Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Widzę, że nie było tematu poświęconego temu "jetowi".

Latam nim od kilku tygodni (odkąd pojawił się w sprzedaży) i muszę powiedzieć, że jest to zdecydowanie przyjemniejsza maszyna od E-Flite Havoc XE, którym latałem do tej pory.

Zachowanie jest bardzo przewidywalne a moc napędu bardziej niż wystarczająca (tuż po starcie można przejśc do pionowego, prawie nielimitowanego wznoszenia).

Zaryzykowałbym stwierdzenie, że jest to świetny trener EDF (nooo może 2gi EDF ;) )

Każdy lot powoduje "banana" na gębie :)

 

Co ważne, nie potrzebuje żyroskopu.

Zakres prędkości jest bardzo szeroki. Lądowanie przy prędkościach modeli "śmigłowych" a prędkość maksymalna powyżej 200km/h

Z istotnych zmian do wersji 1, zastosowano mocniejszy napęd: 80mm 12-to łopatkowy EDF z silnikiem 3658-2150kv (poprzednia wersja miała silnik 3658-1920kv i ta różnica jest bardzo mocno odczuwalna (kolega z klubu lata wersją 1szą), wzmocnienie spodu kadłuba listwą sklejkową, wzmocnienie i skrócenie goleni przedniej, dźwignie sterów mocowane na śruby a nie tylko na klej jak w wersji 1, nowy ESC z wstecznym ciągiem.

Chciałbym zobaczyć co Wojtek Brzozowski by z niego wyciągnął z tym napędem (widząc jak lata wersją 1szą ;) )

 

Jako, że nasze lotnisko nie ma utwardzonego pasa, bardzo istotne jest podwozie. 

W tym modelu, koła mają średnicę 70mm (przednie też) co pozwala na bezstresowe starty i lądowania z trawy (oczywiście, nie takiej 15cm długiej ;) )

 

Rozpiętość skrzydeł 123.6cm

Długość 130cm

Waga do lotu mojego to 2950g z baterią Ovonic 4500mAh 6S 100C

 

Użyty odbiornik to Frsky Archer Plus SR8 z wbudowanym gyro (gyro użyłem go raz do testu i stwierdziłem, że nie ma potrzeby go używać)

Dodatkowo, używam sensora baterii Frsky FLVSS, który pokazuje napięcie pakietu jak i poszczególnych cell. Używam go do alertu niskiego napięcia (nadajniku Frsky X20S z systemem EthOS)

 

Jeśli ktoś zamierza dołączyć do grona posiadaczy tego modelu, polecam użyć poniższych ustawień zamiast polecanych przez producenta w instrukcji (chyba, że ktoś lubi jak model zachowuje się jak wiertarka wysokoobrotowa podczas beczki).

 

Warto także zignorować proponowane położenie środka ciężkości i przesunąc go bardziej do tyłu w okolice 120-125mm (zamiast proponowanych 105-110). Dzięki temu model zachowuje sie bardziej neutralnie i nie potrzebuje prawie korekty wysokości podczas lotu na plecach.

 

Lotki:

Low - 8mm, Medium - 12mm, High - 16mm

 

Wysokość:

Low - 10 mm, Medium - 12mm, High - 14mm

 

Kierunek:

Low - 17mm, Medium 23mm, High - 29mm

 

Klapy:

poz 1 - 30mm / (-1mm na sterze wysokości) Poz 2 - 52mm (-2mm na sterze wysokości)

Prędkość klap u mnie: w dół - 2s, w górę 0.5s. Kompensacja wysokości sprzężona z klapami przy użyciu krzywych i wirtualnego kanału. Dzięki temu klapy i ster wysokości poruszają się jednocześnie a nie, że klapy idą powoli a ster wysokości "wskakuje" na końcu.

 

Z dodatków drukowanych polecam:

Dysza wylotowa (oryginalny, ścięty tył mi się nie podoba). Średnica wewnętrzna jest taka sama jak oryginalnego tunelu, więc nie wpływa to na parametry napędu:

Dysze do wersji zarówno 1 jak i 2

 

Półka pod odbiornik (można zamontować nad connect boxem

Receiver shelf

 

Zabezpieczenie przedniej goleni:

Nose gear flex brace

 

Dystrybutorem, standardowo, jest MotionRC Europe 

Ale uwaga - szybko znikają i trzeba czekać ok. miesiąca na kolejną dostawę :) Wiem bo sam przegapiłem pierwszą dostawę, która zeszła tego samego dnia. Z drugą było to samo ale już się załapałem :)

 

 

image.thumb.jpeg.d22a8e5b76b67ebc62d94e42564d8c6f.jpeg

image.thumb.jpeg.871f8082adde626aaea21b3779174349.jpegimage.thumb.jpeg.341ee4d81d711aae43d27942a186474b.jpegimage.thumb.jpeg.d1474dacfa2e0015f827b56117a66d02.jpegimage.thumb.jpeg.4ff41af8b6544b7baeac44a6730268ba.jpeg

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Mam i ja ? Nie zdążyłem tylko oblatać, bo ciągle coś i tak sobie leży w modelarni. Nigdy nie miałem wcześniej modeli Freewing. Jakoś bardzo dobra, wszystko doprasowane do najmniejszych szczegółów, łącznie z opisaniem poszczególnych kabelków w jednostce centralnej. Dzięki za podlinkowanie dodatkowych elementów. O podwoziu już czytałem - prosta rzecz, a usztywnia goleń. Ten weekend ma być ciepły, ale niestety też nie dam rady. Może za tydzień. Poniżej zdjęcia mojego. Na jakich akku latasz? Zastanawiam się nad wtyczkami, wyczytałem że pobór prądu może być ok. 100 A, a wtyczki wytrzymują ok. 85 A.

 

Oświetlenie modelu.

 

image.thumb.jpeg.a050f5b0e7e608f97d83674337faef63.jpeg

 

Wiązki przewodów poprowadzone są Pod płytą na akku przykręcaną na wkręty. Poniżej widać connect box.

 

image.thumb.jpeg.d277c71f385dfaf4062cac868c93fcdd.jpeg

 

Akku dla modelu.

 

image.thumb.jpeg.ee64a9eb70d79ef670354f317e0fccc1.jpeg

  • Lubię to 1
Opublikowano
2 godziny temu, FockeWulf napisał:

Mam i ja ? Nie zdążyłem tylko oblatać, bo ciągle coś i tak sobie leży w modelarni.

 

 

Będziesz zadowolony :) Tylko nie ustawiaj wychyleń wg instrukcji....

Ja w zasadzie latam tylko na Medium i High z moich ustawień powyżej. Low nie są potrzebne (za delikatne).

 

 

2 godziny temu, FockeWulf napisał:

Nigdy nie miałem wcześniej modeli Freewing. Jakoś bardzo dobra, wszystko doprasowane do najmniejszych szczegółów, łącznie z opisaniem poszczególnych kabelków w jednostce centralnej.

 

Tak, ich jakość jest bardzo dobra. Szczególnie jak się weźmie pod uwagę cenę i to co się za nią dostaje.

Jedyne, co mi się nie do końca podoba w Avanti to rodzaj czerwonej farby (jak zauważyłeś zapewne w otworach na śruby mocujące płaty - ciągnie się jak latex i łatwo może schodzić - tego nie było we wcześniejszych modelach). Druga rzecz to szary kolor od spodu. Chyba przemaluję na czarno albo żółto. Pod wieczór albo przy zachmurzeniu ten kolor nie najlepiej kontrastuje....

 

Ja wczesniej miałem ich Spitfire 1.6m (oczywiście, przemalowałem na Zumbacha..haha)

image.thumb.png.522b5fc73a908fa891f71d8e593294b3.png

 

 

2 godziny temu, FockeWulf napisał:

Dzięki za podlinkowanie dodatkowych elementów. O podwoziu już czytałem - prosta rzecz, a usztywnia goleń.

 

 Nie ma problemu! :)

Tak, usztywnia. Dodatkowo, ta wersja z linku jest lekko elastyczna, więc w razie twardszego lądowania lub większych nierówności, uderzenie nie idzie tylko w mocowanie podwozia a rozkłada sie pomiędzy mocowanie a usztywnienie.

 

2 godziny temu, FockeWulf napisał:

 

Na jakich akku latasz?

 

Jak wspomniałem wcześniej: Ovonic Air 4500mAh 6S 100C (waga 680g) :)

Bez problemów robię na nich 5 minutowy lot i jeszcze trochę zostaje.

Twoje mogą być trochę za ciężkie aby poprawnie wyważyć na 120mm.

Od razu montuj na maksa do tyłu i zobacz jak wyjdzie wyważenie. Fabryczny środek cięzkości jest za bardzo do przodu i wymaga trymu w górę by utrzymać lot poziomy.

 

image.thumb.jpeg.9f9cbd31c363289f0d69b5213b2635c7.jpeg

 

2 godziny temu, FockeWulf napisał:

 

Zastanawiam się nad wtyczkami, wyczytałem że pobór prądu może być ok. 100 A, a wtyczki wytrzymują ok. 85 A.

 

Wg pomiarów na innym forum ponad 120A przy starcie ale ten kontroler radzi sobie z tym doskonale (inaczej firma zamontowałaby wiekszy)

Ja u siebie zmieniłem na złącza AS150. Piny mają średnicę 7mm :) Bardzo solidne.

Częściowo dlatego, że pakiety, które dostałem były z tymi wtykami. 
To chyba będą moje docelowe  złącza do EDF. Szczególnie, że chodzi mi po głowie Black Horse Viper Jet z 120mm edf albo Odyssey….. a one potrzebują „trochę” więcej prądu :)

 

image.thumb.jpeg.5d7d47ba8d7074cb9c83e084c0bc3d97.jpeg

image.thumb.jpeg.a271c8d9c3e59541fbdf853d408a2532.jpeg

Opublikowano

Spitfire bardzo fajny, nie wygląda tutaj jak pianka.

 

Dzięki za cenne informacje. Faktycznie, SLS ważą 790 gramów, ale przy ogólnej wadze nie powinno być problemu. Pytanie jak z wyważeniem - zobaczę w przyszłym tygodniu i dam znać. 

 

Co do farby to się modelarze na forach skarżyli, że ładnie wygląda, ale niekoniecznie jest trwała. No cóż, trzeba będzie uważać, alby lakieru nie zarysować ?

 

Jeśli natomiast chodzi o złącza to w modelu są EC5, które ponoć wytrzymują ok. 100 A, w SLS-ach mam XT90, które wytrzymują 90+. Gdzieś muszę przelutować, pytanie gdzie ? Wolałbym baterii nie ruszać. Ewentualnie pytanie czy nie zmienić na coś "cięższego" kalibru, z jakimiś zabezpieczeniami iskrzenia...

Opublikowano
13 godzin temu, FockeWulf napisał:

Spitfire bardzo fajny, nie wygląda tutaj jak pianka.

 

Tak, wcześniejsze modele były tak malowane :)

Ja dodałem tylko naklejki z oznaczeniami.

 

 

13 godzin temu, FockeWulf napisał:

Dzięki za cenne informacje. Faktycznie, SLS ważą 790 gramów, ale przy ogólnej wadze nie powinno być problemu. Pytanie jak z wyważeniem - zobaczę w przyszłym tygodniu i dam znać. 

 

Waga jako taka to nie problem. Chodziło mi tylko o wyważenie. Mój pakiet muszę przesunąć całkowicie do tyłu aby wyważyć model na 120mm. W sumie, zawsze można wyciąć trochę pianki w tylnej części komory baterii i zyskać dodatkowy kawałek miejsca. 

Tak czy tak - zobacz co wyjdzie tak jak jest. nawet z oryginalnym SC lata dobrze (pierwotnie miałem na 105mm), tyle, że wymaga więcej steru wysokości.

 

 

13 godzin temu, FockeWulf napisał:

 

Co do farby to się modelarze na forach skarżyli, że ładnie wygląda, ale niekoniecznie jest trwała. No cóż, trzeba będzie uważać, alby lakieru nie zarysować ?

 

Tak, dokładnie moja obserwacja też.

Użyta szara farba wydaje się trochę inna niż czerwona (mniej elastyczna. Tak czy tak - nie wydaje mi się aby była zbyt trwała.

 

 

13 godzin temu, FockeWulf napisał:

Jeśli natomiast chodzi o złącza to w modelu są EC5, które ponoć wytrzymują ok. 100 A, w SLS-ach mam XT90, które wytrzymują 90+. Gdzieś muszę przelutować, pytanie gdzie ? Wolałbym baterii nie ruszać. Ewentualnie pytanie czy nie zmienić na coś "cięższego" kalibru, z jakimiś zabezpieczeniami iskrzenia...

 

Ja wczesniej używałem XT90 ale moje baterie były już wiekowe (dostały za swoje w Havoc'u) więc chciałem kupić nowe.

Akurat niczego w sensownym rozmiarze w pobliżu nie było (celowałem w 4500) i jedynie Ovonic ze złączami AS150.

Stwierdziłem, że to nie jest zły pomysł i przylutowałem AS150 też i w modelu oraz dorobiłem przejściówkę do ładowarki. 

Problem solved ;)

Swoją drogą, używam baterii Ovonic już od jakiegoś czasu w innych modelach (i dronach).

Bardzo dobre baterie w bardzo dobrej cenie. 

Alternatywą były większe (5300) baterie Admiral z MotionRC, które były cięższe niż planowałem (mając na uwadze wyważenie).

WIem, że mogłem szukać gdzieś po świecie ale zarówno Ovonic (Niemcy) jak i MotionRC (lokalnie tutaj w Holandii) gwarantują dostawę "natychmiast" (MotionRC - dostawa na drugi dzień, Ovonic w ciągu 2-3 dni).

 

 

ah, jeszcze jedno.

W zestawie jest dostarczony mały pasek sklejki, który nie jest wspomniany w instrukcji.

Powinien być przyklejony tutaj (po przeciągnięciu przewodów ogonowych).

 

 

image.thumb.png.610a247be184d4a6005d9e51af8665a5.png

 

Opublikowano

Ok, aby nie było nudno, dodałem trochę "światełek" :)

To jest oryginalny zestaw od Freewing (wydaje się być taki sam jak Gooniac Afterburner).

Podłaczyłem to trochę inaczej niż instrukcja przewiduje:

Nie użyłem rozgałęźnika do kanału silnika, ale podłączyłem ledy na osobnym kanale sterowanym krzywą zmodyfikowaną tak, aby ledy włączały się gdzieś dopiero w okolicach połowy ciągu.

 

image.thumb.jpeg.cf6609a23f7cd4c96e888dd237c280f2.jpegimage.thumb.jpeg.06a473a4c7c57c1f16f9e12cb29cc908.jpegimage.thumb.jpeg.b5aea3296a667042e911401f3d0ea6b0.jpegimage.thumb.jpeg.02d50c69fa4878b3aaa71e53a1583ccb.jpegimage.thumb.jpeg.956f58280064a964931063b246e87545.jpeg

 

Teraz się zastanawiam, jak /czy dodać światła lądowania na przedniej goleni :)

 

  • Dzięki 1
Opublikowano

Diody led 3w z tego co pamiętam. Rozebrałem podwozie na to naciągnąłem przezroczystą rurkę termokurczliwą, wyciąłem otwór na soczewkę i gotowe;) Trochę klejem na gorąco przykleilem przewody do pianki. Ledy są połączone do jakiegoś najtańszego sterowania kanalem z aliexpress zmiksowane z podwoziem. Fakt że się troche grzeją, natomiast raz że aluminiowe podwozie zabiera trochę ciepła, a druga sprawa świeci tylko przy wyciągniętym podwoziu więc noe jest to jakoś intensywne. Moim zdaniem efekt w porownaniu do włożonej pracy jest satysfakcjonujący.a21e4fddbfb69a58918f10f559a65afb.jpg11f3ac060504164955b5be719c707f8f.jpg384cbb1ca3a68624340982b14058dbaa.jpg

Wysłane z mojego SM-A127F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Dzięki! Dokładnie to, co chciałem zrobić! Teraz tylko muszę poprosić, aby "Ali" przysłał mi przełącznik ;)

  • Dzięki 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 14.10.2023 o 00:51, FockeWulf napisał:

Faktycznie, SLS ważą 790 gramów, ale przy ogólnej wadze nie powinno być problemu. Pytanie jak z wyważeniem - zobaczę w przyszłym tygodniu i dam znać. 

 

 

I jak wyważenie? Wyszło ok czy musiałeś coś ciąć?

  • 11 miesięcy temu...
Opublikowano

@mRqS - jak się spisuje model? Ze względu na ilość projektów tak się złożyło, że dopiero niedawno oblatałem model. Środek ciężkości faktycznie leży zbyt z przodu, przy czym przesunąłem płytkę i odbiornik za / nad baterię. Raz dla przesunięcia SC do tyłu, dwa dla oszczędzenia odbiornika na wypadek bliskiego spotkania z ziemią i przemieszczenia się baterii do przodu.

 

Model wystartował tak, jakby był to 100 lot, a nie oblot. Pięknie lata, choć nie ma aż tak dużo zapasu mocy jak myślałem, że będzie mieć. Model posłuszny, lot na klapach bezproblemowy, lądowanie książkowe, choć dość obszerne i płaskie. Myślę, że po przesunięciu SC do tyłu łatwiej będzie wytracić prędkość. 

 

Z modyfikacji zainstalowałem do pierwszego startu żyro do przedniej goleni - ASSAN AG61. Fajna sprawa - model startuje i ląduje jak po sznurku, bez tendencji uciekania na boki np. na skutek nierówności czy wybojów. Zamontowałem też ogranicznik przedniej goleni z druku 3d.

 

Zadanie domowe - przenieść SC do tyłu. Wytnę trochę styropianu, być może skrócę kable (ciężko wszystko pomieścić za baterią) oraz dorzucę dyszę na ogon. Mam już dwa wydruki, zobaczymy jak wychodzą wagowo i ile gramów będzie potrzebnych.

 

Model daje dużo frajdy, jest przemyślanie zaprojektowany i być może przełamie moją niechęć do odrzutowców. Jeszcze nie teraz, ale kto wie... Póki co nie mogę doczekać się kolejnego lotu.

 

Pozdrawiam,

20241026 Avanti S v.2 oblot (Średni).jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Wydruki odebrane. Wybrałem dwa różne projekty mając nadzieję, że wydruki będą różnić się wagą. I tak faktycznie jest, jedna 40 gr druga 50 gr. Wydaje mi się, że sporo. Zobaczymy jak przymierzę na modelu. Może nie będzie trzeba ciąć styro pod baterię...

 

 

20241028_212920 (Średni).jpg

20241028_212929 (Średni).jpg

20241028_213232 (Średni).jpg

20241028_213301 (Średni).jpg

Opublikowano

Mój model spisuje się świetnie :)

Lata jak po sznurku i zero z nim problemów.

 

Co do Twojego oblotu. Gratulacje! Oczywiście, że oblot wygląda jak 100-ny lot :) haha Jak sam zauważyłeś - jest świetnie zaprojektowany, pomimo tego, że go "pianka".

Co to środka ciężkości - tak, zdecydowanie przesuń go do tyłu tak jak pisałem. Ułatwia to nie tylko start ale i lądowanie (można wolniej i bardziej stromo). Poprawia też, oczywiście, lot plecowy.

 

Co do wydrukowanych dysz - ciężkie, bardzo ciężkie (co to za filament? Z drobinkami metalu?).... Moje wyszły w okolicach 15-20g  ale tak jak piszesz, pomoże Ci to w uzyskaniu właściwego środka ciężkości. 

 

Co do mocy, to oczywiście nie będzie latać jak model 3d ale jak na EDF to ma i tak przyjemny nadmiar mocy (skoro można od razu po starcie przejść do pionowego wznoszenia) :)

 

Assan 61 - tak jak pisałem: świetna sprawa, szczegółnie, że ta przednia goleń oryginalnie zbyt precyzyjna nie jest :)

 

U mnie teraz pora deszczowa się zaczyna (do zeszłego tygodnia mieliśmy słońce i temperatury w okolicach 20 stopni. Teraz chłodniej i pada, więc pogoda "budowlana". Trzeba się powazniej zająć Viper Jet'em :)

Opublikowano

Dysze drukowane z proszku PA12 w pełnym wypełnieniu. Ze względu na cienkie profile niewiele było możliwości, aby drukować ścianki i wysypać proszek z pustych przestrzeni. Nie mam w zasięgu innej technologii, ale jeśli się okaże, że dysze są za ciężkie, to wybiorę projekt dyszy o najmniejszej objętości, a tym samym wadze. Dam znać, co wyjdzie z pomiarów SC. Jedno jest pewne, SC musi iść do tyłu, bo strasznie przepada w locie plecowym. Prędkość podejścia jest też duża i model nie ma tendencji do wytracania prędkości.

 

Myślę o skróceniu kabli, ale może być z tym więcej zachodu niż pożytku (wagowego i spadku napięcia).

 

Nie mogę doczekać się kolejnych lotów, choć szczerze mówiąc czuję apetyt na większy model 😉 Może uda mi się założyć telemetrię, aby zobaczyć jakie prądy płyną na turbinie.

 

A jak tam Twój model, miałeś jakieś przygody albo awarie?

Opublikowano
4 godziny temu, FockeWulf napisał:

Dysze drukowane z proszku PA12 w pełnym wypełnieniu. Ze względu na cienkie profile niewiele było możliwości, aby drukować ścianki i wysypać proszek z pustych przestrzeni. Nie mam w zasięgu innej technologii, ale jeśli się okaże, że dysze są za ciężkie, to wybiorę projekt dyszy o najmniejszej objętości, a tym samym wadze.

 

 

Przy ciężkich bateriach to może być pomocne.

 

4 godziny temu, FockeWulf napisał:

Dam znać, co wyjdzie z pomiarów SC. Jedno jest pewne, SC musi iść do tyłu, bo strasznie przepada w locie plecowym. Prędkość podejścia jest też duża i model nie ma tendencji do wytracania prędkości.

 

Tak, to było pierwsze co zauważyłem, że trzeba mocno oddawać drążek w locie plecowym. Remedium okazało się przesumięcie SC do 120-125mm

 

 

4 godziny temu, FockeWulf napisał:

 

Myślę o skróceniu kabli, ale może być z tym więcej zachodu niż pożytku (wagowego i spadku napięcia).

 

Tu chyba nie warte zachodu.

 

4 godziny temu, FockeWulf napisał:

 

Nie mogę doczekać się kolejnych lotów, choć szczerze mówiąc czuję apetyt na większy model 😉 

 

Z Avanti tak jest - lata super :)

 

4 godziny temu, FockeWulf napisał:

 

Może uda mi się założyć telemetrię, aby zobaczyć jakie prądy płyną na turbinie.

 

O ile pamiętam to do 130A (chwilowy).

 

4 godziny temu, FockeWulf napisał:

 

A jak tam Twój model, miałeś jakieś przygody albo awarie?

Wszystko działa jak trzeba. Wzorowy model do wożenia w bagażniku na codzien ;)

  • Dzięki 1
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.