Skocz do zawartości

Jacht typu VEGA


Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, mr.jaro napisał:

 

Wprawdzie mase konstrukcji modelu da sie obliczyc i to dosyc dokladnie, ale takiej potrzeby nie ma. To da sie stosunkowo latwo ogarnac w inny sposob. Akurat tutaj na poczatek z wystarczajaca dokladnoscia mozesz sie kierowac wartosciami porownawczymi zapozyczonymi od podobnych (wielkosc, sylwetka) modeli. Wielkich roznic nie bedzie, gdyz w porownaniu z balastem cala reszta jest zwykle nie tylko stosunkowo lekka, ale przede wstzystkim jej masa nie jest skoncentrowana w poblizu jednego punktu, jak ma to miejsce w balascie.

(......)

Nie wiem, jakim planem dysponujesz, ale szanujacy sie autorzy planow modelarskich podaja zwykle orientacyjna mase gotowego modelu, albo liste materialow, ktora takze moze sluzyc do wstepnego obliczenia przyszlej masy konstrukcji.

 

Masz rację, można się pokusić o wstępne oszacowanie masy modelu, wprawdzie będzie to wartość szacunkowa, ale będzie to stanowić jakiś punkt wyjścia do określenia masy balastu, na pewno spróbuję to oszacować.

A co do planów, to buduję na podstawię planów konstrukcyjnych oryginalnej Vegi.

20220111_102732.jpg

Takielunek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, mjs napisał:

image.thumb.jpeg.452e0254a4bb38713faec40f8a493253.jpeg

 

Mirku.

 

Bardzo Ci dziękuję za rysunki.  Czy mógłbyś mie wytłumaczyć, co oznaczają poszczególne skróty na rysunku: LCF, KM ..... i inne

Nie rozumiem jeszcze na rzucie z boku, tej czerwonej krzywej, co ona wyznacza? 

12 minut temu, niziel napisał:

 

Mirku.

 

Bardzo Ci dziękuję za rysunki.  Czy mógłbyś mie wytłumaczyć, co oznaczają poszczególne skróty na rysunku: LCF, KM ..... i inne

Nie rozumiem jeszcze na rzucie z boku, tej czerwonej krzywej, co ona wyznacza? 

Jakbyś mógł mi wyjaśnić jednostki, na przykład LCF= 5,65 i pozostałe, co to są za wartości? Przepraszam, pytania mogą być dla Cibie banalne, ale ja nistaty nie bardzo się w tych oznaczeniach orientuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko, dla mnie one też nie wszystkie są jasne.

Program w wersji angielskiej calculuje tak, jak w załączniku.

Z pomiaru wychodzi, że jest to: Waterplane center of floatation  

czyli

LCF - Środek flotacyjny płaszczyzny wodnej :  5.647 m

KM - wygląda na wysokość maksymalnej wyporności na wykresie: 2.39 m

Nazywają go: Vertical of transverse metacenter  

czyli

Poprzeczna wysokość metacentryczna 

 

Wczytaj program FreeShip z załącznika i uruchom plik Vega fbm. :)   

Kalkulacje.txt

Calculations.txt FreeShip.exe Vega.fbm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mirku,

Próbowałem rozszyfrować i zrozumieć punkty naniesione na planie. Grzebałem gdzieś po sieci i znalazłem takie wyjaśnienia tych punktów, skoryguj proszę, jeśli jest coś nie tak (punkty w kolejności od dołu rysunku):

 

1 -    =9,75  środek oporu bocznego dla wody (środek powierzchni bocznej, zanurzonej części kadłuba, powierzchnia zanurzona)                 (czy to jest środek wyporu kadłuba?)

2-     Displ = 8,15   środek wyporności  (co to za wartość: 8,15 - czy to jest wyporność kadłuba prawdziwego jachtu
w m³ ???)

3-     LCF = 5,65   środek linii wodnej,

4-     KM = 2,39    wysokość metacentryczna

5-     = 13,25    środek oporu bocznego dla wiatru (czy to jest środek oporu bocznego części wynurzonej kadłuba?)    
 

Rozumiem, że te podane na wykresie wartości, są dla prawdziwej jednostki, czy tak? I co one wyrażają, na przykład środek oporu bocznego =13,25  - co to za wartość??

Przepraszam, ale czy nie za bardzo przynudzam swoimi pytaniami?  Chciałbym to jednak dobrze zrozumieć, bo jak obejrzałem sobie możliwości projektowania kadłuba w tym programie, to jestem pod wrażeniem możliwości, bardzo fajnie to wygląda.

 

image.png.316e8b59b2bd8568709ba24f1d12bce2.png

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.07.2022 o 10:02, niziel napisał:

 

Dokładnie tak, model ma być możliwie jak najbardziej zbliżony do redukcyjnego, więc o żadnych przesunięciach masztu, czy zmianie kształtów żagli, czy kadłuba (balastu) nie będzie mowy(itd...

 

Musiałem się wciąć w początek dyskusji (szybko szła). Nie zwracaj uwagi na zanurzenie kadłuba na planach, ono jest po to żeby uzyskać korzystny współczynnik regatowy. Raczej długość prawdziwej LW staraj się wyliczyć ze zdjęć. Przy tym kształcie kadłuba 10 cm zanurzenia to może być 50% wzrostu wyporności. A trzon sterowy o tym kącie to tortura dla sternika stąd na modyfikacji, (sądząc po kolorze farby lata 1998 - 2000 jeżeli to Polifarb) dodano klapę wyważającą, całkiem jak w samolocie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paweł, odpowiadam na pytanie pierwsze:

Środek oporu bocznego, to opór zanurzonej części kadłuba względem wody. Przeciwdziała sile wiatru umiejscowionej w środku ożaglowania. To nie ma nic wspólnego z wyporem. To jest opór boczny.

ad. 2. Wyporność jest siłą pionową (skierowaną w górę) i umocowana jest w środku wyporności. Wartość podawana w Tonach czyli w kilogramach, to 815. Twój model w skali 1:12 będzie miał wyporność = 5 kG.

ad.3. Środek linii wodnej (KLW), to taki midship kadłuba w odniesieniu do jego części długości zanurzonej w lustrze wody. Czyli, jeśli jest Śródokręcie, to i jest "Śródokręcie" wodne.

ad.4. Szczyt krzywej pól powierzchni przekrojów wrężnicowych, dla połowy szerokości kadłuba (pod KLW).

ad.5. Powierzchnia wiatru bocznego.

 

Przeskalowałem ORYGINAŁ (Lc=11,67 m) do MODELU w skali 1:12 (Lc=0,972 m) - plik Vega model i kalkulacje dla modelu.

Tak, to jest wspaniały program do projektowania jachtów, łodzi, kajaków i innych przedmiotów bryłowych. Trzeba poczytać instrukcję obsługi Manual pdf. i ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć, co może potrwać kilka lat...   :) zanim zorientujesz się, że metoda obrazkowa jest szybsza.

Vega model.fbm Vega model.txt Manual.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba się cieszyć z tego, co jest i wykorzystać w pełni to, co jest otwarte. Przechylić kadłub da się, odczytać wyporność też (wzrosła do 13 kG), no i obejrzeć go ze wszystkich stron. To już są mocne argumenty do wykorzystania w praktyce.

Programy profesjonalne są znakomite, cały przemysł stoczniowy jest na nich oparty. Ale one dużo kosztują... np Maxsurf.

Oczywiście wiedza jest potrzebna, narysować dzieło można ołówkiem. Tylko to dłuuugo trwa, nie te czasy. Z literatury krajowej: Lars Larsson,Rolf Eliasson, Michał Orych "Podstawy projektowania jachtów", ale i ona nie jest lekturą łatwą, podobnie jak bestseller Marchaja. No i trzeba znaleźć czas na czytanie.

 

Przechył 30.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, mjs napisał:

(....)

ad. 2. Wyporność jest siłą pionową (skierowaną w górę) i umocowana jest w środku wyporności. Wartość podawana w Tonach czyli w kilogramach, to 815. Twój model w skali 1:12 będzie miał wyporność = 5 kG.

(....)

ega model.fbm 61 kB · 3 pobrania Vega model.txt 3 kB · 2 pobrania Manual.pdf 3 MB · 4 pobrania

 

Mirek, dziękuję Ci za odpowiedź i za przeskalowanie rysunków do skali modelu, ułatwi mi to zrozumienie. Ważne jest że mam wyznaczony środek wyporu, teraz będę mógł zająć się środkiem ciężkości balastu i jego „wpasowaniem” w kil jachtu. 
Nie pasuje mi jeszcze wartość wyporności, którą obliczył Twój program.
Popraw mnie jeżeli „idę złą drogą”: 
program wyliczył  wyporność jachtu  8,147t, natomiast dokumentacja podaje 7,20t, to spora rozbieżność, jak myślisz skąd ta rozbieżność i „komu wierzyć” ? bo przy takiej różnicy, to wyporność modelu byłaby spopro mniejsza, 5 kg, wydaje mi się dużo, ale to tylko moje wrażenie.

Takielunek

W dniu 13.07.2022 o 19:17, CrazyTomas napisał:

Musiałem się wciąć w początek dyskusji (szybko szła). Nie zwracaj uwagi na zanurzenie kadłuba na planach, ono jest po to żeby uzyskać korzystny współczynnik regatowy. Raczej długość prawdziwej LW staraj się wyliczyć ze zdjęć. Przy tym kształcie kadłuba 10 cm zanurzenia to może być 50% wzrostu wyporności. A trzon sterowy o tym kącie to tortura dla sternika stąd na modyfikacji, (sądząc po kolorze farby lata 1998 - 2000 jeżeli to Polifarb) dodano klapę wyważającą, całkiem jak w samolocie.

Tomku, zasiałeś mi nowe wątpliwości do do lini wodnej, ale nie będę się mądrzył, gdyż nie mam wystarczającej wiedzy w tym temacie, lecz myślę że pewniejszym będzie bazowanie się na planach.  Ze zdjęć nie byłoby łatwo wyznaczyć precyzynie linie wodną, szczególnie jak sam mówisz, że 10 cm różnicy w realu, może dać aż tak dużą różnicę w wyporności. Ale to tylko moja, laika, opinia.

Pozdrawiam

Paweł

image.thumb.png.c3acbb0fb88244078f121906b0d604c9.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szerokość kadłuba u mnie wyszła nieco większa, bo =2,95 m. Już ją skorygowałem do 2,90 m i wyporność spadła do 8,001 T.

Być może mój rysunek kadłuba nie jest idealnie odwzorowany, może rysunki oryginalne nie są dokładnie policzone (bo robiono to "na piechotę" i z pewnym przybliżeniem. Może i tu, i tam po trochę. Nie wiem. Tzw. błąd studenta określano kiedyś na 2%. :)

Może to być objętość szpary pomiędzy płetwa sterową, a kilem. Ja ją na rysunku komputerowym "zaszpachlowałem" dla uproszczenia. A konstruktor mógł ją odjąć od wyporu.

Ale błąd pewnie jest po mojej stronie, ogólnie na całej powierzchni, mogłem ją nieco wybrzuszyć, a jest to nie do sprawdzenia, za względu na różne ilości wręg  w dokumentacji jest wręg 14, u mnie 19).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, mr.jaro napisał:

A tu co sie stalo? Ja wiem, co sie stalo. A Ty?

Wzrosła szerokość linii wodnej, przy teoretycznie tym samym zanurzeniu, stąd program rzetelnie obliczył nową wyporność (13 kG).

Przechył 30 brutto.jpg

 

 

Po skorygowaniu zanurzenia, wyporność jest właściwa (5 kG).

Przechył 30 netto.jpg

 

 

Przechył 30.txt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, JADAR62 napisał:

Zaczynam się zastanawiać czy kolega Paweł buduje model czy prawdziwy jacht?

 

Panowie,  przyglądam się Waszej dyskusji i się nie odzywam,  gdyż moja wiedza w temacie projektowania jachtów, jest znikoma, ale uważam że świetnie jest mieć dobre narzędzia do projektowa (programy), tylko trzeba sobie zadać pytanie, ile warto zainwestować pieniędzy w profesjonalne oprogramowanie aby zaprojektować sobie model żaglówki? Oczywiście wszystko zależy od zasobności portfela, ale bez przesady.

No właśnie, ja chcę zbudować model jachtu  jak najbardziej zbliżonego do oryginału, i aby jeszcze mógł dobrze zachowywać się na wodzie. Podkreślam,  nie będzie on miał ambicji regatowych, ale pływajac ma zachowywac sie poprawnie i zachwycać właściciela i osoby go oglądające,  tylko tyle.  Doświadczyłem już tych wspaniałych doznań z moja Omega i to jest największa frajda.

Panowie, Wasze uwagi, są dla mnie jako nowicjusza bezcenne i za to Wam bardzo dziękuję.

Pozdrawiam 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile mogę zasugerować to bym to zrobił tak: objętość miejsca na balast jest łatwo obliczyć w fazie projektu. Tym samym obliczę ile ciężaru mogę tam zmieścić. Dlatego podsunąłem pod rozwagę wolfram, aby móc włożyć jak najwięcej i jak najniżej. Ale może ołów wystarczy. Zostawiam puste miejsce na balast do czasu, aż nie będę miał gotowego kadłuba. Mając jeszcze maszt i żagiel robię symulacje na wodzie. Dokładam balast tyle ile potrzeba. Dopiero wtedy biorę się za wykończenie modelu pozostawiając do końca miejsce na dołożenie balastu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.