Skocz do zawartości

Jaki Mode w nadajniku


meloow

Rekomendowane odpowiedzi

Mój głos na temat wyższości jednego systemu sterowania nad drugim:

1. Osobiście od 35 lat używam MODE 1  a koronnym argumentem, który o tym zadecydował (usłyszanym właśnie 35 lat temu od bardzo doświadczonych modelarzy pilotujących latające cele OPLot.) był argument rozdzielenia na drążkach lotek i steru wysokości co w rozwiązaniu modelarskim zdecydowanie zwiększa precyzję i bezpieczeństwo pilotażu (mówiąc zupełnie najogólniej i nie rozwijąjąc tego). Ja uczyłem się pilotażu jeszcze na prastarych aparaturach amerykańskich KRAFT i pamiętam dobrze na czym polegało wymuszenie przechylenia lotkami a następnie podtrzymywanie wysokości i prędkości lotu w zakręcie...Rozdzielenie lotek i steru wysokości miało w tym ćwiczeniu znaczenie zasadnicze...

2. Nie jest prawdą, że MODE 2 to "sterowanie intuicyjne" lub "sterowanie samolotowe" czyli odpowiadające sterowaniu samolotowi lub szybowcowi. Sterowanie modelem samolotu różni się zasadniczo od sterowania prawdziwym samolotem tzw. punktem odniesienia. Chodzi o to, że pilot modelarz jest cały czas na ziemi zaś pilot samolotu przebywa w kabinie co odpowiada tylko jednemu stanowi lotu modelu (pilot modelarz stoi "za statecznikiem poziomym" ) A co z zakrętem czy z lotem "na siebie", lotem na plecach, czy lądowaniem z silnym wiatrem bocznym lub czołowym?

3. Miałem kolegów pilotów o nalocie 4000 godz. na samolotach myśliwskich, którzy zupełnie nie radzili sobie z modelem samolotu RC (ale byli tez i tacy, którzy radzili sobie wręcz mistrzowsko...) i nie chodzi tu o "mode" lecz raczej o wyżej wymieniony punkt odniesienia...

Reasumując: pilotaż modeli samolotów RC jest ekskluzywny w swojej istocie i PRZEWAŻNIE dużo trudniejszy niż pilotaż prawdziwego samolotu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 59
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

A ja z kolei wybrałem mode 2 dlatego, że wolałem mieć jedną rękę wolną do obsługi przełączników i pokręteł. Prawa ręka kontroluje lotki i SW, lewa jest wolna i może pstrykać i kręcić. 

Choć cały czas myślę o zmianie na mode 3. Miałbym prawą rękę wolną do pstrykania i kręcenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też myślałem o Mode3, Przy oblotach z reki byłoby mniej stresu.


Stan_m - Obalam Twoje argumenty 2 i 3 modelem fpv.

Ale masz rację. Punkt odniesienia jest zasadniczo inny w RC bez fpv w porównaniu z pilotowaniem prawdziwego samolotu. Dlatego rozbijamy model na początku nauki. od siebie jeszcze jeszcze, ale po nawrocie lotki w druga stronę i bach w ziemię. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stan ma rację. Ja miałem trochę praktyki w lataniu dużymi szybowcami i samolotami, ale wcale mi to nie pomogło w RC. Wręcz przeciwnie, momentami miałem ochotę to rzucić, bo nie mogłem się przestawić na latanie "na siebie"  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od dawna łapię się na tym, że staram się ściśle koordynować SK ze SK i nie za wygodnie mi to idzie na dwa drążki. Zawsze przypadkiem zmienię ustawienie gazu. Doszedłem do wniosku, że oba stery na jednym drążku to będzie to a lotki już bardziej sporadycznie będę używał. Muszę wypróbować bo to takie prywatne upodobanie i wyjdzie w praniu. Mam na myśli bardziej figury 3D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kamyczek_RC

W modelach szybowców ciężko jest zachować precyzję ruchu stosując mode 2 gdyż ruch lotek i wysokości jest składową ruchu jednego drążka dlatego precyzyjniej lata się w mode 1 na lewym wysokość na prawym lotki i tak lata 80% zawodników z F3F i F3B . Poza tym przy naszym lataniu nie ma czasu na popijanie więc wolna ręka  nic nie daję .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 ruch lotek i wysokości jest składową ruchu jednego drążka dlatego precyzyjniej lata się w mode 1

 

no to teraz ja :)

I oczywiscie F3A skoro wspomniano tu o precyzji....

Temat przerabiany na wszystkich chyba forach pilotow F3A.

Wnioski? jedyne kryterium jakie mozna obrac to koledzy na lotnisku bo wtedy latwiej mozna przeleciec sie czyims modelem.

 

Dwoch najlepszych pilotow w historii F3A:

 

Hanno Prettner latal                   mode 1

Christopher Paysant La Roux    mode 2

 

Latanie mode 1,2,3,4 czy inne (jest np.  kilkukrotny mistrz UK ktory lata z odwrotnym gazem bo tata go tak nauczyl!!!!) nie ma jakiegokolwiek wplywu na precyzje latania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja latam w Mode 1 i przemyślenia jaki mi się nasuwają (z moim znikomym doświadczeniem) To takie :

1. każdy lata na takim Mode na jakim się nauczył

2. może Mode1 łatwiej by się latalo modelem bez lotek a na mode2 z lotkami.

a wszystko jest kwestią wytrenowania odruchów : )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiscie latam  M1  juz  od   35 lat. Spotkalem  sie  ze  stwierdzeniem  ze  powinno sie  miec  lotki  i  wysokosc  na  osobnych  drozkach. Chociaz  lotki i  wysokosc na  jednym drazku  to  ustawienie  jak  w prawdziwym lotnictwie. Pobowalem  kiedys inne Mode  ale  duzo nie  brakowalo  zebym  zaliczyl matke  ziemie -  to  sie  nazywa przyzwyczajenie  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Ja latam na MODE1 bo tak się kiedyś zaczynało, takie były dwukanałówki. Próbowałem przejść na MODE2 i było gładko dopóki w locie nic się nie działo nieplanowanego. Ale często gdy trzeba było poprawić lądowanie robiąc drugie pidejście czyli dodać gazu to działał nawyk wypchnięcia drążka czyli następowało oddanie i kret. Latam też na symulatorze realflight i tam mam lotki i wysokość a nawet kierunek po prawej a przepustnice z lewej i w ogóle mi to nie przeszkadza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wnioski? jedyne kryterium jakie mozna obrac to koledzy na lotnisku bo wtedy latwiej mozna przeleciec sie czyims modelem.

Ja mam tak ustawioną aparaturę, że nikt nie chce latać moimi szybowcami. A j nie czuje potrzeby latać cudzymi modelami ;) I jest mi z tym bardzo dobrze.

Jedna zima na symulatorze i można przestawić sie z M1 na M2 lub odwrotnie. Jak komu tam wygodnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wybrałem MODE2 , bo było to najbliższe mojemu kiedysiejszemu lataniu na szybowcach. W prawej ręce lotki i wysokość, w nogach (w RC w lewej ręce) kierunek. No i późniejsze latanie na PPL też się dołożyło, throttle pod drugą ręką. Czyli latanie zwykle jednoręczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.