Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 97
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

Tylko częściowo. Jeżeli model/samolot będzie stateczny kierunkowo, to po prostu spadnie w dół.

Chyba nie do konca tak jest a przynajmniej nie moim zdaniem.

Wiecej chyba w tej sytuacji miala by do powiedzenia chyba staecznosc boczna

Co dzień robią to tysiące samolotów, używając spoilerów na podejściu do lądowania. I raczej nie spadają w korkociągach. Samolot może spaść niemal płasko i pionowo, bez wchodzenia w korkociąg.

Pewnie ze moze, moze takze przekroczyc krytyczny kat i nie wpadnie w korka. Tak samo jak na podejsciu samoloty wypusczaja klapy ktore zmniejszaja katy krytyczne i nie wpadaja bo nie lataja na katach okolo krytycznych, mozna bylo by mnozyc takich porownan :)

Do korkociągu musi się pojawić moment skręcający w momencie przeciągnięcia. Mało tego, ten moment musi być odpowiednio duży.

Moment odchylajacy jest mniej potrzebny, bardziej przechylajacy i pochylajacy ktory pojawia sie przy utracie sily nosnej na placie

 

Można sie zgodzić, że prosty ale dobry szybowiec lub motoszybowiec na początek jest bardzo dobry.Stateczny,wolny,tani i uczy powietrza.

 

Uczy jak robic zakrety :) latwo przekonuje mlodego adepta do czego sluzy lub powinnien sluzyc ster kierunku w zakrecie.
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Witam. Po przeczytaniu pow. postów mogę powiedzieć tyle: Ster kierunku jest po to aby nadać "bodziec" do zakrętu a podstawą są lotki. W stałym zakręcie ster kierunku uzywa sie tylko aby nie dopuscić do tzw. wyślizgu lub ześlizgu szybowca czy samolotu. W zakrętach głębszych pracuje też ster wysokości (zamiana steru). Latanie bez lotek tylko sterem kierunku to nonsens. To prośba o większy opór i korek,. zarówno w modelarstwie jak i dużym lotnictwie tak się nie da latać

Opublikowano

.....

Latanie bez lotek tylko sterem kierunku to nonsens. To prośba o większy opór i korek,. zarówno w modelarstwie jak i dużym lotnictwie tak się nie da latać

...

 

To dość kategoryczne stwierdzenie, o ile w dużym lotnictwie faktycznie się sprawdza, to już w małym nie całkiem.

Lata jednak dużo modeli tylko na SK i SW i mają się całkiem dobrze !!!

 

JSK

Opublikowano

To dość kategoryczne stwierdzenie, o ile w dużym lotnictwie faktycznie się sprawdza, to już w małym nie całkiem.

Lata jednak dużo modeli tylko na SK i SW i mają się całkiem dobrze !!!

 

JSK

 

 

 

 

 

 

 

Ale to są modele powolne , proste do nauki latania. Moim zdaniem uczyć się latac powinno z lotkami, aby nie nabywać złych nawyków. Lotkami można zrobić zakręt, nawet ostry,a SK ?
Opublikowano

No tak, przedstawiony model (duży), napewno wolno latajacy ma bardzo mocny podwójny wznios dlatego lata stabilnie.i jest bardzo stateczny. Takie modele nie wpadają w korkociąg. W nie tak dawnych czasach kiedy nie latano przy pomocy radia budowano właśnie takie układy i sterowano ( nie zawsze) tylko SK w mechaniczny sposób aby model nie uciekł. Pilot (modelarz) nie miał wpływu na lot i mógł tylko biernie obserwowac Sam tak latałem i szybowiec wpadł w komin i tyle go widziałem. Przeleciał kilka kilometrów i odzyskałem go dzięki uczciwemu znalazcy..po kilku dniach. :D

Opublikowano

I dodam że zbudowałem dość podobny model jak pokazał kojani i jest to bardzo zwrotny model, zakręt można zrobić w około końcówki plus nie jest to prawda że lata on wolno (demonem szybkości też nie jest).

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Że się tak ośmielę zapytać - jaki jest wpływ dużego, podwójnego wzniosu na skłonność do korków ?

Pozdrawiam - Jurek

Opublikowano

Miałem RWD5 by Skazoo ze wzniosem, bez lotek.

Podczas lotu zmniejszyłem prędkość i w pewnym momencie przechylił się na skrzydło. Poleciał dziobem pionowo w dół kręcąc się wokół osi śmigła. Nie mogłem nic zrobić, próbowałem dodać gazu ale to nic nie dało, na stery wogóle nie reagował. Spadł z wysokości około 15m

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Próbowałeś czy dodałeś gazu ? Rozumiem, że z 15m, nawet gdybyś dodał, to nie było już miejsca na efekt tego dodania ?

Czarku !

Jeśli korkociąg to efekt zerwania strug na skrzydle - to w którym miejscu jest miejsce (- dobre..) na stateczność boczną ?

Pozdrawiam - Jurek

Opublikowano

Korkociąg to następstwo przeciągnięcia. To z kolei jest efektem, wynikiem spadku siły nośnej i wzrostu oporów na skrzydle (zwiększenie kątów natarcia, wzrost Cd, itd.).

 

Na zdolność do przeciągania wpływ ma wiele zmiennych, m. in;

- cechy objętościowe sterów, czy

- położenie płata (górnopłat czy dolnopłat).

 

Z zasady górnopłaty są dużo bardziej stateczne (powód dla którego większość uzytkowników podaje to kryterium jako dobry wybór na 1szy samolot), od dolnopłatów. Wznios także odgrywa tu rolę... Nie potrafię w tym momencie dokładnie uzasadnić tej tezy; ale na pierwszy rzut oka inaczej wygląda opływ powietrza wokół centroplata o zerowym wzniosie, a inaczej na końcówkach skrzydeł, już o znacznym kącie wzniosu.

 

Edyta mówi (za namową Roskama) że:

- wpływ na przeciąganie ma budowa końca płata - im mniejsze cięciwy końców skrzydeł, tym mniejsze liczby Re, mniejsze Cl;

- wznios dodatni ma wpływ na zwiększenie stabilności spiralne (spiral stability), oraz holendrowania (oscylacje nachylenia z jednoczesnym odchyleniem od kursu) (dutch roll stability).

 

 

Jeśli korkociąg to efekt zerwania strug na skrzydle - to w którym miejscu jest miejsce (- dobre..) na stateczność boczną ?

A coś bliżej?

Opublikowano

Próbowałeś czy dodałeś gazu ? Rozumiem, że z 15m, nawet gdybyś dodał, to nie było już miejsca na efekt tego dodania ?

 

Tak, odrazu jak się przechylił dodałem gazu do dechy, ale to nic nie dało. Dałem też ster w górę a i tak zarył dziobem w ziemię, kadłub skrócił się o połowę.
Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Bliżej ? No, właśnie chcę się dowiedzieć. Czarek rzucił hasłem....

- Jurek

Opublikowano

....

Jeśli korkociąg to efekt zerwania strug na skrzydle - to w którym miejscu jest miejsce (- dobre..) na stateczność boczną ?

....

 

Wg mnie w końcowej fazie przeciągnięcia - jeżeli model jest stateczny bocznie i nie zostanie zainicjowany kierunkiem to wykona ślizg na ogon, lub może przejść do nurkowania.

W pozostałych dwóch przypadkach korek ew. spirala.

 

Kojani

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.