Skocz do zawartości

Forma.....


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
10 godzin temu, Daniel1978 napisał:

Kurcze ja to bym chciał takiego Funraya z laminatu ale niestety nie moja "półka" finansowa😭. Dlatego na jesień zaczynam budowę Bird of Time dwa metry rozpiętość. Ale ten Funrayz laminatu.... Fajny jest👍

A masz już tego Bird of Time'a wyciętego? 

 

Bo mi się od dawna Bird of Time marzy (bo jest piękny), a aerodynamikę ma parszywą (lata na profilu Aquila, więc własności lotne balonu). 

A to byłaby spoko okazja, żeby mu unowocześnić aerodynamikę (bez zmiany sylwetki) 

  • Lubię to 2
Opublikowano
6 minut temu, Patryk Sokol napisał:

A masz już tego Bird of Time'a wyciętego? 

 

Bo mi się od dawna Bird of Time marzy (bo jest piękny), a aerodynamikę ma parszywą (lata na profilu Aquila, więc własności lotne balonu). 

A to byłaby spoko okazja, żeby mu unowocześnić aerodynamikę (bez zmiany sylwetki) 

 

Tak, profil Aquila  zostal odtysowany od podeszwy!

Opublikowano
Godzinę temu, Patryk Sokol napisał:

A masz już tego Bird of Time'a wyciętego? 

 

Bo mi się od dawna Bird of Time marzy (bo jest piękny), a aerodynamikę ma parszywą (lata na profilu Aquila, więc własności lotne balonu). 

A to byłaby spoko okazja, żeby mu unowocześnić aerodynamikę (bez zmiany sylwetki) 

Super pomysł - jestem zainteresowany

Opublikowano
2 godziny temu, Patryk Sokol napisał:

A masz już tego Bird of Time'a wyciętego? 

Na chwilę obecną to tylko plany. Pobrane z działu PLANY podesłane przez kolegę Artura z Rzeszowa. Z budową to pewnie we wrześniu ruszę. Może ktoś miał by możliwość przerysować żeberka pod laser? BirdOfTime_RCM-751_oz2093 (1).pdf

Opublikowano
2 minuty temu, Daniel1978 napisał:

Na chwilę obecną to tylko plany. Pobrane z działu PLANY podesłane przez kolegę Artura z Rzeszowa. Z budową to pewnie we wrześniu ruszę. Może ktoś miał by możliwość przerysować żeberka pod laser? BirdOfTime_RCM-751_oz2093 (1).pdf

No dobra, miałby kto :D

Zajmę się tym w lipcu,całą resztę też mogę ogarnąć. 

Opublikowano

Dziękuję. Jaki koszt takiej "operacji"

Przerysowania na formę elektroniczną? Pewnie kilka wieczorów będziesz musiał poświęcić 🤔

Opublikowano
6 godzin temu, Czaro napisał:

Zawody modelarskie w większości przypadków są tylko zawodami w lataniu modelami. Nie są ogólnie modelarskimi zawodami. Tylko w nielicznych konkurencjach, gdzie jest wymóg, aby zawodnik sam zbudował model jest to bliższe ideałom modelarstwa. Niestety tu wchodzimy na kolejne grząskie pole, jak zweryfikować, czy ktoś rzeczywiście sam budował... i kolejna dyskusja bez końca ;)

Jako zawodnik z pewnością masz świadomość ,że przy obecnym poziomie technologii aby projektować , budować, oblatać i startować własnej konstrukcji modelem w zawodach trzeba by posiadać park maszynowy i jeszcze robić to na pełny etat czyli.......prowadzić firmę i robić modele na sprzedaż. Inaczej się nie da , zresztą zawodnik musi posiadać sprzęt z najwyższej półki i przede wszystkim trenować a nie siedzieć na modelarni i żmudnie budować.

Choć swojego czasu Tobie się ta sztuka udała, pamiętam jak budowałeś modele i latałeś nimi w zawodach więc tym bardziej szacun dla Ciebie. Choć obecnie myślę ,że na dłuższą metę  nie miało by to sensu bo traciłbyś czas potrzebny na trening a przecież jest jeszcze tzw. życie i sprawy codzienne🙂

Osobiście uważam ,że sport modelarski czyli wyczyn to nieco inne podejście bo tam realizujemy się i dowartościowujemy "idąc w górę tabeli wyników " także to czy model zbudujemy czy kupimy nie ma znaczenia.

Natomiast mnie bardziej chodzi o takich ludzi jak np. ja czyli amatorów i pasjonatów którzy latają dla przyjemności a wolny czas w zimowe wieczory poświęcają budowaniu w sumie prostych modeli. To jest super zajęcie dla kogoś kto oczywiście ma na to czas i chęci. Gdybym latał w zawodach też bym odpuścił budowanie , ale będąc rekreacyjnym modelarzem nie wyobrażam sobie zrezygnowania z budowy modeli.

Ile miałem radochy jak wyciągnąłem pierwsze skrzydła z worka🙂 , Przez tydzień  je oglądałem i się jarałem jakie to piękne i błyszczące wyszło ( pamiętam dzięki komu to się udało , raz jeszcze dzięki👍) Dla mnie to jest mega fajne  zrobić model. 

Ja myślę Czarek , że nie warto rozgraniczać jak niektórzy na tym forum "kto nie robi to nie modelarz" bo to rzeczywiście bez sensu. Ty zbudowałeś kilkanaście  zaawansowanych zawodniczych konstrukcji klasy F3K a obecnie latasz na modelach fabrycznych i co nie jesteś modelarzem ? 

Jesteś chyba ostatnią osobą na tym forum którą można by  nazwać "nie modelarzem".

Ale ......można by gadać bez końca na ten temat.

Pozdrawiam

Opublikowano
W dniu 27.06.2025 o 11:03, Daniel1978 napisał:

Na chwilę obecną to tylko plany. Pobrane z działu PLANY podesłane przez kolegę Artura z Rzeszowa. Z budową to pewnie we wrześniu ruszę. Może ktoś miał by możliwość przerysować żeberka pod laser? BirdOfTime_RCM-751_oz2093 (1).pdf

Pytałeś o plany , więc wysłałem Ci tylko plany poglądowe .

Generalnie,  to wszystko wygląda już w pełnych wymiarach , może tam Patryk naniesie niewielkie poprawki co do profilu .

Ale będzie już z górki .

Bird_of_Time_4_oz12564_page_2_rescaled (1).pdf Bird_of_Time_4_oz12564.pdf

Opublikowano
W dniu 27.06.2025 o 08:30, Patryk Sokol napisał:

Bo mi się od dawna Bird of Time marzy (bo jest piękny), a aerodynamikę ma parszywą (lata na profilu Aquila, więc własności lotne balonu). 

Co wy macie do tego profilu ??? ....znam jeszcze jeden model latający na tym profilu -  Superlite Marabu (Mitia)- i prawdę mówiąc podoba mi się jak lata. Przeglądałem kilka planów Storcha i na oko , też był na tym profilu.

Czy aż tak ciężko latać na wietrze na tym profilu? Co mu tam wrzucisz -zestaw profili AG dobranych tak żeby ... wizualnie się nie zmienił ?

 

Opublikowano
11 godzin temu, RobRoy napisał:

Co wy macie do tego profilu ??? ....znam jeszcze jeden model latający na tym profilu -  Superlite Marabu (Mitia)- i prawdę mówiąc podoba mi się jak lata. Przeglądałem kilka planów Storcha i na oko , też był na tym profilu.

Czy aż tak ciężko latać na wietrze na tym profilu? Co mu tam wrzucisz -zestaw profili AG dobranych tak żeby ... wizualnie się nie zmienił ?

 

Aquila robi absurdalnie dużo siły nośnej. 

A przy tym bardzo źle pracuje przy małych współczynnikach siły nośnej. 

 

W efekcie modele na Aquili bardzo źle lecą w przelocie (opór profilowy je zjada), a dużych współczynników siły nośnej i tak nie wykorzystują, bo liczba Reynoldsa robi się zbyt mała. 

 

Czyli - jak się zrobi lekko szybowca, to lata jak balon, jak ciężko to ma problemy z krążeniem (bo nimo siły nośnej, to utrudnia krążenie). 

 

I taki jest plan jak napisałeś, wstawię moje pochodne AG, tak żeby było dobrze, ale wyglądało tak samo :)

 

 

W dniu 27.06.2025 o 11:12, Daniel1978 napisał:

Dziękuję. Jaki koszt takiej "operacji"

Przerysowania na formę elektroniczną? Pewnie kilka wieczorów będziesz musiał poświęcić 🤔

Koszt takiej operacji to puszka Pepsi Max, przy okazji. 

Robię też dla siebie i po to żeby tak ładna konstrukcja, równie ładnie latała. 

 

Ale myk taki - że nie będzie to do celów kometcyjnych, zostaje ogólnodostępne. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
51 minut temu, Patryk Sokol napisał:

Aquila robi absurdalnie dużo siły nośnej. 

A przy tym bardzo źle pracuje przy małych współczynnikach siły nośnej. 

...Przy małych współczynnikach siły nośnej ...czy to znaczy ... przy małych kątach natarcia ?

 

A jak to się ma do modelu samolotu, tak jak np. mały trenerek...albo mały Wicherek. Jak będzie latał Piperek na tym profilu ? Czy też będą problemy z lataniem ?

I jeszcze jedno pytanie - jaki ciąg silnika wystarczy do tego modelu - w stosunku do masy .... 50- 60% ?

 

O jakich AG myślisz ... 25.. 35 ? Czy te profile faktycznie muszą mieć gładką powierzchnię? - Nie nadają się pod goły styropian , xps ?

Opublikowano
22 godziny temu, RobRoy napisał:

...Przy małych współczynnikach siły nośnej ...czy to znaczy ... przy małych kątach natarcia ?

 

Tak, w szybkim locie

22 godziny temu, RobRoy napisał:

A jak to się ma do modelu samolotu, tak jak np. mały trenerek...albo mały Wicherek. Jak będzie latał Piperek na tym profilu ? Czy też będą problemy z lataniem ?

Samoloty mają to do siebie, że mają bardzo często duże opory szkodliwe. 

To powoduje, że opór profilu w szybkim locie nie ma aż takiego znaczenia. 

Chyba, że próbujesz zrobić jaiiegoś szybko latacza, wtedy już inna jest rozmowa

22 godziny temu, RobRoy napisał:

I jeszcze jedno pytanie - jaki ciąg silnika wystarczy do tego modelu - w stosunku do masy .... 50- 60% ?

Zależy co przez to rozumiesz. 

Do utrzymania lotu, to nie trzeba prawie żadnego ciągu, bo to ma dużą doskonałość aerodynamiczną. 

Ciąg potrzebujesz do wznoszenia. 

Ogólnie - polecam eCalca do takich rozkmin, szczególnie, że sam ciąg to tylko jeden z parametrów

22 godziny temu, RobRoy napisał:

 

O jakich AG myślisz ... 25.. 35

 

Do Bird of Time'a myślę o swoich profilach ;)

A tak to AG35-36-37 polecam do drewniaków

22 godziny temu, RobRoy napisał:

? Czy te profile faktycznie muszą mieć gładką powierzchnię? - Nie nadają się pod goły styropian , xps ?

Muszą, bez tego nie osiągniesz sensownego przelotu. 

A wtedy AG nie mają sensu. 

 

 

  • Lubię to 2
  • Dzięki 1
Opublikowano

Hm... może namiastką gładkiej powierzchni będzie oklejenie skrzydła folią samoprzylepną,ale nie z tych najcieńszych.

Trzeba będzie spróbować i zobaczyć jak to lata ... .

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.