Gość Opublikowano 10 Września 2012 Opublikowano 10 Września 2012 Ale na 100% nie taki jak ten http://lanyumodel.en.alibaba.com/product/287385290-209668741/Sky_Hawk_TW_742_rc_airplane.html Widziałem to urządzenie latające w rękach początkującego, z tego co mówił to udało mu się zrobić około 30 sekundowe loty. Potem po odpowiednich zabiegach nauczyliśmy ten model latać ale ogólnie to porażka.
psiwak Opublikowano 10 Września 2012 Opublikowano 10 Września 2012 Tylko częściowo. Jeżeli model/samolot będzie stateczny kierunkowo, to po prostu spadnie w dół.Chyba nie do konca tak jest a przynajmniej nie moim zdaniem.Wiecej chyba w tej sytuacji miala by do powiedzenia chyba staecznosc boczna Co dzień robią to tysiące samolotów, używając spoilerów na podejściu do lądowania. I raczej nie spadają w korkociągach. Samolot może spaść niemal płasko i pionowo, bez wchodzenia w korkociąg.Pewnie ze moze, moze takze przekroczyc krytyczny kat i nie wpadnie w korka. Tak samo jak na podejsciu samoloty wypusczaja klapy ktore zmniejszaja katy krytyczne i nie wpadaja bo nie lataja na katach okolo krytycznych, mozna bylo by mnozyc takich porownan Do korkociągu musi się pojawić moment skręcający w momencie przeciągnięcia. Mało tego, ten moment musi być odpowiednio duży.Moment odchylajacy jest mniej potrzebny, bardziej przechylajacy i pochylajacy ktory pojawia sie przy utracie sily nosnej na placie Można sie zgodzić, że prosty ale dobry szybowiec lub motoszybowiec na początek jest bardzo dobry.Stateczny,wolny,tani i uczy powietrza. Uczy jak robic zakrety latwo przekonuje mlodego adepta do czego sluzy lub powinnien sluzyc ster kierunku w zakrecie.
bubu2 Opublikowano 12 Września 2012 Opublikowano 12 Września 2012 Dobrze piszesz. Stateczność kierunkowa nie ma nic do korkociągu. Dalej też masz rację.
Tabul Opublikowano 19 Listopada 2012 Opublikowano 19 Listopada 2012 Witam. Po przeczytaniu pow. postów mogę powiedzieć tyle: Ster kierunku jest po to aby nadać "bodziec" do zakrętu a podstawą są lotki. W stałym zakręcie ster kierunku uzywa sie tylko aby nie dopuscić do tzw. wyślizgu lub ześlizgu szybowca czy samolotu. W zakrętach głębszych pracuje też ster wysokości (zamiana steru). Latanie bez lotek tylko sterem kierunku to nonsens. To prośba o większy opór i korek,. zarówno w modelarstwie jak i dużym lotnictwie tak się nie da latać
kojani Opublikowano 19 Listopada 2012 Opublikowano 19 Listopada 2012 ..... Latanie bez lotek tylko sterem kierunku to nonsens. To prośba o większy opór i korek,. zarówno w modelarstwie jak i dużym lotnictwie tak się nie da latać ... To dość kategoryczne stwierdzenie, o ile w dużym lotnictwie faktycznie się sprawdza, to już w małym nie całkiem.Lata jednak dużo modeli tylko na SK i SW i mają się całkiem dobrze !!! JSK
Tabul Opublikowano 19 Listopada 2012 Opublikowano 19 Listopada 2012 To dość kategoryczne stwierdzenie, o ile w dużym lotnictwie faktycznie się sprawdza, to już w małym nie całkiem. Lata jednak dużo modeli tylko na SK i SW i mają się całkiem dobrze !!! JSK Ale to są modele powolne , proste do nauki latania. Moim zdaniem uczyć się latac powinno z lotkami, aby nie nabywać złych nawyków. Lotkami można zrobić zakręt, nawet ostry,a SK ?
kojani Opublikowano 19 Listopada 2012 Opublikowano 19 Listopada 2012 Hmm wszystko zależy od przeznaczenia, wolno - może i tak, ale czy proste - to już nie koniecznie. http://www.charlesriverrc.org/articles/bubbledancer/markdrela-bubbledancer-3m.htm Kojani
Tabul Opublikowano 19 Listopada 2012 Opublikowano 19 Listopada 2012 No tak, przedstawiony model (duży), napewno wolno latajacy ma bardzo mocny podwójny wznios dlatego lata stabilnie.i jest bardzo stateczny. Takie modele nie wpadają w korkociąg. W nie tak dawnych czasach kiedy nie latano przy pomocy radia budowano właśnie takie układy i sterowano ( nie zawsze) tylko SK w mechaniczny sposób aby model nie uciekł. Pilot (modelarz) nie miał wpływu na lot i mógł tylko biernie obserwowac Sam tak latałem i szybowiec wpadł w komin i tyle go widziałem. Przeleciał kilka kilometrów i odzyskałem go dzięki uczciwemu znalazcy..po kilku dniach.
Rafal B. Opublikowano 22 Listopada 2012 Opublikowano 22 Listopada 2012 I dodam że zbudowałem dość podobny model jak pokazał kojani i jest to bardzo zwrotny model, zakręt można zrobić w około końcówki plus nie jest to prawda że lata on wolno (demonem szybkości też nie jest).
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 22 Listopada 2012 Opublikowano 22 Listopada 2012 Że się tak ośmielę zapytać - jaki jest wpływ dużego, podwójnego wzniosu na skłonność do korków ? Pozdrawiam - Jurek
Czaro Opublikowano 23 Listopada 2012 Opublikowano 23 Listopada 2012 No chyba jednak ma, bo wznios wpływa na stateczność boczną, a ona na tendencję do korka.
PROTON Opublikowano 23 Listopada 2012 Opublikowano 23 Listopada 2012 Miałem RWD5 by Skazoo ze wzniosem, bez lotek. Podczas lotu zmniejszyłem prędkość i w pewnym momencie przechylił się na skrzydło. Poleciał dziobem pionowo w dół kręcąc się wokół osi śmigła. Nie mogłem nic zrobić, próbowałem dodać gazu ale to nic nie dało, na stery wogóle nie reagował. Spadł z wysokości około 15m
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 25 Listopada 2012 Opublikowano 25 Listopada 2012 Próbowałeś czy dodałeś gazu ? Rozumiem, że z 15m, nawet gdybyś dodał, to nie było już miejsca na efekt tego dodania ? Czarku ! Jeśli korkociąg to efekt zerwania strug na skrzydle - to w którym miejscu jest miejsce (- dobre..) na stateczność boczną ? Pozdrawiam - Jurek
mastergame Opublikowano 26 Listopada 2012 Opublikowano 26 Listopada 2012 Korkociąg to następstwo przeciągnięcia. To z kolei jest efektem, wynikiem spadku siły nośnej i wzrostu oporów na skrzydle (zwiększenie kątów natarcia, wzrost Cd, itd.). Na zdolność do przeciągania wpływ ma wiele zmiennych, m. in; - cechy objętościowe sterów, czy - położenie płata (górnopłat czy dolnopłat). Z zasady górnopłaty są dużo bardziej stateczne (powód dla którego większość uzytkowników podaje to kryterium jako dobry wybór na 1szy samolot), od dolnopłatów. Wznios także odgrywa tu rolę... Nie potrafię w tym momencie dokładnie uzasadnić tej tezy; ale na pierwszy rzut oka inaczej wygląda opływ powietrza wokół centroplata o zerowym wzniosie, a inaczej na końcówkach skrzydeł, już o znacznym kącie wzniosu. Edyta mówi (za namową Roskama) że: - wpływ na przeciąganie ma budowa końca płata - im mniejsze cięciwy końców skrzydeł, tym mniejsze liczby Re, mniejsze Cl; - wznios dodatni ma wpływ na zwiększenie stabilności spiralne (spiral stability), oraz holendrowania (oscylacje nachylenia z jednoczesnym odchyleniem od kursu) (dutch roll stability). Jeśli korkociąg to efekt zerwania strug na skrzydle - to w którym miejscu jest miejsce (- dobre..) na stateczność boczną ? A coś bliżej?
PROTON Opublikowano 26 Listopada 2012 Opublikowano 26 Listopada 2012 Próbowałeś czy dodałeś gazu ? Rozumiem, że z 15m, nawet gdybyś dodał, to nie było już miejsca na efekt tego dodania ? Tak, odrazu jak się przechylił dodałem gazu do dechy, ale to nic nie dało. Dałem też ster w górę a i tak zarył dziobem w ziemię, kadłub skrócił się o połowę.
Patryk Sokol Opublikowano 26 Listopada 2012 Opublikowano 26 Listopada 2012 Ster wysokości w górę (tzn. na siebie) przy korkociągu to pewna śmierć. należy drąga oddać
zbjanik Opublikowano 26 Listopada 2012 Opublikowano 26 Listopada 2012 Koledzy- jak to? Drąg w korku od siebie- no nie- przecież "modele lataj całkiem inaczej"! Wiem, wiem, miałem się już nie odzywać...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 26 Listopada 2012 Opublikowano 26 Listopada 2012 Bliżej ? No, właśnie chcę się dowiedzieć. Czarek rzucił hasłem.... - Jurek
kojani Opublikowano 27 Listopada 2012 Opublikowano 27 Listopada 2012 .... Jeśli korkociąg to efekt zerwania strug na skrzydle - to w którym miejscu jest miejsce (- dobre..) na stateczność boczną ? .... Wg mnie w końcowej fazie przeciągnięcia - jeżeli model jest stateczny bocznie i nie zostanie zainicjowany kierunkiem to wykona ślizg na ogon, lub może przejść do nurkowania. W pozostałych dwóch przypadkach korek ew. spirala. Kojani
Rekomendowane odpowiedzi