Skocz do zawartości

Dobór silnika - Bixler 3 - 1.5m / do 1.6kg - pod FPV


bpetera
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

 

Bardzo proszę o wsparcie w temacie doboru silnika do modelu Bixler 3 (trenerek, napęd pchający) skonfigurowanego na potrzeby FPV.

Model wraz z wyposażeniem powinien mieć między 1.3, a 1.6 kg. Będzie latał na pakiecie 3.7Ah 3S, z założenia liczę na możliwie długi czas w powietrzu.

Jednocześnie chciałbym mieć pewien zapas mocy na wypadek trudniejszej pogody.

 

Z moich poszukiwań wynika, że większość modeli FPV ma silniki i dość małym kV, więc idąc tą ścieżką szukam czegoś w granicach 1400-1800kV, najlepiej żeby poszło na ESC 40A (bo już mam, UBEC będzie osobno). Liczę na Wasze propozycję (także śmigieł). Ewentualnie, który z poniższych lepiej wybrać i dlaczego.

 

Moje propozycje:


PROPDRIVE v2 3530 1400KV
https://hobbyking.com/en_us/propdrive-v2-3530a-1400kv-brushless-outrunner-motor.html

Max current: 37A
Cell count: 3s~4s Lipoly
Max Power: 420W @ 12v (3S)/560W @ 15v (4S)

 

PROPDRIVE v2 2836 1800KV
https://hobbyking.com/en_us/propdrive-v2-2836-1800kv-brushless-outrunner-motor.html

Max current: 30A
Cell count: 3s~4s Lipoly
Max Power: 438W @ 15v (4S)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, bpetera napisał:

że większość modeli FPV ma silniki i dość małym kV

 

złe podejście do tematu .... większość modeli to żadne kryterium porównawcze do Twojego modelu.

Trzymaj się zaleceń producenta zestawu co do doboru silnika i jego parametrów a zwłaszcza sprawdź wielkość możliwego do montażu śmigła.

Zwróć uwagę, że przy napędzie pchającym umieszczonym na pylonie bardzo ogranicza Cię wielkość możliwego do zastosowania śmigła. Mniejsze kV to większe śmigło a takie może się nie zmieścić.

 

ms
 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciężko Ci wychodzi. Kolega miał taki zestaw fpv, nieco poniżej kilograma i mówił ,że lata jak cegła.

Zacznij może od śmigła jakie możesz zamontować, bo to będzie coś koło 6,5cala max jak sądzę. Dodajmy do tego ciężki setup więc potrzebujesz prędkości aby wygenerować odpowiednią siłę nośną.

Myślę, że 2200kv dla 3S to minimum będzie w tym wypadku.

Z samolotami to jest tak, ze nie koniecznie większa bateria pozwoli na dłuższy lot. To szybowiec więc wykorzystaj jego możliwości szybowania, wyrzuć niepotrzebną wagę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie jeszcze czy Twój kolega miał Bixlera 1, 2 czy 3, bo z każdą edycją one rosną.

Masa do lotu wg. oficjalnej strony w wersji ready-to-fly zamyka się w okolicach 1kg (w stock'owym wyposażeniu z akumulatorem 2200mAh).

 

Z mojej strony będzie (mniej więcej):

  • większy silnik [+ 20-50g]
  • serwa klap z kablami [+ 40g]
  • lepsze serwa cyfrowe [+30g]
  • osobny UBEC dla serw i FPV [20g]
  • większa bateria (3700-4000mAh) [+ 100-130g]
  • elektronika FPV (nadajnik 200mW, RunCam2, OSD Zbig&Pitlab z czujnikami) [30g + 30g + 80g]
  • osobny GPS tracker GSM [+ 25g]
  • mechanizm przechyłu kamery na mikroserwach [+ 60g]
  • dodatkowe przewody do FPV

 

Łącznie około 500g, więc 1.5kg staje się niestety realne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

że tyle waży dodatkowe wyposażenie  nie znaczy,ze będzie z nim dobrze latał... wygląda na cegłę...

 

silnik wskazane mocniejszy -ale nie większy i nie cięższy, czyli trzeba lekki lepszej klasy.

. Ciężki pakiet -wozisz energię która waży i służy głównie  do wożenia swojej własnej wagi -pogarszając własności lotne.

 

Nie znam konkretnie tego modelu -jednak zestawienie wymiary-pianka-waga trochę straszy...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.02.2021 o 23:57, bpetera napisał:

Model wraz z wyposażeniem powinien mieć między 1.3, a 1.6 kg.

To jest nieporozumienie, ten model się nie nadaje do takiego obciążenia.. to jest pianka do nauki latania a nie model pod fpv

Jak chcesz długo latać z dużym akumulatorem i dodatkowym osprzętem, musisz kupić większy model który temu podoła. Bixler będzie latał jak cegła przy takiej wadze ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bixler 3 ma rozpiętość 1550 ( więc może to 1,6 kilo jakoś pociągnie ). Nie wiem jak z powierzchnia nośną, ale też pewnie większa niż w 1400. Śmigło producent proponuje 8x4. Jeśli to ten?

https://archiwum.allegro.pl/oferta/bixler-3-glider-1550mm-pnf-nowy-i7771082583.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie straszcie człowieka. Ludzie latają nim FPV i nawet cięższymi.

Przykład:

https://un-bol-d-air.jimdofree.com/fpv/

Akurat po francusku, ale można sobie przetłumaczyć. Waga gotowego do lotu 2,2 kg. Więc te 1,5 kg to i tak optymistycznie.

Z ciekawostek:

- normalna bateria 3s 2200 mAh

- dorobione klapy

- dorobione boczne drzwiczki umożliwiające dostęp do elektroniki w kadłubie

- wydłużone mocowanie silnika, żeby można zastosować większe śmigło; znalazłem nawet takie coś - łoże silnika do Bixlera 3 z przesuniętą osią mocowania - czyli jeszcze większe śmigło

http://smallpartscnc.com/index.php?route=product/product&product_id=181

 

Albo tutaj pełny setup, z listą i linkami do użytych materiałów, z taśmą klejącą włącznie:

 

Więc nie gadajcie, bo się da i to całkiem skutecznie i budżetowo na początek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Market napisał:

Nie straszcie człowieka. Ludzie latają nim FPV i nawet cięższymi.

Oczywiście latają, tylko ten stosunkowo niewielki model dedykowany do nauki latania obciążony dodatkowym wyposażeniem nie jest już tak spokojny w pilotażu,  wymaga większych prędkości a tym samym nie będzie już taki tolerancyjny dla popełnianych błędów.

Z treści postów wnioskuję, że Bartek zaczyna swoją przygodę z modelarstwem i chciałby model którym zapewne uczy sie latać lub którym już nauczył się latać dostosować do nowych wyzwań. Moim zdaniem to dość ograniczona ścieżka rozwoju w kierunku FPV. Na pewno można model dociążyć i dalej nim latać ale trzeba będzie się bardziej pilnować w każdym skręcie i przy każdym lądowaniu. Chcąc czerpać prawdziwą przyjemność z długich widokowych lotów trzeba zastosować model bardziej przystosowany do większego ciężaru, czyli o szerszym obrysie płata i raczej większej rozpiętości. Paradoksalnie większy model może potrzebować mnie energii do lotu a jego wolniejszy lot da więcej frajdy przy spojrzeniu z lotu ptaka. Z czasem też okazuje się, że koszt płatowca jest najmniejszym kosztem w całej zabawie w FPV ?

 

Cytat

Więc nie gadajcie, bo się da i to całkiem skutecznie i budżetowo na początek.

Na początek przygody wystarczy kamerka na pokładzie ale kolega wskazał na konkretną listę zmian i ulepszeń a Twój filmik pokazuje konieczność kolejnych zmian jak dodatkowe łoże pod silnik aby zwiększyć wielkość śmigła.

Myśląc budżetowo jak proponujesz, można na tym modelu zacząć przygodę z podstawowym zestawem FPV starając się nie zwiększać obciążenia powierzchni nośnej o więcej niż 25% i trzeba się pogodzić również z myślą, że rozwój tego hobby wymagać będzie większego modelu.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

 

Dziękuję za konkretne wsparcie. Nie mam jeszcze modelu w ręku, zapewne w ciągu miesiąca się u mnie pojawi - jestem na etapie kompletowania listy zakupów, aby złożyć kompletne zamówienie w HK.

Podstawowe doświadczenie z lataniem mam, zaczynałem od Easy Stara Multiplexa, po kilku latach przerwy Bixler 2, a teraz po kilku latach przerwy prawdopodobnie kolejny.

Jakoś tak wyszło, że byłem wtedy w wieku, w którym koszta tego hobby mnie przerażały, teraz mam już odpowiednie możliwości, a i sprzęt w niektórych przypadkach staniał. Nawet jako ciekawostka powiem - będąc w podstawówce (z 15 lat temu) po zakupie Easy Stara dozbierałem na koszmarny ale lekki mini aparat Medion, który Easy Star udźwignął i starując z aparatury (ster kierunku w lewo..) robił fotki... ile wtedy było szukania informacji jak to zrobić, teraz wszystko na tacy, gotowa elektronika, aparaty tanie i lekkie, a i tak ludzie kupują jakieś gotowe wynalazki dronowe.

 

Na ten moment wybrałem opcję pośrednią, kupiłem używanego i zapewne zużytego EasyGlider'a Multiplexa za stówkę. Posłuży mi do odświeżenia pilotażu i nauki latania z perspektywy FPV. W między czasie będę sobie konstruował docelowy model do FPV, który będzie bardziej doinwestowany i na dalsze (być może) zasięgi. Zastanowię się nad innymi platformami, ale z racji pozytywnych odczuć odnośnie Bixlera oraz dużej dostępności części zamiennych na wypadek kraks wydaje mi się to sensowne rozwiązanie. Przedłużenie mocowania silnika planowałem, również z racji przeniesienia masy silnika do tyłu celem zrównoważenia ciężkiego pakietu na dziobie, mam nawet jeszcze od Bixlera 2 specjalną blaszkę do mocowania silnika wyżej. Wciąż pozostaje jednak pytanie, jaki "dosłownie" silnik polecacie, nie koniecznie taniocha z HK :), jaki udźwig lub parametry, może polecana marka?

 

Pozdrawiam,

Bartłomiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

proponuję Emax-y z seri GT - np. 2812/05, 2812/06 lub ostatecznie 2812/08 w zależności ile jest miejsca na śmigło. Możesz też przewidzieć nieco mniejsze śmigło trzyłopatowe.To nie drogie silniki i ta seria całkiem dobrze sobie radzi. Stosowałem 2215, 2218 a ostatnio 2812 i moim zdaniem mając na uwadze stosunek ceny do jakości  - warto.

Za odpowiedniki AXI trzeba niestety zapłacić trzy razy więcej ale biorą na pewno 30% mniej prądu.

ms

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

model dość drogi wyposażenie też -a emax-y to koszmarna jakość.

robiąc dość dobry model -nie ma sensu pchać w tanie silniki bo to panie są dobre bo tanie.

Czyli -polecam np. odradzane powyżej bo droższe axi. Solidne, mało awaryjne i dość mocne w stosunku do wagi.

 

     Silnik  generalnie około (lub trochę więcej)  300W mocy przy minimum wagi. I żeby zalecane śmigło pasowało średnicą do modelu - w Twoim przypadku max średnica jaką da się tam zmieścić -bo optymalne śmigło i tak wyjdzie większe niż da się zamontować... jakie śmgło max dasz radę tam wsadzić ?

 

Jaką powierzchnie płata i podstawowe wymiary ma mieć ta Twoja platforma ? cięciwa ? rozpiętość ? Na pewno musisz starać się zrobić to możliwie lekko -zmieścić to co potrzebujesz, jednak iść w lekkie (pewnie trochę droższe) elementy.   Pakiet -prawdopodobnie lzej wyjdzie li-jon niż typowy li-pol.

np. jakiś 3s2p  sony 18650 vtc5a będzie ważył około 250g i około 5Ah pojemności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

???

  Emax    raczej ciężkie w stosunku do mocy, sypią się łożyska i często mają spore  drgania -przynajmniej ja mam takie zdanie. Przegrzane szybko tracą i tak dość słabe osiągi...od zawsze oceniam silniki emax jako dość dobre z dolnej półki. jeśli kupuje się po taniości to emax jest jednym z lepszych wyborów. Jednak od średniej półki to ciągle przepaść jakościowa.

w tanią piankę bym je dal ale nie w bardziej ambitny model gdzie dodatkowo  trzeba oszczędzać na wadze... wg mnie mają jakość adekwatną do ceny.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.