bono2 Opublikowano 13 Sierpnia 2020 Opublikowano 13 Sierpnia 2020 Witam, jestem nowy i wydaje się, że spełniłem wymogi startowe tego forum Mam pytanie dotyczące regulatorów i pakietów, regulatory mają w opisie obsługę pakietów Lipo, zdarzają się opisy w stylu Lixx czy to oznacza, że te Lixx obsługują np pakiety Li-ion czy można bez karnie zamiast Lipo używać Li-ion jesli zgadza sie ilośc cel ?
zipp Opublikowano 13 Sierpnia 2020 Opublikowano 13 Sierpnia 2020 5 godzin temu, bono2 napisał: krótko i zwięźle dzięki ale po łebkach.. lion najczęściej mają mała wydajność prądową(10A to już całkiem sporo dla lion, lipo może mieć np.100-200A wydajności prądowej) i to trzeba wziąć pod uwagę próbując zasilić regulator sterujący większym silnikiem..Czyli bezkarnie nie można zamieniać lipo i lion jeśli nie bierze się tego pod uwagę.. 2
bubu2 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Są LiJony też z dość dużą wydajnością. LiJon i LiPol są takimi samymi , pod względem budowy chemicznej, ogniwami. Różnią się jedynie sposobem konfekcjonowania. LiJon mają cylindryczną obudowę metalową (wykonywaną w trzech wielkościach) i elektrody zwijane, najczęściej w postaci dwóch powierzchni, zaś LiPol mają obudowę z worka polimerowego(stąd w nazwie Pol) i więcej elektrod wewnątrz, w postaci płaskich kartek (stąd większa pojemność i wydajność prądowa (większe powierzchnie czynne). Ale są to takie same ogniwa. I można je tak samo ładować.
latacz Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 ta... tylko, że dobry li-pol około 2,2Ah może mieć wydajność prądową 140A a wyjątkowo "mocny" li-jon 30A a i to bardzo naciągane. Te 30 A to wśród setek typów li-jon jest pewnie ze 3 typy które to zniosą przez kilkanaście sekund z koniecznością pomiaru temp, zabezpieczeniami. A chemia najczęściej się jednak różni. Nawet w obrębie samych li-ion jest kilka typów chemii. Wracając do pierwotnego pytania -tak regulator obsługujący li-pol może współpracować i z li-ion. W obu przypadkach trzeba zwracać uwagę na dopuszczalne prądy. Li-pol prawdopodobnie będzie miał zapas prądu -w stosunku do potrzeb łatwo znaleźć właściwy pakiet. Li-ion -zazwyczaj jest za mała wydajność prądową, trudno znaleźć li-ion pakiet który da radę w modelarstwie. Generalnie li-ion tylko do modeli dłuuugo latających o dość małym zapotrzebowaniu mocy. li-pol duża ( lub bardzo duża) moc w stosunku do wagi. dość duża pojemność w stosunku do wagi. li-ion mała lub średnia moc w stosunku do wagi, bardzo duża pojemność w stosunku do wagi 1
karambolis8 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Dlatego Li-Ion ma większy sens w przypadku dużych pakietów, gdzie wstawia się kilka ogniw równolegle, zwiększając wydajność prądową.
pengo Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Z tym lion ze tylko do duzych modeli to tak nie do końca, oczywiście mam pakiet 6s4p 12Ah w dwumetrowym 5kg drewnianym elektryku, ale też często latam samolotem piankowym ESA o rozpiętości 80cm na pakiecie Li-ion 4s1p 2,2Ah o wydajności teoretycznie 30A i spokojnie daje rade, oraz skrzydełkiem fpv 60cm na 3s1p 20A
latacz Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 duże pakiety -z ogniwami równolegle -to rośnie waga pakietu... li-ion maja sens do moteli gdzie priorytetem jest czas działania napędu a nie moc. Ja kilka x miałem pakiety li-ion w motoszybowcach zazwyczaj pakiety 3s2p (np w easyglider i 2m fornirowcu) oraz 2s1p lub 3s1p w małych modelach około 1m rozpiętości . Używałem ogniwa li-ion tzw wysoko prądowe marniej Panasonic 18650PF lub lepiej Sony Vtc5 18650
bubu2 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 LiJony doskonale sprawdzają się jako zasilanie nadajników. Nie ma lepszych ogniw do zasilania wszelkich żaglówek i jachtów. I w ogóle wszędzie tam, gdzie waga niespecjalnie przeszkadza.
bono2 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Autor Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Czyli reasumując aby osiągnąć na Li-nie prąd rzędu 40A wydajności, musiałbym połączyć równolegle 4 pakiety każdy z wydajnością 10A ?
latacz Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 na li-ion - niekoniecznie 4ry -w praktyce równolegle po 2 ogniwa Sony Vtc5 dadzą radę -takie ogniwo ma w porywach 30A -i daje radę 20A. a przeciętne li-ion - nawet 4ry równolegle może być za mało...
Patryk Sokol Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 39 minut temu, bubu2 napisał: LiJony doskonale sprawdzają się jako zasilanie nadajników. Nie ma lepszych ogniw do zasilania wszelkich żaglówek i jachtów. I w ogóle wszędzie tam, gdzie waga niespecjalnie przeszkadza. Wręcz przeciwnie, Li-Iony są super tam gdzie chcemy mieć dużo prądu lekko. Swoje zasady doboru Li-Ionów omówiłem tutaj: Aczkolwiek - VTC5a stosowałem nawet w modelu śmigłowca, gdzie rozładowywane były w 6min (czyli średni prąd 22A, bo wchodziło w nie 2200mAh), więc aż takie delikatne nie są. Tylko, że napięcie im nisko lata A i chwilowego (<10s) to zdarza mi się pociągnąć 40A z VTC5a. Sam dobieram te aku tak, żeby średni pobór prądu krzywdy im nie robił, pikami się nie przejmuje (moje regle nie mają cut-offa). Ale... Jeśli zadajesz takie pytania to stosuj Li-Pole. Na razie Ci to wystarczy, żeby stosować Li-Iony to trzeba mieć powód.
bono2 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Autor Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Dobra zacznę od początku, buduje deskę surfingowa elektryczną Mam problem z Lipo bo mój znajomy kupił taką dechę w cenie małego samochodu i spalił garaż i nie ma ani deski ani samochodu no i garażu Wiem że bardzo trzeba uważać na Lipo, więc wzbraniam się jak mogę ale chyba raczej nie ominę tego tematu. Silnik jest dość mocny bo to SSS 56104 z prądem 116 do 120A. Jakieś sugestie zawsze mile widziane
latacz Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 4 minuty temu, Patryk Sokol napisał: Wręcz przeciwnie, Li-Iony są super tam gdzie chcemy mieć dużo prądu lekko. nie Patryk -tam gdzie chcemy mieć dużo energii -dużo amperogodzin przy poborze względnie małego prądu - czyli niskiej mocy. Li-ion maja korzystny współczynnik ilości energii (czasu lotu) przy kiepskim współczynniku mocy. jeśli chcemy mieć dużo prądu (dużo amperów) i lekko -to tylko li-pol ewentualnie z innymi sporymi zastrzeżeniami ogniwa A123 LiFePO4 -choć to inna bajka i bardziej specyficzne cechy. 22 minuty temu, bono2 napisał: buduje deskę surfingowa elektryczną li-pol duża moc ale za krótki czas pływania. i największe ryzyko. li-ion długi czas pływania i trochę bezpieczniejsze od polimerów. Jednak tez się pięknie palą... . pakiet 20S i minimum 20p lepiej ponad 24p (czyli 400ogniw) niekoniecznie tych super wydajnych prądowo ale dobrej klasy da rade... waga około 20 kg i ponad pół godz pływania pełna moca. pakiet 20s 10P nawet na sony Vtc5 prawdopodobnie ugotujesz... duży pakiet w zamkniętej przestrzeni kiepsko się chłodzi. przy ogniwach mocno wysoko prądowych raczej nie schodziłbym niżej niż15 sztuk równolegle a lepiej dać te sony i 24 równolegle... ewentualnie aku na A123 22s minimum 6p spoko da rade i najbezpieczniejszy... tyle, że prądu starczy na 5 minut...około 12kg pakiet. odpowiednio 22s20p da 10 minut pełnej mocy przy 24kg. ogniwa prawie niezniszczalne. ale dość ciężkie. Składałeś kiedyś duże baterie ? sadząc po pytaniach chyba bardzo zaawansowany nie jesteś... jeśli nie, lepiej zlec to (wykonanie baterii litowej) profesjonalistom. na forum pojazdyelektryczne.org kilka osób wykonuje baterie zawodowo. I polecam odwiedzić zlot pojazdów elektrycznych w Żyrardowie - aktualnie ostatni weekend sierpnia - zawsze jest sporo ciekawych pojazdów i ludzi którzy je budują -można pogadać, wymienić doświadczenia a często i zamówić jakieś graty.
Patryk Sokol Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Oczywiście użyłem "prądu" potocznie (inaczej bym napisał pobierając wysoki prąd) mając na myśli ilość energii... Moja wina, mało precyzyjnie się wyraziłem.
latacz Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 21 minut temu, Patryk Sokol napisał: Oczywiście użyłem "prądu" potocznie (inaczej bym napisał pobierając wysoki prąd) mając na myśli ilość energii... Moja wina, mało precyzyjnie się wyraziłem. dla mnie oczywiste, co miałeś na myśli -napisałem, tylko dlatego, że ktoś poczatkujący mógłby nie ogarnąć. 1
bono2 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Autor Opublikowano 14 Sierpnia 2020 co do składania ogniw to wiadomo nie będę tego robił sam. Dzięki Panowie za pomoc
bono2 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Autor Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Panowie pytanie dodatkowe, Czy można łączyć ESC równolegle np dwa ESC po 150A tak aby mogły pracować z prądem do 300A ??? znając życie to nie, ale warto zapytać
latacz Opublikowano 14 Sierpnia 2020 Opublikowano 14 Sierpnia 2020 absolutnie nie. jeden silnik jeden ESC. ale można kilka takich zestawów silnik/esc zasilać z jednej baterii.
Rekomendowane odpowiedzi