Popular Post solainer Posted October 11 Popular Post Share Posted October 11 Po dość długiej niemocy modelarskiej wróciła mi chęć zbudowania nowego modelu. Będzie to Panther z planów Ziroliego powiększony do dozpoętości 2,1 m. Myślę, że w tej wielkości będzie fajnie latał z turbiną o ciągu 10 kg no i będzie mieścił się w normalnym aucie. Zocząłem jak zwykle od kupna sklejki i wycinania wręg kadłuba. Wręgi z planów przeniosłem na sklejkę tradycyjną metodą przy użyciu zmywacza do paznokci uprzednio zakoszongo małżonce. Wprowadzam też drobne modyfikacje i zrobię dziób sciągany jak w oryginale. Będzie dobry dostęp do baterii i innego wyposażenia. W tym celu narysowałem i wydrukowałem połówke formy. Pół wystarczy bo kadłub w przekroju jest okrągły. Na razie tyle ale to dopiero początek. 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacekCichy Posted October 11 Share Posted October 11 Zasiadam na widowni, sklejka topolowa 3mm czy cos innego? Za mna chodzi f4d skyray tylko troche mniejszy bo 1.6m 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
solainer Posted October 12 Author Share Posted October 12 Mam pytanie odnośnie formy. Czy farba którą naniosę na przygotowaną do gładkości powierzchnię formy musi być dwuskładnikowa czy może wystarczy zwykły akryl samochodowy bez utwardzacza? W dniu 11.10.2023 o 21:34, JacekCichy napisał: Zasiadam na widowni, sklejka topolowa 3mm czy cos innego? Za mna chodzi f4d skyray tylko troche mniejszy bo 1.6m Też myślałem o małym f4d, kupiłem nawet plany z myślą o zrobieniu kadłuba z drukarki i nawet zacząłem rysować kadłub ale musiałbym zmienić komputer na nowszy bo gdy model zaczął rosnąć to mój stary sprzęt wymiękł i nie dałem rady obrabiać kolejnych elementów. Myślę, że spróbuję do niego wrócić bo samolot mi się bardzo podoba. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
piotr jet Posted October 12 Share Posted October 12 Witaj Imienniku. "Łap" Lucjana masz najbliżej. Dyskusja lub nawet próba. powodzenia Piotrek Link to comment Share on other sites More sharing options...
kesto Posted October 13 Share Posted October 13 10 godzin temu, solainer napisał: Mam pytanie odnośnie formy. Czy farba którą naniosę na przygotowaną do gładkości powierzchnię formy musi być dwuskładnikowa czy może wystarczy zwykły akryl samochodowy bez utwardzacza? Może być zwykły akryl bez utwardzacza. Wszystko jest kwestią dobrego rozdzielacza w czasie laminowania. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solainer Posted October 13 Author Share Posted October 13 Używam PVA. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzesiek Posted October 13 Share Posted October 13 13 godzin temu, solainer napisał: Mam pytanie odnośnie formy. Czy farba którą naniosę na przygotowaną do gładkości powierzchnię formy musi być dwuskładnikowa czy może wystarczy zwykły akryl samochodowy bez utwardzacza? Akryl samochodowy jak nie dasz utwardzacza to nie wyschnie wcale. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
solainer Posted October 14 Author Share Posted October 14 W dniu 13.10.2023 o 11:33, Grzesiek napisał: Akryl samochodowy jak nie dasz utwardzacza to nie wyschnie wcale. Może o różnych farbach rozmawiamy. Nie raz malowłem bazą bez utwardzacza wysychała normalnie. Na taką bazę maluje oznaczenia itp i dopiero na wierzch warstwę bezbarwnego. Bezbarwny błyszczacy lub matowy zawsze nakładam z utwardzaczem aby lakier był odporny chociażby na rozlane paliwo. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzesiek Posted October 15 Share Posted October 15 Ok teraz jasne.Mowisz o lakierze dwuwarstwowym czyli baza nitro a na to klarlack.Bo jest jeszcze opcja jednowarstwowa czyli farba akrylowa i ta bez utwardzacza nie wyschnie tak jak klarlack. Ps.Akurat jestem blacharz-lakiernik samochodowy.😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
solainer Posted October 17 Author Share Posted October 17 Powoli do przodu, na razie bez spektakularnego efektu bo wycinam wręgi kadłuba. Nie są one niestety zbyt pięknie narysowane przez autora, trzeba będzie się sporo napocić aby jakoś równo to wszytko poustawiać. W między czasie dokończyłem formę. Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem to jutro zrobię pierwszą połówkę dziobu. Normalnie jestem tym faktem podekscytowany. Nigdy nie robiłem tak dokładnej formy, aż ciekaw jestem jaki finalnie wyjdzie produkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stan_m Posted October 17 Share Posted October 17 18 minut temu, solainer napisał: Powoli do przodu, na razie bez spektakularnego efektu bo wycinam wręgi kadłuba. Nie są one niestety zbyt pięknie narysowane przez autora, trzeba będzie się sporo napocić aby jakoś równo to wszytko poustawiać. (...) Ja, w przypadku robienia modelu z gotowych planów najpierw wycinam wręgi i żebra ze sztywnego kartonu bo: 1. Można je wstępnie ustawić (szpilki i pomocnicze listwy z balsy) wg planu, sprawdzić prawidłowość kształtu i np. właściwe wycięcie gniazd pod podłużnice, skorygować je oszczędzając w ten sposób sklejkę i pracę własną w przypadku błędów rysunkowych (a te nieuchronnie dotyczą sławnych planów amerykańskich i brytyjskich) 2. Wręgi kartonowe nadają się do dokładnego odrysowania na sklejce i wycięcia włośnicą właściwego kształtu mając pewność , że wszystkie linie są widoczne i poprowadzone właściwie. Mam na koncie wiele modeli wykonanych wg planów znanych modelarzy i prawie każde plany modeli o rozpiętości powyżej 80 cali wymagały mniejszej lub większej korekty kształtów wręg lub żeber, być może z powodu drukowania tych planów w wielu egzemplarzach. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
solainer Posted October 17 Author Share Posted October 17 Masz całkowitą rację mogłem tak zrobić, a nawet jeszcze prościej bo palny zeskanowałem i korekty mogłem nanieść jeszcze przed drukiem. Mogłem też przerysować wręgi pod ploter ale nie chciało mi się tego robić. Pracuje przed komputerem i niespecjalnie mam ochotę siedzieć przed nim też w domu. Mimo wszytko powinno się udać wyprowadzić ten kadłub w miarę poprawienie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pawkar Posted October 19 Share Posted October 19 W dniu 17.10.2023 o 21:28, solainer napisał: Mimo wszytko powinno się udać wyprowadzić ten kadłub w miarę poprawienie. Jakiś czas kupiłem short kit Panthera Zirolliego (wszystkie elementy sklejkowe) po zlozeniu kadluba na sucho okazalo się że calość wymaga kiku korekt. Budowę modelu na razie odłożyłem. Proponuję skonsultować temat z RobertemK, który buduje dużego F9 on korzystał z planów N Zirolli i podpowie gdzie nanieść poprawki. Ponadto z tego co wiem otrzymał niedawno kopię oryginalnej dokumentacji samolotu. Mnie urzeka od dawna ten samolot i kiedyś w końcu go zbuduję : ) Gratuluję wyboru. p.s czemu nie w dziale jety ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post solainer Posted October 23 Author Popular Post Share Posted October 23 Walczę z kadłubem dalej. Praktycznie każda wręga wymaga korekty. Na szczeście w miarę szybko to wyłapałem i poprawiam jeszcze przed wycięciem. Na śmietnik poszła tylko jedna także strata minimalna. Obrałem technikę robienia korekt po kolei. Także każda następna wręga jest poprawiana w stosunku do poprzedniej i tak jadę za koleją. Jak widać na załączonym zdjęciu zaczyna się to składać w całość. Laser sporo pomaga. Została do wycięcia jedna wręga i odrobiną poprawki przy w okolicach skrzydeł. Przy okazji dość mocno wzmocniłem kadłub w miejscu mocowania podwozia i skrzydła. Tam wręga o którą opiera się mocowanie płatow jest ze sklejki lotniczej 5mm. Tak samo zrobiłem w wampirze i dobrze się to sprawdzało. W dniu 19.10.2023 o 22:23, pawkar napisał: Mnie urzeka od dawna ten samolot i kiedyś w końcu go zbuduję : ) Mi też się zawsze podobał, żałuje że wcześniej go nie zbudowałem. 