Jump to content
Kicior

"Bandyta" - czyli model a'la PA

Recommended Posts

Witam wszystkich,

 

Chciałem się z Wami podzielić swoimi zimowymi wypocinami....

Trochę czasu spędziłem ostatnio na rysowaniu kolejnego modelu, który mi się bardzo spodobał, czyli czegoś podobnego do "Bandit" od PA.

 

Kolejnego, ponieważ wyrysowałem już wcześniej, złożyłem i oblatałem "Addict'a" na wzór jego odpowiednika w PA.

Cały post umieszczony jest tutaj: http://www.forum.aer...c.php?f=4&t=375

 

Oba gotowe modele czekają spokojnie na sezon, a w międzyczasie powstaje do nich forma negatywowa na owiewkę silnika.

 

post-4061-0-75657700-1392323983_thumb.jpg

 

Do sedna: Bandyta, będzie miał również 1,27m rozpiętości i w założeniach chciałbym, aby nie przekroczył wagi oryginału + max 10%.

Liczę, że osiągnie 1,2 KG - 1,4 KG gotowy do lotu. Zresztą zobaczymy...

 

Oczywiście PA korzysta z dużej ilości balsy wzmocnionej węglem. Ja - powiedzmy że trochę skromniej :)

Z węgla będą jedynie 4 wzmocnienia boczków kadłuba i kilka kołków ustalających.

Jak więc widać... jednak znacznie skromniej :)

 

Dziś wstawiam kilka rysunków ze składania w 3D, żeby dać ogólne pojęcie jak zaprojektowałem konstrukcję.

 

post-4061-0-89599300-1392324252_thumb.jpg

 

post-4061-0-09018800-1392324273_thumb.jpg

 

post-4061-0-34951000-1392324575_thumb.jpg

 

post-4061-0-39967100-1392324617_thumb.jpg

 

post-4061-0-05805700-1392324636_thumb.jpg

 

post-4061-0-47504600-1392324345_thumb.jpg

 

post-4061-0-33409200-1392324651_thumb.jpg

 

post-4061-0-18998300-1392324668_thumb.jpg

 

post-4061-0-47312500-1392324694_thumb.jpg

 

post-4061-0-03831700-1392324713_thumb.jpg

 

post-4061-0-49662400-1392324740_thumb.jpg

 

post-4061-0-22483700-1392324771_thumb.jpg

 

Wybaczcie za masę różnych kolorów (połowy z nich nawet nie jestem w stanie nazwać), ale w tej całej masie chciałem rozróżnić poszczególne części :)

 

Słyszałem, że modele PA są super lekkie, ale też podatne na uszkodzenia. Niemniej jednak sam nigdy nimi nie latałem i to raczej względy finansowe skłoniły mnie do popełnienia tegoż projektu niż dyskusja nad trwałością konstrukcji.

Starałem się zrobić projekt tak, aby był lekki (jak to możliwe przy balsie i balsosklejce), ale jednocześnie nie chciałem, żebym się trząsł się przy każdym lądowaniu i obawiał czy miękko posadzę model i czy wytrzyma.

 

Cały tartak odebrałem z wycięcia 2 dni temu z zaprzyjaźnionej firmy "Barwy reklamy" i muszę przyznać, że Pan Andrzej wykonał kawał solidnej i profesjonalnej roboty !

Zresztą jak zawsze.

 

To co przyniosłem do domu w stanie upojenia balsowo - sklejkowego wygląda tak:

 

Balsosklejka:

post-4061-0-30670200-1392325425_thumb.jpg

 

Balsa:

post-4061-0-90814900-1392325416_thumb.jpg

 

Powoli mam nadzieję popychać prace do przodu i przy okazji może powstanie z tego mała relacja z budowy.

 

Tyle na dziś

c.d.n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Budowę rozpocząłem od złożenia balsosklejkowej konstrukcji kadłuba - nazywam to "skrzynką" kałubową.

Długość ok. 43cm, szerokość: ok 13cm.

Całość tego co na zdjęciu waży 48,8g.

 

post-4061-0-81481600-1392416757_thumb.jpg

 

 

Po obu stronach będą wstawione boczki z balsy 3mm wpięte na widoczne wypusty.

Balsa - żeby się nie wyginała - będzie wzmocniona wspomnianymi wcześniej prętami węglowymi.

 

U góry "skrzynki" kadłubowej będą jeszcze płaskie rozpórki nadające dodatkową sztywność, ale to potem.

 

Taka konstrukcja sprawdziła mi się ostatnim razem, dlatego rozwiązanie to stosuję również teraz.

 

Elementy - jak dotąd - spasowane są idealnie i oprócz delikatnego przetarcia papierem ściernym krawędzi cięcia laserem nie musiałem niczego dopasowywać.

"So far, so good", jak mówią w takich momentach w amerykańskich filmach, zaraz przed jakimś niespodziewanym pożarem lub inną katastrofą... :)

 

Przyłożyłem czym prędzej i wpiąłem wyażurowany boczek z balsy.

 

post-4061-0-80346100-1392417583_thumb.jpg

 

 

Jeszcze przed wstawieniem ukośnego żebra pośrodku kadłuba:

 

post-4061-0-96897600-1392417776_thumb.jpg

 

Należy:

 

a) ściąć nożykiem rogi 2 środkowych wypustów w kształt ośmiokąta

 

post-4061-0-80740600-1392417889_thumb.jpg

 

'b') ściąć pod kątem 32%:

 

A - cztery wpusty na pręty węglowe

B - jeden wpust na listwę grzbietową

C - dwa wpusty na listwy sosnowe

D - dwa wpusty na rozpórkę kadłuba mieszczącą również otwory na magnesy do kabinki

 

 

post-4061-0-79545900-1392418747_thumb.jpg

 

c.d.n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Sławku !

 

Moje marne wypociny w porównaniu z Twoimi modelami dzielą lata świetlne.

Nie pozostaje mi więc nic innego, jak wystrugać jeden model na 8 Twoich :)

 

Żeby pogodzić się z tym smutnym faktem, w tzw. międzyczasie podaję sobie spore dawki chemii w postaci oparów żywic, szpachlówek, lakierów oraz rozcieńczalnika nitro stosowanych przy ręcznym struganiu kopyt i wyrabianiu form na owiewki.

Więc jak tu nie wierzyć doniesieniom mediów, że 70% polskiego społeczeństwa optymistycznie patrzy w przyszłość. Pozostałych 30% nie stać na narkotyki.

:):) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cieszę się, że komuś również ten model się podoba :)

 

c.d.

Po zeszlifowaniu oznaczonych krawędzi ukośnego żebra można je już wstawić do kadłuba.

 

post-4061-0-85621300-1392547410_thumb.jpg

 

post-4061-0-54870800-1392547316_thumb.jpg

 

post-4061-0-08362800-1392547343_thumb.jpg

 

post-4061-0-51162000-1392548230_thumb.jpg

 

Jak było wyżej widać, w ukośnym żebrze oraz w kolejnym za nim są przewidziane miejsca na wzmocnienia węglowe.

Trzeba dociąć je z pręta węglowego 2 - 2,5mm.

 

post-4061-0-70422200-1392548948.jpg

 

Warto je wkleić przed wstawieniem żeber i złożeniem kadłuba.

Ja o tym zapomniałem i wkleiłem potem.

Niedogodnością było to, że musiałem trochę lawirować z butelką z klejem

 

post-4061-0-65755000-1392549548_thumb.jpg

 

ZANIM wstawię a tym bardziej wkleję żebra, muszę jeszcze zdecydować gdzie będą umieszczone serwa.

Czemu?

Ponieważ należy przedtem wkleić w boczki kadłuba wykonane z balsosklejki wzmocnienia serw.

 

Postanowiłem więc: lewa-góra na połączony SW oraz prawy-dół na SK.

 

Żałuję, że nie udało mi się zaprojektować możliwości zastosowania pull-pull, tak jak to zrobiłem w Addict'cie.

Tam sprawdza się świetnie.

 

Niemniej w tym przypadku nie znalazłem fizycznej możliwości wyjścia z linkami pomiędzy żebrami i serwami.

Próbowałem rysować to na 3 rożne sposoby, ale zawsze o coś mi ta wirtualna linka zaczepiała.

 

Wzmocnienia wkleiłem więc tak.

 

post-4061-0-37369400-1392548004_thumb.jpg

 

post-4061-0-98261200-1392548023_thumb.jpg

 

Po wstawieniu żeber, odległość pomiędzy nimi a wzmocnieniami to ok 0,7mm.

 

post-4061-0-60065200-1392548427_thumb.jpg

 

Złożony kadłub wygląda tak:

 

post-4061-0-61136900-1392549688_thumb.jpg

 

post-4061-0-08335700-1392549695_thumb.jpg

 

I waży ok 89g.

 

c.d.n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powiem Ci że doskonałym usztywnieniem którego nie jest w stanie zdeformować nawet folia to płaskownik węglowy 3x1mm przyklejony na dole boku kadłuba. Waży 3-4-gramy a odpada usztywnianie sklejką. Tak zrobiłem w Extrze 260 i w mniejszej 1030mm zaprojektowałem to tak samo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To myślimy tak samo :)

 

Przewidziałem pręty 1,5 x 2,5 mm na górze i na dole boczku kadłuba, po obu stronach (czyli w sumie cztery szt).

Wklejone 1,5mm krawędzią do boczku sprawdzają się genialnie.

 

W kolejnym poście :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziś rozpocznę cytatem:

 

"Pani kierowniczko - takie są odwieczne prawa natury: zima jest - zimno musi być.

Czy ja nie palę? Pani kierowniczko - ja palę na okrągło"

 

A cytat nie bez kozery, ponieważ nadszedł czas na trochę węgla...

:)

 

W każdej wrędze kadłuba jest specjalne miejsce na pręty węglowe.

 

post-4061-0-27518400-1392660322_thumb.jpg

 

post-4061-0-84084800-1392660568_thumb.jpg

 

Cztery takie pręty wsuwamy od przedniej strony modelu u góry i u dołu każdego z boczków na całą ich długość.

Kolejne otwory widać dobrze z tego ujęcia:

 

post-4061-0-91911200-1392661062_thumb.jpg

 

Jedynie u góry przez długość kabinki nie ma otworów - węgiel położony jest na "skrzynce" kadłubowej.

Oczywiście potem będzie do niej przyklejony.

 

post-4061-0-95203000-1392661164_thumb.jpg

 

Na samym końcu kadłuba wzmocnienia te powinny dojść do ostatniej wręgi będącej jednocześnie podstawą statecznika pionowego, której to wręgi NIE należy jeszcze wklejać.

 

post-4061-0-68869800-1392661338_thumb.jpg

 

Jak wspominał wcześniej Sławek - takie wklejenie węgla rewelacyjnie się sprawdza w usztywnieniu wiotkiej przecież balsy.

Po zalaniu klejem połączenie staje się sztywne i wytrzymałe i przy oklejaniu kadłuba folią nic się nie dzieje.

Jednocześnie całość jest bardzo lekka.

 

Zalewanie klejem jest raczej czasochłonne, ponieważ należy przykleić teraz wszystkie krawędzie połączenia: skrzynkę kadłuba + boczki + węgiel.

Mnie zajęło to ok 2 godzin - chciałem dopilnować, żeby wszystko było ładnie przyklejone, ale jednocześnie żeby nie było niepotrzebnych naddatków kleju.

 

Następnie można przygotować łącznik garbu, dopasować wszystkie krawędzie łączenia (szczególnie z ukośną wręgą, której wpust należy u góry spiłować).

post-4061-0-24638500-1392662084_thumb.jpg

 

Aby jak najlepiej utrzymać wszystkie zakładane w modelu kąty - do ukośnej wręgi można dokleić 2 specjalne podpórki (te trójkątne)

 

post-4061-0-96404800-1392664053_thumb.jpg

 

Nie są to wzmocnienia (ponieważ jest to balsa), ale pozwalają zachować proporcje i kąty.

 

post-4061-0-11786500-1392664068_thumb.jpg

 

Odpowiednie wpusty nie pozwalają na niepoprawne zamocowanie łącznika, więc nie ma innej opcji jak przyklejenie w wybranym miejscu

post-4061-0-71770300-1392662098_thumb.jpg

 

post-4061-0-05293100-1392662291_thumb.jpg

 

Dzisiejszy wątek zakończę listwami na spodzie kadłuba.

 

Wybrałem sosnę 4x4mm, którą przed wsunięciem we wpusty wręg wypada lekko przeszlifować, aby nie było zadziorów.

Listwy wchodzą swobodnie, prosto - ja nie miałem żadnych problemów z tą częścią. Trzeba je jedynie przyciąć do długości wręg.

 

post-4061-0-77468800-1392662624_thumb.jpg

 

post-4061-0-15444100-1392662639_thumb.jpg

 

Jakiś czas temu Sławek namawiał mnie, żebym zamiast sosny zastosował pręty węglowe 3mm.

Wydawało mi się, że sosna lepiej przytrzyma cały kadłub.

Ale chyba przyznam mu rację i zamienię w projekcie sosnę na okrągłe otwory na węgiel 3mm !

 

I jeszcze jeden kawałek listwy sosnowej - przechodzi on przez 2 otwory na środku pierwszych wręg i zatrzymuje się na trzeciej. Zostanie on finalnie przyklejony (żywicą) do półki podwozia.

Czemu tak?

Chciałem zrobić podobny patent wzmocnienia tejże półki / rozłożenia napięć jaki się stosuje w innych modelach.

 

(tu jeszcze podczas składania na sucho i przed dopasowaniem długości listew)

 

post-4061-0-11381700-1392663017_thumb.jpg

 

post-4061-0-92810200-1392663040_thumb.jpg

 

post-4061-0-11955000-1392663052_thumb.jpg

 

 

Prawdopodobnie również powinienem był zastosować tutaj przekrój okrągły, który lepiej pracuje.

 

Mówiąc szczerze szkoda mi było trochę kasy na rurkę węglową - choć może się o potem zemścić...

Zobaczę jak się sprawdzi podczas lądowań i podejmę później decyzję czy przeprojektować tę część.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

c.d.

 

Dziś niedużo, ponieważ muszę odespać dwie poprzednie noce, podczas których udowodniłem sam sobie, że zagięcie czasu jest możliwe.

Ok 19.00 siadałem do Bandyty i za każdym razem po godzinie okazywało się, że jest wpół do drugiej w nocy :blink:

 

Zważyłem w tzw. międzyczasie kadłub.

Bez listew dolnych: 115,3g, z listwami: 131,3g.

 

Kończąc powoli detale kadłuba, warto dopasować wzmocnienie / miejsce na magnesy przytrzymujące kabinkę.

Są takie dwa podobne do siebie elementy.

Jeden z wpustami - będzie on później mocowany do owiewki kabiny:

 

post-4061-0-89937900-1392843498_thumb.jpg

 

drugi z wypustami - mocowany do ukośnej wręgi kadłuba:

 

post-4061-0-21540200-1392844341_thumb.jpg

 

W tym elemencie krawędź, która będzie się stykała z ukośną wręgą należy tak spiłować, aby gładko do niej przylegała.

 

post-4061-0-53751300-1392844524_thumb.jpg

 

Wcześniej zostały spiłowane również wpusty w samej wrędze

 

post-4061-0-07484400-1392844608_thumb.jpg

 

I teraz element położony na prętach węglowych można wsunąć we wpusty.

 

post-4061-0-22973700-1392844619_thumb.jpg

 

W tym momencie nie wklejam go jeszcze, ponieważ nie mam magnesów (zamierzam je zamówić z HK).

Same magnesy wklejałem zazwyczaj od spodu na CA. Jako że ostatnio po ok roku mi się odkleiły - postanowiłem tym razem zastosować żywicę.

 

Ja widać dwa zdjęcia wyżej - są trzy miejsca na magnesy. Dwa w dopasowywanym przed momentem elemencie, jeden w ukośnej wrędze.

A Addict'ie zastosowałem na początku jeden magnes, ale przy "żyletce" kilka razy odpadła mi kabinka, więc wkleiłem drugi i teraz ładnie trzyma.

 

Co dalej?

No to może półka na statecznik pionowy.

 

Wybrałem z tartaku dwa elementy: ten po lewej jest z balsy 3mm, po prawej - z balsosklejki.

 

post-4061-0-82485100-1392845122_thumb.jpg

 

Należy je ze sobą skleić z pomocą CA, a następnie wkleić w końcówkę kadłuba:

 

post-4061-0-67793600-1392845222_thumb.jpg

 

Czemu nie wszystko z balsy lub wszystko z balsosklejki? Nie chciałem zbyt dociążać tyłu.

W balsosklejce jest tylko wpust na mocowanie statecznika pionowego. To mocowanie powinno być solidne, więc tak to sobie wydziergałem.

 

Teraz garb.

 

Odrysowałem sobie szablon z tekturki. Wyciąłem go ręcznie z balsy 1,5mm.

 

post-4061-0-66929700-1392845714_thumb.jpg

 

post-4061-0-08191100-1392845729_thumb.jpg

 

Trochę płynów i udało się go bez problemu wygiąć i dokleić. Krawędź łączenia docinałem już na modelu.

 

post-4061-0-53900500-1392845804_thumb.jpg

 

post-4061-0-43201900-1392845818_thumb.jpg

 

Na koniec wkleiłem jeszcze wspominane na początku poprzeczne wzmocnienia wręg kadłuba.

Tu nie ma w sumie co opisywać, więc po prostu pokażę ;)

 

post-4061-0-68020800-1392845922_thumb.jpg

 

Kolejnym elementem będzie owiewka kabiny oraz domek silnika, ale to już kolejnym razem...

 

- - - - - - - -

 

P.S. Nie wiem czemu, ale pod spodem widzę dwa zdjęcia, których nie powinno tu być>

I nie potrafię ich usunąć...

post-4061-0-64640800-1392843739_thumb.jpg

post-4061-0-12820900-1392844547_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

c.d.

Po wklejeniu wzmocnień poprzecznych wręg sprawdziłem jeszcze czy bez problemu dadzą się wkleić:

 

a) półka na odbiornik:

 

post-4061-0-99227200-1393147985_thumb.jpg

 

'b') półka na akumulator.

 

post-4061-0-69692800-1393147996_thumb.jpg

 

Na razie ich jeszcze nie wklejałem.

 

Teraz czas na kabinkę:

Wyciąłem i zgromadziłem potrzebne elementy:

 

post-4061-0-84082600-1393148130_thumb.jpg

 

Złożyłem w minutę na sucho łącząc jeszcze wręgi poprzeczką z sosny 2x4mm.

 

post-4061-0-20682000-1393148140_thumb.jpg

 

Przymierzyłem kabinkę do kadłuba upewniając się że wszystko będzie pasowało (tu sosna waży oczywiście 0 gramów, ponieważ jej nie ma :)

 

post-4061-0-08923200-1393148171_thumb.jpg

 

Trzecia wręga - najbliższa wirtualnej kabince jest przesunięta w stosunku do poprzeczki kadłuba o ok. 1 cm - tak zaplanowałem kierując się oryginałem.

Niemniej chyba to zmienię, żeby dół wręgi opierał się na poprzeczce.

 

Cała ta konstrukcja jest dosyć wiotka, tak więc czas na wzmocnienia.

Wyciąłem z balsy 6mm 2 paski o szerokości 7mm i wkleiłem wzdłuż kabinki zaokrąglając jej zewnętrzne brzegi.

 

post-4061-0-24042100-1393148154_thumb.jpg

 

Potem jeszcze standardowe spiłowanie łączeń półwręgi ukośnej oraz poprzeczki z miejscami na magnesy:

 

post-4061-0-88963500-1393148188_thumb.jpg

 

post-4061-0-15443600-1393148196_thumb.jpg

 

Łączenie przedniej części kabinki z pierwszą wręgą kadłubową zrobiłem za pomocą prętów węglowych 2mm, wklejanych do kabinki i wzmocnionych dwoma kółkami z balsosklejki.

 

post-4061-0-61884000-1393148206_thumb.jpg

 

post-4061-0-93854100-1393148214_thumb.jpg

 

Po przyłożeniu całej konstrukcji kabinki do kadłuba okazało się, że na samym jej środku kabinka odstaje o ok. 1,5mm.

 

post-4061-0-70511700-1393149799_thumb.jpg

 

Postanowiłem dorobić więc z balsosklejki dodatkowy uchwyt na magnes i od razu wkleiłem jedyny, który mi został.

 

post-4061-0-57551000-1393149808_thumb.jpg

 

Taka sytuacja może się powtarzać (cała kabinka ma aż 42cm), więc zmieniłem to od razu to w projekcie, żebym w przyszłości nie wycinał ręcznie tego elementu.

 

Następnie czas na pokrycie kabinki balsą 1,5mm.

Tym razem postanowiłem pójść na łatwiznę i zamiast szablonu skleiłem po prostu ze sobą 2 kawałki balsy i przykleiłem je do brzegu.

 

post-4061-0-80362200-1393150701_thumb.jpg

 

No i mała wtopa.

Po oklejeniu kabinki i przyłożeniu jej do kadłuba okazało się, że podczas naciągania balsy z jednej na druga stronę - wykrzywiła ona wiotką konstrukcję tak, że jeden bok leżał prosto, a drugi wznosił się do góry.

Chcąc, nie chcąc musiałem odciąć pokrycie i je wymienić.

 

Tym razem:

a) przyłożyłem i przykleiłem zwykłą taśmą samoprzylepną kabinkę do kadłuba, żeby leżała prosto

'b') przykleiłem pokrycie z balsy u góry kabinki - na poprzeczce z sosny

 

post-4061-0-16171800-1393151073_thumb.jpg

 

c) powoli, symetrycznie doklejałem każdą ze stron

 

Efekt był tym razem dobry i tylko dociąłem i przeszlifowałem brzegi pokrycia do boczków kabiny.

 

post-4061-0-20246200-1393151085_thumb.jpg

 

Cały element waży:

 

post-4061-0-74322500-1393151092_thumb.jpg

 

A cały model prezentuje się z kabinką tak:

 

post-4061-0-06150100-1393151119_thumb.jpg

 

Zauważyłem jeszcze, że otwory na magnesy na ukośnej wrędze nie pokrywają się idealnie z półwręgą (przesunięcie ok 1,5 mm.

Muszę to poprawić na projekcie.

 

Kolejny krok: domek silnika oraz statecznik pionowy.

a dziś jest taka wiosna, że chyba skuszę się na oblot Addict'a ver 2...

 

c.d.n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

c.d. Domek silnika.

 

Przeczyściłem jedynie krawędzie cięcia tam, gdzie będą klejone i złożyłem go praktycznie w kilka minut.

Ale jako, że są to swego rodzaju puzzle - nawet ja skorzystałem ze zrzutów 3D, żeby się nie głowić co do czego :)

 

Na początek zestaw elementów:

 

post-4061-0-46686400-1393676982_thumb.jpg

 

a potem puzzle:

 

post-4061-0-94167500-1393676263_thumb.jpg

 

post-4061-0-13223500-1393676279_thumb.jpg

 

post-4061-0-30323300-1393676297_thumb.jpg

 

post-4061-0-73367700-1393676311_thumb.jpg

 

post-4061-0-41715900-1393676338_thumb.jpg

 

"Mierzenie i ważenie": 23,3g

 

post-4061-0-52593800-1393676386_thumb.jpg

 

Tymczasem jeszcze nie zalewałem domku klejem - zrobię to jak będę już w posiadaniu silnika i sprawdzeniu czy standardowe otwory, które wyciąłem pasują.

Jeśli nie - posiadam drugą wręgę silnikową bez otworów. I właśnie w takim przypadku lepiej jest dopasować otwory kiedy nie jest jeszcze wklejona.

 

W Addict'ie standardowy domek silnika był przewidziany pod silnik mocowany za wręgą.

Tak się złożyło, że do drugiej wersji zastosowałem silnik mocowany przed wręgą (więc wystaje przed modelem) - tu postanowiłem zrobić domek uniwersalny.

 

post-4061-0-52415400-1393676728_thumb.jpg

 

Wręgi boczne są takie same, jedynie dolną i górną przednią wycinam w wersji dłuższej lub krótszej - w zależności od silnika jaki posiadam.

W przypadku silnika mocowanego przed wręgą - wystarczy że przytnę nożykiem obie boczne wręgi.

 

Cały domek będzie wsunięty w pierwszą wręgę i zamocowany w 4 miejscach (pionowe otwory)

 

post-4061-0-51600200-1393677222_thumb.jpg

 

i zablokowany od wewnętrznej strony kadłuba 4 krótkimi prętami węglowymi o średnicy 2mm (otwory na nie już są wycięte):

 

post-4061-0-77709200-1393677312_thumb.jpg

 

Po wstawieniu domku zauważyłem, że pierwsza wręga ma tendencję do delikatnego wyginania się do przodu (ażury) i nie jest tak sztywna jak myślałem.

 

Dlatego wystrugałem z balsosklejki poprzeczne wzmocnienie w miejscu wyginania się (1) i zaprojektowałem taki element w CAD.

Będzie się łączył z wręgą i "skrzynką kadłuba" specjalnymi wpustami

 

U spodniej strony łączenia domku z wręgą - sztywność wrędze nadaje półka na akumulator, która łączy kilka sąsiednich wręg (2)

 

post-4061-0-61441700-1393677862_thumb.jpg

 

Model wraz z domkiem:

 

post-4061-0-80270700-1393678029_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wierz mi - mnie także :):)

 

Starałem się projektować go lekko - ale na bieżąco wprowadzam zmiany konstrukcyjne o których piszę (np. węgiel zamiast sosny u dołu).

 

I tak szczerze powiedziawszy - gdybym codziennie robił drobne kroczki w budowie - już w tym momencie byłby gotowy cały szkielet wraz ze skrzydłami i mógłbym się zastanawiać jak go okleić.

Ale z czasem jest nie zawsze "na bogato", więc robię jakąś część co kilka dni.

 

Muszę też już myśleć o osprzęcie, ponieważ niektóre elementy trzeba będzie spasować zanim zostaną przyklejone. (np. podwozie i półka podwozia; silnik i domek, etc)

A akurat z podwoziem węglowym jest raczej kiepsko.

Albo są w rozsądnej cenie, ale do modeli 500-700g, albo do 1,2 kg ale za ok 95 PLN. A duralowego nie chciałbym.

 

Tak czy inaczej - planuję że model będzie gotów do lotów pod koniec kwietnia - już z kabinką, ale bez owiewki silnika.

Ile będzie ważył i jak się zachowa w powietrzu - pewnie zobaczymy :)

 

Pozdrawiam !

 

EDIT: przygotowuję się mentalnie do składania skrzydeł - stąd pytanie:

Czy bagnet węglowy o śr. 10mm (wew. 8mm) jaki stosuję w swoim Addict'ie (waga. 950g) wystarczy do Bandyty, który będzie ważył 1300g?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rurka węglowa 10mm o ściance 1mm spokojnie da radę, nie masz sie co obawiać.

 

PS: Jutro odbieram wyciętą Extrę 1030, kopyta mają być gotowe do końca tygodnia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za radę!

 

Co do Extry: ostatnio przyjrzałem się dokładnie rysunkom W CAD części z balsosklejki i moja wyobraźnia nie objęła prostoty rozwiązania :)

Węgiel, balsa i ... nic więcej.

Z przyjemnością - i jak sądzę niedowierzaniem w kwestii wagi - będę oglądał Twój temat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"W międzyczasie" - "Wyrażenie „w międzyczasie” doczekało się ostatnio „częściowego ułaskawienia”. I to wcale nie dlatego, że „wszyscy tak mówią” (...), ale przede wszystkim dlatego, że nie sposób krótko wyrazić pewnych treści inaczej niż właśnie za pomocą tego określenia. „W międzyczasie” znaczy ‘między jedną czynnością a drugą".

(cytuję za: http://obcyjezykpolski.strefa.pl)

 

Co mi znów do głowy przyszło?

No bo właśnie w tak zwanym "międzyczasie" popełniam kopyto na kabinkę do Bandyty.

Żeby się jakoś prezentował i wstydu nie przynosił.

 

Kopyto standardowo wykonuję metodą ręczną, konstrukcyjno - szpachlowo - szlifiersko - żywiczno - polerską :)

 

A tak więc ten "międzyczas" innych czynności wygląda tak:

 

post-4061-0-04280900-1393878763_thumb.jpg

 

post-4061-0-94097200-1393878772_thumb.jpg

 

post-4061-0-64068300-1393878791_thumb.jpg

 

post-4061-0-51132200-1393878801_thumb.jpg

 

post-4061-0-74063800-1393878856_thumb.jpg

 

post-4061-0-54740600-1393878870_thumb.jpg

 

post-4061-0-86748300-1393878882_thumb.jpg

 

Warstw tkaniny jest 3.

Na wierzch nałożyłem jeszcze kolejne 3 warstwy żywicy, aby było co szlifować.

 

2 dni temu wytopiłem od wewnątrz cały styropian i wypełniłem wnętrze szybkoschnącym gipsem budowlanym.

Przede mną szlifowanie i polerowanie kopyta, aby było idealnie gładkie i kabinka wyszła bez skaz, choć z kotem w domu dosyć trudno uchronić się przed jakimś kłakiem przyczepionym do kopyta :)

 

Żałuję jedynie, że nie mam dostępu do takich fajnych "przyciemnianych" materiałów na kabinkę jak w oryginale.

 

c.d.n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki !

Chciałbym powiedzieć, że tak jest - podkarmiłbym wtedy własne ego ;) ... ale często niestety bywa tak, że coś poprawiam tyle razy że aż wstyd.

Tyle, że cierpliwość znów wraca, więc męczę temat aż wyjdzie tak, jak miało wyjść.

 

P.S. Bagnet został wczoraj zakupiony i czeka dzielnie na skrzydła.

Jutro wrzucę posta n.t. statecznika pionowego i S.K, które właśnie są na ukończeniu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Słowo się rzekło, więc czas na statecznik pionowy.

 

Elementy do budowy umieściłem obok siebie - w całej tej plątaninie wręg i masie elementów nawet ja się czasem gubię.

 

post-4061-0-19300700-1394052599_thumb.jpg

 

Do tego dochodzą elementy z balsosklejki: podstawa steru kierunku:

 

post-4061-0-53114900-1394052667_thumb.jpg

 

oraz pionowy brzeg SK

 

post-4061-0-19523700-1394052732_thumb.jpg

 

Ten drugi element spokojnie mogłem zrobić z balsy 3mm - będzie wystarczająco wytrzymały po doklejeniu do niego krawędzi z twardej balsy.

Zmieniam to w projekcie.

 

Zgromadziłem potrzebne elementy wraz z szablonem (o czym za chwilkę)

 

post-4061-0-50798700-1394053963_thumb.jpg

 

Zacząłem od SK: wszystko na razie pięknie pasuje i łatwo się na sucho składa.

 

post-4061-0-17078900-1394054018_thumb.jpg

 

potem jeszcze skleiłem dwa elementy ustalające do natarcia statecznika.

Stwierdziłem, że bez sensu je kleić, więc scaliłem oba elementy ze sobą w projekcie.

 

post-4061-0-29548600-1394054242_thumb.jpg

 

Żeby za bardzo nie kombinować czy żebra są proste, użyłem specjalnego szablonu z balsy 3mm, który pomaga w precyzyjnym ich ustawieniu.

Wystarczy wpiąć nóżki we wpustu i voila'.

 

Ukośne żebro trzeba delikatnie spiłować pod kątem.

 

post-4061-0-24321800-1394054140_thumb.jpg

 

Teraz pokrycie.

Sklejam wszystko ze sobą.

 

I tu mała niespodzianka. Sądziłem, że nie można niczego zrobić źle... myliłem się :)

Finalnie okazało się, że pokrycie z jednej strony skleiłem lekko pod ukosem, więc warto było użyć kątownika u góry SK (dół nie jest pod kątem prostym)

 

Coś tak ślepe podążanie za wskazaniami nawigacji.... i tak bywa.

 

post-4061-0-58780700-1394054450_thumb.jpg

 

Ale dałem radę to jakoś dopasować bez wielkiej tragedii.

 

post-4061-0-97965400-1394054646_thumb.jpg

 

Przy stateczniku użyłem już kątownika :)

Łącznik natarcia z balsosklejki wchodzi w specjalny wpust wycięty w poziomym pokryciu kadłuba.

 

post-4061-0-90577700-1394054786_thumb.jpg

 

Zaraz potem wynikł kolejny błąd wynikający z nieumiejętnego ułożenia elementów do wycinania na balsosklejce.

I chodzi tu o bieg włókien w pokryciu statecznika pionowego. Zamiast w pionie (aby było można je wygiąć) - biegną w poziomie.

 

post-4061-0-94154400-1394054819_thumb.jpg

 

Oczywiście zaraz poprawiłem to w projekcie, a poradziłem sobie ucinając przód pokrycia i doklejając nowy z włóknami wzdłuż.

Efekt - juz po doklejeniu natarcia z twardszej baksy wygląda tak:

 

post-4061-0-63058800-1394054909_thumb.jpg

 

c.d.n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Scislov
      Witam. Ostatnio odbyłem pierwszy lot swoim własnym samolotem zrobionym ze styropianu, który oczywiście jak na pierwszy lot przystało, zakończył się kraksą . Ale może zacznę od początku. samolot ma masę wraz z osprzętem 850g, długość 90cm i rozpiętość 1,20m. Na jego pokładzie znajduje się arduino z modułem wifi oraz standardowe serwa do lotek. Sterowany jest przez przerobiony stary joystick od komputera, w którym również siedzi arduino. Mocy samolotowi dostarcza bateria 2000mAh 3s 40A, regulator esc 30A i silnik 2200KV dla samolotów do 1kg ze śmigłem 9x5. Tak więc, pierwszy lot odbył się w dosyć bezwietrznych warunkach, a samolot startował z ręki, jednak po chwili stabilnego lotu zaczęła się szarpanina z samolotem, był bardzo narwany i ciężko się nim sterowało. W planach było zrobienie kółka i zawrócenie, aby wylądować, jednak nawet próba lądowania na prostej skończyła się prawie że prostopadłym upadkiem na ziemię 😛. Środek ciężkości wydawał mi się dobrze umiejscowiony - na środku skrzydeł. Podejrzewam, że przyczyną takiego lotu było ustawienie w samolocie maksymalnie możliwego wychylenia lotek, ponieważ przed lotem myślałem, że przecież mogę mniej wychylić joystick, ale pewnie wiecie jak to jest podczas pierwszego lotu . Następnym razem zredukuje ich wychylenie, jednak nie wiem o ile %, żeby było dobrze. Pomyślałem, żeby może zaprogramować w samolocie żyroskop do korekcji lotu, aby łatwiej się sterowało, co myślicie? Zdaje mi się również, że trochę brakowało mu mocy, pomimo, że masa samolotu jest mniejsza od masy maksymalnej dla silnika. Jednak podczas pomiaru prądu(na mniejszym śmigle, ponieważ 9x5 zdążyłem połamać), wyszło tylko 12A z maksymalnych 28A, może da się zmieniać moc w regulatorze? Albo śmigło za małe, jakie polecacie? Jakie by było najlepsze? Czekam na wasze rady co trzeba zmienić, poprawić i przestawić, w modelach latających jestem całkowicie początkujący. Jeśli znacie odpowiedzi na pytania to prosiłbym odpowiedzieć na wszystkie, ponieważ potem dyskusja się ciągnie, a odpowiedzi na pozostawione w temacie pytania brak. Pozdrawiam .
      VID_20200511_181558(0).mp4
      A to filmik ze śmigłem 7x3,5.
      VID_20200511_174905(0).mp4 VID_20200512_144722.mp4
    • By przemo
      Delikatnie rozochocony zbudowaniem czołgu zabawki a dokładnie czymś co jeździ i przy okazji da się tym sterować, dodatkowo zachęcony relacją Bartka waldi1973 na temat budowy Ziła 
       
      postanowiłem spróbować sił w tej dziedzinie modelarstwa. Jestem kompletnie świeży, Bartek pewne rzeczy mi już wyjaśnił za co dziękuje ... Bartek dzięki
       
      Wracając do crawlera ... dlaczego crawler ? Bo jeździ wolno (lepiej opanować coś co jeździ wolno niż coś co pomyka z 50 km/h) i potrafi pokonywać przeszkody terenowe a do tego mogę patrzeć godzinami na yotubie jak pracuje zawieszenie w tego typu modelach ... no coś pięknego
       
      Podwozie miało być takie jak u Bartka ale po rozmowie z nim i później po przeglądnięciu recenzji na yt zdecydowałem się na chińskiego klona czyli Injore (injora) ... dla zainteresowanych link https://www.banggood.com/Metal-Frame-Chassis-For-SCX10-110-RC-Car-Vehicle-Models-Parts-With-540-Motor-p-1515463.html?rmmds=myorder
      Tańsza wersja i już mam w zestawie silnik oraz koła z oponami.
       
      Aparaturę zamówiona Flysky fs-gt3 https://www.banggood.com/Flysky-FS-GT3C-Transmitter-Remote-Control-With-Receiver-Color-Gray-p-1068345.html?rmmds=myorder
      3 kanałowa bo ten jeden kanał będzie miał ogromne znaczenie w tym projekcie
       
      Serwo 25 Kg https://www.banggood.com/SPT-Servo-SPT5425LV-W-25KG-90-Digital-Servo-Metal-Gear-Large-Torque-Waterproof-For-18-110-RC-Robot-Car-Boat-p-1383204.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN
       
      ESC 60A https://www.banggood.com/QuicRun-1060-Brushed-ESC-60A360A-2A5V-11_1V-RC-Car-Part-p-1096431.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN
       
      Będzie założony BEC od Castel rock 10A i multiswitch 4 kanałowy podłączony do kanału właśnie 3, który jest przewidziany do sterowania oświetleniem ...
      Zasilanie 2S 4000 mah tak myślę ...
      Z części mechanicznych na chwilę obecną nie mam żadnych, wszystkie już wysłane i czekam cierpliwie na przesyłkę.
       
      Co do zabudowy górnej ... przegrzebałem Thingiverse i wpadł  mi w oko Land Rover seria 2 https://www.thingiverse.com/thing:3776436
      w plikach brakuje zabudowy tylnej szyby ale spokojnie w komentarzach znajdzie link gdzie ją znaleźć
      Wspomniałem że ma to być wersja strażacka czyli w tym przypadku SLRR - Samochód Lekki Rozpoznawczo-Ratowniczy taki ukłon w kierunku mojej służby

       
      Oczywiście nie taka tylko raczej coś co mi do głowy przyjdzie (zdjęcie poglądowo) ... oczywiście mrugające koguty, przednie i tylne lampy i mrugające światła awaryjne, wyciągarka ... takie są założenia.
       
      Sprawdzając rozstaw osi w tej karoserii a w ramie od injora wyszło, że na budzie brakuje mi jakieś 56 mm ... sprawdziłem i te landki były z wydłużoną paką więc spoko, a nawet jak by nie było to też w sumie spoko bo w zasadzie te samochody i tak przez ludzi były dowolnie przerabiane tak że to i tak druga sprawa. Mechanicznie te samochody się praktycznie nie zmieniały więc możliwość mieszania części była ogromna.
       

       
      Dobra ... drukuje z PLA bo miałem i trzeba było wykorzystać, szare PLA od fiberology (chyba będzie moje ulubione).
      drukuje każdy element oddzielnie albo parami w zależności od wielkości elementu i tak żeby drukarka nie chodziła non stop doby tylko do 12 godzin maksymalnie, żeby miała sobie czas odpocząć.
       
      Tyle mam już wydrukowane i na razie nie drukuje nic, czekam na podwozie żeby upewnić się w tych brakujących 56 mm na długości karoserii.
       

       

       
      Koguty drukowane z niebieskiego transparentnego peta, najpierw myślałem i nawet zrobiłem mały stół do wakuformy ale ostatecznie drukowane koguty tak mi spasowały że stół poczeka tam w warsztacie na kiedyś.
       

       

       
      Znalazłem poradnik w sieci na tzw wygładzenie wydruku PLA polegający na malowaniu go żywica epoksydową ... poradnik fajny ale nie było powiedziane w nim że najlepiej nadaje się do tego żywica rzadka żeby ładnie rozpływała się po powierzchni druku. Ja miałem epidiana 52, który jest gęsty i niestety powierzchnia wyszła nie równomierna ... tym sposobem dołożyłem sobie roboty ale czas mnie nie goni bo i tak nie mam podwozia na zdjęciach widać że maska i dach są pomalowane. Maska oczywiście zdejmowana, blokada na neodymach. 
       
      Co do kogutów ... działają prosty sposób na mryganie znalazłem koszt na allegro około 4 PLN plus przesyłka (wiadomo drożej ale ja akurat wziąłem więcej tych rzeczy po 4 PLN na wypadek jak bym popsuł i tak też się stało  )
      A tą rzeczą jest mechanizm zegara do własnej zabudowy
      Pomysł zaczerpnięty z 
       
       
       
      a tutaj moje boje i 2 znaczące różnicę w mechanizmach ... mianowicie mamy dwa mechanizmy z tzw wskazówka sekundnika płynącą i wskazówką tykającą różnica w filmie na dole, oczywiście biorąc pod uwagę że land rover produkowany był na przełomie lat 50 i 60 to sekundnik płynący odpada raczej pasuje do czegoś nowoczesnego choć do mrugania na tykającym mechanizmie też można się przyczepić ale jest dużo lepszy wyborem. Nie jestem elektronikiem, nie za bardzo się na tym znam więc dla mnie jest to rewelacyjne rozwiązanie (choć jestem w stałym kontakcie z Wojtkiem Wojtek Sz , który zawsze służy dobrą radą . W taki sam sposób mam zamiar zrobić światła awaryjne. 
       
      a tu film z nałożonymi kloszami kogutów 

      20200410_053506.mp4  
       
      wydrukowałem sobie skrzynie na te płytki do oświetlenia, które gdzieś tam wcisnę pod karoserie.

       
      Między czasie co znajdę ciekawego z tzw dodatków wrzucam na drukarkę i drukuje ...
      mam już szpadel na bok paki, trapy które będą jeździć na pace w razie jak by się SLRR gdzieś zakopał
      Grilla rysowałem sam, mam już ściągnięte pliki do pilarki i siekiery ... co mi się tam jeszcze trafi czas pokarzę Drukowane na filmanencie PLA Miedzianym (ponoć jakaś wersja która zniesie więcej jak zwykłe) mam próbkę szpulę 250 gram więc testujemy
       

       
      I na chwilę obecną tyle ... bez podwozia raczej nic do przodu nie popchnę ... 
       
      CDN ...
    • By Jarek1925
      Cześć. 
      Chciałbym wam pokazać mój model Bleriota XI o rozpiętości 1m wykonany z listewek sosnowych oraz płyty EPP. Relacji nie robiłem z paru powodów. Model powstał w 1 dzień. No może z detalami 2. Po drugie nie byłem pewny czy to poleci. Wymyśliłem sobie by zrobić ten model w miarę przełożonymi detalami z rzeczywistego. Tzn napęd sterów jest na żyłki wędkarskie. Ster wysokości płytowy. Cała konstrukcja jest zaimpregnowana i pozwiązywana linkami. Model do lotu waży w okolicach 250g. Napęd to silnik Emax CF2822 1543kv. Śmigło to 8x4.3SF. Pakiet 2s 1500mah. 2x serwa 9g. Odbiornik Flysky 3ch. Pierwszy prawdziwy oblot robiłem bez imitacji silnika i malowań. Teraz po nałożeniu tego widać że potrzeba porobić korekty co do środka ciężkości. 
      Mimo wszystko modelem lata się przyjemnie. 
       


    • By matkos92
      Witam wszystkich, rozpoczynam budowę Wicherka 15 RC. Będzie to mój pierwszy samolot. Zawsze fascynowały mnie "zabawy" techniczne, jednak dopiero niedawno odkryłem modelarstwo zupełnie przez przypadek. Plany powstały w CADzie przerysowane z książki Pana W. Shiera, wraz z drobnymi modyfikacjami. Samolot ma być sterowany tylko za pomocą statecznika poziomego i pionowego, bez lotek. Prosty egzemplarz do nauki zachowania modelu w powietrzu. Gotowe elementy po narysowaniu zostały wycięte w sklejce balsowej 3mm. Temat założony w celu konsultacji projektu z osobami które mają na ten temat pojęcie  Pozdrawiam
       
      Na zdjęciach budowa skrzydeł oraz nadanie kąta pochylenia skrzydła o wartości ~10st. Aktualnie drugie skrzydło w trakcie schnięcia, pierwsze ukończone.






    • By BMS
      Witam. Jakiś czas temu dostałem kadłub jakiejś łódki, nie wiadomo od czego …
      Tak przeleżał trochę i postanowiłem że coś wystrugam na wiosnę aby po dziadkowemu ruszyć w klasie F4A bodajże…
      Więc pomyślałem że będzie pasował pod ten kadłubek jakiś patrolowiec, czy łódeczka straży granicznej. Taka niewielka redukcja z kilkoma szczegółami żeby nie wyjść z wprawy.
      Kadłub to wydmuszka z ABS-u
      A pomysły i propozycje są ogólnikowe takie:






      Tutaj trochę zakupionych gracików
      , troszkę z lasera
      i polaminowane co nie co.

       
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.