Stearman Opublikowano Piątek o 09:19 Opublikowano Piątek o 09:19 Witam, Przymierzam się do zamodelowania Irydy, gromadzę dane itd... Wiem, że taki model już kilka razy wzbił się w powietrze więc liczę na podpowiedzi doświadczonych modelarzy Głownie chodzi o zmiany oryginalnej konstrukcji samolotu i dostosowani do specyfiki modelu RC. By nie poruszać się w próżni zakładam model o rozpiętości skrzydeł 1400mm. Wg danych oryginalnie Iryda miała profil skrzydła NACA 64-210... I tu zaczyna się pole dla kolegów doświadczonych w aerodynamice.... Chciałbym zmienić profil na jakiś bardziej popularny Clark-Y czy może polecicie jakiś bardziej odpowiedni?? Skrzydło o jednym profilu (lub zmiennym jeśli trzeba na długości skrzydła), myślałem o kącie zaklinowania skrzydła +2 stopnie ze zwichrzeniem na końcu -3 stopnie - co myślicie? Ster wysokości profil symetryczny? Z doświadczenia.... czy zalecane jest powiększenie powierzchni nośnej skrzydła czy sterów wysokości w porównaniu do rzutów oryginalnego samolot?
japim Opublikowano Piątek o 12:26 Opublikowano Piątek o 12:26 A na jakim napędzie ma latać ten model? Oryginalny Clark Y ma ok 15% grubości i raczej stosuje się go w wolniej latających modeli - będzie wyglać dziwnie skrzydło - będzie bardzo grube przy tych proporcjach. Już lepiej NACA2312 lub 2412 - 2410.
Stearman Opublikowano Piątek o 12:39 Autor Opublikowano Piątek o 12:39 10 minutes ago, japim said: A na jakim napędzie ma latać ten model? Napęd EDF.. najpierw chcę przymierzyć się do kadłuba, nakreślić proporcje i aerodynamikę. Potem dopasuje napęd i "oszukam" wloty i wyloty, bo z oryginalnymi proporcjami silnika chyba nie dam rady....
Patryk Sokol Opublikowano Piątek o 13:08 Opublikowano Piątek o 13:08 Polecam MH32, bedzie szybki, a jednocześnie z łagodną charakterystyką przeciągnięcia i świetnie będą klapy działać. Naci bym tu olał, to muzeum aerodynamiczne w modelach. Jeśli chodzi o stateczniki, to wrzuć model w ten arkusz, pokaż wyniki i się dowiemy czy warto je powiększać. http://tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip 1
Jerzy Markiton Opublikowano Piątek o 13:57 Opublikowano Piątek o 13:57 Patryk ? A myślałeś o MH-30 do tego modelu ? MH-30 wydaje się stworzony do takich modeli. Pozdrawiam - Jurek
Patryk Sokol Opublikowano Piątek o 15:31 Opublikowano Piątek o 15:31 Kadłub ma za pęlaty na MH30. Tzn. MH30 ma przewagę na dużych prędkościach, a tam opór kadłuba mocno zdominuje opór skrzydła. Więc zysk będzie w Vmax, ale niewielki. Za to MH32 da dużo przyjemniejszą charakterystykę, bo zapewni większy zakres prędkości (bo max Cz zrobi większe). Więc pozwoli bardziej zwolnić do lądowania i ciaśniej skręcać. 1
JacekCichy Opublikowano Piątek o 20:44 Opublikowano Piątek o 20:44 @Patryk Sokol A ag35? W ramach dopingu wrzucam obrazek ktory znalazlem w odmetach swojego dysku 1
Andrzej Klos Opublikowano Piątek o 20:51 Opublikowano Piątek o 20:51 Juz to kiedys to podawalem, wg Tadeusz Soltyk, Iryda ma niepotrzebny wznios ujemny, ma za maly skos do tylu aby miec wznios ujemny. Wystarczy zrobic zerowy wznios aby znacznie poprawic jej statecznosc. 22 godziny temu, japim napisał: ... Oryginalny Clark Y ma ok 15% grubości i raczej stosuje się go w wolniej latających modeli - ... <12% 1
Patryk Sokol Opublikowano Piątek o 21:07 Opublikowano Piątek o 21:07 21 minut temu, JacekCichy napisał: @Patryk Sokol A ag35? Jest kanciaty (serio, jest przystosowany do konkretnego polozenia listew na gornej powierzchni skrzydła) i nie lubi się z klapami. 1
Stearman Opublikowano wczoraj o 11:53 Autor Opublikowano wczoraj o 11:53 Robi się bardzo ciekawa konwersacja.... Plan jest taki, zanim powstanie model latający, wykonam figorkę, taki model w skali do wydruku... z dwóch powodów, bo mając taki model w skali łatwiej zaprojektować podziały, rozmieszczenie komponentów i daje pojęcie jakie problemy mogą być z budową pełni skalowego modelu RC. Mam drukarkę 3D jak wielu z Was więc to całkiem niezła zabawa i na biurku fajnie wygląda wydruk. Chciałbym by model początkowy był bazą do zamian konstrukcyjnych nieuniknionych w modelu RC. To co wpisujemy do pamięci projektu... USTALAMY PROFIL SKRZYDŁA MH32 Pozostaje rozstrzygnąć kwestię kąta zaklinowania i czy przy tym profilu robić zwichrzenie???? Wartości miło widziane 😉 15 hours ago, Andrzej Klos said: Juz to kiedys to podawalem, wg Tadeusz Soltyk, Iryda ma niepotrzebny wznios ujemny, ma za maly skos do tylu aby miec wznios ujemny. Statuetka, bo tak będę nazywał model do wydruku 3D będzie miała wznios ujemny, kwestia wyglądu i oddania pierwowzoru.... Model RC... możemy zamodelować by poprawić to co w pierwowzorze było niedoskonałe. Wznios ujemny wygląda dobrze, właściwie dla sylwetki samolotu, ale dla naszego modelu możemy poprawić stateczność. Jak sylwetka będzie zamodelowana będzie można wizualnie sprawdzić różne konfiguracje, ale gdybyśmy zapomnieli o wszelkich aspektach wizualnych, to.... Jaki byłby preferowany z punktu widzenia dobrej aerodynamiki WZNIOS SKRZYDLA I SKOS W TYŁ?
Andrzej Klos Opublikowano 17 godzin temu Opublikowano 17 godzin temu @jarek_aviatik w swojej ksiazce "Mechanika lotu modeli samolotow" poswiecil caly rozdzial na analize aerodynamiczna i statecznosci Irydy. Polecam lekture. Nawet przewidzial brak statecznosci spiralnej o ktorej pisal Tadeusz Soltyk. I to darmowym programem do analizy modeli szybowcow! Nalezy mu sie nagroda od Instytutu Lotnictwa, ktoremu zajelo ~25 lat na wyprodukowanie pierwszego egzemplarza tego cuda Zawsze mnie tez zastanawialo, dlaczego i skrzydlo i statecznik poziomy maja wznios ujemny pod prawie takim samym katem...
Janekm Opublikowano 8 godzin temu Opublikowano 8 godzin temu Jeśli już jesteśmy przy Irydzie, to warto poczytać o tym samolocie w książce Henryka Bronowickiego "Pilot doświadczalny". Książka rewelacyjna, dobrze się czyta, a patrząc na ewolucję ceny, można ją traktować jako formę lokaty kapitału. Tutaj jeszcze dostępna: https://shop.jetzone24.com/produkty/pilot-doswiadczalny-henryk-bronowicki-wersja-light-miekka-okladka 1
Stearman Opublikowano 8 godzin temu Autor Opublikowano 8 godzin temu Panowie, jak zawsze chylę czoła przed waszą wiedzą, znajmoscią literatury i zagadnień, których ja pewnie nigdy nie ogarnę. Zazwyczaj projekt samolotu powstaje jako dzieło zespołu fachowców w swoich dziedzinach, inżynierów, lotników i jest wypatkową wielu czynników, których w przypadku Irydy części pewnie nigdy nie poznamy. Uznajmy, że ja byłbym w tym zespole mechanikiem, rysownikiem, któremu daleko do zrozumienia i przeanalizowania wszystkich obliczeń i zawilości aerodynamicznym, osobą, której po prostu mówi się zrób to tak i tak i powinno być dobrze 😉 Brak zrozumienia zagadnienia nie bierze się z ignorancji, a z braku podstaw i czasu do ogarnięcia tego co dla was oczywiste 😉 Zatem pytam wprost.... Jakie zaleca się wznios SKRZYDLA i kat skosu w tył? Czy zwichrzenie uwzględniać dla górnopłata i jakie? Kąt wzniosu statecznika wysokości?
