jarek996 Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 Wczoraj stalem sie szczesliwym posiadaczem TIGRY , ktora polanuje ( za namowa kolegi z klubu ) polatac rekraacyjnie na klifie w Malmö . W sobote zaczniemy dlubanie przy modelach ( on zamowil ZUNI ) i mam jedno pytanko . Nie jestem wielbicielem lakierowanych fornirow i chcialbym okleic skrzydla folia ( on bedzie lakierowal ) . Mam piekna pomaranczowa folie SOLARTEX i widze ,ze jest ona "niskotemperaturowa" , co na 100 % jest zaleta przy tak cienkim fornirze i profilu . Pytanie moje brzmi : czy nalezy POLAKIEROWAC ( raz , dwa , czy wcale ) skrzydlo przed oklejeniem folia ? Wiem , ze czasem na skrzydlach styro z balsa lub fornirem powietrze NIE ma gdzie uciec i powstaja bable , ktore nie chca zniknac. Macie jakies patenty ?
a74BACK Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 Absolutnie Nie ! Kładziesz folie na goły fornir. Jedną z metod jest kładzenie na opalarkę. Krawedz przyklejasz żelazkiem, naciągasz na drugim końcu też żelazko, a środek opalarka i szmata. Możesz klasycznie żelazkiem. Wyjdzie elegancko. Nie ma tutaj filozofi. Tylko nie lakieruj.
Patryk Sokol Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 Popieram przedmówcę, nie lakieruje tego w ogóle. Warto tylko przeszlifować papierem ścierny od 800 do 2000. I niestety Solartex nie jest do tego. Potrzebujesz gładką folię, bez faktury płótna. Szkoda masakrować profil w tym modelu szorstką folią. Każdy Oracover i każdy Solarfilm będzie OK.
a74BACK Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 Chińskie folie z hk są bdb i tanie. Mogę polecić.
latacz Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 nie wiem jak konkretnie z Tigrą -ale... -fornirowce z art hobby podobno lubią być lakierowane. Miałem kilka modeli art. hobby (obecnie mam 2) -zawsze tylko lakierowałem. Koledzy z "lotniska" mieli kilka -niektórzy oklejali -po oklejeniu podobno te modele latały gorzej... -kilka x słyszałem opinię, że art hobby nie warto oklejać. (tyczyło motoszybowce rozp 2m i trochę większy szybowiec) Nie wiem o co chodziło z tym pogorszeniem po oklejeniu... modele latały na dużej łące płaski teren. Szkoda, że macie różne modele -mogłoby być ciekawe porównanie jeden lakierowany drugi oklejony... na klifie doświadczenia mogą być odwrotne
dariuszj Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 Sam jestem ciekaw jak to jest z gładkością powierzchni skrzydła w tych modelach. Czy lepiej minimalnie szorstka czy lustrzana powierzchnia? Lakier który sprzedaje ArtHobby ma właśnie zapewnić lekko szorstką powierzchnię. Sam się przymierzam do oklejania modelu, ale zwykłą folią reklamową Oracal i zastanawiam się czy użyć matowej czy błyszczącej.
jarek996 Opublikowano 25 Września 2019 Autor Opublikowano 25 Września 2019 Popieram przedmówcę, nie lakieruje tego w ogóle. Warto tylko przeszlifować papierem ścierny od 800 do 2000. I niestety Solartex nie jest do tego. Potrzebujesz gładką folię, bez faktury płótna. Szkoda masakrować profil w tym modelu szorstką folią. Każdy Oracover i każdy Solarfilm będzie OK. Patryk , ja mam jakis gladki ( moze wlasnie SOLARFILM , cos gladkiego z ich "rodziny" w kazdym razie ) . No i niskotemperaturowy , co powinno byc zaleta . To ze POWINNY byc lakierowane , to ich "fanaberia" . Nie wierze , ze delikatne ofoliowanie moze cos zepsuc.... Mam lekki wstret do drewna w takich "sytuacjach" . Zostalo mi to po ojcu. On mial wstret do amerykanskich zamochodow , ktore mialy "drewienko" na drzwiach Zreszta o gustach NIE bedziemy dyskutowali. Na 100% folia NIC nie pogorszy ( oczywiscie zagrzana tak , aby nie stopic rdzenia skrzydla ) Nie wiem o co chodziło z tym pogorszeniem po oklejeniu... modele latały na dużej łące płaski teren. Szkoda, że macie różne modele -mogłoby być ciekawe porównanie jeden lakierowany drugi oklejony... na klifie doświadczenia mogą być odwrotne Ja jestem tak kiepskim lataczem , ze lepiej niech Twoi koledzy NIC ze mna nie porownuja .... Absolutnie Nie ! Kładziesz folie na goły fornir. Jedną z metod jest kładzenie na opalarkę. Krawedz przyklejasz żelazkiem, naciągasz na drugim końcu też żelazko, a środek opalarka i szmata. Możesz klasycznie żelazkiem. Wyjdzie elegancko. Nie ma tutaj filozofi. Tylko nie lakieruj. Tak zrobilem TOMa Blejzyka i niestety ciagle jakies faldki wyskakuja. Byla to folia Hobby King i moze tutaj lezy przyczyna ?
Patryk Sokol Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 A to, że oklejanie psuje modele Arthobby to ma dosyć prostą przyczynę. Otóż większość tych modeli ma źle dobrane profile aerodynamiczne. I tak w sporej części modeli z AH lata SD7080, co absolutnie nie jest profilem ani do lekkich szybowców, ani profilem do modeli tej wielkości. W efekcie niedoskonałości profilu trzeba nadrabiać szorstką powierzchnią płata: I tu widzimy klasyczny przypadek źle dobranego profilu aerodynamicznego - tzn przy. Re typowym np. dla Sky mamy bardzo głębokie wcięcie od separacji laminarnej. Kiedy zasymulujemy szorstką powierzchnię płata (czyli nCrit=5, zamist nCrit=9) to szybsza turbulizacja przepływu zapobiega separacji laminarnej i nie mamy już tego wcięcia. Problem taki, że XFoil nie symuluje zwiększonego oporu szorstkiej powierzchni płata, więc całą polarkę należy przesunąć do tyłu, tym bardziej im szybciej będziemy lecieć. W efekcie szorstka powierzchnia płata powoduje, że model lepiej lata powoli i gorzej na prędkość. Oczywiście to rozwiązanie jest zwyczajnie słabe, po prostu powinny być inne profile, wtedy mielibyśmy prawidłowe zachowanie w powolnym lecie i znacząco lepsze osiągi w locie szybkim. A czemu AH (i wielu, wielu innych producentów) tak dobiera profile to ja pojęcia nie mam. Dobre profile aerodynamiczne są za darmo w internecie, a zamiast tego wciąż lata to na latach 80tych (i niestety nie w rytm disco). Tigra z kolei jest ciekawym przypadkiem. Z racji tego, że jest to latające skrzydło to ono nie jest w stanie wyjść na wysoki współczynnik siły nośnej (bo zaciągając drąga psujemy profil aerodynamiczny). W efekcie ewentualny negatywny wpływ folii jest nie do odczucia, a zostaje jedynie pozytywny. Podsumowując oklejaj na zdrowie - nie będzie ten model przez to gorzej latać. A jeśli AH chce mieć dobre profile w modelach, to też się może kontaktować, załatwi się to jak należy 4
zipp Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 A jeśli AH chce mieć dobre profile w modelach, to też się może kontaktować, załatwi się to jak należy ale kolego naiwny jesteś Po co coś poprawiać, skoro klienci stoją w kolejce i się lubieżnie oblizują na te modele które są?
Patryk Sokol Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 Tak, wiem, że to trochę beton Ale trochę moich projektów u różnych producentów lata, więc kto wie
jarek996 Opublikowano 25 Września 2019 Autor Opublikowano 25 Września 2019 Jak zaczne , to oczywiscie bedzie relacja !
zipp Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 @Patryk Sokol to skoro Twoje projekty takie dobre to napisz jakimi szybowcami z Twoimi projektami profili warto się zainteresować.. ;-)
Patryk Sokol Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 Najbardziej zadowolony jestem z Jantara Magic od Wojtka Byrskiego, możesz go tu zobaczyć: https://pfmrc.eu/index.php/topic/80970-f5j-jantar-magic-czyli-zupe%C5%82nie-nowy-jantar/ Że dwie rzeczy teraz dostępne pewnie są w RC Model Project, ale to duże rzeczy. Z bardziej przystępnych modeli masz Serafina u Blejzyka, tam jest mój profil
Marcin.O Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 I tym postem Patryk zamknął usta specjalistom 1
dariuszj Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 W efekcie niedoskonałości profilu trzeba nadrabiać szorstką powierzchnią płata: SZORSTKA POWIERZCHNIA.png A możesz wygenerować taką biegunową dla modelu Vampire od Blejzyka z profilem S7012 i masą do lotu około 2200g? Powierzchni płata niestety nie znam w tym momencie.
Andrzej Klos Opublikowano 25 Września 2019 Opublikowano 25 Września 2019 ..... Oczywiście to rozwiązanie jest zwyczajnie słabe, po prostu powinny być inne profile, wtedy mielibyśmy prawidłowe zachowanie w powolnym lecie i znacząco lepsze osiągi w locie szybkim. A czemu AH (i wielu, wielu innych producentów) tak dobiera profile to ja pojęcia nie mam. Dobre profile aerodynamiczne są za darmo w internecie, a zamiast tego wciąż lata to na latach 80tych (i niestety nie w rytm disco). .... Oj Patryk'u, zadajesz dziwne pytania . Czy naprawde zapomniales kilka poprzednich dyskusji na temat aerodynamiki etc tzn troche bardziej zaawansowane niz np wycinanie i klejenie balsy? Polakierowanie drewna ma ta zalete, ze zabezpiecza drewno od wplywow atmosferycznych tzn wahania wilgoci, temperatury etc. W tym celu ja bym polakierowal lekko i uzyl bardziej szorstkiego papieru sciernego aby uniknac babla laminarnego.
Andrzej Klos Opublikowano 26 Września 2019 Opublikowano 26 Września 2019 Moim zdaniem analiza profilu dla modelu wykonanego w technologii styro balsa czy styro fornir nie ma najmniejszego sensu . Ja osobiście nie odważył bym się pisać o profilach przy takiej technologii wykonania płata ... Kamil, Chyba nie jest az tak zle. . Oczywiscie jest prawda, ze im bardziej dokladnie wykonane sa skrzydla tym lepsza dokladnosc analizy. Analiza na pewno pozwoli wybrac lepszy profil, w tym przypadku bez babla laminarnego. Trudno natomiast bedzie sie upierac o wyniki jednego profilu nad drugim jesli roznica jest wielkosci grubosci linil wykresu. Ale caly czas uwazam, ze lepsze to niz robienie zadnej analizy i dobranie profilu dlatego, ze w tamtym XVZ modelu zdal egzamin.
Patryk Sokol Opublikowano 26 Września 2019 Opublikowano 26 Września 2019 Nie no - dobrze wykonane styro-fornir odwzorowuje całkiem nieźle. A zarówno ArtHobby, jak i Blejzyk mają to wykonane nieźle. Wiadomo, że coś ucieknie, ale podstawowe cechy, czyli grubość, ugięcie i ich rozkłady będą zachowane. A to już nam zapewnia sensowne zachowanie profilu. Niemniej - źle wykonany styro-fornir... To już limitów nie ma, ale to się tyczy każdej technologii A możesz wygenerować taką biegunową dla modelu Vampire od Blejzyka z profilem S7012 i masą do lotu około 2200g? Powierzchni płata niestety nie znam w tym momencie. Mogę: W dużym skrócie - całkiem niezły profil do szybkiego latania, z całkiem wredną charakterystyką przeciągnięcia Tutaj w porównaniu z SD7080, który jak widać gorzej leci do przodu, ale wchodzi na wyższe Cz. Ale... Jeśli chcesz więcej, to możesz zrobić to sam:https://pfmrc.eu/index.php/topic/60157-xflr5-podstawy/page-1
jarek996 Opublikowano 10 Października 2019 Autor Opublikowano 10 Października 2019 Dzisiaj przelecialem pod prysznicem kadlub i stat. pionowy papierem 800 na mokro . Nie pisalem o tym wczesniej , ale chce zrobic ja troszke bardziej "indywidualnie" Jak juz pwiecie NIE jestem zakochany w lakierowanym fornirze ( skrzydla ) i nie za bardzo w bialych kadlubach. Nie bede pisal JAK ma wygladac , ale na biezaco wrzucal bede fotki .
Rekomendowane odpowiedzi