Skocz do zawartości

Odpalanie silnika MK-17.


Pilot2004

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, niedawno kupiłem okazyjnie radziecki silniczek samozapłonowy MK-17, ale gdy go próbowałem odpalić nie chciał zadziałać. Paliwo myślę że jest dobre, wymieszałem je w proporcji 50% nafta, 40% samostart i 10% mixol S. Za "zbiornik" służy mi strzykawka. Nie wiem co jest nie tak, jak oglądałem filmiki na YT to strzykawka jest umieszczona poniżej gaźnika. Ja miałem ją umieszczoną powyżej gaźnika. Może to jest problem? Z góry dziękuje za pomoc. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw sprawdź kompresję i czy przeciwtłok jest ciasno osadzony. No i oczywiście trzeba ten korek trochę podkręcić w stronę tłoka. Mialem kiedyś MK-17, bardzo wdzięczny silniczek, model na uwięzi latał nawet na śniegu. Z tym, że silniczek był nowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już szukałem i nic nie znalazłem.

Może jest jakiś uniwersalny sposób na odpalenie takiego silnika?

echh....................https://pfmrc.eu/index.php/topic/36350-problem-z-opaleniem-mk-16/

        

                           https://pfmrc.eu/index.php/topic/37227-jaki-sk%C5%82ad-paliwa-do-mk-17-i-mvvs/

    

                           https://pfmrc.eu/index.php/topic/45920-mk-17-prosz%C4%99-o-pomoc/

 

         :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś w Centralnej Składnicy Harcerskiej paliwem do silników samozapłonowych była mieszanka eteru i oleju rycynowego. Bez nafty i miksolu.Silniki rodziny MK chulały na tym . Do tego dokręcony przeciwtłok aż śmigło odbijało, paliwo w zbiorniku ciut powyżej rozpylacza , kropelka paliwa na tłok przez okienko i silniki paliły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej przygotuj niewielką ilość paliwa o składzie 1/3 nafta 1/3 samostart lub nawet trochę więcej i 1/3 oleju do 2T. Dobrze by było część  tego oleju zastąpić olejem rycynowym (nawet zakupionym w aptece). Olej rycynowy znakomicie uszczelnia silnik. Poziom paliwa na wysokości gardzieli ssącej. Iglica odkręcona na początek o około 2 do 2.5 obrotu. Kroplę paliwa podlewasz na tłok w dolnym położeniu przekręcasz delikatnie śmigłem i jeśli nie ma żadnej blokady energicznie przekręcasz śmigłem. Jak nie ma wybuchów to dokręcasz śrubę kompresyjną o 1/8 do 1/4 obrotu i powtarzasz. Ważne aby przeciwtłoka nie wkręcić zbyt głęboko (chodzi o kolozje z tłokiem). Dlatego pisałem o delikatnym przekręceniu jeden obrót śmigła i dopiero energicznie staramy się odpalić. Samostart zawiera nie tylko sam eter więc trzeba dać go więcej. Kiedyś paliwo do docierania dostępne w CSH miało po 1/3 podanych składników. Obejrzyj filmiki z odpalania. Możesz wybrać dowolny samozapłon. Ważne żebyś wyłapał co dalej po pierwszych wybuchach. Chyba sobie odpalę swoją MK17 na paliwie z samostartu dla przetestowania najlepszego składu takiego paliwa. Rękawica lub osłona na palec na początek wskazana i właściwe śmigło. Łatwiej będzie na śmigle 8 calowym (jest cięższe). W komplecie z silnikiem było śmigło 7x5 (180x130). Do modelu na uwięzi dobre ale trochę trudno na nim odpalić na początek. Jeśli otwór w śmigle zbyt duży to trzeba średnicę zredukować. Powodzenia.

Sławek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za szczegółowy opis, mam tylko jeszcze kilka pytań,

 

Poziom paliwa na wysokości gardzieli ssącej. 

Gardziel ssąca to jest otwór do którego jest podłączony przewód paliwowy, czy ten większy otwór poniżej?

 

Jak nie ma wybuchów to dokręcasz śrubę kompresyjną o 1/8 do 1/4 obrotu i powtarzasz. 

Ale śruba kompresyjna na początku ma być całkowicie wykręcona, czy wykręcona tylko do połowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Młody Kolego Łukaszu, tak na dzień dobry zakup sobie jakiś mały rozrusznik do uruchamiania tego motorka. I nie żadna wiertarka, wkrętarka, czy inny wynalazek. Ma być rozrusznik modelarski.

Gwarantuję, że o wiele szybciej pójdzie Ci odpalenie tego silniczka i może unikniesz bólu, jak śmigłem po paluchach dostaniesz :)

Bo to, że dostaniesz to jest pewne na 100%, bo każdy adept dostaje.

Inicjację przechodzi każdy :) .

A z rozrusznikiem to jednak jakby bezpieczniej.

A.C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostane jeśli odpali  ;). A i czy jeżeli nie mogę zamontować zbiornika niżej to mogę poprowadzić przewód paliwowy do góry tak żeby paliwo płynęło do góry zasysane przez silnik (chodzi tu o przeciwdziałanie sile grawitacji) i czy to ma prawo działać? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koleżko. Jak już będziesz miał ten rozrusznik, to  dostosuj się do tego co koledzy powyżej pisali, a następnie tym ładniutkim, nie za mocnym rozrusznikiem zacznij kręcić ten silniczek w dobrą stronę, czyli od prawa do lewa ale nie na sucho.

Paliwa trochę wlej strzykawką do gaźnika i słuchaj co się dzieje. Jak zacznie "strzelać" to zacznij kręcić tylko DELIKATNIE! iglicą gaźnika i śrubą na górze, tak żeby strzelanie było coraz dłuższe... Kombinuj. Aż w pewnym momencie okaże się, że silniczek zacznie pracować. Na początku krótko, choć kilka sekund. A to już połowa sukcesu. Później zacznij kombinować, żeby pracował coraz dłużej. I w końcu się nauczysz :)

A do tych wszystkich czynności musisz dojść sam. Chyba, że masz jakiegoś starszego kolegę , co coś wie.

A jak takiego nie masz to zrób jak Ci napisałem.

 

To tylko na początku wydaje się trudne, bo nie ma takiego silnika, którego nie da się odpalić :)

Podejście się liczy i nic więcej.

Walcz :)

A.C.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzesiek, niegrzeczny będę i Ci powiem dosadnie: Ciebie na świecie nie było, jak takie motorki  się odpalało.

 

Najpierw palcem, i dotąd bliznę na palcu mam od śmigła (właśnie chyba od MK, albo od RYTMA), później szarpanką, bo w łódce i pęcherze na wszystkich palcach, później właśnie rozrusznikiem. I wtedy poznałem co miodu smak. I jak takie oporne silniczki można łatwo uruchomić.

Właśnie przy pomocy tego małego rozrusznika. I do tej pory mam gdzieś ten rozrusznik. A później "naparstki" przestały mnie interesować i wszedłem w trochę większe pojemności.

 

Ale to i tak było wtedy, kiedy na świat przychodziłeś  a później pod szafą się mieściłeś... Pierwsza połowa lat siedemdziesiątych to była :)

Więc nie ucz jakby ojca dzieci robić, bo za młody jesteś koleżko.

 

A w ogóle to czytać umiesz? Napisałem jak byk: Rozrusznik ma być nie za mocny, po to właśnie, żeby korbowód się nie złamał jak śrubę za mocno przykręci.

Jasne?

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się,że choć w połowie się zgadzamy :) .

A co do ryzyka, to przy użyciu rozrusznika, to jednak jest mniejsze, jeżeli chodzi o pocięte paluchy.

A korbowód wcale nie jest tak prosto urwać.

MK nie jest malutki COX tylko dość toporny ruski motor, który jest w miarę solidnie zbudowany.

 

p.s.

Kolego Łukaszu jak już będziesz organizował sobie ten rozrusznik, to pomyśl o jakimś kołpaku do śmigła.

Kołpak na śmigle też pomaga w odpalaniu i w zasadzie likwiduje to niebezpieczeństwo o którym pisze Grzesiek

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja myślę , że jest jeden korbowód i dziesięć palców. Po urwaniu korbowodu  będzie 10:0..

 

Skoro tak to mam inną propozycję .

Sprawdziłem gdzie jest twoja miejscowość . Dość oddalona od jakiegoś większego miasta z modelarzami.

Spróbuj nawiązać kontakt z jakimś modelarzem , który wie jak to zrobić. Spakuj silnik, śmigło, paliwo, wężyk oraz łoże do przykręcenia silnika (deska z wycięciem i otworami na śrubki). Po prostu poświęć czas na tą naukę pod okiem kogoś doświadczonego.

Rozrusznik to wielkie ułatwienie jak się wie o co chodzi ale też łatwo urwać korbowód jak jest za dużo paliwa albo kompresji .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja myślę , że jest jeden korbowód i dziesięć palców. Po urwaniu korbowodu  będzie 10:0..

 

Skoro tak to mam inną propozycję .

Sprawdziłem gdzie jest twoja miejscowość . Dość oddalona od jakiegoś większego miasta z modelarzami.

Spróbuj nawiązać kontakt z jakimś modelarzem , który wie jak to zrobić. Spakuj silnik, śmigło, paliwo, wężyk oraz łoże do przykręcenia silnika (deska z wycięciem i otworami na śrubki). Po prostu poświęć czas na tą naukę pod okiem kogoś doświadczonego.

Rozrusznik to wielkie ułatwienie jak się wie o co chodzi ale też łatwo urwać korbowód jak jest za dużo paliwa albo kompresji .

Rozrusznik  jest olbrzymim ułatwieniem . ale.....

 

1/ uruchamiamy  silnik  przy odkręconej srubie  kompresyjnej, którą delikatnie dokręcamy podczas uruchamiania  az do wystapienia pierwszych wybuchów

2/ iglica  gaznika odkręcona przy takim rozruchu  max 1,5 obrota

3/ trochę paliwa  strzykawką na tłok 

 

i jedziemy... nie ma siły aby nie odpalił i żeby  urwać korbowód...Korbowód  pójdzie się  j......  ć  jezeli  silnik będzie ZALANY czyli za  dużo paliwa będzie w skrzyni  korbowej  czyli karterze , a śuba kompresyjna będzie dokręcona

 

Pózniej  jak to wszystko będzie juz wyregulowane czyli i stopień sprężania i ilośc paliwa  to będzie palił od tzw strzała..... no pod warunkiem że szczelny będzie

 

Amen

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam od siebie, że ja na samym początku po prostu wziąłem drewniany kołek (średnica chyba z 12mm) obkleiłem końcówkę taśmą izolacyjną i tak odpalałem mój pierwszy jak i drugi motorek. Zresztą dalej z tego korzystam od czasu do czasu.

Wyklucza to uderzenie o palec jak i przesadzenie z siłą rozrusznika. Ile to ja się wtedy namachałem :P, ale w palca nie dostałem. 

 

Inna sprawa że zdarzyło mi się odpalać Cox'y rozrusznikiem, co prawda już tak nie robię, ale nic nie popsułem. Tutaj miałem swego rodzaju sposób - włączałem rozrusznik, puszczałem przycisk (wyłączałem go) i w tym samym czasie dopiero dokładałem do śmigła. Wtedy już nawet ciut za duży opór zatrzymywał go i ryzyko uszkodzenia było raczej niewielkie.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.