Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie wiem czy dobrze to wyjaśnię.  Mam samolot Ił-28 z dwoma EDF i dudni/wyje mi jak latam.

Czytałem kiedyś, że to jest normalne jak się ma dwa napędy i nie bardzo da się coś z tym zrobić.

Prawda to?

Opublikowano

Jest to spowodowane mala roznica predkosci obrotowej dwoch silnikow (czestotliwosc obrotow) i po Angielsku nazywa sie Beating. Ma to zwiazek z falowa charakterystyka drgan i co za tym idzie ich wzajemnym oddzialywaniem (interferencja):

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Beat_(acoustics)

 

A tu masz wyklad Polskiego profesora na MIT!

 

https://ocw.mit.edu/courses/physics/8-03sc-physics-iii-vibrations-and-waves-fall-2016/part-i-mechanical-vibrations-and-waves/lecture-5/

 

Czestotliwosc "Beating" jest rowna roznicy czestotliwosci dwoch obiektow.

 

 

PS

Mialem to samo w dH Mosquito & A10 

Opublikowano

A po co chcesz to minimalizować? Takie dudnienie to jeden z nieodzownych elementów układów wielosilnikowych. Co prawda w jetcie mniej przystoi niż np w takim F7F Tigercat ale to zawsze pewien urok. 

Opublikowano

Właśnie, w silnikach śmigłowych jakoś to zupełnie inaczej słychać, tak milej dla ucha. A przy EDF... hmm, dla mnie to wyje jak zepsuty odkurzacz.

No, ale jak się nie da do się nie da. Fizyka.

Opublikowano

Robert - dudnienie to dudnienie. A wycie to wycie.

Na dudnienie nic nie poradzisz - tak samo jak na efekt Dopplera.

A wycie EDF to zupełnie inny problem.

Opublikowano

Dudnienie to dudnienie a wycie to wycie ?.

 

Wydaje mi sie slychac dudnienie (Beating) ~1:50.  Czy o to Ci chodzilo?

W moich modelach zauwazylem, ze bylo lepiej slychac dudnienie kiedy dalej odlecial(??).  Mikrofon nie zawsze wylapuje ten dzwieki. 

Opublikowano

Dudnienie słychać cały czas. Słuchałem na słuchawkach i zamkniętymi oczami ? Jest w tle.

Dla mnie to efekt nakładania się fal, fizyka. Czy można to zmienić? Eksperymentując z modyfikacją dyszy wylotowej, dodając np. jakiś wklejony skrawek pianki lub robiąc otwory zmienisz charakter fali (jak tuba w puzonie). Niestety, zabawa na długi czas a i tak będzie działać najpewniej dla określonych obrotów. Masz tu wiele nakładających się źródeł wibracji. Można się bawić ale czy życia starczy?

Opublikowano

Prosta ale mało elegancka metoda odstrojenia jest celowe zmniejszenie obrotów jednego EDF czyli np 100% i 98%. Dudnienie powstaje gdy nakładają się fale o takiej samej albo bardzo zbliżonej częstotliwości. 

 

Ale będziesz musiał kontrować sterem kierunku.

Opublikowano
41 minut temu, Vesla napisał:

Dudnienie słychać cały czas. Słuchałem na słuchawkach i zamkniętymi oczami ? Jest w tle.

 

Ale w czym to przeszkadza? Przecież te EDFy nie są dla wielbicieli ciszy lotu szybowca i to ich wycie przykrywa wszystko.. W końcu jest to zjawisko fizyczne a nie błąd konstrukcji czy jakaś wada.

Opublikowano
2 godziny temu, japim napisał:

Prosta ale mało elegancka metoda odstrojenia jest celowe zmniejszenie obrotów jednego EDF czyli np 100% i 98%. Dudnienie powstaje gdy nakładają się fale o takiej samej albo bardzo zbliżonej częstotliwości. 

 

Ale będziesz musiał kontrować sterem kierunku.

 

Dudnienie powstaje gdy nakladaje sie fale o nieznacznej roznicy czestotliwosci a nie tej samej.  Jak beda te samo czestotliwosci to jest po prostu glosniej, jak sa rozne czestotliwosci to robi sie raz glosniej raz ciszej.  Co zreszta wydaje sie logiczne.

 

Tutaj jest ten sam artykul tym razem po Polsku:

 

https://pl.qwe.wiki/wiki/Beat_(acoustics)

 

 

P1.thumb.PNG.18352b69e6644e69c72847ffe89e207c.PNG

 

 

 

Opublikowano
1 godzinę temu, Andrzej Klos napisał:

 

Dudnienie powstaje gdy nakladaje sie fale o nieznacznej roznicy czestotliwosci a nie tej samej.  Jak beda te samo czestotliwosci to jest po prostu glosniej, jak sa rozne czestotliwosci to robi sie raz glosniej raz ciszej.  Co zreszta wydaje sie logiczne.

(...)

 

No tak, ale jak będą te same częstotliwości w przeciwfazie, to się fale zniosą i będzie zupełnie cicho. 


Długość fali dla 1kHz, to ok 34 cm, dla 5kHz, już niecałe 7 cm.  A jaka jest odległość pomiędzy silnikami? Każda zmiana pozycji modelu względem obserwatora, to zmiana przesunięcia fazowego fal dźwiękowych. Do tego dołóżmy jeszcze różnice prędkości obu źródeł dźwięku względem obserwatora. I mamy efekt dudnienia jak na filmie.

 

Opublikowano
5 godzin temu, MASK napisał:

 

No tak, ale jak będą te same częstotliwości w przeciwfazie, to się fale zniosą i będzie zupełnie cicho. 
 

 

Witam Kolege MASK,

Oczywiscie,  ale cos takiego to chyba tylko w laboratorium lub w Sluchawkach Tlumiacych Halas (Noise Cancelling Headphones)  A moze chcesz ustawic tak silniki aby ich halas calkowicie sie wyeliminowal?  Mozna by na takim wynalazku zrobic niezle pieniadze, mysle, ze lepsze niz Bill Gates. 

 

 

5 godzin temu, MASK napisał:

 

Długość fali dla 1kHz, to ok 34 cm, dla 5kHz, już niecałe 7 cm.  A jaka jest odległość pomiędzy silnikami? Każda zmiana pozycji modelu względem obserwatora, to zmiana przesunięcia fazowego fal dźwiękowych. Do tego dołóżmy jeszcze różnice prędkości obu źródeł dźwięku względem obserwatora. I mamy efekt dudnienia jak na filmie.

 

 

Czy chcesz powiedziec, ze nawet bez roznicy obrotow silinika mamy efekt dudnienia? No nie wiem, ale czy bedzie wykrywalny dla ludzkiego ucha?

 

Z dudnieniem stykam sie w swojej praktyce inzynierskiej bardzo czesto.  Jesli dwie maszyny mialy pracowac na tej samej predkosci a slychac dudnienie (zalezy jeszcze jak duze) to jest to np oznaka, ze kola pasowe zuzyly sie czas je wymienic.

 

 

Opublikowano
4 godziny temu, Andrzej Klos napisał:

 

Witam Kolege MASK,

Oczywiscie,  ale cos takiego to chyba tylko w laboratorium lub w Sluchawkach Tlumiacych Halas (Noise Cancelling Headphones)  A moze chcesz ustawic tak silniki aby ich halas calkowicie sie wyeliminowal?  Mozna by na takim wynalazku zrobic niezle pieniadze, mysle, ze lepsze niz Bill Gates. 

 

 

 

Czy chcesz powiedziec, ze nawet bez roznicy obrotow silinika mamy efekt dudnienia? No nie wiem, ale czy bedzie wykrywalny dla ludzkiego ucha?

 

Z dudnieniem stykam sie w swojej praktyce inzynierskiej bardzo czesto.  Jesli dwie maszyny mialy pracowac na tej samej predkosci a slychac dudnienie (zalezy jeszcze jak duze) to jest to np oznaka, ze kola pasowe zuzyly sie czas je wymienic.

 

 

 

 

Witam Andrzeju

Oczywiście mówię o zasadzie, to wydawało mi się oczywiste.

Przy dwóch silnikach sama pozycja względem obserwatora powoduje zmiany w głośności, co przy rozmiarach fali porównywalnych ze wzajemną odległością źródeł dźwięku jest ewidentnie słyszalne.

 

Nie ma powodu do sarkazmu Andrzeju, już uciekam z tego tematu :)

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.