Skocz do zawartości

Elektryfikacja Bociana Oldgliders 3.6m


kuba r.
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • 6 miesięcy temu...

Cześć,

dalszy ciąg epopei o Bocianie :) 

Stoję teraz przed decyzją dotyczącą pakietu napędowego - stary 4S nie nadaje się już do użytku.

Zastanawiam się, czy kupić jakiś 4S, czy może pójść w 5S? Powiem szczerze, że przydałoby się trochę więcej ciągu - start z ręki wymaga sporego rozbiegu i nerwów ze stali ;) Waga ma niewielkie znaczenie, bo obecny ważył ponad 700g.

Podsumowując co jest obecnie w modelu:

- silnik Turnigy Aerodrive SK3 - 4250-500KV - https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aerodrive-sk3-4250-500kv-brushless-outrunner-motor.html

- regulator TURNIGY Plush 60Ahttps://www.rctrax.pl/turnigy-plush-60amp-speed-controller/4582/

- śmigło składane Graupner 16x10 - https://sklep.modelarnia.pl/p6126,lopatki-16x10-cam-folding-prop-graupner.html

- pakiet napędowy 4S,czy 5S? :) ile mniej więcej ciągu można zyskać dodając jedną cell'ę?

Z dotychczasowym pakietem 4S na ziemi zmierzyłem prąd trochę ponad 30A, ale nie wiem, czy niższy pobór prądu nie wynikał z "niewydolności" pakietu. Tak, czy inaczej regulator 60A wydaje się wystarczający przy tym rozmiarze śmigła.

 

Zasilanie modelu to osobny pakiet 2S 2.2Ah z UBECem 15A, ale to w tym momencie zostaje i nie będę tego zmieniał.

 

Dzięki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kuba na stronie silnika jest opublikowana kartka z pomiarami nazwana "testem". Zobacz jaki jest ciąg silnika przy tym samym śmigle 13x7 i aku 5s i pewnie 4s (nie ma wprost info o ilości cell). Nie wiem jaka jest jego wiarygodność bo skąd taka różnica mocy między 5 i 4s, na korzyść 4s.

Screenshot_20221201-211323_Samsung Internet.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, robas69 napisał:

Kuba na stronie silnika jest opublikowana kartka z pomiarami nazwana "testem". Zobacz jaki jest ciąg silnika przy tym samym śmigle 13x7 i aku 5s i pewnie 4s (nie ma wprost info o ilości cell). Nie wiem jaka jest jego wiarygodność bo skąd taka różnica mocy między 5 i 4s, na korzyść 4s.

Screenshot_20221201-211323_Samsung Internet.jpg

Jesteś pewien że to różnica 5s-4s? Masz podane napięcie to oblicz ile jest "s" tylko nosisz wiedzieć jakie akku było liczone( lipo,life,Lion,czy Nimh)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierowałem się tylko tym zapisem autora. Nie wiedząc jaki rodzaj aku był badany nie można powiedzieć nic ze 100 procentową pewnością. Dlatego napisałem o wątpliwościach co do wiarygodności tego "testu". Pewnie inny sklep niż Hobbyking czegoś takiego by nie zamieścił na swojej stronie.

image.png.1d0aa0555535419c19c11c613c378310.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiają mnie jeszcze maksymalne dopuszczalne obroty - na stronie z linku do śmigła jest informacja, że dla 16 cali jest to 9000. Przy 5 cell'ach dla tego silnika wychodzi 5*4,2*500 = 10500 obrotów (ilość cell * napięcie pojedynczej cell'i * kV silnika). Dobrze to liczę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te dywagacje do niczego nie prowadzą. Zwiększenie ilości cel w akumulatorze może szybko doprowadzić do przegrzania i spalenia silnika. Jeśli chcesz pozostać przy 4-celowym akumulatorze, to najlepszym rozwiązaniem będzie zmiana silnika na mocniejszy, lepszego producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam na myśli lepszy silnik lub napęd z przekładnią rozwiązałby problem lepszego ciągu. Ale to wiąże się z wyższym kosztem, ale też mamy większy komfort na starcie. Coś za coś. Ja jestem zwolennikiem nadmiaru mocy podczas startu, niż wszystko jest na styk. Jak mnie nie stać, to wolę doskładać i kupić później i być zadowolonym z bezstresowych startów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, robas69 napisał:

Jacek, ten silnik pracuje też na 5 cellach to dlaczego ma się przegrzać. ...

co nie znaczy, że się nie będzie grzał.  wyższe napięcie to i wyższy prąd i się grzeje.

wyższe napięcie to trzeba dać  mniejsze śmigło żeby prąd nie  narastał zbytnio. więc zysk na ciągu jest dość symboliczny  bardziej zyskasz na szybkości max a chyba nie o to Ci chodzi.

silniki  niszczą się głównie od za dużego prądu (który wynika z zestawienia napięcie/śmigło) a śmigła od za dużych obrotów.

 

liczenie max obrotów śmigła to nie nominalne napięcie pakietu x kV tylko max napięcie -które wystąpi np. gdy masz DOBRY  świeżo naładowany pakiet a napęd traci obciążenie bo model leci szybko...

 

pakiet może podać nawet blisko 4,2v x ilość cel   (4V/cela  na pełnym gazie  wielokrotnie miałem -telemetria) -więc 5s   to max 4,2Vx5 =21V w praktyce mało prawdopodobne, ale 20V przy pakietach 5s o dużej ilości C jest prawdopodobne...   a to tak jak pisał Kuba

22 godziny temu, kuba r. napisał:

5*4,2*500 = 10500

nieważne jak wyjdzie średnio  i w połowie lotu -ważne jakie obroty max mogą wystąpić chwilowo -śmigło nie rozpada się od średniej, tylko jeśli w danej chwili przekroczy się jego wytrzymałość.

 

moim zdaniem trzeba mocniejszy silnik...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze primo: kv silnika podaje się dla silnika nieobciążonego!  Silnik obciążony: lekko 20 % na minus..... 

Drugie primo: ździebko się ździwisz zamieniając aktualny napęd na tę Megę !  Jak na inrunner  - ma fajny moment, ale zawsze mniejszy niż ekwiwalent outrunnera.... 

Dobierz właściwe śmigło do 5s i aktualnego silnika i zobacz co powie w powietrzu. Może uda się od kogoś pożyczyć do prób ? Tzn: i śmigło i akumulator.

Nie ukrywam, że dla takich modeli jestem zwolennikiem napędów przekładniowych - ale to całkiem wyraźnie podnosi koszt. Bo, jak przekładnia - to tylko dobra ! Ale taki Phasor z przekładnią może podnieść wartość Twojego modelu o 100% ! Zupełnie niezłe napędy oferuje Horejsi.cz - Typhon z przekładnią Kontronik. Ale moje preferencje mają się tu - nijak ??

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do takiego modelu to starczy przekładnia z wewnętrznym zazębieniem  nie trzeba planety.

 

A takie przekładnie są relatywnie tanie. robił model motors -trochę głośna, trochę nie lubi wysokich obrotów ale jako wołek roboczy jest  całkiem ok. czasem trafiają się na portalach... tylko te większe bo były dwa rozmiary. mała nie da rady, wieksza robiona pod silniki 28... wytrzyma. ewentualnie dać inne małe koło zębate i dorobić adapter mocujący.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.12.2022 o 21:44, kuba r. napisał:

 

Zastanawiam się, czy kupić jakiś 4S, czy może pójść w 5S? Powiem szczerze, że przydałoby się trochę więcej ciągu - start z ręki wymaga sporego rozbiegu i nerwów ze stali ;) 

 

A może po prostu guma do startów na płaskim zamiast napędu atomowego w makiecie szybowca ;).

 

Przy tej wielkości starczy parę metrów gumy 8-10 mm w oplocie do plandek z allegro.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

guma kłopotliwa jest... a mocny napęd z nadmiarem ciągu daje frajdę. ale... to moje prywatne zdanie.

 

Ja akurat ładuje w modele motoszybowców dość mocne napędy zwykle przekładniowe jednak bez szaleństw cenowych.

Start ze wspomaganiem  gumy to upierdliwość...  -jak uruchamianie samochodu na pych. ale to też moje prywatne odczucie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.