Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Tytuł został zmieniony na F9F Panther
Opublikowano

Mam pytanie odnośnie formy. Czy farba którą naniosę na przygotowaną do gładkości powierzchnię formy musi być dwuskładnikowa czy może wystarczy zwykły akryl samochodowy bez utwardzacza?

 

W dniu 11.10.2023 o 21:34, JacekCichy napisał:

Zasiadam na widowni, sklejka topolowa 3mm czy cos innego? Za mna chodzi f4d skyray tylko troche mniejszy bo 1.6m

Też myślałem o małym f4d, kupiłem nawet plany z myślą o zrobieniu kadłuba z drukarki i nawet zacząłem rysować kadłub ale musiałbym zmienić komputer na nowszy bo gdy model zaczął rosnąć to mój stary sprzęt wymiękł i nie dałem rady obrabiać kolejnych elementów.  Myślę, że spróbuję do niego wrócić bo samolot mi się bardzo podoba.

  • Lubię to 1
Opublikowano
10 godzin temu, solainer napisał:

Mam pytanie odnośnie formy. Czy farba którą naniosę na przygotowaną do gładkości powierzchnię formy musi być dwuskładnikowa czy może wystarczy zwykły akryl samochodowy bez utwardzacza?

 

 

Może być zwykły akryl bez utwardzacza. Wszystko jest kwestią dobrego rozdzielacza w czasie laminowania.

Opublikowano
13 godzin temu, solainer napisał:

Mam pytanie odnośnie formy. Czy farba którą naniosę na przygotowaną do gładkości powierzchnię formy musi być dwuskładnikowa czy może wystarczy zwykły akryl samochodowy bez utwardzacza?

 

 

Akryl samochodowy jak nie dasz utwardzacza to nie wyschnie wcale.

  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 13.10.2023 o 11:33, Grzesiek napisał:

Akryl samochodowy jak nie dasz utwardzacza to nie wyschnie wcale.

Może o różnych farbach rozmawiamy. Nie raz malowłem bazą bez utwardzacza wysychała normalnie. Na taką bazę maluje oznaczenia itp i dopiero na wierzch warstwę bezbarwnego. Bezbarwny błyszczacy lub matowy zawsze nakładam z utwardzaczem aby lakier był odporny chociażby na rozlane paliwo. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Ok teraz jasne.Mowisz o lakierze dwuwarstwowym czyli baza nitro a na to klarlack.Bo jest jeszcze opcja jednowarstwowa czyli farba akrylowa i ta bez utwardzacza nie wyschnie tak jak klarlack.

Ps.Akurat jestem blacharz-lakiernik samochodowy.?

Opublikowano

Powoli do przodu, na razie bez spektakularnego efektu bo wycinam wręgi kadłuba. Nie są one niestety zbyt pięknie narysowane przez autora, trzeba będzie się sporo napocić aby jakoś równo to wszytko poustawiać. 

W między czasie dokończyłem formę. Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem to jutro zrobię pierwszą połówkę dziobu. Normalnie jestem tym faktem podekscytowany. Nigdy nie robiłem tak dokładnej formy, aż ciekaw jestem jaki finalnie wyjdzie produkt. 

IMG_20231017_202749.thumb.jpg.06320fec72bbcaaf0a8c3e4556dc79bf.jpg

Opublikowano
18 minut temu, solainer napisał:

Powoli do przodu, na razie bez spektakularnego efektu bo wycinam wręgi kadłuba. Nie są one niestety zbyt pięknie narysowane przez autora, trzeba będzie się sporo napocić aby jakoś równo to wszytko poustawiać. 

(...)

 

 Ja, w przypadku robienia modelu z gotowych planów najpierw wycinam wręgi i żebra ze sztywnego kartonu bo:

1. Można je wstępnie ustawić (szpilki i pomocnicze listwy z balsy) wg planu, sprawdzić prawidłowość kształtu i np. właściwe wycięcie gniazd pod podłużnice, skorygować je oszczędzając w ten sposób sklejkę i pracę własną w przypadku błędów rysunkowych (a te nieuchronnie dotyczą sławnych planów amerykańskich i brytyjskich)

2. Wręgi kartonowe nadają się do dokładnego odrysowania na sklejce i wycięcia włośnicą właściwego kształtu mając pewność , że wszystkie linie są widoczne i poprowadzone właściwie.

Mam na koncie wiele modeli wykonanych wg planów znanych modelarzy i prawie każde plany modeli o rozpiętości powyżej 80 cali wymagały mniejszej lub większej korekty kształtów wręg lub żeber, być może z powodu drukowania tych planów w wielu egzemplarzach.

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Masz całkowitą rację mogłem tak zrobić, a nawet jeszcze prościej bo palny zeskanowałem i korekty mogłem nanieść jeszcze przed drukiem. Mogłem też przerysować wręgi pod ploter ale nie chciało mi się tego robić. Pracuje przed komputerem i niespecjalnie mam ochotę siedzieć przed nim też w domu. 

Mimo wszytko powinno się udać wyprowadzić ten kadłub w miarę poprawienie. 

Opublikowano
W dniu 17.10.2023 o 21:28, solainer napisał:

Mimo wszytko powinno się udać wyprowadzić ten kadłub w miarę poprawienie. 

Jakiś czas kupiłem short kit Panthera Zirolliego (wszystkie elementy sklejkowe) po zlozeniu kadluba na sucho okazalo się że calość wymaga kiku korekt. Budowę modelu na razie odłożyłem. Proponuję skonsultować temat z RobertemK, który buduje dużego F9 on korzystał z planów N Zirolli i podpowie gdzie nanieść poprawki. Ponadto z tego co wiem otrzymał niedawno kopię oryginalnej dokumentacji samolotu.

Mnie urzeka od dawna ten samolot i kiedyś w końcu go zbuduję : ) Gratuluję wyboru.

 p.s czemu nie w dziale jety ?

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 12.10.2023 o 21:45, solainer napisał:

Mam pytanie odnośnie formy. Czy farba którą naniosę na przygotowaną do gładkości powierzchnię formy musi być dwuskładnikowa czy może wystarczy zwykły akryl samochodowy bez utwardzacza?

Moze to będzie trochę musztarda po obiedzie ale lakiery akrylowe gdzie składnikiem jest żywica  akrylowa mogą być 2k i 1K

Lakiery typu 2K wymagaja użycia utwardzacza, stosuje się rózne utwardzacze , jak też w róznej proporcji.

Lakiery  typu 1K czyli tzw "baza" wymagaja pokrycia  lakierem bezbarwnym typu 2K

sądzę, że w Twoim przypadku najlepszym wariantem  będzie  akryl 2k z dodatkiem utwardzacza dającego twardą  ,gładka powierzchnię (sa takie utwardzacze )

 

ps.

rozlewnośc lakieru też jest bardzo istotna ale o to musisz pytac w mieszalni

  • Lubię to 1
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.