cudownie...jako rozwiązanie wszelkich problemów... tylko że mike217 dał większe napięcie, ale i dał też mniejsze kv - co jest jak przeciwwaga, wysoka sprawność(wraz z osiągami) to właśnie relacja wysokiego napięcia do niskiego kv(czy też małego skoku łopatek np w samolocie). Mike217 na swoim przykładzie zobrazował całość zagadnienia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zipp Opublikowano 7 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2019 No widzisz , nie rozumiesz tych zależności . Ten kto je rozumie w swój sposób sobie przełoży na model latający . Powyższe nic nikomu nie ma udowodnić a jedynie jest przykładem wyciągniętym z mojej konstrukcji . ależ dokładnie rozumiem, Miałeś kompletnie źle dobrany napęd, dobrałeś doby i jest OK. Gdy tylko jest taka możliwość potrzebną moc zawsze lepiej uzyskiwać dając jak najwyższe napięciem i najmniejszy prąd. Zwróć tylko łaskawie uwagę, że odpowiadasz koledze dla którego zagwozdką jest to: " Następne moje pytanie - dlaczego zawsze w specyfikacjach silników dla zasilania pakietem 4S podawane są śmigła mniejsze np. 7x3 a dla zasilania tego samego silnika pakietem 3S śmigła większe np. 9x5 a pakietem 2S jeszcze większe np. 10x6 - można by pomyśleć że powinno być odwrotnie" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi