Skocz do zawartości

"replika" modelarskiego silnika benzynowego felgiebel


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witajcie koledzy 

po długich namowach kolegów oraz samego Pana Mariusza zdecydowałem się ujawnić co dzieje sie u mnie w warsztacie.

więc zaczęło sie od spotkania trzech kolegów dwóch ze śląska oraz jednego z dolnego śląska na którychś zawodach modeli klasy fsr std jak dobrze pamiętam pewnie w Blachowni. w toku naszych rozmów okazało sie że ja mam dobrze wyposażony warsztat Pan Kazimierz książki i wiedzę oraz Pan Piotr wiedzę i chęć do działania. więc postanowiliśmy zabrać się za felgiebla na początek 7,5ccm natomiast w planach jest wykonanie pojemności 3,5ccm oraz 15ccm. po otrzymaniu oryginałów rysunków zacząłem działać tak powstał model 3d całego silnika a w następnym kroku modele do druku czyli karter, głowica, tłok, korbowód oraz tylne denko. 

 

C. D. N.

Kamil 

post-5127-0-75933600-1572560485_thumb.jpg

post-5127-0-86509500-1572560499_thumb.jpg

post-5127-0-64427100-1572560629_thumb.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano

A czemu akurat ten silnik?

 

Tak, czy inaczej trzymam kciuki!

:)

no bo do tego jest kompletna dokumentacja w książce inż Felgiebla,

a sama przygotowalnia  , tu patrz  SiM 2b i ogromny nakład pracy  Mariusza ....

 

no ja też 3-mam

Opublikowano

witajcie koledzy 

 

na wstępie cieszę się że ujawnił się jeden z moich idoli w temacie silników modelarskich ;) z drugim jestem w stałym kontakcie telefonicznym czy to fejzbukowym ;)

 

gdyby ktoś nie wiedział jak wygląda silniczek felgiebel 7,5ccm  oto i on zamontowany w latającym modelu historycznym Pana Kazimierza

post-5127-0-23478200-1572639317_thumb.jpg

 

więc już spieszę z odpowiedzią dla czego akurat ten silnik? nie koniecznie z racji dostępności oryginalnych rysunków bo posiadam również dwie inne książki o tytułach: MotorBoys_MembersOnly_PlanBook oraz MotorBoys_ModelEngine_PlanBook w których to opisane jest łącznie ponad 30 silników jak dobrze pamiętam wraz z szczegółowymi rysunkami (jest tam dyno 1 którego też chcę produkować) jednak padło na ten silnik bo jest on bardzo poszukiwanym silnikiem w kręgach modelarzy robiących latające modele historyczne a ja jak by nie patrzeć też do nich należę.

 

więc tak na podstawie modelu całego silnika powstały modele karteru, głowicy, tłoka, korbowodu oraz tylnego denka oczywiście odpowiednio większe aby było z czego zbierać przy dalszej obróbce. jak zwykle za pierwszym razem nie wyszło trzeba było modele kilka razy drukować bo nie przemyślałem wszystkiego. w ostatecznej wersji wszystko jest ok więc plany odlewnicze są następujące 

karter odlew w formie piaskowej

post-5127-0-10577400-1572638650_thumb.jpg

pierwszy druk karteru jak się okazało niewłaściwy 

tylne denko odlew w formie piaskowej

głowica odlew w formie piaskowej / odlew precyzyjny na wosk tracony 

korbowód oraz tłok odlew precyzyjny na wosk tracony

post-5127-0-73978200-1572638761_thumb.jpg

ostateczna wersja druków większych oraz przemyślanych w 100% (niektóre już były na testach przy odlewaniu ;) )

post-5127-0-72469700-1572638942_thumb.jpg

reszta skopanych druków  

 

w chwili wolnej gdy pracowała drukarka na warsztat wszedł cylinder jak to zwykle bywa nie obyło się bez komplikacji. nacięcie żeber było misją niemal że niewykonalną non stop łamały się płytki w przecinaku a ja coraz bardziej chciałem to wszystko rzucić w kąt... po paru dniach (prawie 2 tygodnie) walki znalazłem odpowiednie płytki i cylindry toczyło się wręcz idealnie powstało ich 11 szt ze stali 38HMJ jest to stal do azotowania. pewnie pojawi się pytanie dlaczego 38HMJ otóż po konsultacjach z hartownią w zielonej górze tak mi doradzono aby zachować dużą stabilność wymiarową przy tak cienkich ściankach a i twardość idzie uzyskać wyższą niż przy samym hartowaniu bo prawie 75 HRC 

 

P.S.

walczę teraz z odlewami jednak coś jest nie tak z moją masą formierską po 6 odlewach i ponownemu jej nawilżeniu tak jak by jest zbyt wilgotna bo powstają pęcherze na odlewach jak by od parującej wody ;(

zapraszam was również do odwiedzenia strony internetowej mojej firmy www.wolarbergautomatics.pl niebawem pojawią się na niej w dziale sklep detale do łodzi fsr oraz kadłuby i również proste modele z drewna cięte laserem dla początkujących 

 

C. D. N.

Kamil

post-5127-0-39491700-1572639102_thumb.jpg

post-5127-0-29684300-1572639209_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Koledzy. Obydwa wątki o silnikach czyta się z zapartym tchem. Tylko tak zastanawiam się czemu to repliki 'historycznych' silnikow o pewnie niezbyt wyśrubowanych osiagach a nie zupelnie nowa polska konstrukcja?

 

Był kolega, który ograżał się że będzie robił projekt pszczółki, byli koledzy od gwiazdy do gigantów.

 

Pytam - bo się nie znam. Czy specom od silników wyczynowych którzy wymienili setki części w swoich motorach trudno byłoby zaprojektować nową konstrukcję opartą o sprawdzone rozwiązania i swoje wieloletnie doświadczenia??

Opublikowano

Kamil napisał czemu, przeczytałeś wątek Przemku?

Przeczytałem :) domyślam się że to kwestia popyt - podaż. Jest popyt. Nie ma podaży wiec można za taką pracę od razu skasować zysk. W przypadku nowej konstrukcji i braku podazy koszty operacji pewnie nigdy się nie zwrócą. A nikt w wolontariat przecież nie będzie się bawił.

Opublikowano

 

Pytam - bo się nie znam. Czy specom od silników wyczynowych którzy wymienili setki części w swoich motorach trudno byłoby zaprojektować nową konstrukcję opartą o sprawdzone rozwiązania i swoje wieloletnie doświadczenia??

Nie byłoby trudno zaprojektować nową konstrukcję opartą o sprawdzone rozwiązania i swoje jak i innych kolegów wieloletnie nabyte doświadczenie. Jestem pewien że taki projekt powstałby w programie 3D na laptopie w ciągu paru spotkań. 

 Gorzej już by było stworzyć pełną dokumentację wymiarową każdego z osobna detalu jak i płaski czyli 2D rysunek techniczny złożeniowy całego silnika. Plus parę rysunków perspektywicznych tego złożenia ze stosownymi przekrojami.

 A już zupełnie niewykonalne zrobi się wykonanie takiego silnika w ilościach produkcyjnych gdzie niezbędny jest odpowiedni park maszynowy.

 A dla mnie odpowiedni to oznacza odpowiednio dokładny gdzie działka elementarna to jeden mikron a i ten mikron da się jeszcze podzielić na części jak między kreskami mikronowymi jest ponad 5 mm miejsca. 

post-16795-0-85895100-1572680554_thumb.jpg

niestety mam w tym momencie dostęp tylko do jednej takiej obrabiarki i to w przypadku budowy silników modelarskich najmniej potrzebną (Szlifierka na płasko)

 Można oczywiście zlecić. I tak robię ale tylko w przypadku gdzie wiem że jest z czego za wykonaną usługę zapłacić...

 Tylko ze względu na brak czasu dalej w szczegółach nie rozwijam tematu. 

Opublikowano

nie chciałem odkrywać wszystkich kart od samego początku jednak i nad zawodniczym silnikiem 3,5ccm również trwają prace. silnik ma być specjalnie przeznaczony do klasy fsr v3,5ccm std wraz z silnikiem będzie sprzedawana dedykowana śruba napędowa oraz rura rezonansowa tak bay silnik pracował z możliwie najwyższymi osiągami jednak nad tym pracuje Piotr więc ja mu w paradę wchodzić nie będę jak dostanę pliki 3d wtedy zacznie się coś dziać gdyż cała fabryka silników jest w moim warsztacie 

co do samych dokładności da rade to osiągnąć jednak nie uzyska sie takiej dokładności aby rozebrać np 3 silniki wymieszać części i poskładać znów 3 silniki raczej tu każda część będzie pasowała tylko do jednego z nich 

 

w temacie felgiebla 

w wolniej chwili aby Pan Kazik się nie nudził wyciąłem śmigła do prezentowanego silnika a że posiadam laser do cięcia nie było to trudne (jak by ktoś potrzebował cięcia części laserem to zapraszam do kontaktu)

śmigła są 3 warstwowe z czego warstwa środkowa jest barwiona 10 szt czerwonych oraz 10 szt brązowych wcześniej trzeba było przygotować deski grubości 5mm z drewna bukowego specjalnie do tego celu zainwestowałem w grubościówkę 

post-5127-0-17164800-1572727246_thumb.jpg

post-5127-0-86939200-1572727363_thumb.jpg

 

dzisiejszego dnia powstało kilka odlewów karteru dokładnie 6 z czego kilka zostało obrobionych na frezarce do kształtu ostatecznego jedynie pozostaje wymyślić uchwyt aby można było karter roztoczyć w środku w planie miałem odlać 11 sztuk jednak mój piasek odmówił współpracy i się wypalił więc w poniedziałek będę musiał zakupić nowy jdnak nie ma co stać z robotą materiał na wały jest więc jutro pewnie zajmę się toczeniem wałów lub innych części silnika 

post-5127-0-34629100-1572727539_thumb.jpg

 

odlewy wykonałem w formach piaskowych na podstawie druków 3d jak to było robione dawniej przez Pana Felgiebla

post-5127-0-96543300-1572727671_thumb.jpg

post-5127-0-03361800-1572727760_thumb.jpg

post-5127-0-34934400-1572727935_thumb.jpg

 

pracę nad silnikiem zacząłem dobry miesiąc temu jak nie dalej wspominałem również o wielu niepowodzeniach które były stratą czasu ale i nauczką na przyszłość nie myślcie koledzy że to wszystko wykonałem w ciągu tygodnia ;P 

 

Opublikowano

widzę że temat lekko umarł jednak prace w warsztacie idą do przodu. na chwilę obecną mam odlane 15 szt karterów do silnika pojemności 4 ccm oraz 7,5 ccm natomiast dziś były pierwsze przymiarki do odlania karterów do pietnachy to już jest kawałek silnika ;)

post-5127-0-67557000-1573073339_thumb.jpg

post-5127-0-82640400-1573073444_thumb.jpg

 

poza karterami przyszedł czas na tłoki i tylne denka. jednak zdecydowałem się odlewać wszystkie części w piasku natomiast korbowody będą frezowane. z ciekawości jeden z dziś odlanych tłoków obtoczyłem do wymiarów pod szlifowanie na specjalnie wykonanym przyrządzie i jak widać zero dziur więc misję uważam za skuteczną ponad to w zaprzyjaźnionej odlewni alu dziś wszystkie kartery były sprawdzane pod rentgenem czy nie mają ukrytych wad co sie okazało wszystko jest super zero dziur ;)  

post-5127-0-76113200-1573073709_thumb.jpg

post-5127-0-39852400-1573073796_thumb.jpg

 

w międzyczasie śmigła wysłałem do kolegi Pana Kazimierza a on wykonał pierwsze cudo. śmigiełko wygląda super jednak potrzeba przy nim trochę pracy

post-5127-0-70888300-1573073913_thumb.jpeg

 

w temacie silnika zawodniczego również się dużo dzieje powstał model 3d karteru oraz druk na którego podstawie będę musiał wykonać odlewy. niedawno również dostałem model wału 

post-5127-0-48749200-1573073937_thumb.jpg

post-5127-0-01610300-1573073954_thumb.jpg

 

więc koledzy zapraszam do komentowania oraz pytania jeśli macie jakieś pytania ;P  z chęcią na wszystkie odpowiem w miarę możliwości 

C.D.N.

Kamil

 

post-5127-0-12052200-1573073634_thumb.jpg

  • Lubię to 1
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.