jarek996 Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 Wczoraj stalem sie szczesliwym posiadaczem TIGRY , ktora polanuje ( za namowa kolegi z klubu ) polatac rekraacyjnie na klifie w Malmö . W sobote zaczniemy dlubanie przy modelach ( on zamowil ZUNI ) i mam jedno pytanko . Nie jestem wielbicielem lakierowanych fornirow i chcialbym okleic skrzydla folia ( on bedzie lakierowal ) . Mam piekna pomaranczowa folie SOLARTEX i widze ,ze jest ona "niskotemperaturowa" , co na 100 % jest zaleta przy tak cienkim fornirze i profilu . Pytanie moje brzmi : czy nalezy POLAKIEROWAC ( raz , dwa , czy wcale ) skrzydlo przed oklejeniem folia ? Wiem , ze czasem na skrzydlach styro z balsa lub fornirem powietrze NIE ma gdzie uciec i powstaja bable , ktore nie chca zniknac. Macie jakies patenty ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
a74BACK Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 Absolutnie Nie ! Kładziesz folie na goły fornir. Jedną z metod jest kładzenie na opalarkę. Krawedz przyklejasz żelazkiem, naciągasz na drugim końcu też żelazko, a środek opalarka i szmata. Możesz klasycznie żelazkiem. Wyjdzie elegancko. Nie ma tutaj filozofi. Tylko nie lakieruj. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 Popieram przedmówcę, nie lakieruje tego w ogóle. Warto tylko przeszlifować papierem ścierny od 800 do 2000. I niestety Solartex nie jest do tego. Potrzebujesz gładką folię, bez faktury płótna. Szkoda masakrować profil w tym modelu szorstką folią. Każdy Oracover i każdy Solarfilm będzie OK. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
a74BACK Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 Chińskie folie z hk są bdb i tanie. Mogę polecić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
latacz Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 nie wiem jak konkretnie z Tigrą -ale... -fornirowce z art hobby podobno lubią być lakierowane. Miałem kilka modeli art. hobby (obecnie mam 2) -zawsze tylko lakierowałem. Koledzy z "lotniska" mieli kilka -niektórzy oklejali -po oklejeniu podobno te modele latały gorzej... -kilka x słyszałem opinię, że art hobby nie warto oklejać. (tyczyło motoszybowce rozp 2m i trochę większy szybowiec) Nie wiem o co chodziło z tym pogorszeniem po oklejeniu... modele latały na dużej łące płaski teren. Szkoda, że macie różne modele -mogłoby być ciekawe porównanie jeden lakierowany drugi oklejony... na klifie doświadczenia mogą być odwrotne Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dariuszj Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 Sam jestem ciekaw jak to jest z gładkością powierzchni skrzydła w tych modelach. Czy lepiej minimalnie szorstka czy lustrzana powierzchnia? Lakier który sprzedaje ArtHobby ma właśnie zapewnić lekko szorstką powierzchnię. Sam się przymierzam do oklejania modelu, ale zwykłą folią reklamową Oracal i zastanawiam się czy użyć matowej czy błyszczącej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 25 Września 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 Popieram przedmówcę, nie lakieruje tego w ogóle. Warto tylko przeszlifować papierem ścierny od 800 do 2000. I niestety Solartex nie jest do tego. Potrzebujesz gładką folię, bez faktury płótna. Szkoda masakrować profil w tym modelu szorstką folią. Każdy Oracover i każdy Solarfilm będzie OK. Patryk , ja mam jakis gladki ( moze wlasnie SOLARFILM , cos gladkiego z ich "rodziny" w kazdym razie ) . No i niskotemperaturowy , co powinno byc zaleta . To ze POWINNY byc lakierowane , to ich "fanaberia" . Nie wierze , ze delikatne ofoliowanie moze cos zepsuc.... Mam lekki wstret do drewna w takich "sytuacjach" . Zostalo mi to po ojcu. On mial wstret do amerykanskich zamochodow , ktore mialy "drewienko" na drzwiach Zreszta o gustach NIE bedziemy dyskutowali. Na 100% folia NIC nie pogorszy ( oczywiscie zagrzana tak , aby nie stopic rdzenia skrzydla ) Nie wiem