Skocz do zawartości

Płatowiec PZL-130 ORLIK TC-II


Stearman

Rekomendowane odpowiedzi

17 hours ago, japim said:

Tez mi Orklik chodzil po glowie :) Moze kiedys zrobie swojego.

 

Bardziej przemawia do mnie wersja TC-II, bardziej nowoczesny wygląd i ta agresywność linii jakby obietnica całkiem niezłej jazdy podczas lotu... ? Może mi się taki uda zrobić, na tyle łatwy w pilotażu by dał się okiełznać średniozaawansowanemu pilotowi, ale jak przesuniesz dźwignię na pełny gaz.... to wyjdzie z niego niezły wariat ;)

A co wyjdzie... zobaczymy. Jakby co otwarty jestem na współpracę  ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Jako, że zawitała wiosna próbuję finalizować projekt Orlika... Próbuje rozmieścić komponenty względem CG i "dziwnie" mi to wychodzi. Samolot jak widać ma długi dziób co sprawia, że silnik jest daleko w przodzie i trudno go zrównoważyć względem CG.

Pierwszy krok jaki przyszedł mi do głowy to czy dobrze policzyłem CG?  Nie pisze ile bo nie chcę sugerować, ale może ktoś z grubsza policzy w wolnym czasie by potwierdzić moje kalkulacje.

 

Mój CG wychodzi bardzo blisko osi koła podwozia głównego... zastanawiam się jak wtedy ze startem, czy samoistnie nie będzie przechylał się na ogon i "orał" pas startowy.

 

Wymiary są takie:

 

image.thumb.png.67887687c3e5b6b33b62c75ff4aef984.png

 

- cięciwa skrzydła u nasady 287mm,

- cięciwa pośrednia 177mm, przesunięta w tył o 44mm, panel długości 417mm,

- cięciwa końcowa 152mm, przesunięcie w tył o 38mm,  panel długości 189mm.

- cięciwa statecznika poziomego 130mm, rozpiętość statecznika 550mm, odległość od krawędzi spływu skrzydła 374mm.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki uprzejmości kolegi RobRoy dostałem wyniki z programu jaki używa:

image.thumb.png.29c930362899f501bfb2d7e8dcc229a5.png

 

Nie bardzo wiem, jak je zinterpretować i porównac z moimi z arkusza Sailplane Calc.

image.png.021f3a9628082008b9cb0c5a8f8fa025.png

 

Ja założyłem 15% marginesu, ale może to za mało?

 

Mi wychodzi punkt neutralny NP 124mm, a koledze 137mm... spora różnica chyba?

 

I jak widać na poniższym rysunku NP bardzo blisko osi kół głównego podwozia....

 

image.thumb.png.0a48aa1c26f8eb0319128c89ae2999ad.png

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może jednak jest OK. To że blisko osi kół głównych przy długim przodzie i dalekim rozłożeniu mas nie powinno przeszkadzać. Patrząc na Orlika na układ tandem, widać,że środek ciężkości pierwszego pilota jest właśnie w tym położeniu- czyli też można wnioskować przy okazji, że lot solo wykonuje się z drugiego, tylnego miejsca (ktoś potwierdzi?). Tak jest w wielu samolotach o takim układzie, choćby Zlinie 526. Takie luźne moje gdybanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Jakoś nie udało mi się potwierdzić położenia SC więc opieram się na tym co założyłem.

Będę celował w masę ok 1900g, a im mniej tym lepiej ;)

Ponieważ już mam kilka części chyba czas na budowę prototypu.

 

20240420_151452.thumb.jpg.22062e1af6eb53096fe4e00f74e81d9c.jpg

 

Konstrukcja będzie mieszana, trochę druku 3D z PET-G, styropian, drewno....

 

Budowa nie będzie szybka bo nie mam za wiele czasu, ale postaram się przynajmniej zrelacjonować ją rzetelnie ;)

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Na początek wręga silnikowa. Sama wręga drukowana z PET-G, ale dla izolacji termicznej między mocowanie silnika a wręgę włożyłem przekładkę ze sklejki 2mm, a po drugiej stronie nakrętki kołnierzowe wprawiłem w sklejkę 5mm grubości.

 

20240420_182147.thumb.jpg.3354836f3edbc1ba0e72a6deb58bb6b0.jpg  

 

20240420_181946.thumb.jpg.4d5a5f0e459b744f88443b0fdf014d15.jpg  20240420_182027.thumb.jpg.1bfdfad6d4c9da07e6c6e69c592f8bdf.jpg 20240420_182008.thumb.jpg.dbfa32bc7a0ae3fe28b0ab03f314a332.jpg

 

 

Wręga wklejona jest w "domek" wręgi silnikowej.

 

20240420_214157.thumb.jpg.5e9d9d0cfae19a69b7261c12a649aa58.jpg 20240421_001001.thumb.jpg.04f94412e1e0db5916aed4ea2a34c9de.jpg 20240421_001226.thumb.jpg.ce1544ac6c2062d15a05baec2f156536.jpg

 

 

No i by skończyć część silnikową.. osłona silnika, drukowana z PET-G w trzech częściach. Nie udało mi się zejść poniżej 51g. Za to kołpak będzie lekki i sklejany. Jak trzeba będzie wymienić śmigło to się wydrukuje nowy stożek kołpaka.

 

20240421_143616.thumb.jpg.e6d9266d0dc26880e79ed6c5e108635f.jpg 20240421_144430.thumb.jpg.18f1777216af2ce590a6f1c089076ef9.jpg 20240421_144452.thumb.jpg.d6a19a46dbda71bade0d70ddac52dfb1.jpg

 

20240421_144518.thumb.jpg.5cfabd2ce99f79d28a76b476f04a649f.jpg 20240421_150321.thumb.jpg.892b1dfc31af4c3d41658523dd0ae94a.jpg  20240421_150529.thumb.jpg.a1f6bb0f824d7224a0fd7e2caf62e3c1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Drukowany również jest dolny element, między wręgą silnikową a wręgą drugą. Było po prostu prościej wydrukować niż "rzeźbić" w styropianie. 

Jako, że to prototyp to nie będzie przedniego reflektora z diody a tylko atrapa. Całkiem nieźle wyszły boczne wloty naca.

Wszystko całkiem nieźle się spasowało.

 

20240421_191845.thumb.jpg.ae28726a9483a857c50b72d77f37acca.jpg 20240421_192459.thumb.jpg.721ce4dcf69de88bed613ae8792bcd44.jpg 20240421_192516.thumb.jpg.113f82b8822b822639795262ca7b9826.jpg

 

20240421_192555.thumb.jpg.acf6c5da85e7a72366ca3db09522d73d.jpg 20240421_223136.thumb.jpg.be4f1e331db48fe1b507a99d379d76f4.jpg 20240421_223113.thumb.jpg.2f4411270073a2af106c165955d832de.jpg

 

20240421_223048.thumb.jpg.4b44676d9ee50ca307c518e1d72bbd59.jpg 20240421_224732.thumb.jpg.5b28cc33645bfe8873a1fa46f5ac4ade.jpg

 

CDN...

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Konstrukcja będzie oparta na 4 podłużnicach z listewek 3x6. Na nich będą przegrody, kratownice na których zamontowane będzie wyposażenie.

Lubię porządek więc jak zawsze przygotowałem wsporniki i stół montażowy.

 

image.thumb.jpeg.055dfb4a5caac0acec83571186486594.jpeg 20240422_231105.thumb.jpg.2eeace5e8351a694c178bba53b7ab4fd.jpg

 

Zestawiłem wstępnie elementy konstrukcji by zobaczyć jak będą się układały, ale jeszcze nie sklejałem całości - tylko przymiarka.

 

20240422_232710.thumb.jpg.906c39f9ce799a869130d04508819d83.jpg

 

20240422_232829.thumb.jpg.f3e049cb2e69f5a6695f552878ef8948.jpg

 

Jest dobry dostęp do mocowań wszystkich komponentów.

 

 

 

Można "pomacać" sprawdzić gdzie trzeba coś poprawić, wzmocnić... jednak na żywo wszystko wygląda inaczej niż w komputerze ;).

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 hours ago, RobRoy said:

Czy te podłużnice nie warto zamienić na jakieś węglowe patyki ?

 

Tak naprawdę to mam przeczucie, że 4 podłużnice to za dużo, ale już tak zacząłem i tak zostanie.

Pomysł opierał się na tym, że "pokrycie" styropianowe usztywni stelaż wewnętrzny.

Oczywiście cena, łatwość obróbki i klejenia tez ma znaczenie ;)

 

 

PODWOZIE

Zamysł jest taki, by samemu zaprojektować i wydrukować chowane podwozie... z różnych względów. 

Pozostaje ciekawa kwestia rozdzielenia podwozia... bo skrzydło musi być zdejmowane (zawiera podwozie główne) a przednia goleń pozostaje w kadłubie... a chciałbym by podwozie sterowane było jednym serwem ?

Ni mniej ni więcej, ale oznacza to ciekawy układ sprzęgnięcia podwozia głównego z przednią golenią. Przednia goleń na sztywno spięta z serwem, napęd podwozia głównego na rozłączanym sprzęgle.

Od razu powiem, że NIE chcę rozwiązania, gdzie każda goleń napędzana jest własnym serwem - od tak by głowa trochę popracowała ;)

 

Przymierzyłem przednią goleń, całkiem pasuje. Pozostaje tylko pomysł na napędzenie osłon goleni, by się szybko otwierały i chowały w odpowiednim momencie.

Muszę wykombinować jakieś dźwignie i sprężynę/gumę powrotną.... na razie jest to....

 

20240423_231047.thumb.jpg.df6ab123fc1f2876f1301bcdb262fd76.jpg 20240423_231029.thumb.jpg.5e0c0194237905d02adfc0ea2b169088.jpg

 

20240423_230843.thumb.jpg.3ff891ed4bbc051ff941a224c74f2d3a.jpg 20240423_230926.thumb.jpg.4380be5f7c8b45156ca38f0d58cb51f7.jpg

 

20240423_231418.thumb.jpg.c6065fe3131a0aa2d25d90fd989c1833.jpg 20240423_231127.thumb.jpg.dfc729fcf5f803751e2422d6b75887e8.jpg 20240423_231139.thumb.jpg.70c6fd422c270cd0e6b7fd1843802439.jpg

cdn...

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Cały czas pracuje nad podwoziem przednim... coś mi w nim nie pasowało.. i w końcu doszedłem do tego co... koło przednie po schowaniu za bardzo wystawało poza obrys samolotu.

Wyglądało to tak:

 

20240425_200414.thumb.jpg.05464a749218dae501991383e14712c5.jpg a powinno image.png.740125c0e0ca4814b0057768a4038fc4.png

 

Zatem przemodelowałem krzywkę zamykania podwozia tak, by się zamykało 95 stopni, a nie standardowe 90 stopni. Szybki wydruk i udało się...

Teraz wygląda to tak:

20240425_205214.thumb.jpg.e3e997bc7f2852ae9b037009ccd2b6ac.jpg    image.thumb.png.1e62b039e12b518e3d0efda3d5e19248.png

O wiele lepiej :) 

Nadal pozostaje wykombinować otwieranie i zamykanie osłon podwozia, koncepcje sprzęgła z głównym podwoziem już mam ;)

 

 

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Udało mi się wykończyć zamykanie klap przedniego podwozia. Może nie wyszło jak chciałem, ale działa. Niestety jako "sprężynę" powrotną użyłem gumki recepturki... może rozwiązanie nietrwałe, ale działa i niemiałem na tyle delikatnej sprężyny stalowej by ją zastosować. osłony mają na obu końcach ograniczniki otwarcia, a po środku ramiona, które dociska podwozie w ostatniej fazie zamykania. 

W takim układzie uzyskałem szybkie otwarcie osłon i swobodne wysunięcie podwozia i zamknięcie dopiero w ostatniej fazie chowania podwozia.

 

20240428_145053.thumb.jpg.bd70536b09a1d6cf7726d4d88bee45f5.jpg 20240428_144416.thumb.jpg.5795b010f1b0b4a7557a6242f3a09dc4.jpg

 

20240428_144350.thumb.jpg.ca9d5559c82d60367c2fe9b1e43828d4.jpg   20240428_144437.thumb.jpg.a261d52dfde6a82a5652504c611be822.jpg

 

 

Działa całkiem sprawnie. Ukończyłem też główne serwo chowania podwozia z widełkami sprzęgła podwozia głównego.

 

20240430_145702.thumb.jpg.f9d3f0e35502db23214b564fe8f42a80.jpg  

 

 

 

 

 

 

Po wszystkich przymiarkach mogłem się zabrać do sklejana głównej konstrukcji szkieletowej..

Przednią wręgę silnikowa wkleiłem tak dla bezpieczeństwa klejem epoxydowym.. tam jednak są wibracje i wymagana jest największa wytrzymałość. Może nie wygląda to najlepiej, ale spełnia zadanie.

 

20240428_155549.thumb.jpg.85ecb51be985af76cad04b15b347c9f4.jpg

 

Resztę wręg wkleiłem klejem CA, który bardzo dobrze łączy PET-G i drewno.

Jest już tez wklejone łoże dla akumulatora, z dwóch szpatułek.

 

20240430_145914.thumb.jpg.4e56be6d00af22246788f37a80500ca5.jpg  20240430_145840.thumb.jpg.20f8b848ffbb80fed561528636a8c93d.jpg

 

Czas pomyśleć o styropianowych wkładkach kadłuba... cdn....

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, RobRoy said:

Widzę że jest niewiele możliwości przesunięcia Aku do wyważenia modelu. Liczyłeś to jakoś czy robisz na wyczucie ? ....  i liczysz ze się model wyważy.

 

Mam akurat tę możliwość, że ćałość konstrukcji powstaje w 3D. Mam możliwość wpisania gęstości poszczególnych elementów, a program sam wylicza środek ciężkości. Genialna sprawa, z dużym przybliżem znam końcową masę, mogę tak przestawiać położenie kluczowych elementów by na końcu wyważać dodając minimalną masę. Orlik ma długi dziób, daleko z przodu ciężki silnik.... dlatego akumulator jest pod drugim pilotem, będzie to ciekawe rozwiązanie dzielonej kabiny. Dlatego też, serwa kierunku i wysokość wylądowały daleko z tyłu na ogonie. Zamiast dokładać masy do wyważenia na ogon po prostu wydrukowałem statecznik pionowy z PET, oszczędzając sobie pracy zachowując wyważenie. 

Sprawdziłem to już w poprzednim modelu i jak się nabierze wprawy to naprawdę fajna zabawa jest z projektowaniem. Nie wszystko da się uwzględnić... ale za to można zoptymalizować konstrukcję.

I jeśli właściwie określiłem aerodynamiczny środek ciężkości to duże prawdopodobieństwo na szczęśliwy oblot ?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Udało mi się wczoraj posiedzieć do późna... ale wyciąłem cztery podstawowe elementy kadłuba ze styropianu. Teraz czas na oklejanie głównego stelażu.

 

20240504_104039.thumb.jpg.74a30342829d4a528ebedb98bbdfdb9e.jpg

 

20240504_104154.thumb.jpg.400f111072778e78dd08a61b15e35854.jpg

 

Pierwszy element wklejony. Najłatwiejszy ;)

Wkleiłem tez kostkę ze sklejki jako bazę dla wkrętu mocującego osłonę silnika.

 

20240504_133407.thumb.jpg.ad42964faab17de04c91bdc23841d45b.jpg 20240504_134145.thumb.jpg.b72a5d0835fa98e8b1d799d186f74fd3.jpg 

20240504_133959.thumb.jpg.61b04b9ff8e1f9f02b182a817f18764a.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Powoli wkleiłem kolejne elementy kadłuba. Wszystko pięknie nabiera sztywności z każdym elementem.

Najwięcej uwagi wymaga wybranie pod kadłubem na mocowanie skrzydła.

 

20240504_162937.thumb.jpg.0cd4604c34f914b54cc1e370388cd9ed.jpg 20240505_133456.thumb.jpg.687ae4c5559c4e9d7462c03adbf6ff9c.jpg

 

20240505_133600.thumb.jpg.24c17fccb25696d3cd93f347ef39f534.jpg 20240505_133658.thumb.jpg.3939b740298ea1d18cc2ba21df772bd0.jpg

 

20240505_140047.thumb.jpg.0c53ae3bcb69c1f67e2ac08dcc1e6520.jpg 20240505_215221.thumb.jpg.a8ff4951ff84a0a95502409e128db56e.jpg

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minutes ago, mirolek said:

Ciekawa metoda budowy modelu ... trochę jak budowa mostu metodą nasuwu poziomego :)

 

No trochę przypomina to nawlekanie korali na sznurek. Metoda prosta, w miarę szybka, dająca wystarczającą sztywność przy dobrym dostępie do wnętrza.

Łatwo dopasować kolejne elementy zachowując geometrię wyznaczoną przez wewnętrzny stelaż. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.