Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

Szperałem po forum i nie znalazłem podobnego tematu. Myślę, że opracowanie jakie zrobiłem (dawno temu a ostatnio zaktualizowałem) pomoże początkującym modelarzom z opanowaniem OpenTx. Wiem, że są różne opracowania ale jak zobaczy się coś na żywym organiźmie to lepiej przyswoi się informacje. Zapraszam do lektury:

https://kowalscyrc.wordpress.com/opentx-motoszybowiec/

 

Może ktoś coś dorzuci do rozwiązań w programowaniu ?  jestem ciekaw jakie rozwiązania macie u siebie wprowadzone.

Pozdrawiam

Opublikowano

Zakładając że jest to szablon dla motoszybowca z pełną mechaniką klap, to...

Jak dla mnie niewtłaczanie miksu do klap i nazwanie tego trybem akro (i nie ustawianie dual/expo) jest błędem. W większości modeli "większych" lotki powinny pracować zawsze z klapami. A w akro DR/Expo też są berdzo ważne. Chyba że ktoś lubi haos w powietrzu. Brak niezależnej różnocowości dla klap też jest błędem. brak istotnego miksu jakim jest snap-flap jest jeszcze większym błędem.

miks HAV - dla mnie to dziwny i nierzeczywisty przebieg. Ostatnio kolega tak miał ustawione i miał problemy z lądowaniem.

w przypadku usterzenia V kompensacja wysokości (zwana różnodomowością) powinna być włączona ciągle.

 

ogólnie program mocno zagmatwany i chyba bym sie w nim pogubił na lotnisku jakbym chciał coś sprawnie i szybko pozmieniać :)

 

Fajnie że Ci sie chce. Ale jak juz coś to proponuje program Mike Shellima z UK - dość dopracowany i sprawdzony w modelach termicznych F5J, K3F i innych. Również jako wzór dla Ciebie.

Opublikowano

  

2 godziny temu, cZyNo napisał:

Zakładając że jest to szablon dla motoszybowca z pełną mechaniką klap, to...

Jak dla mnie niewtłaczanie miksu do klap i nazwanie tego trybem akro (i nie ustawianie dual/expo) jest błędem. W większości modeli "większych" lotki powinny pracować zawsze z klapami.

 

W zasadzie to co modelarz to może mieć inne zdanie w pewnych kwestiach. Latałem co najwyżej modelem 3,6m i nigdy nie miałem takiej potrzeby aby klapy zawsze pracowały z lotkami. Taki miks bardziej psuje właściwości lotne płata. Przy słabej termice ma to zapewne spore znaczenie. Expo jest ustawione dla klap. Jedynie dual i różnicowość nie jest w szablonie ale to żaden problem w razie takiej potrzeby dorobić. Klapo lotki tylko używam w sytuacji awaryjnej lub do kręcenia "fikołów" a tam po co mi dual? model ma mieć swoje wychyły! a po co mi w takiej sytuacji różnicowość? W locie szybowym owszem przyda się do wchodzenia w piękne zakręty. (co do "expo" to mnóstwo ludzi uważa to za zbyteczną opcję, twierdzą że powinno się korzystać z pełnych wychyleń na drągu na krzywej liniowej aby poznać dobrze model. Uważa tak nawet legenda Martin Pilny )

 

2 godziny temu, cZyNo napisał:

brak istotnego miksu jakim jest snap-flap jest jeszcze większym błędem.

co to za miks ?? bo niestety nie wiem.. chodzi o regulacje klap w dół? jeżeli tak to jest na drągu w funkcji butterfly ruch drąga od góry w dół do połowy.

 

2 godziny temu, cZyNo napisał:

miks HAV - dla mnie to dziwny i nierzeczywisty przebieg. Ostatnio kolega tak miał ustawione i miał problemy z lądowaniem.

w przypadku usterzenia V kompensacja wysokości (zwana różnodomowością) powinna być włączona ciągle.

 

Wszystko kwestia tego jak kto się nauczył. Jak dla mnie jest to piękna sprawa i nie tylko mnie. Włączając butterfly na początku masz działające same klapy.  Więc ster wysokości opuszcza się w raz z opuszczaniem klap. Potem jak lotki idą do góry kompensacja ulega zmniejszeniu z oczywistego względu. W F3J stosowałem takie rzeczy. Jak było trzeba dolecieć do punktu to na jednym drągu mogłem przeciągnąć model nad samą ziemią albo szybko go wyhamować. Krzywa wysokości z wiadomego względu jest do modernizacji w każdym modelu. Zasada działania jest ok. Kwestia oblatania modelu.

2 godziny temu, cZyNo napisał:

ogólnie program mocno zagmatwany i chyba bym sie w nim pogubił na lotnisku jakbym chciał coś sprawnie i szybko pozmieniać :)

 

Fajnie że Ci sie chce. Ale jak juz coś to proponuje program Mike Shellima z UK - dość dopracowany i sprawdzony w modelach termicznych F5J, K3F i innych. Również jako wzór dla Ciebie.

 

Wszystko jest kwestią opatrzenia się z szablonem i zrozumienia co autor miał na myśli. Znając moją konfigurację w sekundy jestem w stanie zrobić modernizację. Program Mike chciałem ogarnąć... niby zasady kanałów wirtualnych znam.. ale jakoś tego nie pojmuję niestety. Za to u siebie rozumiem wszystko. Moje wypociny jeszcze mnie nie zawiodły w powietrzu :) 

 

 

W zasadzie to co modelarz to może mieć inne zdanie w pewnych kwestiach. Latałem co najwyżej modelem 3,6m i nigdy nie miałem takiej potrzeby aby klapy zawsze pracowały z lotkami. Taki miks bardziej psuje właściwości lotne płata. Przy słabej termice ma to zapewne spore znaczenie. Expo jest ustawione dla klap. Jedynie dual i różnicowość nie jest w szablonie ale to żaden problem w razie takiej potrzeby dorobić. Klapo lotki tylko używam w sytuacji awaryjnej lub do kręcenia "fikołów" a tam po co mi dual? model ma mieć swoje wychyły! a po co mi w takiej sytuacji różnicowość? W locie szybowym owszem przyda się do wchodzenia w piękne zakręty. (co do "expo" to mnóstwo ludzi uważa to za zbyteczną opcję, twierdzą że powinno się korzystać z pełnych wychyleń na drągu na krzywej liniowej aby poznać dobrze model. Uważa tak nawet legenda Martin Pilny )

 

2 godziny temu, cZyNo napisał:

brak istotnego miksu jakim jest snap-flap jest jeszcze większym błędem.

co to za miks ?? bo niestety nie wiem.. chodzi o regulacje klap w dół? jeżeli tak to jest na drągu w funkcji butterfly ruch drąga od góry w dół do połowy.

 

2 godziny temu, cZyNo napisał:

miks HAV - dla mnie to dziwny i nierzeczywisty przebieg. Ostatnio kolega tak miał ustawione i miał problemy z lądowaniem.

w przypadku usterzenia V kompensacja wysokości (zwana różnodomowością) powinna być włączona ciągle.

 

Wszystko kwestia tego jak kto się nauczył. Jak dla mnie jest to piękna sprawa i nie tylko mnie. Włączając butterfly na początku masz działające same klapy.  Więc ster wysokości opuszcza się w raz z opuszczaniem klap. Potem jak lotki idą do góry kompensacja ulega zmniejszeniu z oczywistego względu. W F3J stosowałem takie rzeczy. Jak było trzeba dolecieć do punktu to na jednym drągu mogłem przeciągnąć model nad samą ziemią albo szybko go wyhamować. Krzywa wysokości z wiadomego względu jest do modernizacji w każdym modelu. Zasada działania jest ok. Kwestia oblatania modelu.

2 godziny temu, cZyNo napisał:

ogólnie program mocno zagmatwany i chyba bym sie w nim pogubił na lotnisku jakbym chciał coś sprawnie i szybko pozmieniać :)

 

Fajnie że Ci sie chce. Ale jak juz coś to proponuje program Mike Shellima z UK - dość dopracowany i sprawdzony w modelach termicznych F5J, K3F i innych. Również jako wzór dla Ciebie.

 

Wszystko jest kwestią opatrzenia się z szablonem i zrozumienia co autor miał na myśli. Znając moją konfigurację w sekundy jestem w stanie zrobić modernizację. Program Mike chciałem ogarnąć... niby zasady kanałów wirtualnych znam.. ale jakoś tego nie pojmuję niestety. Za to u siebie rozumiem wszystko. Moje wypociny jeszcze mnie nie zawiodły w powietrzu :)  

 

Opublikowano

Jak coś robimy to powinno być to w miarę kompletne i poprawne. Nie uważam,  że twoja propozycja jest jest zła, tylko powinna być zmodyfikowana, aby było to nowoczesne rozwiązanie. Szczególnie że oferujesz go publicznie. Ograniczenia jakie narzuciłeś z czasem ograniczają możliwości właściwej regulacji i właściwego latania modelem.

 

Expo jest potrzebne jak i dual rate. To jest dopasowanie modelu do ręki i warunków. i to w każdej fazie lotu. Oczywiście jak zależy Ci na fajnym i płynnym lataniu. W modelach do akrobacji zmienia sie ustawienia wychyleń w zależności od figur które się "kręci". Dual/expo powinno być aktywne i niezależne dla każdej fazy lotu. 

 

Współczesne modele szybowców są projektowane aby klapy wspomagały lotki. Ale to trzeba umieć ustawić. Dlatego dla wielu łatwiej jest wyłączyć klapy. A bez niezależnych różnicowości klap i lotek nie będzie to możliwe.

 

snap-flap - klapy i lotki idą w dół przy zaciąganiu wysokości (u niektórych tylko klapy - ale dla mnie to nie za dobry układ) - praktycznie wszystkie modele laminatowe tego wymagają. I to też powinno być niezależne dla każdej fazy lotu.

 

Ja też ląduje na punkt czy to w f3b czy w f5j jak i na zboczu przy różnych wiatrach. Zbyt duża kompensacja klap lotkami (podniesienie lotek) uniemożliwia poprawne sterowanie modelem. A lotki i tak nie kompensują w pełni otworzonych klap. Ale jak piszesz - jak sie kto nauczy. Bo znam osoby które kompensację robią z palca. Jednak to trzeba umieć robić. I tak jak pisałem, ostatnio osoba która miał tak ustawioną krzywą miała bardzo poważne problemy z lądowaniem modelu na zboczu po duzym otwarciu BF. Po zmianie którą zaproponowałem, problem ustąpił.

 

Opublikowano
6 godzin temu, cZyNo napisał:

Jak coś robimy to powinno być to w miarę kompletne i poprawne. Nie uważam,  że twoja propozycja jest jest zła, tylko powinna być zmodyfikowana, aby było to nowoczesne rozwiązanie. Szczególnie że oferujesz go publicznie. Ograniczenia jakie narzuciłeś z czasem ograniczają możliwości właściwej regulacji i właściwego latania modelem

 

Kolego każdy robi coś pod siebie co ma sprawdzone i dobrze się z tym czuje. Nie odczuwam potrzeby unowocześniania. Ograniczeń nie ma żadnych. Nie mam pojęcia skąd to kolega wziął, że coś ograniczyłem?? Po tym co piszesz widzę, że nie do końca zapoznałeś się z moimi wypocinami.

 

6 godzin temu, cZyNo napisał:

 

Expo jest potrzebne jak i dual rate. To jest dopasowanie modelu do ręki i warunków. i to w każdej fazie lotu. Oczywiście jak zależy Ci na fajnym i płynnym lataniu. W modelach do akrobacji zmienia sie ustawienia wychyleń w zależności od figur które się "kręci". Dual/expo powinno być aktywne i niezależne dla każdej fazy lotu. 

 

Źle się chyba wyraziłem.. expo, dual i różnicowość jest w każdej fazie lotu do klap czy lotek! Przejrzyj sobie zmienne globalne. Pisząc, że nie ma gdzieś np. duala mam na myśli, że waga jest ustawiona w FM na 100%. Masz ochotę mieć gdzieś inne wartości, możesz sobie zmienić w FM, nic nie stoi na przeszkodzie aby powpisywać swoje wartości.

 

6 godzin temu, cZyNo napisał:

Współczesne modele szybowców są projektowane aby klapy wspomagały lotki. Ale to trzeba umieć ustawić. Dlatego dla wielu łatwiej jest wyłączyć klapy. A bez niezależnych różnicowości klap i lotek nie będzie to możliwe.

 

Z ciekawości się spytam w jakim stosunku klapy powinny wspomagać lotki? Nie wiem czy kolega chce mnie obrazić czy innych modelarzy, że ktoś czegoś nie potrafi ustawić. Bardzo prosta sprawa. Jeżeli komuś zależy na tej funkcji to wystarczy w szablonie w pierwszych liniach klap usunąć pierwszy wpis a w drugiej linii usunąć przełącznik SB i gotowe. Jeżeli trzeba innej różnicowości niż w lotkach to jeszcze trzeba jedną zmienną zdefiniować w FM i zamienić z tą która jest od lotek w danym miksie i po krzyku. Wagę klap ustawiamy w FM.

6 godzin temu, cZyNo napisał:

Ja też ląduje na punkt czy to w f3b czy w f5j jak i na zboczu przy różnych wiatrach. Zbyt duża kompensacja klap lotkami (podniesienie lotek) uniemożliwia poprawne sterowanie modelem. A lotki i tak nie kompensują w pełni otworzonych klap. Ale jak piszesz - jak sie kto nauczy. Bo znam osoby które kompensację robią z palca. Jednak to trzeba umieć robić. I tak jak pisałem, ostatnio osoba która miał tak ustawioną krzywą miała bardzo poważne problemy z lądowaniem modelu na zboczu po duzym otwarciu BF. Po zmianie którą zaproponowałem, problem ustąpił.

 

Pragnę zaznaczyć, że ten szablon nie należy do żadnej klasy zawodniczej tylko do rekreacji. Co do butterfly to i owszem można robić z palca nie widzę w tym problemu. Co do reszty to nie komentuje bo widzę, że każde moje lądowanie na butterfly to dzieło przypadku, że udało się wylądować :D ale fakt źle dobrana linia i jej waga na pewno może zaszkodzić! Dlatego to tylko szkic i na to trzeba brać poprawkę aby kompensacja wysokości nie zaszkodziła w którymś FM...od tego są w końcu obloty aby wszystko dograć :)

 

7 godzin temu, cZyNo napisał:

snap-flap - klapy i lotki idą w dół przy zaciąganiu wysokości (u niektórych tylko klapy - ale dla mnie to nie za dobry układ) - praktycznie wszystkie modele laminatowe tego wymagają. I to też powinno być niezależne dla każdej fazy lotu.

 

To mnie zaciekawiło, może przemyślę wprowadzenie tej opcji, tylko mógłbyś może rozwinąć temat co to ma na celu i kiedy się to stosuje? szczerze mówiąc nie widziałem tej funkcji w akcji.

 

Pozdrawiam

Opublikowano
41 minut temu, Marcian-in napisał:

Z ciekawości się spytam w jakim stosunku klapy powinny wspomagać lotki? Nie wiem czy kolega chce mnie obrazić czy innych modelarzy, że ktoś czegoś nie potrafi ustawić. Bardzo prosta sprawa. Jeżeli komuś zależy na tej funkcji to wystarczy w szablonie w pierwszych liniach klap usunąć pierwszy wpis a w drugiej linii usunąć przełącznik SB i gotowe.

To dobiera sie w locie. Klapy pięknie wspomagają model czy to w szybkim zakręcie (jak latanie na zboczu) czy w powolnym krążeniu w termice. Do tego mogą ograniczyć negatywny wpływ mocno wychylonych lotek w zakręcie. Koledzy co latają/latali F3J to używają i nie wyłączają.

Nie mam zamiaru nikogo obrażać, ale jest to fakt, że osoby które nie potrafią ustawić właściwie klap, czasami wolą je wyłączyć. Bo same lotki znacznie łatwiej się ustawia. Nie raz to obserwowałem. Dla mnie wyłączanie klap, szczególnie w modelach które mają profile przystosowane do wspomagania lotek klapami to błąd. A mają tak od dawna również  modele F3J.

Oczywiście w wielu modelach, mimo że posiadają klapy, np w modelach podobnych konstrukcyjnie do Falcona czy Blade nie jest to potrzebne, a czasami nawet nie jest wykonalne. Ze względu na konstrukcje zawiasów klap.

 

48 minut temu, Marcian-in napisał:

Pragnę zaznaczyć, że ten szablon nie należy do żadnej klasy zawodniczej tylko do rekreacji. Co do butterfly to i owszem można robić z palca nie widzę w tym problemu. Co do reszty to nie komentuje bo widzę, że każde moje lądowanie na butterfly to dzieło przypadku, że udało się wylądować :D ale fakt źle dobrana linia i jej waga na pewno może zaszkodzić! Dlatego to tylko szkic i na to trzeba brać poprawkę aby kompensacja wysokości nie zaszkodziła w którymś FM...od tego są w końcu obloty aby wszystko dograć :)

A ja nie piszę że ma być do jakiejś klasy zawodniczej. To ty napisałeś że latasz F3J. Ja odpowiedziałem że podobne ustawienia sprawdzałem gdzie indziej. I od wielu lat. I dla mnie ta krzywa nie jest właściwa. Jak ktoś mi nie wierzy, to zawsze może przeglądnąć różne manuale do nadajników (również w przykładach dla OpenTx)

 

56 minut temu, Marcian-in napisał:

To mnie zaciekawiło, może przemyślę wprowadzenie tej opcji, tylko mógłbyś może rozwinąć temat co to ma na celu i kiedy się to stosuje? szczerze mówiąc nie widziałem tej funkcji w akcji.

To jest niedozowana rzecz w czasie zakrętów, ale również przydaje się przy lataniu w termice, gdy kombinuje sie wysokością :) Używa się to wszędzie od lekkich model DLG do ciężkich i szybkich modeli szybowców. Dla mnie jest to rzecz niezbędna.

Opublikowano

Pochyliłem się nad artykułem i słowami cZyNo. Choćby z ciekawości wprowadzę zmiany o których pisaliście. Nie mogę się doczekać aby wypróbować te ustawienia w locie czy faktycznie będzie taka różnica ? Narazie zawieszam swoją stronę.

  • Lubię to 2
Opublikowano

Nie zawieszaj, myślę że lepiej wprowadzaj kolejne rewizje, albo pisz nad czym pracujesz. Bo jak pisałem wcześniej, fajnie że Ci sie chce. Moje uwagi to propozycje, choć na pewno nie wyssane z palca.

Opublikowano

tu masz taką luźną dyskusję nt. klap - czy mają być czy nie. Niestety po niemiecku - tłumacz google na polski nie pomoże w zrozumieniu. Oczywiście jest to wątek z forum, więc właściwie informacje trzeba z tego wyłuskać, a śmieci odrzucić :)

 

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/638185-Mitlaufende-Wölbklappen-in-allen-Flugphasen

 

oczywiście w wyłuskiwaniu właściwych informacji, pomaga wiedza kto sie kryje pod jakim nickiem, ale ogólny przekaz jest jednoznaczny

Opublikowano

ale to tylko do zrozumienia poszczególnych miksów.

Bo ich sposób ustawienia proponowany w tych artykułach bywa dość słaby - chociażby propozycje miksu lotki-klapy bardzo sie różnią od tego co jest dyskutowane w podlinkowanej przez mnie dyskusji, a także rożni się od tego co używa się na co dzień - dotyczy to i proporcji wychyleń jak i róznicowości, ale również inne propozycje są mocno "nieżyciowe". Ja z tych propozycji nigdy nie korzystałem.

Opublikowano

Tylko muszę zmodyfikować mode i nie mogę uruchomić faz lotu a potem się zobaczy co dalej

1 minutę temu, Marcian-in napisał:

zaktualizowałem szablony, jeszcze chwilkę trzeba poczekać, aż zaktualizuje cały tekst na stronie.

Kiedy bo niedawno pobrałem

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.