o co chodziło z tym pogorszeniem po oklejeniu... modele latały na dużej łące płaski teren. Szkoda, że macie różne modele -mogłoby być ciekawe porównanie jeden lakierowany drugi oklejony... na klifie doświadczenia mogą być odwrotne Ja jestem tak kiepskim lataczem , ze lepiej niech Twoi koledzy NIC ze mna nie porownuja .... Absolutnie Nie ! Kładziesz folie na goły fornir. Jedną z metod jest kładzenie na opalarkę. Krawedz przyklejasz żelazkiem, naciągasz na drugim końcu też żelazko, a środek opalarka i szmata. Możesz klasycznie żelazkiem. Wyjdzie elegancko. Nie ma tutaj filozofi. Tylko nie lakieruj. Tak zrobilem TOMa Blejzyka i niestety ciagle jakies faldki wyskakuja. Byla to folia Hobby King i moze tutaj lezy przyczyna ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 A to, że oklejanie psuje modele Arthobby to ma dosyć prostą przyczynę. Otóż większość tych modeli ma źle dobrane profile aerodynamiczne. I tak w sporej części modeli z AH lata SD7080, co absolutnie nie jest profilem ani do lekkich szybowców, ani profilem do modeli tej wielkości. W efekcie niedoskonałości profilu trzeba nadrabiać szorstką powierzchnią płata: I tu widzimy klasyczny przypadek źle dobranego profilu aerodynamicznego - tzn przy. Re typowym np. dla Sky mamy bardzo głębokie wcięcie od separacji laminarnej. Kiedy zasymulujemy szorstką powierzchnię płata (czyli nCrit=5, zamist nCrit=9) to szybsza turbulizacja przepływu zapobiega separacji laminarnej i nie mamy już tego wcięcia. Problem taki, że XFoil nie symuluje zwiększonego oporu szorstkiej powierzchni płata, więc całą polarkę należy przesunąć do tyłu, tym bardziej im szybciej będziemy lecieć. W efekcie szorstka powierzchnia płata powoduje, że model lepiej lata powoli i gorzej na prędkość. Oczywiście to rozwiązanie jest zwyczajnie słabe, po prostu powinny być inne profile, wtedy mielibyśmy prawidłowe zachowanie w powolnym lecie i znacząco lepsze osiągi w locie szybkim. A czemu AH (i wielu, wielu innych producentów) tak dobiera profile to ja pojęcia nie mam. Dobre profile aerodynamiczne są za darmo w internecie, a zamiast tego wciąż lata to na latach 80tych (i niestety nie w rytm disco). Tigra z kolei jest ciekawym przypadkiem. Z racji tego, że jest to latające skrzydło to ono nie jest w stanie wyjść na wysoki współczynnik siły nośnej (bo zaciągając drąga psujemy profil aerodynamiczny). W efekcie ewentualny negatywny wpływ folii jest nie do odczucia, a zostaje jedynie pozytywny. Podsumowując oklejaj na zdrowie - nie będzie ten model przez to gorzej latać. A jeśli AH chce mieć dobre profile w modelach, to też się może kontaktować, załatwi się to jak należy 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zipp Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 A jeśli AH chce mieć dobre profile w modelach, to też się może kontaktować, załatwi się to jak należy ale kolego naiwny jesteś Po co coś poprawiać, skoro klienci stoją w kolejce i się lubieżnie oblizują na te modele które są? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 Tak, wiem, że to trochę beton Ale trochę moich projektów u różnych producentów lata, więc kto wie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 25 Września 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 Jak zaczne , to oczywiscie bedzie relacja ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zipp Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 @Patryk Sokol to skoro Twoje projekty takie dobre to napisz jakimi szybowcami z Twoimi projektami profili warto się zainteresować.. ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 Najbardziej zadowolony jestem z Jantara Magic od Wojtka Byrskiego, możesz go tu zobaczyć: https://pfmrc.eu/index.php/topic/80970-f5j-jantar-magic-czyli-zupe%C5%82nie-nowy-jantar/ Że dwie rzeczy teraz dostępne pewnie są w RC Model Project, ale to duże rzeczy. Z bardziej przystępnych modeli masz Serafina u Blejzyka, tam jest mój profil Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin.O Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 I tym postem Patryk zamknął usta specjalistom 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dariuszj Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 W efekcie niedoskonałości profilu trzeba nadrabiać szorstką powierzchnią płata: SZORSTKA POWIERZCHNIA.png A możesz wygenerować taką biegunową dla modelu Vampire od Blejzyka z profilem S7012 i masą do lotu około 2200g? Powierzchni płata niestety nie znam w tym momencie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 25 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2019 ..... Oczywiście to rozwiązanie jest zwyczajnie słabe, po prostu powinny być inne profile, wtedy mielibyśmy prawidłowe zachowanie w powolnym lecie i znacząco lepsze osiągi w locie szybkim. A czemu AH (i wielu, wielu innych producentów) tak dobiera profile to ja pojęcia nie mam. Dobre profile aerodynamiczne są za darmo w internecie, a zamiast tego wciąż lata to na latach 80tych (i niestety nie w rytm disco). .... Oj Patryk'u, zadajesz dziwne pytania . Czy naprawde zapomniales kilka poprzednich dyskusji na temat aerodynamiki etc tzn troche bardziej zaawansowane niz np wycinanie i klejenie balsy? Polakierowanie drewna ma ta zalete, ze zabezpiecza drewno od wplywow atmosferycznych tzn wahania wilgoci, temperatury etc. W tym celu ja bym polakierowal lekko i uzyl bardziej szorstkiego papieru sciernego aby uniknac babla laminarnego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 26 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 26 Września 2019 Moim zdaniem analiza profilu dla modelu wykonanego w technologii styro balsa czy styro fornir nie ma najmniejszego sensu . Ja osobiście nie odważył bym się pisać o profilach przy takiej technologii wykonania płata ... Kamil, Chyba nie jest az tak zle. . Oczywiscie jest prawda, ze im bardziej dokladnie wykonane sa skrzydla tym lepsza dokladnosc analizy. Analiza na pewno pozwoli wybrac lepszy profil, w tym przypadku bez babla laminarnego. Trudno natomiast bedzie sie upierac o wyniki jednego profilu nad drugim jesli roznica jest wielkosci grubosci linil wykresu. Ale caly czas uwazam, ze lepsze to niz robienie zadnej analizy i dobranie profilu dlatego, ze w tamtym XVZ modelu zdal egzamin. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 26 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 26 Września 2019 Nie no - dobrze wykonane styro-fornir odwzorowuje całkiem nieźle. A zarówno ArtHobby, jak i Blejzyk mają to wykonane nieźle. Wiadomo, że coś ucieknie, ale podstawowe cechy, czyli grubość, ugięcie i ich rozkłady będą zachowane. A to już nam zapewnia sensowne zachowanie profilu. Niemniej - źle wykonany styro-fornir... To już limitów nie ma, ale to się tyczy każdej technologii A możesz wygenerować taką biegunową dla modelu Vampire od Blejzyka z profilem S7012 i masą do lotu około 2200g? Powierzchni płata niestety nie znam w tym momencie. Mogę: W dużym skrócie - całkiem niezły profil do szybkiego latania, z całkiem wredną charakterystyką przeciągnięcia Tutaj w porównaniu z SD7080, który jak widać gorzej leci do przodu, ale wchodzi na wyższe Cz. Ale... Jeśli chcesz więcej, to możesz zrobić to sam:https://pfmrc.eu/index.php/topic/60157-xflr5-podstawy/page-1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 10 Października 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Października 2019 Dzisiaj przelecialem pod prysznicem kadlub i stat. pionowy papierem 800 na mokro . Nie pisalem o tym wczesniej , ale chce zrobic ja troszke bardziej "indywidualnie" Jak juz pwiecie NIE jestem zakochany w lakierowanym fornirze ( skrzydla ) i nie za bardzo w bialych kadlubach. Nie bede pisal JAK ma wygladac , ale na biezaco wrzucal bede fotki . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi