Jump to content

Jeszcze mniejszy niż "Prząśniczka" J. Ostrowskiego...


RomanJ4
 Share

Recommended Posts

Błędny tytuł.

Konstruktorem Prząśniczki zbudowanej ok. 1970 r. był łodzianin Jarosław Janowski.

Jerzy Ostrowski zbudował na początku lat '80 dwupłatowiec inspirowany układem Prząśniczki zwany dziś "Dwupłatowcem Ostrowskiego", który przetrwał i kilka lat temu był w Kielcach.

Samolot na filmie to Chinook też ewidentnie inspirowany Prząśniczką został zaprojektowany ok. 1982 r. przez Włodzimierza Tałańczuka, urodzonego w dzisiejszej Ukrainie, który mieszkał w Polsce i wyemigrował do Kanady.

 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 27.04.2022 o 18:28, art_c napisał:

Błędny tytuł.

Konstruktorem Prząśniczki zbudowanej ok. 1970 r. był łodzianin Jarosław Janowski.

Dzięki za skorygowanie. Tak czy siak wszystkie trzy tu wymienione to "polonica"... 🙂

 

spacer.png

Cytat

Budowniczowie samolotu J-1 (od lewej): Jarosław Janowski, Witold Kalita i Stefan Polawski

Skrzydlata Polska 23/1970

 

spacer.png

Cytat

Samolot J-1 Prząśniczka w studiu telewizyjnym 6 lutego 1975.

Skrzydlata Polska 7/1975

za https://pl.wikipedia.org/wiki/J-1_Prząśniczka

  • Dzięki 1
Link to comment
Share on other sites

A tak na marginesie to w zagranicznej literaturze pojawia się jako "don Kichot"

na w/w zdjęciu widać też jego postać jeździec na koniu .

Ale najczęściej spotyka się nazwę "prząśniczka" 

ktoś wie dlaczego jaka historia oznaczenia nazwy ???

Link to comment
Share on other sites

J-1 Prząśniczka była pierwotnie oryginalną nazwą samolotu. Ponieważ samolot wzbudził spore zainteresowanie także poza krajem, konstruktor dostosował konstrukcję do przepisów amerykańskich i m.in. sprzedawał plany do budowy w klasie experimental. Wtedy zdecydował o zmiane nazwy na J-1B Don Quixote by była "przystępna" językowo na zachodzie. Notabene nazwa odnosi się do wieloletnich perypetii konstruktora, ponieważ samolot był legalnie zbudowany i użytkowany, co w warunkach i czasach gdy powstwał było niewyobrażalnym dziś wyczynem. Janowski udostępniał samolot innym pilotom, a Prząśniczka była chętnie użytkowana i wylatała, piszę z pamięci, ca. 500 godz. Dziś znajduje się w krakowskim muzeum. Wśród konstruktorów amatorów w Polsce większą popularnością od Prząśniczki cieszył się J-2 Polonez, który był jej konwersją w układzie wolnonośnego dolnopłata. W kraju zbudowano ich conajmniej kilka.  Historia Jarosława Janowskiego i jego dokonań to z pewnością temat na książkę. Podobnie jak postacie Ostrowskiego i Tałańczuka.

  • Dzięki 1
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, young napisał:

Ale najczęściej spotyka się nazwę "prząśniczka" 

ktoś wie dlaczego jaka historia oznaczenia nazwy ???

Don Quixote , to pierwotna nazwa symbolizująca trudności  z jakimi borykał się konstruktor . Problemy nie tylko dotyczyły aspektów techniki ale również miały wymiar polityczny. Ówczesna SB podejrzewała iż Janowski chce ucieć swoim samolotem "na Zachód" stąd mnóstwo problemów z zarejestrowaniem samolotu.

Po nagłośnieniu w mediach budowy autor zmienił nazwę na Prząśniczka jako ,że to symbol robotniczej Łodzi. Tak bardziej pasowało i po wielu perypetiach samolot poleciał.

Piękna to historia : budowa samolotu w pokoju i odpalanie silnika przykręconego śrubami do stołu w pokoju na którym siedzieli koledzi Pana Jarka robiąc za balast:)

Gdzie my dziś mamy takich pasjonatów?

 

  • Upvote 1
  • Dzięki 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki za poszerzenie wiedzy w temacie. 

Naprawdę jak na tamte lata to wielkie osiągnięcie.

Dlatego został doceniony w zagranicznych wydawnictwach.

 

Link to comment
Share on other sites

Pamiętam jako nastolatek oglądałem reportaż który był wyemitowany w TVP w latach siedemdziesiątych (w którym roku ?). Samolot był budowany mieszkaniu w bloku. Najbardziej utkwiła mi scena jak kadłub był opuszczany na linie z okna, klatka schodowa była chyba za wąska.

Bardzo ten reportaż utkwił mi w pamięci.

Może ktoś z kolegów pamięta ten reportaż ?

  • Dzięki 1
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, ahaweto napisał:

Pamiętam jako nastolatek oglądałem reportaż który był wyemitowany w TVP w latach siedemdziesiątych (w którym roku ?). Samolot był budowany mieszkaniu w bloku. Najbardziej utkwiła mi scena jak kadłub był opuszczany na linie z okna, klatka schodowa była chyba za wąska.

Bardzo ten reportaż utkwił mi w pamięci.

Może ktoś z kolegów pamięta ten reportaż ?

 

Tak, dobrze to pamietam, jak rowniez program w TVP!  Jaroslaw Janowski to byl moj bohater z tych lat.  Z tej okazji odwiedzilem go Lodzi w 2004 i zrobilem kilka zdjec.  Niestety, zdjecie z konstruktorem nie wyszlo bo skonczyla sie bateria, to byl stary aparat, jeden z pierwszych cyfrowych. 

Wypadek J1 byl spowodowany ludzkim bledem, przewod paliwa zostal zakleszczony jakas oslona.

 

  IMGP0185.JPG.03cdc0e34096997941a5c4d815aa7cc1.JPG 

 

 

IMGP0187.JPG.83362b9bb4f212bcec2cf02ec70085a1.JPG

 

IMGP0182.thumb.JPG.d213b2db0133ad5c4eb11d0940457a17.JPG

  • Dzięki 2
Link to comment
Share on other sites

Zbudowano kilka/kilkanascie J1B. Ten ze Szwajcarii mial nawet canard:

1697280942_AlejandroEC-ZKB(6).jpg.91ffe6ce3e83b6944dc5c4e5df443ee5.jpg

 

691996087_GilbertJ-1B79..thumb.jpeg.e50d3203c3fd7f370545870df93c1198.jpeg

 

 

 

Ogolnie wlasnosci lotne sa takie sobie, J1B jest niestabilna wokol wszystkich trzech osi, glownie za wzgledu za mala odleglosc usterzenia od skrzydla.  Wg pilotow, ciagle "myszkuje"trzeba ja caly czas poprawiac.  Dodatkowym problemem jest niskie polozenie ustarzenia poziomego, ktore jest omywane strumieniem zasmiglowym tylko z gory i czasami powoduje to trudnosci z oderwaniem sie od ziemi.  Szegolnie kiedy zakladano mocniejszy, wyzej umieszczony silnik.  Aby temu zaradzic niektorzy stosuja Gurney Flap, canard lub uszczelnianie usterzenia poziomego:

 

526390087_Gurneyflap.jpg.e04d1105ad908da6339c81dd70072281.jpg

 

1026644262_gapseal.jpg.ba7afb60e9bb69bd14892982b1ddbc03.jpg

 

Zapewne dlatego, pozniejsze wersje mialy usterzenie T lub motylkowe.  

 

J3.PNG.c4ac575ec30ad2af8fde959ec620c54e.PNG

 

  • Dzięki 2
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.