Skocz do zawartości

Virgo RC vb


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przepraszam ,że tak post pod postem ale zainteresowanie tematem Virgo raczej małe a ,że obiecałem doprowadzić wątek do końca to piszę:)

Dziś odciąłem lotki oraz wkleiłem na Poxipol dźwignie klap wykonane z węgla. Zdecydowałem się na klasyczne popychacze choć planowałem zrobić top drive.

Wiem ,że to wygląda troche mało elegancko w szybowcu ale czas goni a ja top driva nigdy nie robiłem i trochę obawiam się ,że pokręciłbym coś w przełożeniach i potem byłby problem z ustawieniem. Tak więc top będzie w kolejnych skrzydłach.

Na serwie zastosowałem klasyczny snap a popychacz wykonałem z pręta węglowego 1,5mm. Oczywiście 1mm byłby lepszy ale robię z tego co mam.

Na dźwigience jest mocowanie  typu beczułka tyle ,że małe i w miarę to wygląda. Chciałem mieć regulację dlatego zastosowałem takie rozwiązanie.

Całość prezentuje się dosyć dobrze i myślę ,że to co wystaje nie wprowadzi jakiś dodatkowych dużych oporów ( w końcu to rekreacyjny model)

Wstępnie sprawdziłem testerem ruch serwa i w dół jest tak na oko bez mierzenia ~ 30 - 40 stopni więc do hamulca powinno wystarczyć.

Zastanawiam się czy i jeśli to jak i jakim klejem wkleić serwa. A może dać na mocny wcisk i zakleić na mocną taśme dwustronną pokrywki które docisną serwa  ?

To jeszcze do przemyślenia. Jak zwykle garść fotek a na ostatniej niezbyt udane zdjęcie pod tytułem: "zadowolony konstruktor podczas przacy nad modelem":)

 

 

 

IMG_20230302_212221.jpg

IMG_20230302_221836.jpg

IMG_20230303_183741.jpg

IMG_20230303_204820.jpg

IMG_20230303_204838.jpg

IMG_20230303_214131.jpg

IMG_20230303_211750.jpg

  • Lubię to 3
Opublikowano
48 minut temu, Daniel1978 napisał:

Radość z budowy.... Bezcenne?

He , he , to prawda. Jak siedzę sobie w modelarni i buduję albo latam modelami w piękny słoneczny letni dzień to słowo daję: nic  mi więcej do szczęścia nie potrzeba:).

 

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Post pod postem ale skoro nikt nic nie pisze , to piszę ja:)

Ostanio z nowości to okablowałem płat, serwa poszły w koszulki termo no i najważniejsze : zbindowałem odb. z nadajnikiem oraz przygotowałem bazę do programowania modelu. Sprawdziłem również jak działa motylek i zamontowałem bowdeny. Śrubki na "beczułkach "na dźwigni serw zakręcone na kropelkę Loctite.

Ustawiłem również  zakres wychyleń gazu w regulatorze (tzw. kalibracja drażka gazu). U mnie gaz jest na potencjometrze natomiast na drążku gazu mam butterflaya .Tak latają zawodnicy w F5J i jest dobrze. Tak mam ustawiony gaz w Heronie i jest oki. Pomimo,że latam samolotami gdzie gaz mam  "normalnie" nie myli się nic, tak więc spoko.

Generalnie silnika używam tylko do wyjścia na pułap a potem szukanie termiki. Elektrozybowcami nie latam na silniku wcale.

A buterfly musi być precyzyjnie i proporcjonalnie sterowany aby dobrze ladować. Nie jestem zwolennikiem umieszczania hamulca na pstryczku nawet jeśli jest 3 pozycyjny. Choć i tak ludzie latają.

Ale to już co kto lubi.

Model nie będzie super lekki ( tak planowałem) więc jak znalazł znakomicie sprawdzi się w termice przy lekkim i średnim wietrze.

Z racji cienkiego kadłuba ( mała powierzchnia omywana , tak to się chyba fachowo nazywa:)) nie planuję bardzo wysokich lotów : tak myślę do 300 - 350m . Jak wyłączę motor na 150 m w przeciętnych warunkach powinno się udawać coś tam pokręcić termikę. Ale to zobaczymy. Narazie trzeba model dokończyć i oblatać. Trzymajcie za mnie kciuki aby oblot był udany!

Kilka zdjęć , na drugim  mój nadajnik aby było wiadomo o czym mowa , widać również koszulkę termo na serwie (bardzo fajne bo udało się kupić cieniutkie)  :

 

 

IMG_20230313_224712.jpg

IMG_20230313_163931.jpg

IMG_20230310_181406.jpg

IMG_20230310_211150.jpg

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Pogoda coraz lepsza więc szykuję model. Obecnie jestem na etapie wklejenia serw lotek no i trzeba wszystko zaprogramować.

Zawsze staram się ustawić stery i lotki mechanicznie tak aby miały odpowiednie wychylenia, elektroniczna korekta to ostateczność.

Trzeba teraz wszystko ustawić a ja tak dawno tego to robiłem ,że już zapomniałem niektóre rzeczy:) dobrze ,że mam instrukcje do radia w języku polskim to sobie przypomnę.

Także zasiadam do montażu popychaczy i ustawiania wszystkiego: nie ma tego jakoś specjalnie dużo. Będzie mix lotki/ kierunek , buterfly , i comber/reflex na lewym sliderze. To raczej wszystko bo nie lubię "pstryczkologii " potem w locie zamiast skupić się na pilotażu szukam przełączników .

 

Opublikowano

Praca pomału dobiega końca , także termin oblotu zbliża się nieuchronnie:)

Dziś zrobiłem napisy na skrzydłach , przygotowałem arkusz tkaninki węglowej na przykrywki serw (to wczoraj) i wyciąłem oraz zamocowałem je do skrzydeł.

Przygotowałem równiez wstępnie wychylenia sterów tak aby można było programować całość.

Jutro wkleję rurki do wyprowadzenia anten z kadłuba ( mam tam trochę tkaniny węglowej więc na zewnątrz będzie lepiej) oraz zacznę montować silnik,regiel i odbiornik.

Masy modelu nie zdradzę bo mnie wyśmiejecie jedyne co napiszę to ,że obciążenie pow. nośnej wychodzi około 24g/m2  ...... dla wielu to bardzo dużo a dla mnie? cóż....w mojej okolicy ciągle wieje wiatr, bardzo rzadko zdarza się spokojny dzień z reguły 4-6m/s to standard więc model będzie idealny na te warunki. Nie budowałem typowego termika, ale nie ukrywam ,że liczyłem na troszkę lżejszy model:) ale i tak jestem bardzo zadowolony , mam też klapy więc można troszkę wysklepić profil i zwolnić w słabszej termice. W sumie to szybszym modelem będę mógł polatać w Jeżowie Sudeckim na urlopie? . Mam plan się w tym roku chociaż raz tam wybrać a jak to w górach: tam zawsze mniej lub bardziej wieje.

Oby prosto i dobrze latał. Kilka fotek bo szybowiec już prawie gotowy:

 

IMG_20230331_225926.jpg

IMG_20230331_224443.jpg

IMG_20230331_224412.jpg

  • Lubię to 3
Opublikowano

Dzięki, tak jak zapowiadałem budowa ciągnęła się długo ale to dlatego ,że model robiony był z doskoku a latać mam czym aż nadto bo modeli u mnie w hangarze dużo:) tak więc nie było się powodu spieszyć.

Jeszcze pozostało kilka detali jak to już pisałem powyżej ale to kwestia dni kiedy będzie wszystko gotowe.

Filmu raczej nie będzie bo nie ma mi kto go nakręcić ale obiecuję ,że zdjecia i opis będzie napewno.

Opublikowano

Witajcie , dzisiejsze deszczowe popołudnie spędziłęm na instalacji wyposażenia RC.

Regulator został zamocowany przy pomocy taśmy dwustronnie klejącej i opaski z rzepem do półeczki a odb. owinięty cienką gąką poszedł pod półkę na pakiet. Anteny zabezpieczyłem wężykiem silikonowym aby w kadłubie ich nie uszkodzić podcza ekspoatacji modelu.

Antenki wypuściłem z kadłuba pod kątm zgodnym z instrukcją aparatury. Nie wygląda to zbyt estetycznie ale najważniejsze to aby był pełny  zasięg szczególnie kiedy wykonuje się wysoki termiczny lot. Ma działać a wygląd to sprawa drugorzędna.

Zrobiłem też przymiarkę kołpaczka . Wygląda fajnie . Zostało przygotowanie mocowania pakietu i sprawdzenie wszytkich śrubek , dźwigni itp. Zawsze robię to kilka razy aby uniknąć błędów. Wyważenie sprawdzałem wstepnie wykonam przesuwaniem pakietu: nie będzie grama ołowiu. Trochę mnie męczy masa bo liczyłem na lżejszy model ale nie ma co przesadzać: i tak udało się wykonać w praktyce dużo nowych dla mnie technologii więc jest spoko i tyle:)

Czasami myślę ,że przesadzam i stawiam sobie zbyt wygórowane cele a potem zamiast się cieszyć szukam dziury w całym......perfekcjonizm jest niestety wadą?Jest dorze i trzeba latać.

Parę zdjęć z dzisiaj:

 

IMG_20230401_215330.jpg

IMG_20230401_215340.jpg

IMG_20230401_215150.jpg

  • Lubię to 2
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam, chciałbym tylko napisać ,że budowa modelu Virgo jest zakończona:)

Pozostało jeszcze sprawdzenie zaprogramowania wszystkich funkcji , raz jeszcze sprawdzenie wszystkich śrubek , itp. 

Model wyważył się pakietem więc ołowiu poszło zero gramów. Virgo jest ciężki , więc raczej będzie się nadawał do lotów przy wietrze natomiast przy bezwietrznej pogodzie i słabej termice raczej mniej.

W sumie bardziej mi to pasuje , będzie większa uniwersalność natomiast do słabej termiki planuję już model nieco większy tak chociaż 2,5m i o większym wydłużeniu skrzydeł z klasycznym usterzeniem i obciążeniu pow. nośnej < 20 g/dm2. 

Ale to melodia przyszłości. Następny model będzie chyba samolotem z napędem spalinowym : zobaczymy.

Trzymajcie kciuki za oblot bo mam stres, tyle pracy włożyłem w model ,że chciałbym aby poprawnie poleciał:)

Chciałbym po oblocie być zadowolonym: mam świadomość ,że wiele rzeczy można było zrobić lepiej i lżej ale jestem amatorem i poprostu budowałem tak jak potrafiłem i czas pozwalał.

Teraz czekam na pogodę do oblotu.

Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za uwagi i pomoc.

 

  • Lubię to 1
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Witam serdecznie,

Dziś w godzinach popołudniowych oblatałem mój elekroszybowiec Virgo VB tym samym kończąc relację z budowy tego modelu tutaj na forum.

A więc kilka szczegółów:

Pogoda dobra ale trochę wiało ( około 5m/s) więc nieco to przeszkadzało w precyzyjneen regulacji ale dałem rade.

Model wymagał dosłownie kilku piknięć trymera aby latać poprawnie . Trochę czasu zajęło ustawienie kompensacji steru wysokości w buterfly ale jest już dobrze.

Model lata wspaniale , masa wcale nie przeszkadza i właśnie na takie dni jak dziś model się nadaje znakomicie. Usterzenie motylkowe sprawdziło się , o dziwo reakcja na kierunek jest bardzo dobra  lepsza niż w moim Heronie który ma normalny ogon. Wznios jest optymalny , ale gdybym robił nowe płaty zrobiłbym o 1 st większy: bardziej pod krażenie w termice. 

Wykonałem kilkanaście krótkich lotów regulacyjnych a raz zabrałem się w kominie i wylatałem ze 190m 10min. :)

Reakcja na stery dobra , stateczność podłużna i poprzeczna bardzo dobra model chodzi za ręką a aby go zwalić trzeba się bardzo postarać a gdy to nastąpi po niepełnej zwitce korka sam z niego  wychodzi . Ale to naprawdę trzeba zadrzeć nos aby nastąpiło przeciągnięcie.

Po wykonaniu kilkunastu lądowań na moim nieurzytku nie zauważyłem na płatach śladów wgniotek , rys itp. Czyli jest lepiej niż myślałem:)

Na zastosowanym napędzie model idzie pionowo do góry i wystarcza prądu na 5 startów na wysokość  około 200m. (mierzone Altisem)

Można się nalatać na jednej baterii ( 3S 1300mAh)

Podsumowując mój Virgo spełnił wszystkie pokładane w nim nadzieje , lata lepiej niż planowałem i spełniło się moje marzenie aby mieć model w technice VB wykonany od podstaw samodzielnie.?

Teraz mogę sobie do woli latać w termice i cieszyć się nowym sprzętem:)

Dziękuję wszystkim kolegom za pomoc i doping przy budowie modelu a szczególnie Czarkowi (Czaro) za wiele cennych porad i wskazówek dotyczących techniki próżniowej ( i nie tylko) . Bez Ciebie Czarku nie dałbym sobie rady z tą technologią.

Pozdrawiam wszystkich i jeszcze garść zdjęć ,żeby nie było ,że ściemniam: 

 

IMG_20230514_181150.jpg

IMG_20230514_181002.jpg

IMG_20230514_181207.jpg

IMG_20230514_182037.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano

Dzięki . Myślę ,że prędzej  straciłbym cierpliwość zanim zbudowałbym dobre płaty;). Oczywiście nie twierdzę ,że w Virgo jest wszystko idealne : wiele rzeczy można poprawić ale najważniejsze ,że model lata i to dobrze lata.

Kolejne skrzydła będą już robione z jakimś tam podstawowym doświadczeniem i bedzie można się doskonalić.

A poważnie bez pomocy kogoś doświadczonego jest bardzo bardzo ciężko szczególnie gdy chodzi o sprawy warsztatowe. Teraz już mało kto buduje i zdobyć rzetelne informacje to zaczyna być problem . A i takich życzliwych osób co to bezinteresownie podpowiedzą jest niewielu.

Także teraz planuję jak najwięcej latać i oczywiście skoro modelarnię i narzędzia mam to również budować. Ale to raczej po zakończeniu sezonu.

 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.