d9Jacek Opublikowano 23 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2022 5 godzin temu, art_c napisał: Statecznik pionowy po wycięciu z kadłuba: oraz po przeszlifowaniu - zniknęło 8g: Wymiana krawędzi statecznika i nowy, poszerzony ster kierunku: Naprawa lotek: lubie takie naprawy czy rekonstrukcje bo jest to orzywrócenie do życia modeli, które były kiedys...i to kiedyś zamienia się w dziś...tak 3maj 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
art_c Opublikowano 23 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2022 Dziękuję. Dokładnie tak to widzę jak napisałeś. Obiektywnie patrząc, taka renowacja wydaje się nie mieć sensu. Stosunkowo sporo pracy, a w zamian - ciężkawy model i jakiś taki "niedzisiejszy". Jest jednak w tym też ileś "ale", dla których sympatycznie jest to robić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 23 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2022 Godzinę temu, art_c napisał: Dokładnie tak zreanimowałem parę modeli samolotów no i parę modeli smigłowców w tym dwa które przyleciały z muzeum w GB. Smigłowce z pierwszej ery smigłowcowej.. Natomiast bardzo chętnie oddam płaty do Sterusa, konstrukcja sosna+balsa+ sklejka lotn.. Konstrukcja zostala o tyle zmnieniona ,że płaty dostaly kesony balsowei azurowane żebra. Projektowany był silnikowy model RC ,na bazie modeli z lat 40-tych...Silnik też z epoki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
art_c Opublikowano 23 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 23 Listopada 2022 59 minut temu, d9Jacek napisał: zreanimowałem parę modeli samolotów no i parę modeli smigłowców w tym dwa które przyleciały z muzeum w GB. Smigłowce z pierwszej ery smigłowcowej.. To super informacja i uchylam kapelusza, bo domyślam się, że to cenne eksponaty i pełna profeska. Moje aktualne i poprzednie działania mają na celu odświeżenie sprawności warsztatowej przed renowacją - odbudową szybowca nieistniejącej dziś klasy Nordic, zbudowanego jak szacuję na początku lat '50 i sygnowanego pieczątką wykonawcy - małej wytwórni modelarskiej prawdopodobnie z Danii. Model ten kilka lat temu kupiłem od forumowego Kolegi ze Śląska. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
art_c Opublikowano 24 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 24 Listopada 2022 Spasowanie lotek i wykończenie ich bocznych zakończeń: Gniazdo serwa lotek i drobne poprawki: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
art_c Opublikowano 25 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2022 Wzmocnienie laminatowe centropłata i stateczników: Obróbka krawędzi powierzchni laminowanych - obcinanie naddatków: I na koniec fazowanie krawędzi: 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ares Opublikowano 25 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2022 Bardzo starannie pracujesz. Widać starą dobrą szkołę modelarską. Powodzenia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 25 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2022 W dniu 23.11.2022 o 17:41, art_c napisał: uchylam kapelusza, Dzięki serdeczne... mam pytanie , czym zamierzasz napędzać "Trenera"? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
art_c Opublikowano 25 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2022 MVVS-em 3,5. A przy okazji zapytam: na rysunku montażowym nie pokazano skłonu/wykłonu - oś wału silnika jest narysowana w osi kadłuba. Czy tak go ustawić? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzesiek Opublikowano 25 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2022 1,5⁰ w lewo patrząc od przodu modelu to na pewno aby zrownoważyć moment od silnika natomiast wykłon w dół to zależy od kontow skrzydło-statecznik.Ale też bym ustawił z możliwoscią korekty do zera.Ale na dzień dobry dał bym ok -1,5⁰ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 25 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2022 Ja w swoim, też z MVVS-em 3,5, miałem zero-zero i nie było z tym żadnego problemu w locie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ares Opublikowano 25 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2022 6 godzin temu, art_c napisał: nie pokazano skłonu/wykłonu Z reguły skłon/wykłon jest wymagany. Być może są modele gdzie tego typu zabieg jest zbędny choć ja nigdy nie spotkałem takowego. Wartości podane powyżej przez Grześka wydaja się właściwe na początek. Wykłon to nawet można zastosować 2 stopnie jeśli model jest górnopłatem. Zdecydowanie nie polecam robić na zero. Bardzo utrudni to pilotaż . Polecieć, poleci ale po co się męczyć w locie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 26 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2022 10 godzin temu, Ares napisał: Z reguły skłon/wykłon jest wymagany. Być może są modele gdzie tego typu zabieg jest zbędny choć ja nigdy nie spotkałem takowego. Wartości podane powyżej przez Grześka wydaja się właściwe na początek. Wykłon to nawet można zastosować 2 stopnie jeśli model jest górnopłatem. Zdecydowanie nie polecam robić na zero. Bardzo utrudni to pilotaż . Polecieć, poleci ale po co się męczyć w locie? Arku- ale ja właśnie napisałem, że z silnikiem na prosto model latał wyśmienicie, nigdzie go nie ściągało, nie zadzierał czy nurkował przy operowaniu gazem. Też mnie to na początku dziwiło, ale pozostał w mojej pamięci (oj, było to dawno), jako najbardziej neutralny, "symetryczny" model jaki miałem... Zrobiłbym na zero/zero, a korygował dopiero po próbach w locie. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ares Opublikowano 26 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2022 7 godzin temu, zbjanik napisał: Arku- ale ja właśnie napisałem, że z silnikiem na prosto model latał wyśmienicie, nigdzie go nie ściągało, nie zadzierał czy nurkował przy operowaniu gazem. Też mnie to na początku dziwiło, ale pozostał w mojej pamięci (oj, było to dawno), jako najbardziej neutralny, "symetryczny" model jaki miałem... Zrobiłbym na zero/zero, a korygował dopiero po próbach w locie. W takim razie źle zrozumiałem : Pisałeś Zbyszku o tym konkretnym typie modelu? Ano jeśli tak, to rzeczywiście może warto spróbować na zero. Być może suma kilku czynników powoduje że nie jest potrzebmy wykłon. Nie mam takiej wiedzy aby to zrozumieć i wyjaśnic ale czasami niektóre kombinacje kształtu, profilu i proporcji powodują że model zachowuje się inaczej niż się tego spodziewamy. No i dużo zależy od umiejętności, jak pilot dobry to sobie poradzi. A przypominasz sobie Zbyszku jakie wartości kątów były na planach? Tak z ciekawości. Trochę mnie to zaintrygowało. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 26 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2022 Arku- jak chodzi o silnik, to tyle pamiętam, że było zero/zero na planie, ale też nie za bardzo dało się to zmienić, bo był tam jakiś patent pomagający, wręcz wykluczający pomyłkę, jak chodzi o wklejenie wręgi silnikowej. Były w skorupie kadłuba jakieś znaczniki, markery, które narzucały wrędze prostopadłość do osi podłużnej. Do tego łoże silnikowe z neutralnym wyosiowaniem, więc chyba trzeba by się postarać, żeby to jakoś inaczej wykonać. Ogólnie, to był bardzo w sumie dobry zestaw, jak na tamte czasy, a nawet nie tylko tamte. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
art_c Opublikowano 26 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2022 Załączam fragment rysunku montażowego. Jest fantastycznie zrobiony i pokazuje w zrozumiały sposób wszystkie istotne szczegóły. Przyjmę zero-zero - tak, jak napisał Zbyszek. Dziękuję wszystkim za info. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jerzy Markiton Opublikowano 26 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2022 Przepraszam, że się wtrącam.... Skłon silnika będzie uzależniony od kąta natarcia i rodzaju profilu. A właściwie - to od zmiany siły nośnej jako reakcji na zmianę prędkości lotu. Wykłon, a właściwie jego wielość będzie uzależniona od śmigła i obrotów. Im większe śmigło (silnik niskoobrotowy) - tym większy wykłon. Mvvs 2,5 był silnikiem wysokoobrotowym (miał takim w każdym razie być...) i z reguły latał ze śmigłem 8x4, więc moment od śmigła był niewielki. Stąd mogą wynikać zerowe kąty na planie. I bardzo pozytywne wrażenia Zbyszka z lotów. Pozdrawiam - Jurek 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ares Opublikowano 26 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2022 49 minut temu, Jerzy Markiton napisał: Wykłon, a właściwie jego wielość będzie uzależniona od śmigła i obrotów. Dodam jeszcze ,że tendencja do zakręcania samolotu w lewo spowodowana jest również opływem powierzchni bocznej kadłuba i statecznika pionowego przez strumień zaśmigłowy W przypadku modelarskich silników powietrze atakuje lewą strone statecznika pionowego co powoduje zakręt w stronę lewą , dlatego wykłon w prawo (patrząc z tyłu) kompensuje tą tendencję. Z tego powodu samoloty posiadające podwójne usterzenie pionowe umieszczone na końcach st.poziomego nie wymagają wykłonu osi ciągu. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RobertK Opublikowano 27 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2022 16 godzin temu, zbjanik napisał: ale też nie za bardzo dało się to zmienić, bo był tam jakiś patent pomagający, wręcz wykluczający pomyłkę, jak chodzi o wklejenie wręgi silnikowej. Patent faktycznie był ciekawy: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
art_c Opublikowano 28 Listopada 2022 Udostępnij Opublikowano 28 Listopada 2022 Płat po pracach wykończeniowych na wadze: Renowacja podwozia: Nowy łącznik w kadłubie pod tylną śrubę mocującą płat: Przedział zbiornika i baterii: Nowa półka serw: Kompletacja na gotowo, sprawdzenie geometrii, wklejenie stateczników. Trener gotowy do malowania i oklejania: 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi