Ares Opublikowano 30 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2022 26 minut temu, kkdarch napisał: Coś cieniutka ta sklejka do mocowania silnika.Dalbym podwójną zwłaszcza że chcesz robić akrobację. No ale wylaminowane węglem to chyba wytrzyma? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
paweln7 Opublikowano 30 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2022 38 minut temu, Ares napisał: No ale wylaminowane węglem to chyba wytrzyma? Najwyżej będzie miał tak jak ja w Cubie wektor ciądu do 3D? ( 1/4 NGH 38 a wyrwał sklejkę 8mm wklejoną na wikol ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 30 Listopada 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2022 Zrobiłem proste próby sztywnościowe tej wręgi silnikowej przykładając siłe około 20 kG ręką do silnika. Mocowanie dolnych śrub silnika jest sztywne i mocne. Natomiast mocowanie górnych śrub wymaga poprawy. Płaska wręga się troche ugina co nie jest aż takim problemem natomiast nie podoba mi się koncentracja naprężeń w tym rejonie, gdzie wręga łączy się z listwą boku. Dodam tu jeszcze jakąś strukturkę żeby rozprowadzić obciążenie. Wstępnie wychodziło mi że przy wyrwaniu współczynnik przeciążenia wyniesie około 12 co przy masie silnika + śmigło 4 kg da siłę około 48 kG do dołu i do tego około 40 kG ciągu do przodu. Czyli można spodziewać się około 63 kG (obciązenia dopuszczalne) wypadkowej siły przyłożonej do silnika w kierunku około 50 stopni do dołu, nie liczę obciążen od momentu na wale. Do tego jeszcze wspólczynnik 1.5 czyli wrega powinna przenieść koło 93 kG, no powiedzmy 100 kG, siły w kierunku 50 stopni w dół. To już nie mało, no i dlatego uźywam kompozytu węglowego który jest ponad 10 razy mocniejszy od sklejki. Ale tak jak pisałem na początku, będę się starał budować na lekko. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ares Opublikowano 1 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2022 4 godziny temu, paweln7 napisał: Najwyżej będzie miał tak jak ja w Cubie wektor ciądu do 3D? ( 1/4 NGH 38 a wyrwał sklejkę 8mm wklejoną na wikol ) Cóż, nie mam doświadczenia w tak dużych modelach tak więc prawdopodobnie mój wniosek jest błędny? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 1 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2022 Nie chodzi tylko o wytrzymałość wręgi silnikowej ale również (a może przede wszystkim) o jej zdolności tłumienia drgań, które są zabójcze dla konstrukcji kadłuba zwłaszcza od tak dużego silnika. Najlepszym "tłumikiem" drgań jest nie węgiel lecz dobrej jakości wielowarstwowa sklejka lotnicza, którą najlepiej zastosować do konstrukcji domku wzorem od Kolegów z modeli 3D. Drewno doskonale tłumi najgroźniejsze harmoniczne w przeciwieństwie do węgla. W swoim Lublinie RXVIb (r.3200mm) udało mi się wkomponować domek do wręgi silnikowej jak pokazuje foto. Gdybym ja robił Twój kadłub to wkleiłbym jeszcze listwy trójkątne wręga silnikowa-burty kadłuba, nakleiłbym pas tkaniny węglowej po obwiedni wręgi na odcinku górnego poszycia kadłuba oraz przykleił z przodu wręgi dobrą sklejkę lotniczą gr.3,0mm. 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 1 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2022 Generalnie zgoda, silnik generuje drgania i wzmocnienie kompozytowe zmniejszy tłumienie w porównaniu z konstrukcją drewnianą. Korzystam tu jednak z moich doświadczeń z extry 2.7m w której mam silnik gp123. Tam także wzmocniłem domek silnika kompozytem. Konstrukcja tej extry jest także projektowana na lekko (ażurowana sklejka topolowa 3 lub 6 mm) i generalnie nic się z kadłubem złego niedzieje. W projekcie Cuba chcę wybróbować kilka nowych rozwiązań, jeśli będą potrzebne poprawki po pierwszych lotach to ok, to też dobra nauka :). Położyłem dziś jeszcze jedną warstwę szkła od spodu półki zbiornika. Jutro zajmę się wzmocnieniem tej kontrowersyjnej wręgi silnikowej:) 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 3 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2022 Dziś rozpocząłem prace nad garbikiem, skrajne wręgi zrobiłem ze sklejki topolowej 3 mm, pozostałe zrobię z balsy 3 mm. Podłużnice ze sredniej balsy 8x8 mm. Całą sztywność i wytrzymałość ogona zapewnia kratownica, więc garbik to tylko owiewka. Przy okazji wybróbowałem w końcu klej Rakoll, super sprawa do pojedyńczych sklein, szybko łapie. Zrobiłem także wzmocnienie wręgi silnikowej 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 4 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2022 Struktura garbika dokończona przygotowałem także półkę serw kierunku i wyposażenia. W jej środku będzie odktęcany wziernik, zapewni to dostęp do tłumików i śrub mocowania podwozia To co na zdjęciu waży 2,3 kg 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 11 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2022 Zimno w garażu więc niewielki postęp, dokończyłem półkę wyposażenia. Jej ramkę doklejoną do kadłuba wylaminowałem po obu stronach cienką tkaniną szklaną, dodało to sztywności skrętnej kadłuba w okolicy drzwi. Odkręcana część półki to sklejka topolowa 3 mm. Rozpocząłem także prace nad półką statecznika. Idea jest taka aby statecznik był przykręcany, śruby będę wkręcał od spodu kadłuba przez otwór wentylacyjny. Te sklejkowe półeczki jeszcze przylaminuje do kratownicy tak żeby nie zgubić statecznika w locie :). Kadlub na tę chwilę waży 2,45 kg. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jb Opublikowano 11 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2022 Godzinę temu, koniorc napisał: e sklejkowe półeczki jeszcze przylaminuje do kratownicy tak żeby nie zgubić statecznika w locie :). Konrad, chyba całą wiarę dajesz stalowym linkom którymi zepniesz całe stateczniki razem.. Fajnie widzieś kadłub, który nie jest laserową wycinanką od a do z ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cyrax_ojz Opublikowano 11 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2022 2 godziny temu, koniorc napisał: Te sklejkowe półeczki jeszcze przylaminuje do kratownicy tak żeby nie zgubić statecznika w locie :). którzy nie widzieli a uwierzyli a ja wiedzę i nie wieżę trzeba było zrobić te półkę z pełnej sklejki i całość zalaminować w moim mam 2 serwa wysokości na ogonie i ciężkie kółko ale przy następnych lotach testuje ołów na ogonie bo pomimo wyjściowo tylnego wyważenia wydaje się ciężki na przód Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 11 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2022 No i już podlaminowane Sprawdzę wytrzymałość/sztywność jak żywica wyschnie, zawsze można będzie wzmocnić. Buduję na lekko. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 18 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2022 Dokończyłem półkę statecznika, po przylaminowaniu taśmą z włókna węglowego wyszło mega solidnie Przednie słupki dostały wzmocnienie i pojawiła się wręga: wszystkie te wzmocnienia są fajne ale masa nieubłaganie rośnie, więc poszukałem możliwości jej redukcji, wyażurowałem ściankę boczną: zmieniłem profil trójkątów wzmacniających węzły: Rozważam jeszcze dodatkowe otwory ulżeniowe w przedniej częścj ściany bocznej. Za tydzień wezmę się za statecznik poziomy. 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. koniorc Opublikowano 30 Grudnia 2022 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 30 Grudnia 2022 Rozpocząłem prace nad statecznikiem poziomym. Tylną jego krawędź wykonałem eksperymentalnie z balsy 10 mm oklejoną obustronnie jedną warstwą taśmy węglowej UD i na to jeszcze balsa 1mm pocieniona po sklejeniu do 0,5 mm. Troche z tym zabawy ale wychodzi lekko Krawędź natarcia uformowałem z 4 warst balsy 3 mm, obyło się bez zwilżania wodą i tak to wygłąda chwile po sklejeniu. Statecznik będzie przykręcany do kadłuba. Półkę/żebro środkowe statecznika zrobiłem z 4 warstw sklejki topolowej 3mm, zamontuje w niej nakrętki pazurkowe. Według projektu tylna krawędź statecznika jest spięta linkami z kadłubem i statecznikiem pionowym, dodałem w tej okolicy pasy z 3mm sklejki lotniczej. 5 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jb Opublikowano 30 Grudnia 2022 Udostępnij Opublikowano 30 Grudnia 2022 looknij tu http://galery.badan.cz/gallery/carbon-cub prawie 5m superlight.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 30 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Grudnia 2022 Fajna robota, jaki tam będzie napęd i planowana masa startowa? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 31 Grudnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Grudnia 2022 Wolna sobota i w miarę ciepło to trochę podgoniłem robote. Statecznik gotowy, waży 210g Rozpocząłem prace nad sterami. Listwy obrysowe podobnie jak w stateczniku zrobiłem z warst twardej balsy 3mm, trzeba było je spryskać wodą przed gięciem, po 2 godzinach już można było kleić, klej soudal 66a się tu sprawdza. I w tym momencie musiałem przerwać bo czas na imprezę Sylwestrową Wszystkiego dobrego w Nowym Roku. Po wstępnym oszlifowaniu 2 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cyrax_ojz Opublikowano 2 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2023 licho wygląda ten statecznik nie wiem czy za bardzo tego nie odchudziłeś zdjęcia nie oddają ale tam chyba było ze 115-120cm pomimo linek natarcie będzie pracować i może się szybko poddać tak to widzę i może to moja fanaberia/czarnowidztwo ale szkoda modelu i twojej pracy i jak się jeszcze nie obraziłeś to mam 2 pytania jakie masz zamiar użyć dźwignie do napędu wysokości? czy jesteś pewny tej rozpiętości 4,4m bo w pierwszym poście wstawiłeś film w wersji clipped wing ja również później wstawiałem film w tej wersji a ona ma krótsze skrzydła masz to oznaczone na planach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 2 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2023 Godzinę temu, cyrax_ojz napisał: licho wygląda ten statecznik (...) Licho nie wygląda mimo dużej rozpiętości. Krawędź natarcia sklejona w warstw balsy (mam nadzieję, że prawdziwej a nie tego co teraz sprzedają) ma wytrzymałość na zginanie o wiele większą niż zapotrzebowanie. Istotnym elementem są linki napinające i oraz sposób oklejenia i materiał pokryciowy. Najlepsze są tkaniny syntetyczne napinane lakierem celulozowym (cellon). Nie ma sztywniejszej konstrukcji niż szkielet balsowy oklejony szyfonem ( napięty 4-6 warstwami cellonu) a następnie przypięty do deski modelarskiej i sezonowany przez 2-3 tygodnie. Sprawdziłem to w kilkunastu gigantach (rozp.3,5m-5,0m). Folia pokryciowa niestety nie zapewnia tej sztywności ani odporności na skręcanie ale w przepadku modelu Konrada też się nada. Załączam fotkę (RCSCALEBUILDER) statecznika Pipera 1/3 jednego z najlepszych zestawów tego samolotu -BALSAUSA, który rzeczywiście licho wygląda ale spełnia swoje zadanie w licznych modelach już zbudowanych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koniorc Opublikowano 2 Stycznia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2023 5 godzin temu, cyrax_ojz napisał: licho wygląda ten statecznik Też tak przez chwilę myślałem ale jak wziąłem w ręce i sprawdziłem sztywność to widzę, że przewymarowałem. Natarcie jest z twardej balsy i w przeciwieństwie do oryginału dodałem skośne listwy. 5 godzin temu, cyrax_ojz napisał: jakie masz zamiar użyć dźwignie do napędu wysokości? Takie dodam pewnie jeszcze w miejscu mocowania dźwigni wzmocnienia ze sklejki 0,5mm 5 godzin temu, cyrax_ojz napisał: czy jesteś pewny tej rozpiętości 4,4m Tak mam w planach, mierzyłem miarką, sugerujesz zmniejszyc rozpiętość? 4 godziny temu, stan_m napisał: Załączam fotkę (RCSCALEBUILDER) statecznika Pipera W moich planach jest identyczna konstrukcja, zastanawiam się dlaczego zrezygnowali ze skośnych listew, sporo stracili na sztywności skrętnej. Dzięki że macie czas poczytać i komentować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi