Skocz do zawartości

2xEDF i dudnienie


Rekomendowane odpowiedzi

Jest to spowodowane mala roznica predkosci obrotowej dwoch silnikow (czestotliwosc obrotow) i po Angielsku nazywa sie Beating. Ma to zwiazek z falowa charakterystyka drgan i co za tym idzie ich wzajemnym oddzialywaniem (interferencja):

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Beat_(acoustics)

 

A tu masz wyklad Polskiego profesora na MIT!

 

https://ocw.mit.edu/courses/physics/8-03sc-physics-iii-vibrations-and-waves-fall-2016/part-i-mechanical-vibrations-and-waves/lecture-5/

 

Czestotliwosc "Beating" jest rowna roznicy czestotliwosci dwoch obiektow.

 

 

PS

Mialem to samo w dH Mosquito & A10 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dudnienie słychać cały czas. Słuchałem na słuchawkach i zamkniętymi oczami ? Jest w tle.

Dla mnie to efekt nakładania się fal, fizyka. Czy można to zmienić? Eksperymentując z modyfikacją dyszy wylotowej, dodając np. jakiś wklejony skrawek pianki lub robiąc otwory zmienisz charakter fali (jak tuba w puzonie). Niestety, zabawa na długi czas a i tak będzie działać najpewniej dla określonych obrotów. Masz tu wiele nakładających się źródeł wibracji. Można się bawić ale czy życia starczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prosta ale mało elegancka metoda odstrojenia jest celowe zmniejszenie obrotów jednego EDF czyli np 100% i 98%. Dudnienie powstaje gdy nakładają się fale o takiej samej albo bardzo zbliżonej częstotliwości. 

 

Ale będziesz musiał kontrować sterem kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, Vesla napisał:

Dudnienie słychać cały czas. Słuchałem na słuchawkach i zamkniętymi oczami ? Jest w tle.

 

Ale w czym to przeszkadza? Przecież te EDFy nie są dla wielbicieli ciszy lotu szybowca i to ich wycie przykrywa wszystko.. W końcu jest to zjawisko fizyczne a nie błąd konstrukcji czy jakaś wada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, japim napisał:

Prosta ale mało elegancka metoda odstrojenia jest celowe zmniejszenie obrotów jednego EDF czyli np 100% i 98%. Dudnienie powstaje gdy nakładają się fale o takiej samej albo bardzo zbliżonej częstotliwości. 

 

Ale będziesz musiał kontrować sterem kierunku.

 

Dudnienie powstaje gdy nakladaje sie fale o nieznacznej roznicy czestotliwosci a nie tej samej.  Jak beda te samo czestotliwosci to jest po prostu glosniej, jak sa rozne czestotliwosci to robi sie raz glosniej raz ciszej.  Co zreszta wydaje sie logiczne.

 

Tutaj jest ten sam artykul tym razem po Polsku:

 

https://pl.qwe.wiki/wiki/Beat_(acoustics)

 

 

P1.thumb.PNG.18352b69e6644e69c72847ffe89e207c.PNG

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Andrzej Klos napisał:

 

Dudnienie powstaje gdy nakladaje sie fale o nieznacznej roznicy czestotliwosci a nie tej samej.  Jak beda te samo czestotliwosci to jest po prostu glosniej, jak sa rozne czestotliwosci to robi sie raz glosniej raz ciszej.  Co zreszta wydaje sie logiczne.

(...)

 

No tak, ale jak będą te same częstotliwości w przeciwfazie, to się fale zniosą i będzie zupełnie cicho. 


Długość fali dla 1kHz, to ok 34 cm, dla 5kHz, już niecałe 7 cm.  A jaka jest odległość pomiędzy silnikami? Każda zmiana pozycji modelu względem obserwatora, to zmiana przesunięcia fazowego fal dźwiękowych. Do tego dołóżmy jeszcze różnice prędkości obu źródeł dźwięku względem obserwatora. I mamy efekt dudnienia jak na filmie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, MASK napisał:

 

No tak, ale jak będą te same częstotliwości w przeciwfazie, to się fale zniosą i będzie zupełnie cicho. 
 

 

Witam Kolege MASK,

Oczywiscie,  ale cos takiego to chyba tylko w laboratorium lub w Sluchawkach Tlumiacych Halas (Noise Cancelling Headphones)  A moze chcesz ustawic tak silniki aby ich halas calkowicie sie wyeliminowal?  Mozna by na takim wynalazku zrobic niezle pieniadze, mysle, ze lepsze niz Bill Gates. 

 

 

5 godzin temu, MASK napisał:

 

Długość fali dla 1kHz, to ok 34 cm, dla 5kHz, już niecałe 7 cm.  A jaka jest odległość pomiędzy silnikami? Każda zmiana pozycji modelu względem obserwatora, to zmiana przesunięcia fazowego fal dźwiękowych. Do tego dołóżmy jeszcze różnice prędkości obu źródeł dźwięku względem obserwatora. I mamy efekt dudnienia jak na filmie.

 

 

Czy chcesz powiedziec, ze nawet bez roznicy obrotow silinika mamy efekt dudnienia? No nie wiem, ale czy bedzie wykrywalny dla ludzkiego ucha?

 

Z dudnieniem stykam sie w swojej praktyce inzynierskiej bardzo czesto.  Jesli dwie maszyny mialy pracowac na tej samej predkosci a slychac dudnienie (zalezy jeszcze jak duze) to jest to np oznaka, ze kola pasowe zuzyly sie czas je wymienic.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Andrzej Klos napisał:

 

Witam Kolege MASK,

Oczywiscie,  ale cos takiego to chyba tylko w laboratorium lub w Sluchawkach Tlumiacych Halas (Noise Cancelling Headphones)  A moze chcesz ustawic tak silniki aby ich halas calkowicie sie wyeliminowal?  Mozna by na takim wynalazku zrobic niezle pieniadze, mysle, ze lepsze niz Bill Gates. 

 

 

 

Czy chcesz powiedziec, ze nawet bez roznicy obrotow silinika mamy efekt dudnienia? No nie wiem, ale czy bedzie wykrywalny dla ludzkiego ucha?

 

Z dudnieniem stykam sie w swojej praktyce inzynierskiej bardzo czesto.  Jesli dwie maszyny mialy pracowac na tej samej predkosci a slychac dudnienie (zalezy jeszcze jak duze) to jest to np oznaka, ze kola pasowe zuzyly sie czas je wymienic.

 

 

 

 

Witam Andrzeju

Oczywiście mówię o zasadzie, to wydawało mi się oczywiste.

Przy dwóch silnikach sama pozycja względem obserwatora powoduje zmiany w głośności, co przy rozmiarach fali porównywalnych ze wzajemną odległością źródeł dźwięku jest ewidentnie słyszalne.

 

Nie ma powodu do sarkazmu Andrzeju, już uciekam z tego tematu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.