Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
17 hours ago, japim said:

Tez mi Orklik chodzil po glowie :) Moze kiedys zrobie swojego.

 

Bardziej przemawia do mnie wersja TC-II, bardziej nowoczesny wygląd i ta agresywność linii jakby obietnica całkiem niezłej jazdy podczas lotu... ? Może mi się taki uda zrobić, na tyle łatwy w pilotażu by dał się okiełznać średniozaawansowanemu pilotowi, ale jak przesuniesz dźwignię na pełny gaz.... to wyjdzie z niego niezły wariat ;)

A co wyjdzie... zobaczymy. Jakby co otwarty jestem na współpracę  ?

  • 8 miesięcy temu...
Opublikowano

Jako, że zawitała wiosna próbuję finalizować projekt Orlika... Próbuje rozmieścić komponenty względem CG i "dziwnie" mi to wychodzi. Samolot jak widać ma długi dziób co sprawia, że silnik jest daleko w przodzie i trudno go zrównoważyć względem CG.

Pierwszy krok jaki przyszedł mi do głowy to czy dobrze policzyłem CG?  Nie pisze ile bo nie chcę sugerować, ale może ktoś z grubsza policzy w wolnym czasie by potwierdzić moje kalkulacje.

 

Mój CG wychodzi bardzo blisko osi koła podwozia głównego... zastanawiam się jak wtedy ze startem, czy samoistnie nie będzie przechylał się na ogon i "orał" pas startowy.

 

Wymiary są takie:

 

image.thumb.png.67887687c3e5b6b33b62c75ff4aef984.png

 

- cięciwa skrzydła u nasady 287mm,

- cięciwa pośrednia 177mm, przesunięta w tył o 44mm, panel długości 417mm,

- cięciwa końcowa 152mm, przesunięcie w tył o 38mm,  panel długości 189mm.

- cięciwa statecznika poziomego 130mm, rozpiętość statecznika 550mm, odległość od krawędzi spływu skrzydła 374mm.

 

 

Opublikowano

Dzięki uprzejmości kolegi RobRoy dostałem wyniki z programu jaki używa:

image.thumb.png.29c930362899f501bfb2d7e8dcc229a5.png

 

Nie bardzo wiem, jak je zinterpretować i porównac z moimi z arkusza Sailplane Calc.

image.png.021f3a9628082008b9cb0c5a8f8fa025.png

 

Ja założyłem 15% marginesu, ale może to za mało?

 

Mi wychodzi punkt neutralny NP 124mm, a koledze 137mm... spora różnica chyba?

 

I jak widać na poniższym rysunku NP bardzo blisko osi kół głównego podwozia....

 

image.thumb.png.0a48aa1c26f8eb0319128c89ae2999ad.png

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowano

Może jednak jest OK. To że blisko osi kół głównych przy długim przodzie i dalekim rozłożeniu mas nie powinno przeszkadzać. Patrząc na Orlika na układ tandem, widać,że środek ciężkości pierwszego pilota jest właśnie w tym położeniu- czyli też można wnioskować przy okazji, że lot solo wykonuje się z drugiego, tylnego miejsca (ktoś potwierdzi?). Tak jest w wielu samolotach o takim układzie, choćby Zlinie 526. Takie luźne moje gdybanie...

Opublikowano
54 minuty temu, zbjanik napisał:

czyli też można wnioskować przy okazji, że lot solo wykonuje się z drugiego, tylnego miejsca (ktoś potwierdzi?). 

 

orlik.webp

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Jakoś nie udało mi się potwierdzić położenia SC więc opieram się na tym co założyłem.

Będę celował w masę ok 1900g, a im mniej tym lepiej ;)

Ponieważ już mam kilka części chyba czas na budowę prototypu.

 

20240420_151452.thumb.jpg.22062e1af6eb53096fe4e00f74e81d9c.jpg

 

Konstrukcja będzie mieszana, trochę druku 3D z PET-G, styropian, drewno....

 

Budowa nie będzie szybka bo nie mam za wiele czasu, ale postaram się przynajmniej zrelacjonować ją rzetelnie ;)

 

 

 

 

Opublikowano

 

Na początek wręga silnikowa. Sama wręga drukowana z PET-G, ale dla izolacji termicznej między mocowanie silnika a wręgę włożyłem przekładkę ze sklejki 2mm, a po drugiej stronie nakrętki kołnierzowe wprawiłem w sklejkę 5mm grubości.

 

20240420_182147.thumb.jpg.3354836f3edbc1ba0e72a6deb58bb6b0.jpg  

 

20240420_181946.thumb.jpg.4d5a5f0e459b744f88443b0fdf014d15.jpg  20240420_182027.thumb.jpg.1bfdfad6d4c9da07e6c6e69c592f8bdf.jpg 20240420_182008.thumb.jpg.dbfa32bc7a0ae3fe28b0ab03f314a332.jpg

 

 

Wręga wklejona jest w "domek" wręgi silnikowej.

 

20240420_214157.thumb.jpg.5e9d9d0cfae19a69b7261c12a649aa58.jpg 20240421_001001.thumb.jpg.04f94412e1e0db5916aed4ea2a34c9de.jpg 20240421_001226.thumb.jpg.ce1544ac6c2062d15a05baec2f156536.jpg

 

 

No i by skończyć część silnikową.. osłona silnika, drukowana z PET-G w trzech częściach. Nie udało mi się zejść poniżej 51g. Za to kołpak będzie lekki i sklejany. Jak trzeba będzie wymienić śmigło to się wydrukuje nowy stożek kołpaka.

 

20240421_143616.thumb.jpg.e6d9266d0dc26880e79ed6c5e108635f.jpg 20240421_144430.thumb.jpg.18f1777216af2ce590a6f1c089076ef9.jpg 20240421_144452.thumb.jpg.d6a19a46dbda71bade0d70ddac52dfb1.jpg

 

20240421_144518.thumb.jpg.5cfabd2ce99f79d28a76b476f04a649f.jpg 20240421_150321.thumb.jpg.892b1dfc31af4c3d41658523dd0ae94a.jpg  20240421_150529.thumb.jpg.a1f6bb0f824d7224a0fd7e2caf62e3c1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Drukowany również jest dolny element, między wręgą silnikową a wręgą drugą. Było po prostu prościej wydrukować niż "rzeźbić" w styropianie. 

Jako, że to prototyp to nie będzie przedniego reflektora z diody a tylko atrapa. Całkiem nieźle wyszły boczne wloty naca.

Wszystko całkiem nieźle się spasowało.

 

20240421_191845.thumb.jpg.ae28726a9483a857c50b72d77f37acca.jpg 20240421_192459.thumb.jpg.721ce4dcf69de88bed613ae8792bcd44.jpg 20240421_192516.thumb.jpg.113f82b8822b822639795262ca7b9826.jpg

 

20240421_192555.thumb.jpg.acf6c5da85e7a72366ca3db09522d73d.jpg 20240421_223136.thumb.jpg.be4f1e331db48fe1b507a99d379d76f4.jpg 20240421_223113.thumb.jpg.2f4411270073a2af106c165955d832de.jpg

 

20240421_223048.thumb.jpg.4b44676d9ee50ca307c518e1d72bbd59.jpg 20240421_224732.thumb.jpg.5b28cc33645bfe8873a1fa46f5ac4ade.jpg

 

CDN...

 

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

 

Konstrukcja będzie oparta na 4 podłużnicach z listewek 3x6. Na nich będą przegrody, kratownice na których zamontowane będzie wyposażenie.

Lubię porządek więc jak zawsze przygotowałem wsporniki i stół montażowy.

 

image.thumb.jpeg.055dfb4a5caac0acec83571186486594.jpeg 20240422_231105.thumb.jpg.2eeace5e8351a694c178bba53b7ab4fd.jpg

 

Zestawiłem wstępnie elementy konstrukcji by zobaczyć jak będą się układały, ale jeszcze nie sklejałem całości - tylko przymiarka.

 

20240422_232710.thumb.jpg.906c39f9ce799a869130d04508819d83.jpg

 

20240422_232829.thumb.jpg.f3e049cb2e69f5a6695f552878ef8948.jpg

 

Jest dobry dostęp do mocowań wszystkich komponentów.

 

 

 

Można "pomacać" sprawdzić gdzie trzeba coś poprawić, wzmocnić... jednak na żywo wszystko wygląda inaczej niż w komputerze ;).

  • Lubię to 2
Opublikowano

Uff... myślałem już  że temat umarł.

Ładnie przygotowane - jak zwykle. Uzbrajam się w cierpliwość i czekam końca.

Czy te podłużnice nie warto zamienić na jakieś węglowe patyki ?

Opublikowano
22 hours ago, RobRoy said:

Czy te podłużnice nie warto zamienić na jakieś węglowe patyki ?

 

Tak naprawdę to mam przeczucie, że 4 podłużnice to za dużo, ale już tak zacząłem i tak zostanie.

Pomysł opierał się na tym, że "pokrycie" styropianowe usztywni stelaż wewnętrzny.

