Skocz do zawartości

Art Hobby Solaris 3,1 VE


BRoman

Rekomendowane odpowiedzi

Był już poruszany temat budowy tego modelu na tym forum.

Ponownie otwieram temat ponieważ kilka drobnych zmian wprowadził producent i...ja także.

 

Co się zmieniło w zestawie ? 

Producent sprzedaje zestaw z wykonanymi zawiasami lotek i klap.  Pod pokryciem sa wklejone paski kewlaru, które pracują jako zawias. Oczywiście nie jest to nic odkrywczego bo to znane od lat rozwiązanie lecz w tym zestawie to nowa rzecz (jak dla mnie ). Znam modele AH i w identycznej technologii f-my Blejzyk od bardzo wielu lat i warto je mieć jako alternatywa dla laminatowców używanych w celach rekreacyjnych.

 

Moje zmiany.

Pierwszy raz wykonuję model z AH z instrukcją w ręku. Krok po kroku . Kilka ułatwień wyszło ale też parę drobiazgów zrobiłem po swojemu. Jeszcze nie pora na publikację zdjęć ale w miarę postępu prac coś na pewno pokażę .

Posłuchałem zaleceń producenta co do lakieru do impregnacji skrzydeł i to była dobra decyzja . Lakier z wypełniaczem po wyschnięciu ( 24 h) szlifuje sie znakomicie. Używam do szlifowania papieru 400 na gąbce naklejonego na klocek. 

Cienka warstwa gąbki pozwala ułożyć się papierowi idealnie na powierzchni skrzydła.

 

Jeszcze słowo o zestawie. Bardzo ładnie obrobiona krawędź natarcia skrzydła i statecznika. Prosto i prawidłowo wyszlifowane skosy na łączeniu centropłatów oraz łączenie statecznika. Zwyczajnie wszystko pasuje.

Na pewno położę cienką tkaninę szklaną obustronnie na stery w stateczniku,w miejscach mocowania dźwigni .Stery są zrobione z lekkiej balsy i będzie trwalsze eksploatacyjnie  wzmocnienie tego miejsca .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 60
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

,,,

 

Co się zmieniło w zestawie ? 

Producent sprzedaje zestaw z wykonanymi zawiasami lotek i klap.  Pod pokryciem sa wklejone paski kewlaru, które pracują jako zawias. Oczywiście nie jest to nic odkrywczego bo to znane od lat rozwiązanie lecz w tym zestawie to nowa rzecz (jak dla mnie ).

...

Silent z AH już takie zawiasy  miał w 2017 r

 

post-8532-0-57151100-1556977399.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

takie zawiasy oraz modele w różnym stopniu wykończenia -nawet całkowicie wykonane o ile wiem są w AH od dawna -tylko, że nie szły na polski rynek... 

 

do naszych sklepów trafiały tańsze  wersje do znacznego dokończenia ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem: jak dla mnie. Miałem modele z przed 2017 . Tak więc odkrywam na nowo i widzę postęp .

Co zaś się tyczy jakości lotu to powiem anegdotycznie. 

Krzysiek Jasiński oblatywał swoje modele a wielu z was koledzy jeszcze się nie urodziło lub zaczynało raczkować .

Miał chłop kiedy nabrać wiedzy i doświadczenia a wiedzę już miał wtedy. 

Ilu z was miało Harnasia-taki model ? Piękny i pięknie latał !

 

Wracając do Solaris to takie wyposażenie jest przewidziane . Odzyski,remanenty ale solidne. Łopatki i zasilanie kwestia doboru ale chyba coś z Tatuu i jakieś 14x7 ale to wymaga przekalkulowania

post-14536-0-00585600-1556987938_thumb.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producent zaleca zamknąć końce centropłata i końcówek laminatem z cienkiej tkaniny. Jest jej wystarczająca ilość w zestawie.

Najłatwiej pasek takiej tkaniny nałożyć na sztywną folię -użyłem kliszę RTG . Następnie po nałożeniu żywicy ale gęstej na przekrój przyłożyć i poczekać do związania. Nakładając żywicę na przekroje skoncentrować sie należy na krawędziach i...nie zapackać otworów na bagnety. Widoczne czarne prążki to pomyłkowo zalaminowana strona z emulsją światłoczułą ale to się zmyje... Otwory na bagnety i kanał na kabel są widoczne przez laminat.

post-14536-0-34315300-1557043387_thumb.jpeg

post-14536-0-37847900-1557043414_thumb.jpeg

post-14536-0-92014200-1557043437_thumb.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwory na bagnety można zapchać plasteliną , ja zamiast foli RTG stosowałem płytki z plexiglasu który łatwo dostać w pracowniach reklam jako odpady za grosze. Modele z AH i Blejzyka latają bardzo ładnie a często znacznie lepiej od niedopracowanych i ciężkich laminatów niskobudżetowych . Poza tym w wielu przypadkach są znacznie łatwiejsze w naprawach . Jedyne na co trzeba zwrócić uwagę to na to żeby nie zwiększyć znacząco masy modelu oklejając go ciężką folią reklamową czy malując grubo farbą . Konstrukcja tego modelu nie reprezentuje może najnowszych trendów w modelarstwie ale stare dobre technologie do dziś pozwalają budować rewelacyjne modele . Tak na prawdę poza wyczynowymi laminatami w większości modeli znajdziemy sklejkę sosnę i balsę .W takim modelu staraj się zadbać o jak najmniejszą wagę całości bo to jest klucz do tego by model latał  bardzo dobrze . 

 

Trzeba  dodać, o wspieraniu naszych krajowych producentów modeli styropianowo - fornirowych .

 

Są to modele, robione z tradycją  do modelarstwa 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cienka sklejka (jak cienka ?) też jest dobrym rozwiązaniem i skutecznym . Stosowałem w wielu modelach z powodzeniem.

Jeszcze jedna informacja . Obrabiając już finalnie laminatowe  czy sklejkowe żeberka należy bardzo delikatnie obrabiać same ~~10 mm końce profilu- nosek i spływ . Potrafią się odkleić ale spokojnie - żelowy CA  Tajna broń szewca załatwia problem. Końcówki pokryte cienką tkaniną dla trwałości ,polakierowane i pewnie jakiś wściekły kolor będzie .

Planuję w tym tygodniu zakończyć zasadnicze prace ze skrzydłem i powoli myślę o uzbrojeniu  modelu w serwomechanizmy . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posłuchałem zaleceń producenta co do lakieru do impregnacji skrzydeł i to była dobra decyzja . Lakier z wypełniaczem po wyschnięciu ( 24 h) szlifuje sie znakomicie. Używam do szlifowania

 

Roman napisz  jaki lakier i jaki wypełniacz zaleca producent ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lakier kupiłem w AH . Oczywiście zawiera w sobie wypełniacz. Jak pisałem szlifuje się znakomicie !

 

Może Capon z wypełniaczem - jest taki- zastąpi oryginalny z AH . Ale po co kupować dużą puszkę za prawie 30 zł. Stoi reszta latami i czeka na swoją kolej.

Mam w słoiku lakier klasyczny i z AH .Jutro zrobię zdjęcie to łatwo można będzie porównać .

Powierzchnia po lakierze z AH jest pół matowa i taka ma być !

 

Po lewej lakier z AH z wypełniaczem, po prawej klasyczny półmat . Widać ile wypełniacza jest w lakierze.

Wypełniacz skutecznie wypełnia naturalne pory drewna ,które są prawie niewidoczne bo fornir jest szlifowany przez producenta .

Finalnie będzie cienki natrysk półmatem.

post-14536-0-68431800-1557170979_thumb.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka ujęć serwomechanizmu ES 3352.  Wraz z mechanizmem dostarczane są plastikowe uchwyty do konwersji mocowania na płasko  . Przy momencie 2,4 kG/cm można być spokojnym w tym modelu co do siły na sterach . Oby trwałość nie zawiodła..

 

Eze Kote jest mi znany teoretycznie . W Polsce nie ma gdzie kupić a chętnie bym wypróbował na pół makiecie. Tutaj jak pisałem lakier i jakieś paski ale nic z lakiernictwa "zalewowego". W zasadzie to technologia ta sama co używając żywicy epoxydowej . Może waga, na pewno agresywność mniejsza .

post-14536-0-71143000-1557218349_thumb.jpeg

post-14536-0-61588200-1557218374_thumb.jpeg

post-14536-0-95730300-1557218420_thumb.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powoli do przodu. Skrzydła zamocowane, dźwignie sterów usterzenia zamontowane i zabezpieczone wkrętem 2 x 10 mm. Potrafią się zatopione końce poluzować  więc dla bezpieczeństwa takie mini wkręciki. 

Gniazda w skrzydle będą wklejone dla komfortu obsługi przy montażu . Pozostaje zamontować okablowanie oraz odcięcie lotek i klap.

 

 

 

post-14536-0-11590700-1557259855_thumb.jpeg

post-14536-0-66542900-1557259889_thumb.jpeg

post-14536-0-67185500-1557259905_thumb.jpeg

post-14536-0-81047800-1557259924_thumb.jpeg

post-14536-0-95910400-1557259942_thumb.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uważam, że tym modelu śruby nylonowe (mocujące skrzydło do kadłuba) będą lepsze, zwłaszcza na pierwsze loty i pierwsze cykle ;) Zetniesz śrubę a skrzydło będzie całe (i kadłłub też). Jak z takim śrubkami przywalisz (odpukać w niemalowane) do rozorają one wszystko po drodze do szpiku kości.

Zrobisz jak będzie lepiej. 

Powodzenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do śrub; myślałem o plastikowych (nylonowych ) na pierwsze loty. Szkopuł w tym, że nakrętki kłowe są  dla gwintu M 4 . Plastikowe M 4 to tak średnio widzę . Z kolei bez problemu mogę prze gwintować na M 5 ale stalowa M 5 w przyszłości to lekka przesada. Oczywiście można latać z plastikowymi M 5 i też będzie działało. Jeszcze mam chwilę na zastanowienie się .

 

A gdzie kupię MPX 8 pin ?  Ale, ale !  Te MPX mają właśnie 6 pinów . 2 x+, 2 x- , impuls klapa,impuls lotka -łącznie 6 pinów . Tak dla zasady zdwojony tor prądowy dla każdej połówki skrzydła .

Tutaj znaną mi sprawę dylematu ,który kabel  jest który rozwiązałem w ten sposób, że w skrzydle jest jedna wtyczka i jedno gniazdo.Pomyłki nie będzie -prędzej zwarcie na wtyczce z podanym zasilaniem ale niby z czym ma się zewrzeć . Tak wiem-nie takie  itd.  Idę na "ryzyko"

Ponadto zasilam złożony model a nie podłączam  "pod  prądem"- jeszcze jakiś łuk elektryczny albo cóś z przerażenia/porażenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadszedł czas montażu kadłuba i wyposażenia.

Belka ogonowa połączona jest z częścią główną stożkiem . Są to bardzo dokładnie spasowane elementy . 

By złożyć w całość należy usunąć biały lakier do czystego laminatu. Inaczej nie da się tego złożyć prawidłowo. Ja usunąłem lakier cyklinując nożem.

Półka pod mechanizmy wykonana jest ze sklejki 1 mm i by ją usztywnić wkleiłem z poprzecznie ułożonymi słojami kawałki sklejki 1 mm . Mała waga,duża sztywność. Przed  sklejeniem półki mechanizmów i balsowego podparcia popychaczy należy  dopasować zbieżność balsy ze stożkiem belki ogonowej oraz uciąć na potrzebna długość . Przed ostatecznym wklejeniem półki mechanizmów zalecam sprawdzenie jak to działa ze sterami. 

W ramach prewencyjnej walki z moimi wyobrażeniami odnośnie karbu na łączeniu belki kadłubowej takie niewinne cóś..

post-14536-0-49801200-1557384099_thumb.jpeg

post-14536-0-51807200-1557384113_thumb.jpeg

post-14536-0-31876500-1557885140.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.