RAFALR30 Opublikowano 2 Lutego Udostępnij Opublikowano 2 Lutego Czy "buciki" ? są odwzorowane wg sakli - wydają się długie i chude. Koniecznie pomyśl o wzmocnieniu (wypełnieniu) bucików w miejscu montażu podwozia bo przy starcie i lądowaniu na trawie to model wyskoczy z bucików, a przy twardym przyziemieniu wyskoczą górnym poszyciem skrzydła. Tak jak koledzy piszą - najlepiej konstrukcję mocowania podwozia powiązać z konstrukcją skrzydła. Poniżej podsyłam zdjęcia obrazujące solidną konstrukcję w fabrycznym modelu (1700 mm rozpiętości, waga fabryczna około 6500kg). Dodatkowo aby goleń podwozia się nie wyginała do tyły zastosowałem wzmocnienia - druk 3D Mocowanie podwozia głównego https://www.thingiverse.com/thing:4405791 Mocowanie podwozia przedniego https://cults3d.com/en/3d-model/game/freewing-twin-80mm-a-10-thunderbolt-ii-nose-gear-brace Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 2 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 2 Lutego No i wykombinowałem coś takiego: Płytki ze sklejki 8x8cm za pomocą nici mocno przyszyłem do rurki węglowej 8x7mm. Za dźwigarem też jest kawałek sklejki do której będzie przyklejona (bo na razie nic nie klejone) listewka sosnowa 2x6. Obie sklejkowe płytki połączone będą płaskownikami nie prętami jak na zdjęciu. Do tego planuję: W miejsca zaznaczone na zielono wkleić bloczek XPS, tam gdzie czerwone i żółte zaznaczenie będzie sklejka. Jedna pod śruby nylonowe a druga do połączenia kadłub-skrzydło i ona będzie połączona z tą rurką 8mm. Mechanizm wypada tak że jego dolna powierzchnia leży na skrzydle, przymiarka: Wtedy do tej sklejki mocowany by był mechanizm. Będzie ok? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 2 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 2 Lutego Wstępnie z takiego kawałka XPS: Wyprofilowałem elementy które dodatkowo wzmocnią miejsca pod podwozie: Każdy z tych piankowych bloczków po wyprofilowaniu waży 10g. Skrzydło waży aktualnie 320g. Teraz planuje je wkleić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Modelarz 2123 Opublikowano 2 Lutego Udostępnij Opublikowano 2 Lutego Ja bym ewentualnie inaczej przymocował te rurki do sklejki, w przekroju poprzecznym tak by to wyglądało - przykleić na żywicę do płytki (zielone) i zalamnować szmatką węglową/szklaną(czerwone). To przyszycie do sklejki jakoś do mnie nie przemawia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 2 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 2 Lutego Według mnie jest dobrze. Te nitki są przesączone CA, takie rozwiązanie już testowałem i się sprawdza. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Modelarz 2123 Opublikowano 2 Lutego Udostępnij Opublikowano 2 Lutego Ca jest dosyć kruchy, a podwozie jak to podwozie będzie miało trochę wstrząsów, ale jeśli to sprawdzone rozwiązanie to ok? 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 2 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 2 Lutego Tak samo zrobiłem w toto 7 gdzie takie nitki, a było ich tyle samo co na jednej płytce i wytrzymywało dość twarde lądowania przy masie modelu 900/1000g. Po za tym to mocowanie rurka-sklejka nie będzie przenosić jakiś dużych obciążeń, najwięcej będzie przenosić ten bloczek z XPS. Ten bloczek ma największy kontakt z sklejką do której będzie mocowany mechanizm. A sam bloczek jest spory i z XPS o sporej gęstości - przynajmniej tak mi się wydaje bo jest dość twardy. Chcę żeby model był lekki, wtedy nie będzie musiał być pancerny. Liczę na wagę 3kg. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 4 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 4 Lutego W między czasie zastanawiam się nad kadłubem. Dobrze by było gdyby pusty kadłub bez stateczników ważył jakieś 800g, wtedy jest szansa uzyskać założoną wagę. Musi utrzymać wagę dwóch pakietów o masie 604g. Do końca nie wiem jak go zbudować, na pewno będzie ten z planów tylko jak go wzmocnić? Myślałem nad listewkami lub węglem, trzeba wziąć też pod uwagę że potrzebne jest wzmocnienie pod podwozie i turbiny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 4 Lutego Udostępnij Opublikowano 4 Lutego Zacznij od gondoli silnikowych. Zbuduj silniki i na podstawie tego będziesz wiedział jak mocny musi być kadłub i gdzie go wzmocnić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 4 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 4 Lutego A jak tu to wygląda z ustawieniem edf? Chodzi mi o kąty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RAFALR30 Opublikowano 5 Lutego Udostępnij Opublikowano 5 Lutego Bez skłonów i wykłonów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 5 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 5 Lutego Od ostatniego update'u trochę się podziało więc czas uzupełnić zaległości w relacji. Zrobiłem te wiązki przewodów dla jednej i drugiej połówki skrzydła: Dotarły do mnie też serwa klap więc taka przymiarka: W modelu będą tylko serwa Corona poza sterami kierunku: Następnie zabrałem się za pokrycie górne, serwa będę wklejał już po zamknięciu skrzydła. Na zdjęciu już pokryty centropłat i "końcówka" od skosu przed pokryciem: Po pokryciu całego skrzydła wygląda to tak: Skrzydło ze zdjęcia jest gładkie, te "zabrudzenia" wynikają z tego że Climapor ma jedną stronę pomalowaną na biało, po przyklejeniu i oderwaniu taśmy malarskiej zostają ubytki w białej powłoce i wtedy powstają takie przetarcia. Tak wyszedł profil Clark-Y: Przymiarka z bucikami: Rozpiętość skrzydła ze zdjęć to 163cm, dojdą to tego jeszcze końcówki i będzie planowane 170cm. Jeszcze przed budową kadłuba chcę rozwiązać kwestię podwozia, jak pisałem mechanizm wypada idealnie na powierzchni skrzydła: Wtedy tak wygląda w buciku: Mechanizm od sklejki pod podwozie w skrzydle dzieli 7mm Climaporu. Za bardzo nie mam pomysłu jak to połączyć tak żeby przy lądowaniu mechanizmy się nie wyrwały. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 5 Lutego Udostępnij Opublikowano 5 Lutego Postaraj sie skręcać przewody, szczególnie te długie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 5 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 5 Lutego Kompletnie o tym zapomniałem?. Długie proste przewody w modelu mogą działać jak anteny czy jakoś tak. W modelu Freewinga są tylko płaskie więc ten błąd u mnie nie powinien przeszkadzać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RAFALR30 Opublikowano 6 Lutego Udostępnij Opublikowano 6 Lutego Przy mocowaniu mechanizmu podwozia unikaj "wzmocnień" i połączeń Climaporem. Zastosuj jak najwięcej twardego dużego kawałka drewna/sklejki. Dla sposobu mocowania mechanizmu podwozia który pokazałeś wcześniej (zdjęcie poniżej) to wg mnie już przy starcie z trawy podwozie będzie wyrwane. Ja w małym modelu (80mm rozpiętości, Waga 700g) przy przeróbce podwozia na mechaniczne użyłem bloczków drewnianych (sosna) z wykonanymi żłobieniami aby mechanizm podwozia nie miał luzów, mocno się trzymał - zdjęcia poniżej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 6 Lutego Udostępnij Opublikowano 6 Lutego W dniu 2.02.2024 o 16:21, Fiflet napisał: Płytki ze sklejki 8x8cm za pomocą nici mocno przyszyłem do rurki węglowej 8x7mm. Za dźwigarem też jest kawałek sklejki do której będzie przyklejona (bo na razie nic nie klejone) listewka sosnowa 2x6. Obie sklejkowe płytki połączone będą płaskownikami nie prętami jak na zdjęciu. Oj, oj, a co Robert i ja wczesniej pisalismy? Ano wlasnie - wzmocnienia do montazu podwozia trzeba mocowac bezposrednio do dzwigara, zeby obciazenia byly przenoszone od razu na dzwigar! A nie kombinowac z jednym kawalkiem sklejki przed i drugim kawalkiem za dzwigarem. Jak na razie tymi kombinacjami powiekszasz jedynie mase modelu nie uzyskujac istotnego wzmocnienia konstrukcji w miejscu najbardziej narazonym na uszkodzenia. Swoja droga tutaj az sie prosi konstrukcja dwudzwigarowa w centroplacie. Montaz wzmocnien do dwoch dzwigarow jednoczesnie bylby nie tylko mocniejszy, ale tez lzejszy. Ale takie rzeczy trzeba dokladnie przemyslec przed rozpoczeciem budowy, a nie kombinowac dopiero podczas montazu plata. Inna sprawa to laczenia dzwigara. Jakos nie moge sie polapac, jak to zrobiles za pomoca kawalkow sklejki. Ale teraz to i tak juz przyslowiowa musztarda po obiedzie. Czasem zastanawia mnie, po co w ogole komu cos tlumaczyc, podczas gdy ten na koncu i tak wszystko skombinuje po swojemu. No ale za to mocno pozszywane jest! Nastepnym razem w ramach rekompensaty za trud tlumaczenia moge podeslac Tobie dziurawy pulower do zacerowania, zebym mial co do garazu zakladac podczas serwisowania motocykla. ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 6 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 6 Lutego Trochę źle to opisałem i wyszło jak wyszło. Teraz pokaże wszystkie wzmocnienia podwozia krok po kroku. Najpierw w skrzydło wkleiłem płytki ze sklejki: Następnie po wklejeniu na to wkleiłem bloczki z XPS'u (na zdjęciu poniżej są tylko przyłożone elementy) : Następnie zamknąłem skrzydło górnym poszyciem. Teraz chcę zaznaczyć że podwozie w żadnym miejscu nie będzie mocowane na piance, pisząc że mechanizm od sklejki dzieli 7mm Climaporu miałem na myśli ile mechanizm musi być odsunięty od tej sklejki w skrzydle. Sklejki są wklejone tak że jedna (większa) jest przed dźwigarem a druga (mniejsza) jest za dźwigarem. Teraz już pozbyłem się tej pianki dzielącej mechanizm od sklejki więc mogę to dokładniej objaśnić. Tak to wygląda w butku: Tak wypadają te sklejki po zewnętrznej stronie: Zielone i niebieskie zaznaczenia to pokrywające się części tych sklejek. Czerwone zaznaczenie to dźwigar i teraz najważniejsze - żółty prostokąt mieszczący w sobie wszystkie inne zaznaczenia to płytka sklejki która zostanie wklejona. Połączy ona dźwigar i obie sklejki w mocną całość. Teraz szukam rozwiązania które połączy mocowanie mechanizmu z tą największą płytką sklejki która łączyć się będzie z dźwigarem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 6 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 6 Lutego Tak to wygląda już z tymi płytkami: Dokładnie teraz szukam połączenia pomiędzy jedną a drugą sklejką. Myślałem o wklejeniu takich prostokątów: Wyciętych z takiego kawałka sklejki 8 mm: A następnie łączenia wzmocnić tkaniną i żywicą. Takie połączenie ma szansę wytrzymać? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 6 Lutego Udostępnij Opublikowano 6 Lutego A myslales aby przelozyc plytke mocowania podwozia na druga strone? Ona jest przykrecana i mozna ja odkrecic/przelozyc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 6 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 6 Lutego Myślałem, tylko u mnie rozstaw gwintów na jednej stronie jest inny niż na drugiej. Na razie mam coś takiego: Waga takiego elementu to 35g, dlatego też prostokąt ze sklejki 8 mm jest mniejszy. Coś tutaj jeszcze dołożę i posklejam na żywice. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi