Jump to content

Schneider Sport Electric 1100mm


Recommended Posts

Witam :)

Przedstawiam świeży projekt samolotu do treningu, a jak wszystko się powiedzie, to i startu w wodnosamolotach. Plan samolotu pobrany ze strony Outerzone.co.uk: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=15138 Pomniejszyłem go do rozpiętości 1100mm. Chciało by się więcej ale to ma być konstrukcja budżetowa, ze słabym napędem, a gdy dojdą pływaki to zrobi się ciężko.

Napęd: silnik A2212/10T 1400KV ze śmigłem 8x6

Zasilanie: akumulator 3s 1300 - 2200mAh, esc PULSO 33A

Konstrukcja oparta o plany Motylastego pod względem wzmocnień i niektórych rozwiązań. Ze względu na wodę jest podkład pod panele wzmacniany balsą i sosną, pokryty bibułą japońską na  akrylowy lakier do podłóg.

 

 

20240313_165423.jpg

 

20240313_165418.jpg

 

20240313_165439.jpg

 

20240313_165426.jpg

 

Pod baterię dorzuciłem półeczkę ze sklejki 1mm na którą po lakierowaniu nakleję rzep pod akumulatory.

20240314_063312.jpg

 

Pokrywę górną kadłuba trzyma pin we wrędze silnikowej i magnesy neodymowe. Jeden pod półeczką serw a drugi w poprzeczce pokrywy.

20240326_063556.jpg

 

20240326_063545.jpg

 

20240326_063529.jpg

 

Skrzydła będą konstrukcyjne, z żebrami i dwoma dźwigarami sosnowymi 3x3. Kryte podkładem grubości 3mm. Lotki napędzane 1 serwem. 

20240326_063459.jpg

 

20240326_063444.jpg

 

20240326_063425.jpg

 

20240326_063652.jpg

 

Mocowanie skrzydła za pomocą 2 wkrętów M4 z nylonu. Nakrętki M4 to jakieś kawałki mosiężne stycznika z gwintem M4, zabudowane w balsie.

20240326_063514.jpg

 

20240326_063520.jpg

 

Stateczniki są płaską deską z zaokrągleniami. Statecznik poziomy wzmocniony dodatkowo prętem węglowym. Zawiaski z butelki PET.

20240326_063706.jpg

 

20240326_063718.jpg

 

Napęd ze śmigłem i kołpakiem z wicherka 10

20240326_063355.jpg

 

Na razie tyle :) Troszkę wolno to powstaje, po godzinach. Plany są takie aby zrobić go na podwoziu kołowym a po oblocie wyposażyć w pływaki. Waga całości przewidywana coś około 1kg max. Maska będzie z butelki PET lub drukowana. Postaram się sukcesywnie relacjonować postęp prac z tego mojego ulepka :) 

  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

Klasyczny tartak z charakterystycznym wizerunkiem z lat 30-ych, ładny model będzie 👍

Nie wiem czemu poszedłeś w kierunku depronu ale całość wygląda dość solidnie. Kluczem sukcesu będzie oczywiście skrzydło i jego konieczne usztywnienie za pomocą kesonu ... chętnie zobaczę jak wybrniesz z tego fragmentu w depronowej wersji.

Trzymam kciuki za sukces projektu.

 

ms

Link to comment
Share on other sites

Drewno też mi jakoś lepiej pasuje, ale chciałem spróbować czegoś nowego. Skrzydło mam zamiar zrobić tak jak Motylasty w swoich TOTO. Żeberka z pianki, pokrycie z podkładu 3mm (bardzo podatny na zginanie, taki gumowaty) i na wierzch laminat z japonki i lakieru. 

Link to comment
Share on other sites

53 minuty temu, Karollo napisał:

 Żeberka z pianki, pokrycie z podkładu 3mm (bardzo podatny na zginanie, taki gumowaty) i na wierzch laminat z japonki i lakieru. 

W Castoramie są podkłady pod panele firmy Diall, są białe i dużo lepsze od zielonych. Taki prawdziwy Depron.

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, kesto napisał:
6 godzin temu, Karollo napisał:

 

W Castoramie są podkłady pod panele firmy Diall, są białe i dużo lepsze od zielonych. Taki prawdziwy Depron.

Widziałem je na półce, niestety mam spory zapas tych zielonych :)

 

Jedna połówka skrzydła już się klei.

20240326_195814.jpg

 

20240326_203612.jpg

 

20240326_211415.jpg

 

20240326_211433.jpg

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, kesto napisał:

W Castoramie są podkłady pod panele firmy Diall, są białe i dużo lepsze od zielonych. Taki prawdziwy Depron.

 

Też używam tych płyt, ale ostatnio będąc w Krakowskiej Modelarni wziąłem do ręki depron - jaki ono sprzedają. Płyty Diall są bardzo podobne do Depronu z Modelarni , natomiast miałem wrażenie za są gęstsze, mocniejsze. Niestety nie kupiłem żadnej płyty żeby porównać na spokojnie. ( może następnym razem), Płyta Dial jest natomiast 30% tańsza.

Link to comment
Share on other sites

Płyty "Dial z Casto" są w modelarni klubu Aircombat Kraków często wykorzystywane do budowy modeli i dobrze się sprawdzają jakościowo ale głównie cenowo względem depronu dostępnego w sklepach modelarskich.

Powstały z tych płyt szybowce, edukacyjne Piper-y , powstał też Rafik electro oraz Grouman Goose ... który zaliczył wiele udany startów i lądowań na wodzie 😁

 

Mam nadzieję, że zielone podkłady pod panele zapewnią właściwą sztywność budowanego skrzydła.

Gęsty układ żeber, międzydźwigarowe wzmocnienia i sosnowe dżwigary dobrze rokują ale martwi brak krawędzi natarcia. Zagięty depron na natarciu jest bardziej trwały gdy zostaje oparty na balsowej listewce lub choćby "wpuszczonym w dziubek żeberek" szaszłykowym patyczku z bambusa.

Każdy modelarz ma jednak swoje pomysły i mam nadzieję, że ten pokazany na zdjęciach powyżej również się sprawdzi 👍

 

ms

  • Dzięki 1
Link to comment
Share on other sites

Zaczynam czuć niedosyt wytrzymałości tego skrzydła 🤔 Zgodzę się że tam powinna być choćby listewka, albo patyk od szaszłyków. Teoretycznie pokrycie japonką usztywni. Ale nic nie szkodzi abym tam dodał taką listewkę :) także plan na dziś jest. Końcówka skrzydła jest półkolista i zwężająca się symetrycznie i aby łatwiej wykonać, zrobię ją oddzielnie i dokleję. Ogólnie patrząc na to co do tej pory zrobione, szybciej było by wyciąć skrzydła styropianowe i okleić tym podkładem albo bezpośrednio papierem :) Może sprawdzę to po wykonaniu tej wersji. 

Link to comment
Share on other sites

40 minut temu, Karollo napisał:

 Ogólnie patrząc na to co do tej pory zrobione, szybciej było by wyciąć skrzydła styropianowe i okleić tym podkładem albo bezpośrednio papierem :) Może sprawdzę to po wykonaniu tej wersji. 

Tak właśnie zrobiłem w swoim modelu MC-72.

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Zapas cukru i mąki się przydał :) Jedna połówka zamknięta. Jednak zamknięta część wydaje się wystarczająco sztywna bez dodatkowych wzmocnień. Od strony lotek pójdzie listwa balsowa. Pytanie tylko jest takie: czy oś obrotu lotek powinna być centralnie (logiczne w przypadku symetrycznego profilu) czy może być na krawędzi górnej? (Widziałem w Clark-Y takie rozwiązanie).

20240327_223200.jpg

Link to comment
Share on other sites

W tak małym modelu to moim zdaniem nie ma znaczenia. W układzie dolnopłata styk lotki krawędziowej na górnej powierzchni skrzydła bez charakterystycznej szczeliny ładniej wygląda 👍

 

ms

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Skrzydła już przymierzone :) Faktycznie ładniej wygląda to na styk do górnej płaszczyzny skrzydła, tak też zrobię, dzięki :)

Odpada też wklejanie zawiasów, bo zastępuję je taśmą.

20240328_132234.jpg

 

Lotki wstępnie podklejone na swoje miejsce. Taka kanapka z pianki, ale sztywna. 

20240330_085815.jpg

 

20240330_085802.jpg

 

A to końcówki płata, wstępnie poskładane.

20240330_085655.jpg

 

Brązowa taśma jest tylko do łapania i zabezpieczania przy montażu, także zniknie z płata.

 

30.03.2024

Poskładałem go żeby obejrzeć bryłę :) Maska jest w trakcie.

20240331_205737.jpg

 

20240331_205750.jpg

  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

W dniu 27.03.2024 o 07:31, mirolek napisał:

Płyty "Dial z Casto" są w modelarni klubu Aircombat Kraków często wykorzystywane do budowy modeli i dobrze się sprawdzają jakościowo ale głównie cenowo

 Wracając do płyt depronowych

 

W dniu 26.03.2024 o 23:34, RobRoy napisał:

Płyty Diall są bardzo podobne do Depronu z Modelarni

Wybierając się ponownie na zakupy do Modelarni (Kraków) zabrałem próbki depronu Diall z Castoramy. Na oko i dotyk są bardzo podobne - białe , jednorodna struktura - wytrzymałość na na zgniatanie bardzo podobne ( nie chciałem zniszczyć tych w sklepie).  Udało mi się zważyć płyty w Modelarni i okazało się  że ich gęstość to #3 - 42 g/dcm3, #6 i #9 - 33 g/dcm 3, Płyty firmy Diall są ok 15 % lżejsze, czyli będą mieć niewiele mniejszą wytrzymałość ale cena jest ok. 30 % niżasza.

To tak dla informacji, dla tych którzy szukają dobrego materiału do budowy.

  • Upvote 2
  • Dzięki 1
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, KLAKu napisał:

Tak , dokładnie o te płyty. Dostępne są grubości 3, 6 i 9 mm. W nastepnym modelu o rozpietosci ok 1500 kadłub będę robił z 9 .

 

Link to comment
Share on other sites

Maska silnika wydrukowana, będę dopieszczał bryłę bo w DS Mechanical nie do końca udało mi się przejście z kadłuba w kołpak. Na planie co prawda jest nos opuszczony, ale idę w stronę szybszej maszyny MC-72 :D

Sam wydruk jest pustą wydmuszką, w zasadzie ważący tyle co owiewka z butelki PET.

Do zrobienia jest łoże silnika.

20240403_215207.jpg

 

17121748113806176175246643057076.jpg

 

Masa skrzydła przed "opapierzeniem": 151g

17121750871394017396072980715648.jpg

Link to comment
Share on other sites

Cytat

Masa skrzydła przed "opapierzeniem": 151g

Bardzo dobra waga i szkoda byłoby ją znacznie zwiększać ....zrób próbę na boku pokrycia folią modelarską 👍. Jeśli dobrze zapanujesz nad temperaturą to wyjdzie bardzo lekko i kolorowo.

Można tez okleić skrzydło samoprzylepną folią PVC, wyjdzie wagowo podobnie jak papierem ale jeszcze mocniej.

 

ms

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Zrobiłem próbę z folią oracover i klei się rewelacyjnie, trzyma się jak taśma samoprzylepna i da się po oderwaniu ponownie dokleić.

Próbka ma powierzchnię 1dm2 i grubość 5mm.

Następna będzie oklejona bibułą na lakier. 

20240404_162426.jpg

 

20240404_162947.jpg

 

20240404_164054.thumb.jpg.888533f164c0635f5c730a335b1cd762.jpg

 

Pokrycie bibułą na lakier wyszło prawie identyczne wagowo, a lakier jeszcze powinien schnąć (suszyłem ze 3h).

20240404_192702.thumb.jpg.d92180b74abed5efe821c72190db12c9.jpg

 

Podsumowując to folia wyjdzie lżej ze względu na to że jest już w kolorze a bibułę trzeba jeszcze malować. Dodatkowo ten lakier wodny jest średnio odporny na wodę. Faktura ze względu na mat jest ładniejsza w pokryciu bibułą. Koszt w tym wypadku przemawia za bibułą, bo posiadam jej trochę.

20240404_164859.thumb.jpg.99333830c744d4f9faca06c5e2c9322f.jpg

Edited by Karollo
  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Poskładałem na sucho całość, oklejoną żółtą bibułą. Waga pustej skorupy bez podwozia i wyposażenia ~300g. Wzrośnie po malowaniu, ale ze względu na włoski będę musiał przetrzeć i polakierować powtórnie. Jeśli zbudował bym go z białego depronu to bym się nad folią nawet nie zastanawiał :)

20240406_213724.thumb.jpg.09130d6bf2a50fd68c0e3169f805aaea.jpg

 

20240406_213740.thumb.jpg.d7f9decf1a96ade8e547106d11fdc757.jpg

 

Teraz wybór malowania...

Edited by Karollo
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.