Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Przymierzam się do zamodelowania Irydy, gromadzę dane itd...

Wiem, że taki model już kilka razy wzbił się w powietrze więc liczę na podpowiedzi doświadczonych modelarzy :)

 

Głownie chodzi o zmiany oryginalnej konstrukcji samolotu i dostosowani do specyfiki modelu RC.

 

00102821.thumb.jpg.3639b2a968a47f6b91b9d70bab8d53f8.jpg

 

By nie poruszać się w próżni zakładam model o rozpiętości skrzydeł 1400mm.

 

Wg danych oryginalnie Iryda miała profil skrzydła NACA 64-210...

 

image.thumb.png.2afb94409d8641ffaf7099eb5dab2f20.png

 

I tu zaczyna się pole dla kolegów doświadczonych w aerodynamice.... ;)

 

Chciałbym zmienić profil na jakiś bardziej popularny Clark-Y czy może polecicie jakiś bardziej odpowiedni??

 

Skrzydło o jednym profilu (lub zmiennym jeśli trzeba na długości skrzydła), myślałem o kącie zaklinowania skrzydła +2 stopnie ze zwichrzeniem na końcu -3 stopnie - co myślicie?

 

Ster wysokości profil symetryczny?

 

Z doświadczenia.... czy zalecane jest powiększenie powierzchni nośnej skrzydła czy sterów wysokości w porównaniu do rzutów oryginalnego samolot?

 

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowano

A na jakim napędzie ma latać ten model?  Oryginalny Clark Y ma ok 15% grubości i raczej stosuje się go w wolniej latających modeli - będzie wyglać dziwnie skrzydło - będzie bardzo grube przy tych proporcjach. Już lepiej NACA2312 lub 2412 - 2410.

Opublikowano
10 minutes ago, japim said:

A na jakim napędzie ma latać ten model?

 

Napęd EDF.. najpierw chcę przymierzyć się do kadłuba, nakreślić proporcje i aerodynamikę. Potem dopasuje napęd i "oszukam" wloty i wyloty, bo z oryginalnymi proporcjami silnika chyba nie dam rady....

Opublikowano

Polecam MH32, bedzie szybki, a jednocześnie z łagodną charakterystyką przeciągnięcia i świetnie będą klapy działać. 

Naci bym tu olał, to muzeum aerodynamiczne w modelach. 

 

Jeśli chodzi o stateczniki, to wrzuć model w ten arkusz, pokaż wyniki i się dowiemy czy warto je powiększać. 

 

http://tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip

  • Dzięki 1
Opublikowano

Kadłub ma za pęlaty na MH30.

Tzn. MH30 ma przewagę na dużych prędkościach, a tam opór kadłuba mocno zdominuje opór skrzydła. Więc zysk będzie w Vmax, ale niewielki. 

 

Za to MH32 da dużo przyjemniejszą charakterystykę, bo zapewni większy zakres prędkości (bo max Cz zrobi większe). 

Więc pozwoli bardziej zwolnić do lądowania i ciaśniej skręcać.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Juz to kiedys to podawalem, wg Tadeusz Soltyk, Iryda ma niepotrzebny wznios ujemny, ma za maly skos do tylu aby miec wznios ujemny.  Wystarczy zrobic zerowy wznios aby znacznie poprawic jej statecznosc. 

 

TSoltyk2a.thumb.jpg.65fdd50bb31cdf886ccff53b6dfe0aa6.jpg

 

TSoltyk3.thumb.jpg.f25aa962681bd90ad2b8bd651dd78221.jpg

 

 

22 godziny temu, japim napisał:

... Oryginalny Clark Y ma ok 15% grubości i raczej stosuje się go w wolniej latających modeli - ...

 

<12%

ClarkY.jpg.b9068dcd4dd139c24fb78a8e60e53a39.jpg

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Robi się bardzo ciekawa konwersacja....

 

Plan jest taki, zanim powstanie model latający, wykonam figorkę, taki model w skali do wydruku... z dwóch powodów, bo mając taki model w skali łatwiej zaprojektować podziały, rozmieszczenie komponentów i daje pojęcie jakie problemy mogą być z budową pełni skalowego modelu RC.

Mam drukarkę 3D jak wielu z Was więc to całkiem niezła zabawa i na biurku fajnie wygląda wydruk.

Chciałbym by model początkowy był bazą do zamian konstrukcyjnych nieuniknionych w modelu RC.

 

To co wpisujemy do pamięci projektu... 

 

USTALAMY PROFIL SKRZYDŁA MH32

 

Pozostaje rozstrzygnąć kwestię kąta zaklinowania i czy przy tym profilu robić zwichrzenie???? Wartości miło widziane 😉

 

 

 

 

 

 

15 hours ago, Andrzej Klos said:

Juz to kiedys to podawalem, wg Tadeusz Soltyk, Iryda ma niepotrzebny wznios ujemny, ma za maly skos do tylu aby miec wznios ujemny. 

 

Statuetka, bo tak będę nazywał model do wydruku 3D będzie miała wznios ujemny, kwestia wyglądu i oddania pierwowzoru....

 

Model RC... możemy zamodelować by poprawić to co w pierwowzorze było niedoskonałe.

 

Wznios ujemny wygląda dobrze, właściwie dla sylwetki samolotu, ale dla naszego modelu możemy poprawić stateczność.

 

Jak sylwetka będzie zamodelowana będzie można wizualnie sprawdzić różne konfiguracje, ale gdybyśmy zapomnieli o wszelkich aspektach wizualnych, to....

 

Jaki byłby preferowany z punktu widzenia dobrej aerodynamiki  WZNIOS SKRZYDLA I SKOS W TYŁ?

 

Opublikowano

@jarek_aviatik w swojej ksiazce "Mechanika lotu modeli samolotow" poswiecil caly rozdzial na analize aerodynamiczna i statecznosci Irydy.  Polecam lekture.  Nawet przewidzial brak statecznosci spiralnej o ktorej pisal Tadeusz Soltyk.  I to darmowym programem do analizy modeli szybowcow!  Nalezy mu sie nagroda od Instytutu Lotnictwa, ktoremu zajelo ~25 lat na wyprodukowanie pierwszego egzemplarza tego cuda

 

Zawsze mnie tez zastanawialo, dlaczego i skrzydlo i statecznik poziomy maja wznios ujemny pod prawie takim samym katem...

Opublikowano

Panowie, jak zawsze chylę czoła przed waszą wiedzą, znajmoscią literatury i zagadnień, których ja pewnie nigdy nie ogarnę. Zazwyczaj projekt samolotu powstaje jako dzieło zespołu fachowców w swoich dziedzinach, inżynierów, lotników i jest wypatkową wielu czynników, których w przypadku Irydy części  pewnie nigdy nie poznamy. 

Uznajmy, że ja byłbym w tym zespole mechanikiem, rysownikiem, któremu daleko do zrozumienia i przeanalizowania wszystkich obliczeń i zawilości aerodynamicznym, osobą, której po prostu mówi się zrób to tak i tak i powinno być dobrze 😉

Brak zrozumienia zagadnienia nie bierze się z ignorancji, a z braku podstaw i czasu do ogarnięcia tego co dla was oczywiste 😉

 

Zatem pytam wprost....

 

Jakie zaleca się wznios SKRZYDLA i kat skosu w tył?

Czy zwichrzenie uwzględniać dla górnopłata i jakie?

Kąt wzniosu statecznika wysokości?

 

Opublikowano
2 godziny temu, Stearman napisał:

Panowie, jak zawsze chylę czoła przed waszą wiedzą, znajmoscią literatury i zagadnień, których ja pewnie nigdy nie ogarnę. Zazwyczaj projekt samolotu powstaje jako dzieło zespołu fachowców w swoich dziedzinach, inżynierów, lotników i jest wypatkową wielu czynników, których w przypadku Irydy części  pewnie nigdy nie poznamy. 

Uznajmy, że ja byłbym w tym zespole mechanikiem, rysownikiem, któremu daleko do zrozumienia i przeanalizowania wszystkich obliczeń i zawilości aerodynamicznym, osobą, której po prostu mówi się zrób to tak i tak i powinno być dobrze 😉

Brak zrozumienia zagadnienia nie bierze się z ignorancji, a z braku podstaw i czasu do ogarnięcia tego co dla was oczywiste 😉

 

Zatem pytam wprost....

 

Jakie zaleca się wznios SKRZYDLA i kat skosu w tył?

Czy zwichrzenie uwzględniać dla górnopłata i jakie?

Kąt wzniosu statecznika wysokości?

 

 

Odpowiedzi, na ktore czekasz sa wynikiem czesto wielu godzin obliczen.  Nie sypie sie ich z rekawa.  Duzo odpowiedzi dostaniesz w ksiazce Jarka.

Czy latales juz kiedys modelem EDF?  Czy Twoj PZL130 Orlik polecial?

Opublikowano
16 minutes ago, Andrzej Klos said:

Odpowiedzi, na ktore czekasz sa wynikiem czesto wielu godzin obliczen.  Nie sypie sie ich z rekawa. 

 

Rozumiem i szanuję wartość intelektualną i pracę jaką wkładacie w dokonywanie obliczeń. Moje może zbyt bezpośrednie pytania raczej wynikają z braku wiedzy i znajomości środowiska aerodynamicznego. Myślałem, że jest to wiedza ogólnie dostępna, tylko ja jej nie potrafiłem odszukać, a nie prywatne wyniki własnych badań będące smakowitym kaskiem i wymagają przedstawienia w literaturze.

Rozumiem to i szanuję 👍🙂 wszystko jasne.

 

Jak już zaznaczyłem ja lokuję się w dalszych rzędach braci modelarskiej nie roszcząc sobie prawa do wiedzenia prymu... i mogę sobie pozwolić na popełnianie błedów budując moje modele 😀

Dzięki za wszelkie uwagi i wsparcie techniczne bo tak czy inaczej jest ono nieocenione.

Zawsze mogę zaprojektować model zgodny z pierwowzorem, a nóż poleci 😉

 

Jak zaznaczam to tylko projekt.

 

Wracając do pytań... które jak mniemam mają zaświadczyć o moim doświadczeniu i decyzji czy warto cokolwiek podpowiadać to szczerze powiem....

Orlik nie poleciał, z róznych względów, częściowo poza modelarskich, ale też nie skończył na śmietniku, czeka w kolejce... 

 

Nie latałem EDF, ale przypadkowo stałem się posiadaczem takiego napędu stąd moje zainteresowanie. Przeglądałem projekt MIG21 i tam znalazłem wzmiankę o powiększeniu powierzchni nośnej skrzydła i stateczników... stąd moje zainteresowanie ewentualnymi "oczywistymi" zmianami w projektach modeli EDF w stosunku do oryginału - może to też powinno być zastosowane w Irydzie...

 

Tak więc, mam podstawy, mam o czym myśleć... Będę projektował to podzielę się uwagami, jest co ścigać a samolot sam w sobie zacny... 😀

 

 

 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.