Oczywiście cena, łatwość obróbki i klejenia tez ma znaczenie ;)

 

 

PODWOZIE

Zamysł jest taki, by samemu zaprojektować i wydrukować chowane podwozie... z różnych względów. 

Pozostaje ciekawa kwestia rozdzielenia podwozia... bo skrzydło musi być zdejmowane (zawiera podwozie główne) a przednia goleń pozostaje w kadłubie... a chciałbym by podwozie sterowane było jednym serwem ?

Ni mniej ni więcej, ale oznacza to ciekawy układ sprzęgnięcia podwozia głównego z przednią golenią. Przednia goleń na sztywno spięta z serwem, napęd podwozia głównego na rozłączanym sprzęgle.

Od razu powiem, że NIE chcę rozwiązania, gdzie każda goleń napędzana jest własnym serwem - od tak by głowa trochę popracowała ;)

 

Przymierzyłem przednią goleń, całkiem pasuje. Pozostaje tylko pomysł na napędzenie osłon goleni, by się szybko otwierały i chowały w odpowiednim momencie.

Muszę wykombinować jakieś dźwignie i sprężynę/gumę powrotną.... na razie jest to....

 

20240423_231047.thumb.jpg.df6ab123fc1f2876f1301bcdb262fd76.jpg 20240423_231029.thumb.jpg.5e0c0194237905d02adfc0ea2b169088.jpg

 

20240423_230843.thumb.jpg.3ff891ed4bbc051ff941a224c74f2d3a.jpg 20240423_230926.thumb.jpg.4380be5f7c8b45156ca38f0d58cb51f7.jpg

 

20240423_231418.thumb.jpg.c6065fe3131a0aa2d25d90fd989c1833.jpg 20240423_231127.thumb.jpg.dfc729fcf5f803751e2422d6b75887e8.jpg 20240423_231139.thumb.jpg.70c6fd422c270cd0e6b7fd1843802439.jpg

cdn...

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

 

Cały czas pracuje nad podwoziem przednim... coś mi w nim nie pasowało.. i w końcu doszedłem do tego co... koło przednie po schowaniu za bardzo wystawało poza obrys samolotu.

Wyglądało to tak:

 

20240425_200414.thumb.jpg.05464a749218dae501991383e14712c5.jpg a powinno image.png.740125c0e0ca4814b0057768a4038fc4.png

 

Zatem przemodelowałem krzywkę zamykania podwozia tak, by się zamykało 95 stopni, a nie standardowe 90 stopni. Szybki wydruk i udało się...

Teraz wygląda to tak:

20240425_205214.thumb.jpg.e3e997bc7f2852ae9b037009ccd2b6ac.jpg    image.thumb.png.1e62b039e12b518e3d0efda3d5e19248.png

O wiele lepiej :) 

Nadal pozostaje wykombinować otwieranie i zamykanie osłon podwozia, koncepcje sprzęgła z głównym podwoziem już mam ;)

 

 

 

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

 

Udało mi się wykończyć zamykanie klap przedniego podwozia. Może nie wyszło jak chciałem, ale działa. Niestety jako "sprężynę" powrotną użyłem gumki recepturki... może rozwiązanie nietrwałe, ale działa i niemiałem na tyle delikatnej sprężyny stalowej by ją zastosować. osłony mają na obu końcach ograniczniki otwarcia, a po środku ramiona, które dociska podwozie w ostatniej fazie zamykania. 

W takim układzie uzyskałem szybkie otwarcie osłon i swobodne wysunięcie podwozia i zamknięcie dopiero w ostatniej fazie chowania podwozia.

 

20240428_145053.thumb.jpg.bd70536b09a1d6cf7726d4d88bee45f5.jpg 20240428_144416.thumb.jpg.5795b010f1b0b4a7557a6242f3a09dc4.jpg

 

20240428_144350.thumb.jpg.ca9d5559c82d60367c2fe9b1e43828d4.jpg   20240428_144437.thumb.jpg.a261d52dfde6a82a5652504c611be822.jpg

 

 

Działa całkiem sprawnie. Ukończyłem też główne serwo chowania podwozia z widełkami sprzęgła podwozia głównego.

 

20240430_145702.thumb.jpg.f9d3f0e35502db23214b564fe8f42a80.jpg  

 

 

 

 

 

 

Po wszystkich przymiarkach mogłem się zabrać do sklejana głównej konstrukcji szkieletowej..

Przednią wręgę silnikowa wkleiłem tak dla bezpieczeństwa klejem epoxydowym.. tam jednak są wibracje i wymagana jest największa wytrzymałość. Może nie wygląda to najlepiej, ale spełnia zadanie.

 

20240428_155549.thumb.jpg.85ecb51be985af76cad04b15b347c9f4.jpg

 

Resztę wręg wkleiłem klejem CA, który bardzo dobrze łączy PET-G i drewno.

Jest już tez wklejone łoże dla akumulatora, z dwóch szpatułek.

 

20240430_145914.thumb.jpg.4e56be6d00af22246788f37a80500ca5.jpg  20240430_145840.thumb.jpg.20f8b848ffbb80fed561528636a8c93d.jpg

 

Czas pomyśleć o styropianowych wkładkach kadłuba... cdn....

  • Lubię to 4
Opublikowano

Widzę że jest niewiele możliwości przesunięcia Aku do wyważenia modelu. Liczyłeś to jakoś czy robisz na wyczucie ? ....  i liczysz ze się model wyważy.

Opublikowano
1 hour ago, RobRoy said:

Widzę że jest niewiele możliwości przesunięcia Aku do wyważenia modelu. Liczyłeś to jakoś czy robisz na wyczucie ? ....  i liczysz ze się model wyważy.

 

Mam akurat tę możliwość, że ćałość konstrukcji powstaje w 3D. Mam możliwość wpisania gęstości poszczególnych elementów, a program sam wylicza środek ciężkości. Genialna sprawa, z dużym przybliżem znam końcową masę, mogę tak przestawiać położenie kluczowych elementów by na końcu wyważać dodając minimalną masę. Orlik ma długi dziób, daleko z przodu ciężki silnik.... dlatego akumulator jest pod drugim pilotem, będzie to ciekawe rozwiązanie dzielonej kabiny. Dlatego też, serwa kierunku i wysokość wylądowały daleko z tyłu na ogonie. Zamiast dokładać masy do wyważenia na ogon po prostu wydrukowałem statecznik pionowy z PET, oszczędzając sobie pracy zachowując wyważenie. 

Sprawdziłem to już w poprzednim modelu i jak się nabierze wprawy to naprawdę fajna zabawa jest z projektowaniem. Nie wszystko da się uwzględnić... ale za to można zoptymalizować konstrukcję.

I jeśli właściwie określiłem aerodynamiczny środek ciężkości to duże prawdopodobieństwo na szczęśliwy oblot ?  

Opublikowano

 

Udało mi się wczoraj posiedzieć do późna... ale wyciąłem cztery podstawowe elementy kadłuba ze styropianu. Teraz czas na oklejanie głównego stelażu.

 

20240504_104039.thumb.jpg.74a30342829d4a528ebedb98bbdfdb9e.jpg

 

20240504_104154.thumb.jpg.400f111072778e78dd08a61b15e35854.jpg

 

Pierwszy element wklejony. Najłatwiejszy ;)

Wkleiłem tez kostkę ze sklejki jako bazę dla wkrętu mocującego osłonę silnika.

 

20240504_133407.thumb.jpg.ad42964faab17de04c91bdc23841d45b.jpg 20240504_134145.thumb.jpg.b72a5d0835fa98e8b1d799d186f74fd3.jpg 

20240504_133959.thumb.jpg.61b04b9ff8e1f9f02b182a817f18764a.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano

 

Powoli wkleiłem kolejne elementy kadłuba. Wszystko pięknie nabiera sztywności z każdym elementem.

Najwięcej uwagi wymaga wybranie pod kadłubem na mocowanie skrzydła.

 

20240504_162937.thumb.jpg.0cd4604c34f914b54cc1e370388cd9ed.jpg 20240505_133456.thumb.jpg.687ae4c5559c4e9d7462c03adbf6ff9c.jpg

 

20240505_133600.thumb.jpg.24c17fccb25696d3cd93f347ef39f534.jpg 20240505_133658.thumb.jpg.3939b740298ea1d18cc2ba21df772bd0.jpg

 

20240505_140047.thumb.jpg.0c53ae3bcb69c1f67e2ac08dcc1e6520.jpg 20240505_215221.thumb.jpg.a8ff4951ff84a0a95502409e128db56e.jpg

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
48 minutes ago, mirolek said:

Ciekawa metoda budowy modelu ... trochę jak budowa mostu metodą nasuwu poziomego :)

 

No trochę przypomina to nawlekanie korali na sznurek. Metoda prosta, w miarę szybka, dająca wystarczającą sztywność przy dobrym dostępie do wnętrza.

Łatwo dopasować kolejne elementy zachowując geometrię wyznaczoną przez wewnętrzny stelaż. 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.