Patryk Sokol Opublikowano 7 godzin temu Opublikowano 7 godzin temu Już Ci mówiłem - wrzuć parametry modelu w arkusz który podlinkowałem i pokaż wyniki. Wtedy się dowiemy jak ma być.
Andrzej Klos Opublikowano 5 godzin temu Opublikowano 5 godzin temu 2 godziny temu, Stearman napisał: Panowie, jak zawsze chylę czoła przed waszą wiedzą, znajmoscią literatury i zagadnień, których ja pewnie nigdy nie ogarnę. Zazwyczaj projekt samolotu powstaje jako dzieło zespołu fachowców w swoich dziedzinach, inżynierów, lotników i jest wypatkową wielu czynników, których w przypadku Irydy części pewnie nigdy nie poznamy. Uznajmy, że ja byłbym w tym zespole mechanikiem, rysownikiem, któremu daleko do zrozumienia i przeanalizowania wszystkich obliczeń i zawilości aerodynamicznym, osobą, której po prostu mówi się zrób to tak i tak i powinno być dobrze 😉 Brak zrozumienia zagadnienia nie bierze się z ignorancji, a z braku podstaw i czasu do ogarnięcia tego co dla was oczywiste 😉 Zatem pytam wprost.... Jakie zaleca się wznios SKRZYDLA i kat skosu w tył? Czy zwichrzenie uwzględniać dla górnopłata i jakie? Kąt wzniosu statecznika wysokości? Odpowiedzi, na ktore czekasz sa wynikiem czesto wielu godzin obliczen. Nie sypie sie ich z rekawa. Duzo odpowiedzi dostaniesz w ksiazce Jarka. Czy latales juz kiedys modelem EDF? Czy Twoj PZL130 Orlik polecial?
Stearman Opublikowano 5 godzin temu Autor Opublikowano 5 godzin temu 16 minutes ago, Andrzej Klos said: Odpowiedzi, na ktore czekasz sa wynikiem czesto wielu godzin obliczen. Nie sypie sie ich z rekawa. Rozumiem i szanuję wartość intelektualną i pracę jaką wkładacie w dokonywanie obliczeń. Moje może zbyt bezpośrednie pytania raczej wynikają z braku wiedzy i znajomości środowiska aerodynamicznego. Myślałem, że jest to wiedza ogólnie dostępna, tylko ja jej nie potrafiłem odszukać, a nie prywatne wyniki własnych badań będące smakowitym kaskiem i wymagają przedstawienia w literaturze. Rozumiem to i szanuję 👍🙂 wszystko jasne. Jak już zaznaczyłem ja lokuję się w dalszych rzędach braci modelarskiej nie roszcząc sobie prawa do wiedzenia prymu... i mogę sobie pozwolić na popełnianie błedów budując moje modele 😀 Dzięki za wszelkie uwagi i wsparcie techniczne bo tak czy inaczej jest ono nieocenione. Zawsze mogę zaprojektować model zgodny z pierwowzorem, a nóż poleci 😉 Jak zaznaczam to tylko projekt. Wracając do pytań... które jak mniemam mają zaświadczyć o moim doświadczeniu i decyzji czy warto cokolwiek podpowiadać to szczerze powiem.... Orlik nie poleciał, z róznych względów, częściowo poza modelarskich, ale też nie skończył na śmietniku, czeka w kolejce... Nie latałem EDF, ale przypadkowo stałem się posiadaczem takiego napędu stąd moje zainteresowanie. Przeglądałem projekt MIG21 i tam znalazłem wzmiankę o powiększeniu powierzchni nośnej skrzydła i stateczników... stąd moje zainteresowanie ewentualnymi "oczywistymi" zmianami w projektach modeli EDF w stosunku do oryginału - może to też powinno być zastosowane w Irydzie... Tak więc, mam podstawy, mam o czym myśleć... Będę projektował to podzielę się uwagami, jest co ścigać a samolot sam w sobie zacny... 😀
Andrzej Klos Opublikowano 4 godziny temu Opublikowano 4 godziny temu 13 godzin temu, Andrzej Klos napisał: @jarek_aviatik w swojej ksiazce "Mechanika lotu modeli samolotow" poswiecil caly rozdzial na analize aerodynamiczna i statecznosci Irydy. Polecam lekture. ...
Rekomendowane odpowiedzi