Skocz do zawartości

Lipo-Li-ion


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,  jestem nowy i  wydaje się, że  spełniłem  wymogi  startowe  tego forum :) 

Mam pytanie dotyczące  regulatorów i  pakietów,  regulatory mają w opisie  obsługę pakietów  Lipo, zdarzają się opisy  w stylu Lixx  czy to oznacza,  że te  Lixx  obsługują np pakiety  Li-ion

czy można bez karnie zamiast Lipo używać Li-ion jesli zgadza sie ilośc cel ?

 

Opublikowano
5 godzin temu, bono2 napisał:

krótko i zwięźle  :)  dzięki

ale po łebkach.. lion najczęściej mają mała wydajność prądową(10A to już całkiem sporo dla lion, lipo może mieć np.100-200A wydajności prądowej) i to trzeba wziąć pod uwagę próbując zasilić regulator sterujący większym silnikiem..Czyli bezkarnie nie można zamieniać lipo i lion jeśli nie bierze się tego pod uwagę..

;)

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Są LiJony też z dość dużą wydajnością. LiJon i LiPol są takimi samymi , pod względem budowy chemicznej, ogniwami. Różnią się jedynie sposobem konfekcjonowania. LiJon mają cylindryczną obudowę metalową (wykonywaną w trzech wielkościach) i elektrody zwijane, najczęściej w postaci dwóch powierzchni, zaś LiPol mają obudowę z worka polimerowego(stąd w nazwie Pol) i więcej elektrod wewnątrz, w postaci płaskich kartek (stąd większa pojemność i wydajność prądowa (większe powierzchnie czynne). Ale są to takie same ogniwa. I można je tak samo ładować.

Opublikowano

ta... tylko, że dobry  li-pol  około 2,2Ah może mieć wydajność  prądową 140A  a   wyjątkowo "mocny" li-jon   30A a i to bardzo naciągane. Te 30 A to wśród setek typów  li-jon jest pewnie ze 3 typy które to zniosą przez kilkanaście sekund z koniecznością pomiaru temp, zabezpieczeniami. A chemia najczęściej się jednak różni.  Nawet w  obrębie samych li-ion jest kilka typów chemii.

 

Wracając do pierwotnego pytania -tak regulator obsługujący li-pol może współpracować i z li-ion.    W obu przypadkach trzeba zwracać uwagę na dopuszczalne prądy.    Li-pol prawdopodobnie będzie miał zapas prądu -w stosunku do potrzeb łatwo znaleźć właściwy pakiet.    Li-ion -zazwyczaj jest za mała wydajność prądową, trudno znaleźć li-ion pakiet który da radę w modelarstwie.  Generalnie li-ion tylko do modeli dłuuugo latających o dość małym zapotrzebowaniu mocy.

 

li-pol  duża ( lub bardzo duża) moc w stosunku do wagi. dość duża pojemność w stosunku do wagi.

li-ion  mała lub średnia moc w stosunku do wagi, bardzo duża pojemność w stosunku do wagi

  • Lubię to 1
Opublikowano

Z tym lion ze tylko do duzych modeli to tak nie do końca, oczywiście mam pakiet 6s4p 12Ah w dwumetrowym 5kg drewnianym elektryku, ale też często latam samolotem piankowym ESA o rozpiętości 80cm na pakiecie Li-ion 4s1p 2,2Ah o wydajności teoretycznie 30A i spokojnie daje rade, oraz skrzydełkiem fpv 60cm na 3s1p 20A

Opublikowano

duże pakiety -z ogniwami równolegle -to rośnie waga pakietu... li-ion maja sens do moteli gdzie priorytetem jest czas działania napędu  a nie moc.

 

 

Ja kilka x miałem  pakiety li-ion w motoszybowcach zazwyczaj pakiety 3s2p  (np w easyglider  i 2m fornirowcu)   oraz  2s1p  lub 3s1p  w małych modelach  około 1m rozpiętości .    Używałem ogniwa li-ion  tzw wysoko prądowe   marniej Panasonic 18650PF lub   lepiej  Sony   Vtc5       18650

Opublikowano

LiJony doskonale sprawdzają się jako zasilanie nadajników. Nie ma lepszych ogniw do zasilania wszelkich żaglówek i jachtów. I w ogóle wszędzie tam, gdzie waga niespecjalnie przeszkadza.

Opublikowano

Czyli reasumując  aby osiągnąć   na Li-nie  prąd  rzędu  40A wydajności,  musiałbym  połączyć równolegle  4 pakiety   każdy  z wydajnością 10A ?

Opublikowano

na li-ion - niekoniecznie 4ry -w praktyce    równolegle po 2 ogniwa Sony Vtc5 dadzą radę  -takie ogniwo ma w porywach 30A -i  daje radę 20A.

 

a przeciętne li-ion - nawet 4ry równolegle może być za mało...

 

 

Opublikowano
39 minut temu, bubu2 napisał:

LiJony doskonale sprawdzają się jako zasilanie nadajników. Nie ma lepszych ogniw do zasilania wszelkich żaglówek i jachtów. I w ogóle wszędzie tam, gdzie waga niespecjalnie przeszkadza.

Wręcz przeciwnie, Li-Iony są super tam gdzie chcemy mieć dużo prądu lekko.

 

Swoje zasady doboru Li-Ionów omówiłem tutaj:

Aczkolwiek - VTC5a stosowałem nawet w modelu śmigłowca, gdzie rozładowywane były w 6min (czyli średni prąd 22A, bo wchodziło w nie 2200mAh), więc aż takie delikatne nie są.

Tylko, że napięcie im nisko lata :D

 

A i chwilowego (<10s) to zdarza mi się pociągnąć 40A z VTC5a. Sam dobieram te aku tak, żeby średni pobór prądu krzywdy im nie robił, pikami się nie przejmuje (moje regle nie mają cut-offa).

 

Ale... Jeśli zadajesz takie pytania to stosuj Li-Pole. Na razie Ci to wystarczy, żeby stosować Li-Iony to trzeba mieć powód.

Opublikowano

Dobra  zacznę od początku, buduje  deskę surfingowa  elektryczną :)  Mam problem  z Lipo bo mój znajomy kupił taką dechę w cenie małego samochodu  i spalił  garaż  i nie ma  ani deski ani samochodu no i garażu :) 

Wiem że bardzo trzeba uważać na Lipo,  więc wzbraniam się jak mogę  ale  chyba  raczej nie ominę tego tematu. Silnik jest dość mocny bo to SSS 56104  z prądem 116 do 120A. Jakieś sugestie zawsze  mile widziane 

Opublikowano
4 minuty temu, Patryk Sokol napisał:

Wręcz przeciwnie, Li-Iony są super tam gdzie chcemy mieć dużo prądu lekko.

 nie Patryk -tam gdzie chcemy mieć dużo energii -dużo amperogodzin przy poborze względnie małego prądu - czyli niskiej mocy.

Li-ion maja korzystny współczynnik ilości energii (czasu lotu) przy kiepskim współczynniku mocy.

 

 

jeśli chcemy mieć dużo prądu (dużo amperów)  i lekko -to tylko li-pol       

     ewentualnie z innymi sporymi zastrzeżeniami ogniwa A123 LiFePO4  -choć to inna bajka i bardziej specyficzne cechy.

 

22 minuty temu, bono2 napisał:

buduje  deskę surfingowa  elektryczną

li-pol   duża moc ale za krótki czas pływania.    i największe ryzyko.

 

li-ion  długi czas pływania i trochę bezpieczniejsze od polimerów. Jednak tez się pięknie palą... . pakiet 20S   i minimum 20p lepiej ponad 24p   (czyli 400ogniw)   niekoniecznie  tych super wydajnych prądowo ale dobrej klasy  da rade... waga około 20 kg   i ponad pół godz pływania pełna moca.

pakiet 20s 10P nawet na sony Vtc5    prawdopodobnie ugotujesz...  duży pakiet w zamkniętej przestrzeni  kiepsko się chłodzi.   

przy ogniwach  mocno wysoko prądowych raczej nie schodziłbym  niżej niż15 sztuk równolegle    a lepiej dać te sony i 24 równolegle...

 

ewentualnie aku na A123   22s   minimum 6p spoko da rade i najbezpieczniejszy... tyle, że prądu starczy na 5 minut...około 12kg pakiet. 

odpowiednio 22s20p  da 10 minut pełnej mocy przy 24kg.    ogniwa prawie niezniszczalne. ale dość ciężkie.

 

Składałeś kiedyś duże baterie ? sadząc  po pytaniach chyba  bardzo zaawansowany nie jesteś...    jeśli nie, lepiej zlec to (wykonanie baterii litowej)  profesjonalistom.  na forum pojazdyelektryczne.org   kilka osób wykonuje baterie zawodowo.

 

I polecam odwiedzić zlot pojazdów elektrycznych w Żyrardowie  - aktualnie ostatni weekend sierpnia - zawsze jest sporo ciekawych pojazdów i ludzi którzy je budują -można pogadać, wymienić doświadczenia a często i zamówić jakieś graty.

 

Opublikowano
21 minut temu, Patryk Sokol napisał:

Oczywiście użyłem "prądu" potocznie (inaczej bym napisał pobierając wysoki prąd) mając na myśli ilość energii... 

Moja wina, mało precyzyjnie się wyraziłem. 

dla mnie  oczywiste, co miałeś na myśli -napisałem,  tylko dlatego, że  ktoś poczatkujący mógłby nie ogarnąć.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Panowie pytanie dodatkowe,

Czy można  łączyć ESC równolegle  np  dwa ESC po 150A tak aby  mogły pracować z prądem do 300A ???

znając  życie to nie, ale warto zapytać :)

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.