Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 26 Września Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 26 Września Dzięki Marcin za kontakt do Bogdana. A wyszło tak. 11 3
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 11 Października Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 11 Października Po wielu bojach udało się wreszcie ogarnąć otwieranie kabiny pilota. Zaprojektowałem i wykonałem taki oto siłowniczek. No i zadziałało. https://youtu.be/oxA4DcD6K-Q?feature=shared 7
solainer Opublikowano 11 Października Opublikowano 11 Października Wykorzystałeś napęd i krańcówki z mechanizmu z podwozia?
FockeWulf Opublikowano 11 Października Opublikowano 11 Października Od jakiegoś czasu Hitec robi siłowniki elektryczne. Pewnie najprostszy sposób.
mecenas Opublikowano 11 Października Autor Opublikowano 11 Października Wykorzystałem takie coś https://pl.aliexpress.com/item/1005002763442296.html Reszta to już moje rzeźbiarstwo 😄. HiTec się niestety nie nadaje, poza tym jest koszmarnie drogi. 4
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 3 Listopada Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 3 Listopada Sezon lotny się chyba skończył, więc pora przyspieszyć działania przy "wyjcu"😁. Pora przyszła na dokończenie nosa kadłuba, a jest z tym trochę roboty, bo i oszklenie, oświetlenie i mocowanie uzbrojenia. Zrobiłem jak umiałem, a wyszło tak: Pozostało mi jeszcze wytoczyć mocowania KM-ów no i same lufy. Lampa sygnałowa będzie wyświetlać literę S morse'a w kolorze bursztynu. Tak se kurde wymyśliłem 😁. 15 1
Andrzej Klos Opublikowano 3 Listopada Opublikowano 3 Listopada 55 minut temu, mecenas napisał: .... Lampa sygnałowa będzie wyświetlać literę S morse'a w kolorze bursztynu. Tak se kurde wymyśliłem 😁. A dlaczego S?😀
pacek Opublikowano 3 Listopada Opublikowano 3 Listopada 2 godziny temu, mecenas napisał: Lampa sygnałowa będzie wyświetlać literę S morse'a w kolorze bursztynu. Tak se kurde wymyśliłem 😁. a będą przerwy między kolejnymi "s"
mecenas Opublikowano 4 Listopada Autor Opublikowano 4 Listopada 14 godzin temu, Andrzej Klos napisał: A dlaczego S?😀 13 godzin temu, pacek napisał: a będą przerwy między kolejnymi "s" 😁🤪🤣 Zaadaptowałem sterownik Leda z tylnego światła rowerowego😁 , a on mróga właśnie literę "S" Morsem, czyli 3 krótkie przerwa i znów 3 krótkie. Mogę jeszcze ustawić ciągłe lub krótkie -przerwa- krótkie. Podłączę to do zasilania zapłonu, by mieć kontrolę że jest aktywny. 3
merlin71 Opublikowano 4 Listopada Opublikowano 4 Listopada Już to pisałem i ciągle się powtarzam pewnie, ale nic innego nie można powiedzieć. Super robota! Piękny model będzie.
mecenas Opublikowano 15 Listopada Autor Opublikowano 15 Listopada Cześć. Czy jest ktoś w stanie określić umiejscowienie przyrządów pokładowych w kabinie? 1
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. stan_m Opublikowano 15 Listopada Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 15 Listopada Tablica Przyrządów Pokładowych (opis do rysunku): 1.Paliwomierz Wskaźnik podciśnienia w instalacji napędu żyroskopu sztucznego horyzontu. (EDIT) Paliwomierz dwuwskazówkowy 2.Obrotomierz lewego silnika 3.Trójwskazówkowy wskaźnik lewego silnika (temperatura najgorętszego cylindra, ciśnienie-paliwa i oleju) 4.Manometr ciśnienia ładowania lewego silnika (pomiar ciśnienia powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej w kanale ssącym silnika) 5. Manometr ciśnienia ładowania prawego silnika (pomiar ciśnienia powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej w kanale ssącym silnika) 6.Wskaźnik sztucznego horyzontu. 7.Wskaźnik busoli. 8. Przyrząd zespolony (kontroler lotu-prędkościomierz z chyłomierzem poprzecznym) 9.Chyłomierz podłużny. 10.Zegar (EDIT) 11.Wariometr(EDIT) 12. Obrotomierz prawego silnika 13. Trójwskazówkowy wskaźnik prawego silnika (temperatura najgorętszego cylindra, ciśnienie-paliwa i oleju). 14.Wyłącznik lewego iskrownika. 15. Amperomierz/Woltamperomierz 16. Wyłącznik prawego iskrownika. 17. Korbka otwierania wiatrochronu w skórzanym etui. 18. Lampka podświetlenia tablicy przyrządów. 19.DSS (Dźwignie Sterowania Silnikami). 20. Przyrząd instalacji powietrznej lub hydraulicznej. (o ile był bo ja na foto go nie widzę) 21.Wskaźnik temperatury powietrza. 22. Wskaźnik pokładowej instalacji tlenowej (musiała być bo na Łosiu załoganci mieli swoje butle i prawie się dusili, gdy rozmawiali przez „interkom” na dużej wysokości). 23. Zegar. Wskaźnik paliwomierzy -trójwskazówkowy (zbiornik główny i dwa zbiorniki skrzydłowe) (EDIT) Trójwskaźnikowy wskaźnik hamowania (EDIT). 24.Przycisk uzbrojenia (prawdopodobnie) 25.Tablica elektryczna na prawej burcie. 26.Sygnalizacja położenia klap. 27.Sygnalizacja położenia lewego podwozia. 28. Sygnalizacja położenia kółka ogonowego (była chyba zagłuszka bo to był prototyp) 29. Sygnalizacja położenia prawego podwozia. Uwaga: Jest to moja wersja rozmieszczenia i rodzaju przyrządów pokładowych Wilka i nie jest ona ostateczna. Natomiast upieram się, że zegar, wskaźnik temperatury powietrza zewnętrznego oraz wskaźnik poziomu tlenu musiały istnieć na tym samolocie. A już BEZWZGLĘDNIE musiała być czytelna sygnalizacja położenia klap i goleni podwozia. Bez tego samoloty nie latały. Polecam bardzo dobre wydanie książkowe” Dariusz Karnas „Polish Aircraft (1939)Instruments Panels”, gdzie są na kolorowo pokazane tablice przyrządów PZL P.11c, PZL.37 Łoś, PZL.23 Karaś, Lublin R-XIII, RWD-14 Czapla, PWS-26 łącznie z wyglądem poszczególnych przyrządów pokładowych. 5
robas69 Opublikowano 15 Listopada Opublikowano 15 Listopada https://zbiam.pl/czasopisma/wojsko-i-technika-historia-numer-specjalny-62024/
jarek996 Opublikowano 15 Listopada Opublikowano 15 Listopada W dniu 3.05.2024 o 21:43, mecenas napisał: Wiem że trochę niezgodne z oryginałem, ale poszedłem na mały kompromis Wybaczamy! W dniu 3.01.2024 o 09:02, kesto napisał: Wojtek tym rowerem jeździł po fajki. GDYBYS TYLE NIE PIL I NIE PALIL; TO MOGLBYS SOBIE TERAZ TUTAJ Z NAMI SIEDZIEC; PIC I PALIC
mecenas Opublikowano 18 Listopada Autor Opublikowano 18 Listopada Stanisław, Robert - WIELKIE DZIĘKI za pomoc. Książkę spróbuję zamówić. No właśnie, i tu się pojawiają dylematy. Po 1-sze, jeśli samolot miał 2 zbiorniki paliwa, to czy nie posiadał dwuch przyrządów do odczytu stanu paliwa? Kolejnym dylematem jest umiejscowienie zespolonego wskaźnika kontroli silnika prawego (poz. 13). Ze zdjęcia zamieszczonego w monografii Glassa, a jest ono nieco większe, wydaje się że znajduje się on na podłodze kabiny (widać 3 wskazówki), w miejscu poz. 23. Na logikę faktycznie powinien on się znajdować pod obrotomierzem po prawej stronie, lecz tam widać tylko jedną wskazówkę. Co do instalacji tlenowej - pełna zgoda. Zastanawiam się w jakim celu był umieszczony wskaźnik temp. powietrza.
stan_m Opublikowano 18 Listopada Opublikowano 18 Listopada Uzupełnienie do poprzedniego komentarza: 1. Niestety błędnie nie oznaczyłem w opisie poz. 11 czyli wariometru oraz poz. 10 zegara pokładowego, który prawdopodobnie był po prawej stronie. Zrobiłem EDIT. 2. Właśnie na podłodze kabiny mógł być zamontowany trójwskazówkowy wskaźnik paliwomierzy: Wilk jako samolot dwusilnikowy musiał mieć jeden zbiornik główny i dwa opadowe skrzydłowe a zasilanie silników szło ze zbiornika głównego. Inaczej w czasie manewrów w locie silniki miałyby przerwy w zasilaniu paliwem a instalacja paliwowa byłaby łatwo zapowietrzona. Silniki Wilka wymagały paliwa pod ciśnieniem dlatego musiały być zasilane ze zbiornika głównego wyposażonego w pompę elektryczną paliwa. Np. Łoś miał aż 5 zbiorników (główny, dwa boczne i dwa skrzydłowe plus możliwość montażu jeszcze dwóch w komorze bombowej) i w związku z tym trzy paliwomierze (jeden od zbiornika głównego i dwa od zbiorników bocznych). Były to paliwomierze pływakowe (pływak zanurzony w paliwie połączony dźwigniami mechanicznymi z zespołem wskazówki). Pilot Łosia musiał ciągle przełączać krany paliwa, aby uruchamiać właściwą sekwencję zbiorników paliwa. Dlatego uważam, że Wilk miał paliwomierz w podłodze i w poziomie, żeby łatwiej doprowadzić dźwignie do wskaźnika paliwa. Na dużym zdjęciu w monografii Wilka widać inne rozstawienie wskazówek w tym wskaźniku więc nie mógł być to trójwskazówkowy wskaźnik silnika. Są to jednak moje przypuszczenia. 3. Zabrakło bardzo ważnego wskaźnika montowanego na wszystkich polskich samolotach ze sztucznymi horyzontami - wskaźnika podciśnienia w instalacji napędu żyroskopu sztucznego horyzontu (silniki żyroskopowe były napędzane powietrzem). Mógł być zamontowany jako poz.1. 4. Wskaźnik temperatury powietrza zewnętrznego (poz.21) pokazywał rzeczywistą temperaturę na zewnątrz i pozwalał uniknąć oblodzenia poprzez zmianę wysokości lotu (bo wtedy jeszcze samoloty nie miały instalacji przeciwoblodzeniowej). 1
mecenas Opublikowano 19 Listopada Autor Opublikowano 19 Listopada Stanisław, jeszcze raz dziękuję, trochę mi to rozjaśniło obraz. Czy mi się wydaje że pod przełącznikami iskrowników widzę jeszcze jeden przyrząd? czy mam zwidy🙄. Ha, i kolejny dylemat! Kolor wnętrza kabiny. Na srebrny używany w tym okresie mi to nie wygląda, choćby ze względu na różnicę szarości w stosunku do drążka sterowniczego i lampki podświetlającej, oraz przetarcia na krawędziach obudowy dźwigni podwozia. Paliwomierz taki z 3ma wskazówkami będę chyba musiał sobie wymyślić, bo nic na necie nie znalazłem😥.
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. stan_m Opublikowano 19 Listopada Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 19 Listopada Wojciechu, dla mnie jest wielką przyjemnością obserwować Twój projekt Wilka. Mając trochę tzw. międzyczasu pogrzebałem w swoich archiwach i znalazłem nieco pośrednich materiałów. Inż. Sołtyk opisuje dokładnie instalację paliwową Biesa, która "dała mu w kość" przy oblatywaniu samolotu w kwestii kilku zbiorników paliwa(wskazania paliwa i dystrybucja do silnika tak, aby ten nie gasł w locie). I sprawa była bardzo poważna. Nie wnikając w szczegóły teraz uważam, że Wilk miał jednak tylko dwa zbiorniki paliwa w skrzydłach (oba zaopatrzone w pompy paliwa dające ciśnienie 400mm słupa paliwa bez względu na położenie samolotu a więc silniki Foka nie mogły zgasnąć co jest opisane w monografii). Pomiar ilości paliwa był zapewne realizowany przez paliwomierze pływakowe jednak zamiast dźwigni mechanicznych podawany był sygnał napięciowy (z potencjometru przewodami elektrycznymi do wskaźnika w kabinie). Wskaźnik musiał być dwuwskazówkowy (taki jak np. w Mosquito -fot.) i położony tak jak w pierwszej wersji mojego opisu. A jaki przyrząd był na tej poziomej półce (poz.23)? Skoro Wilk na ziemi podczas kołowania był sterowany hamulcami podwozia głównego to musiał być w kabinie wskaźnik hamulców i właśnie trzywskazówkowy (małe wskazówki oddzielnie dla podwozia lewego i prawego, duża wskazówka dla hamowania jednoczesnego). Podaję przykład trójwskaźnikowego wskaźnika hamowania z Lancastera o układzie wskazówek bardzo podobnym do tego w kabinie Wilka. Zaznaczam, że moje rozważania nie są rozstrzygające. Moim zdaniem pod przełącznikami iskrowników jest półka z konstrukcji kadłuba przykryta nieco pedałem steru kierunku. Kolor wnętrza kabiny jest trudny do ustalenia bo to był przecież prototyp więc nie dbano o kolorystykę tak jak w produkcji seryjnej. Inż. Sołtyk opisuje jak po pierwszych lotach Wilka nitowano surowe płaskowniki lub profile w kadłubie i kabinie a więc była na pewno pstrokacizna. Dźwignia chowania podwozia mogła być wzięta z innego (już pomalowanego) samolotu. 6 1
Rekomendowane odpowiedzi