5 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post solainer Posted October 26 Author Popular Post Share Posted October 26 Wreszcie widać postęp i siedzenie i poprawianie wręg przyniosło efekt. Włożyłem kilka podłużnic i kadłub wygląda na prosty. Dość dużo wysiłku zajęło mi złożenie centralnej części kadłuba ale było tam sporo rzeźby w lotniczej sklejce. Obecnie jest to jedyny sklejony do kupy kawałek kadłuba. Jutro mam nadzieję wkleić wszystkie podłużnice i trzeba będzie zrobić pionowy statecznik który jest integralną częścią kadłuba. Myślałem że będzie gorzej ale najważniejsze to się nie zniechęcić. 11 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post solainer Posted October 29 Author Popular Post Share Posted October 29 Dziś zrobiłem szkielet statecznika oraz dokończyłem montaż podłużnic w górnej połowie kadłuba. Teraz widać że zaczyna to przypominać samolot. Mierzyłem wszytko kilka razy i chyba jest prosto ale ciągle mam obawy czy oby napewno. Chyba jeszcze zdejmę to konstrukcję ze stołu i sprawdzę poraz kolejny. Ten obły kształt nie ułatwia sprawy. 6 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post solainer Posted November 7 Author Popular Post Share Posted November 7 Był chwilowy zastój bo musiałem kupić balsę 3 mm na poszycie ale już mam i teraz z dnia na dzień będzie przybywało modelu w oczach. Jako że kadłub jest dość pękaty zdecydowałem że będę budował poszycie listwami o szerokości 12 mm. Wychodzi to fajnie. Do weekendu powinienem dojechać do końca górną część. Na teraz jest tyle co na zdjęciu. 12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post solainer Posted November 14 Author Popular Post Share Posted November 14 No to trudniejszą połowę kadłuba mam za sobą. Na górze została pokrywka w której siedzi kokpit także tam jest więcej dziury niż zabudowy. Jutro będzie można zdjąć model z helingu i trzeba będzie wymyślić jakąś podstawkę by dało się robić spodnią cześć. Wie ktoś może którego producenta balsa jest obecne najbardziej normalna? Kupiłem niby średnią z Santiago a franca twarda że ją nożem uciąć trudno. Na 30 desek może z 5 było średniotwardych. 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post solainer Posted November 15 Author Popular Post Share Posted November 15 Tak jak zaplanowałem wczoraj, dziś skończyłem górę kadłuba, a konkretnie samą pokrywkę którą trzeba będzie odciąć po ukończeniu deskowania spodu kadłuba. Dość skomplikowane do wymyślenia było jak zrobić oprofilowanie w tylnej części kabiny ale udało się za pomocą dwóch kołków z balsy 12mm. Dobrze, że jeszcze mam zapasy jakiejś miękkiej balsy. Różnicę widać od razu po kolorze. Przy okazji przeszlifowałem papierem 80 kadłub i przestał być taki kanciasty. Wygląda lepiej niż się na to zanosiło. Czeka mnie jeszcze drugie tyle deskowania na brzuchu. 12 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
d9Jacek Posted November 16 Share Posted November 16 W dniu 12.10.2023 o 21:45, solainer napisał: Mam pytanie odnośnie formy. Czy farba którą naniosę na przygotowaną do gładkości powierzchnię formy musi być dwuskładnikowa czy może wystarczy zwykły akryl samochodowy bez utwardzacza? Moze to będzie trochę musztarda po obiedzie ale lakiery akrylowe gdzie składnikiem jest żywica akrylowa mogą być 2k i 1K Lakiery typu 2K wymagaja użycia utwardzacza, stosuje się rózne utwardzacze , jak też w róznej proporcji. Lakiery typu 1K czyli tzw "baza" wymagaja pokrycia lakierem bezbarwnym typu 2K sądzę, że w Twoim przypadku najlepszym wariantem będzie akryl 2k z dodatkiem utwardzacza dającego twardą ,gładka powierzchnię (sa takie utwardzacze ) ps. rozlewnośc lakieru też jest bardzo istotna ale o to musisz pytac w mieszalni 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts